AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Hei dere! For kontekst er jeg i en jobb jeg ikke kan være i lenger grunnet psyken min. Er lærer. Jeg har vært sykemeldt i 4 mnd snart, og klarer bare være på jobb i 3-4 timer før jeg er helt utslitt. Klarer heller ikke gi elevene det de trenger av undervisning, støtte osv. Jeg kan begynne å gråte og få panikk midt i en undervisning for eksempel. Sliter med panikkangst, depresjon og generell angst for kontekst. Har lenge ville sluttet i jobben da den ikke gir meg noe. Det er etter jeg startet i jobben at jeg ble deprimert og fikk suisidale tanker. Dette gjør at jeg ikke kan gjøre jobben min og at livskvaliteten min nesten ikke er eksisterende. Jeg har virkelig prøvd å være i jobb og gå på jobb, men jeg har nå måtte se realiteten og innrømme at dette ikke er noe jeg kan jobbe med uten ha det fælt hver dag. Har et lite barn i tillegg som jeg ikke får vært en god nok mamma til på grunn av alt stress og angst jobben gir meg. Jeg drømmer egentlig om å bli noe innen design og har sett på et studie jeg vil starte på. Så derfor ser jeg muligheten i å slutte i min nåværende jobb for å starte å studere til våren. Tingen er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg sier opp. Spurte ledelsen, men de svarte bare "send en mail" og ville ikke si mer enn det. Hva skriver jeg på den mailen? Har jeg egentlig grunnlag til å si opp? Jeg klarer jo ikke utføre jobben som er krevd av meg, og er jo ikke til mye nytte. Jeg vil bare de på jobben det beste, og de er veldig gode mennesker, så står ikke på det. Hvilke konsekvenser vil det å si opp jobben min gi? Jeg har allerede studert i 5 år og tatt en mastergrad, men sjela mi skriker etter å studere mer og bli noe annet enn det jeg er nå. Er bare 24 år. Setter pris på alle tilbakemeldinger og hjelp. Anonymkode: b24f9...1e4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Å skrive en oppsigelse er ikke noe vanskelig. Det skal bare være et formelt skriv hvor det står at man sier opp. Der kan du lett finne en mal på internett hvor du bare skifter ut med eget ditt navn, arbeidsplass, navnet på stillingen du sier opp, og riktig dato med tanke på oppsigelsestid og slikt. Selve begrunnelsen rundt hvorfor du sier opp trenger du ikke ta skriftlig, og kan heller ta muntlig med leder. Du trenger vel heller egentlig ikke oppgi noe grunn. Spørsmålet jeg stiller er likevel om det er det å si opp jobben som er rette løsningen. Her ville jeg forhørt meg med lege og Nav. Hvis man ikke klarer å stå i et yrke man er utdannet til grunnet helse, kan man kanskje ha rett på betalt omskolering. Men sier du opp jobben selv så kan du kanskje miste mulighetene for dette. Sjekk derfor opp i dette før du hiver deg på tastaturet for å skrive oppsigelsen. Anonymkode: fb933...05f 7 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Du skal IKKE si opp! Du skal sykmeldes og få psykologhjelp. Du har full rett til sykepenger i inntil 12 måneder, og deretter AAP. Snakk med fastlegen din. Anonymkode: 7f061...974 8 2
Gjest jorunn44 Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å skrive en oppsigelse er ikke noe vanskelig. Det skal bare være et formelt skriv hvor det står at man sier opp. Der kan du lett finne en mal på internett hvor du bare skifter ut med eget ditt navn, arbeidsplass, navnet på stillingen du sier opp, og riktig dato med tanke på oppsigelsestid og slikt. Selve begrunnelsen rundt hvorfor du sier opp trenger du ikke ta skriftlig, og kan heller ta muntlig med leder. Du trenger vel heller egentlig ikke oppgi noe grunn. Spørsmålet jeg stiller er likevel om det er det å si opp jobben som er rette løsningen. Her ville jeg forhørt meg med lege og Nav. Hvis man ikke klarer å stå i et yrke man er utdannet til grunnet helse, kan man kanskje ha rett på betalt omskolering. Men sier du opp jobben selv så kan du kanskje miste mulighetene for dette. Sjekk derfor opp i dette før du hiver deg på tastaturet for å skrive oppsigelsen. Anonymkode: fb933...05f Okei tusen takk! Dette visste jeg ikke. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal IKKE si opp! Du skal sykmeldes og få psykologhjelp. Du har full rett til sykepenger i inntil 12 måneder, og deretter AAP. Snakk med fastlegen din. Anonymkode: 7f061...974 Jeg får psykologhjelp og er jo allerede sykemeldt. Tingen er at jeg ikke får sykepenger på grunn av at jeg ble akutt sykemeldt bare tre uker etter jeg startet i jobben. Du må visst jobbe 4 uker for å ha rett på sykepenger.. Så det er jo en hel situasjon. Tusen takk for tips uansett!!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 jorunn44 skrev (Akkurat nå): Okei tusen takk! Dette visste jeg ikke. Jeg får psykologhjelp og er jo allerede sykemeldt. Tingen er at jeg ikke får sykepenger på grunn av at jeg ble akutt sykemeldt bare tre uker etter jeg startet i jobben. Du må visst jobbe 4 uker for å ha rett på sykepenger.. Så det er jo en hel situasjon. Tusen takk for tips uansett!! Da ville jeg tatt kontakt med NAV og hørt om muligheten for AAP. Eller får du andre ytelser fra NAV kanskje? Uansett ikke lurt å si opp jobben da du kan ha rett må omplassering/tilrettelegging osv. innad i arbeidsplassen. Du kan også ta kontakt med fagforbund ift. rettigheter rundt dette. Anonymkode: a7bed...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Du må ikke si opp. Men du kan gi beskjed til arbeidsgiver at du ønsker å bli sagt opp. Søk AAP. Anonymkode: 6e261...7d9 1
Gjest jorunn44 Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da ville jeg tatt kontakt med NAV og hørt om muligheten for AAP. Eller får du andre ytelser fra NAV kanskje? Uansett ikke lurt å si opp jobben da du kan ha rett må omplassering/tilrettelegging osv. innad i arbeidsplassen. Du kan også ta kontakt med fagforbund ift. rettigheter rundt dette. Anonymkode: a7bed...ec7 Får ingen andre ytelser av NAV. Har også fått tilrettelegging og omplassering innad i arbeidsplassen, men det har ikke hjulpet mye dessverre. Jeg har også en lengsel etter å studere mer og bli noe annet. Skal kontakte fagforbundet for råd! Det var lurt.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 du må ta denne opp med legen før du skal slutte. Legen kan lage en erklæring at pga. helse messig årsaker må du si opp jobben din. men du har ett år å bruke sykemelding og etter ett år får du aap men du, legen din og Nav må samarbeide sammen. ikke slutte før du får annen jobb ❤️ Anonymkode: 49139...475
Gjest jorunn44 Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må ikke si opp. Men du kan gi beskjed til arbeidsgiver at du ønsker å bli sagt opp. Søk AAP. Anonymkode: 6e261...7d9 Er det en greie? Hva er AAP? Tingen er at de virkelig ikke vil at jeg skal si opp og sier hver dag hvordan de ønsker å ha meg der (som er veldig fint altså). Så vet ikke om de hadde sagt meg opp. Hadde en hel samtale om ønsket mitt om å si opp, og det ble slått hardt ned på og jeg ble fortalt at dette ville ødlegge mye for meg. Dette gjorde at jeg ble livredd for å si opp eller si i fra om noe som helst. Føler at jeg er tvunget til å jobbe der.
CMHuser Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 jorunn44 skrev (5 minutter siden): Er det en greie? Hva er AAP? Tingen er at de virkelig ikke vil at jeg skal si opp og sier hver dag hvordan de ønsker å ha meg der (som er veldig fint altså). Så vet ikke om de hadde sagt meg opp. Hadde en hel samtale om ønsket mitt om å si opp, og det ble slått hardt ned på og jeg ble fortalt at dette ville ødlegge mye for meg. Dette gjorde at jeg ble livredd for å si opp eller si i fra om noe som helst. Føler at jeg er tvunget til å jobbe der. Arbeidsavklaringspenger 😊
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 jorunn44 skrev (4 minutter siden): Er det en greie? Hva er AAP? Tingen er at de virkelig ikke vil at jeg skal si opp og sier hver dag hvordan de ønsker å ha meg der (som er veldig fint altså). Så vet ikke om de hadde sagt meg opp. Hadde en hel samtale om ønsket mitt om å si opp, og det ble slått hardt ned på og jeg ble fortalt at dette ville ødlegge mye for meg. Dette gjorde at jeg ble livredd for å si opp eller si i fra om noe som helst. Føler at jeg er tvunget til å jobbe der. 1) Hvis du sier opp kan du ha rettigheter til dagpenger, men det forutsetter at legen din skriver en legeerklæring om at det er helsemessige årsaker til at du sier opp. 2) Du må kontakte veileder som følger deg opp når det gjelder sykefraværet, og høre om du kan søke om AAP. Du kan ikke si opp før dette er på plass. 3) De er pliktet til å tilrettelegge slik at du kam stå i jobben, om det innebærer at du må gjøre noe helt annet enn å undervise så må de prøve å tilrettelegge for det. Anonymkode: dd765...199
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Det er nok ingen som tvinger deg til noe eller holder deg igjen mot din vilje. Det er nok velmente råd for ditt eget beste for at du skal kunne få den hjelpen og støtten du har krav på. Både helsemessig og økonomisk. Men det kan kanskje være litt vanskelig å se når man er deprimert og full av angst. Du trenger nok å få kontakt med en veileder eller tillitsperson av et slag som kan hjelpe deg litt å se på muligheter og hjelpe deg med å ta de rette valgene. Er man nede, er det lett å tenke at man bare vil sette seg ned i kjelleren i en bunker, skru av lyset og stenge døren fra innsiden. Anonymkode: fb933...05f
Gjest jorunn44 Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 Tusen takk for tydelige svar og tips! Jeg tar det til meg og setter pris på deg :-)
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du må ikke si opp. Men du kan gi beskjed til arbeidsgiver at du ønsker å bli sagt opp. Søk AAP. Anonymkode: 6e261...7d9 Det kommer dem omtrent garantert ikke gjøre. Da åpner dem for potensielt søksmål og annet styr. De har ikke lov til å si opp TS pga sykemelding. De har ikke lov å si opp TS uten at hun bryter arbeidsreglement, og selv da må de gi advarsler. Det er enormt strenge krav for å kunne si opp en ansatt! Anonymkode: bd8a9...678 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Her blir det sagt mye rart. TS kan ikke be om å få sparken, det er ikke sånn det fungerer. Hun må si opp. Det gjør hun enkelt ved å sende en mail hvor det står "Jeg sier med dette opp min stilling som [stillingstittel] ved [navn på skole]". Anonymkode: 4eaf5...1d0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 Husk at du kan bruke en lærerutdanning i mange ulike yrker. Du er ikke låst til læreryrket. Du kan f.eks jobbe som førstekonsulent, veileder, rådgiver, bestiller +++ Du kan søke bredt og finne deg en annen jobb som passer deg bedre. Sørg for å kartlegge kompetansen din og svar på det stillingsutlysningene spør etter så vil det ordne seg. Anonymkode: 5c303...926 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 Sånn litt på siden; tror du det hjelper på angst og panikk at du skifter yrke? Høres ut som det er andre grunner til problemene dine en jobben din. Kan det å ha blitt mamma og måtte begynne å jobbe være en grunn? At det har utløst noe, også virker det på deg som om det har med jobben å gjøre? At det har skjedd for mange store forandringer i livet ditt på kort tid? Alt dette er sikkert vurdert, nevner det bare slik at du har tenkt gjennom dette også før du evt sier opp - noe jeg anbefaler deg å ikke gjøre på nåværende tidspunkt. Har opplevd noe liknende da jeg var yngre. Trodde det var jobben som gav meg panikk, også viste det seg at det var utryggheten på å begynne på noe nytt, ferdig med studier, flytte hjemmefra osv. Jeg solgte leiligheten min og flyttet hjem til foreldrene mine (var litt yngre enn deg) og skulle begynne på skole. Endte opp med at jeg begynte samme sted igjen 1 år senere i samme jobb og trivdes der i flere år. Sier ikke at dette er din situasjon, men siden du nevner angst og panikk, så tenkte jeg å dele min erfaring. Stor klem, ikke noe godt for deg dette. Håper du finner ut av det ❤️ Anonymkode: 940f5...cc9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 Mye rare tips her synes jeg altså. Å tipse om at du skal gå et år sykmeldt for deretter AAP er oppskrifta på å få høy terskel for å kunne komme tilbake i arbeidslivet igjen og man gjør seg selv en diger bjørnetjeneste. Dessuten er det sjeldent slike psykiske lidelser blir bedre av å gå hjemme et år++. For å ha rett på aap skal man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% til ethver arbeid. Det er du ikke dersom du er i stand til å kunne studere. Jeg ville heller bedt om å få et møte med nav for at de kan bistå deg i å finne en mer passende jobb når du er klar for det. Eventuelt følge drømmen om å studere noe innen design. Høres ut som jobben og de aktuelle arbeidsoppgavene bidrar til å gjøre det sykere. Det betyr ikke at det ikke finnes andre arbeidsplasser som passer deg bedre. Dersom du ikke har rett på sykepenger må du ta kontakt med nav for å se på alternative ytelser. Men kudos til deg for å allerede nå se at jobben ikke er noe for deg og at du må se etter noe annet! Det er en stor styrke i å innrømme det for seg selv og først da kan man gjøre noe med den utfordrende situasjonen. Anonymkode: daa8b...e92
Gjest jorunn44 Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her blir det sagt mye rart. TS kan ikke be om å få sparken, det er ikke sånn det fungerer. Hun må si opp. Det gjør hun enkelt ved å sende en mail hvor det står "Jeg sier med dette opp min stilling som [stillingstittel] ved [navn på skole]". Anonymkode: 4eaf5...1d0 Ja, det tror jeg også.. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husk at du kan bruke en lærerutdanning i mange ulike yrker. Du er ikke låst til læreryrket. Du kan f.eks jobbe som førstekonsulent, veileder, rådgiver, bestiller +++ Du kan søke bredt og finne deg en annen jobb som passer deg bedre. Sørg for å kartlegge kompetansen din og svar på det stillingsutlysningene spør etter så vil det ordne seg. Anonymkode: 5c303...926 Dette var som balsam for sjela å høre! Tusen takk. Det er fint å vite at jeg ikke er låst i læreryrket. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn litt på siden; tror du det hjelper på angst og panikk at du skifter yrke? Høres ut som det er andre grunner til problemene dine en jobben din. Kan det å ha blitt mamma og måtte begynne å jobbe være en grunn? At det har utløst noe, også virker det på deg som om det har med jobben å gjøre? At det har skjedd for mange store forandringer i livet ditt på kort tid? Alt dette er sikkert vurdert, nevner det bare slik at du har tenkt gjennom dette også før du evt sier opp - noe jeg anbefaler deg å ikke gjøre på nåværende tidspunkt. Har opplevd noe liknende da jeg var yngre. Trodde det var jobben som gav meg panikk, også viste det seg at det var utryggheten på å begynne på noe nytt, ferdig med studier, flytte hjemmefra osv. Jeg solgte leiligheten min og flyttet hjem til foreldrene mine (var litt yngre enn deg) og skulle begynne på skole. Endte opp med at jeg begynte samme sted igjen 1 år senere i samme jobb og trivdes der i flere år. Sier ikke at dette er din situasjon, men siden du nevner angst og panikk, så tenkte jeg å dele min erfaring. Stor klem, ikke noe godt for deg dette. Håper du finner ut av det ❤️ Anonymkode: 940f5...cc9 Hadde angst lenge før jobben dessverre, men du har nok helt rett i at jobben og alle de nye utfordringene gjorde ting vanskeligere! Ansgten var under kontroll før jeg fikk jobben, noe som er grunnen til at jeg i det hele tatt takket ja til denne jobben. Jeg er egentlig veldig god på å "stå i det", men denne jobben gjorde meg uventet veldig syk og gir meg dessverre ingen glede eller motivasjon. Har gode taktikker for å holde angsten i tritt, men disse fungerer plutselig ikke når jeg er på jobb med elever som skal ha behovene sine dekket i tillegg til møter og planlegging. Jeg elsker å jobbe med barn, men når jeg kommer hjem igjen har jeg ingenting igjen å gi til mitt eget barn. Er helt utslitt av å holde angsten i tritt hele dagen. I tillegg brenner jeg for kunst og håndverk, noe jeg har 90 stp i fra utdanningen, men dette får jeg ikke brukt i min stilling. Det klør i fingrene etter å utforske noe nytt som gir meg glede i hverdagen. Tusen takk for gode ord og deling av dine erfaringer ❤️ AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mye rare tips her synes jeg altså. Å tipse om at du skal gå et år sykmeldt for deretter AAP er oppskrifta på å få høy terskel for å kunne komme tilbake i arbeidslivet igjen og man gjør seg selv en diger bjørnetjeneste. Dessuten er det sjeldent slike psykiske lidelser blir bedre av å gå hjemme et år++. For å ha rett på aap skal man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% til ethver arbeid. Det er du ikke dersom du er i stand til å kunne studere. Jeg ville heller bedt om å få et møte med nav for at de kan bistå deg i å finne en mer passende jobb når du er klar for det. Eventuelt følge drømmen om å studere noe innen design. Høres ut som jobben og de aktuelle arbeidsoppgavene bidrar til å gjøre det sykere. Det betyr ikke at det ikke finnes andre arbeidsplasser som passer deg bedre. Dersom du ikke har rett på sykepenger må du ta kontakt med nav for å se på alternative ytelser. Men kudos til deg for å allerede nå se at jobben ikke er noe for deg og at du må se etter noe annet! Det er en stor styrke i å innrømme det for seg selv og først da kan man gjøre noe med den utfordrende situasjonen. Anonymkode: daa8b...e92 Ja, helt enig. Jeg blir sykere om jeg sitter hjemme uten gjøremål. Jeg går på jobb hver dag så lenge jeg makter for å ha noe å gå til, men det gjør at jeg må legge meg når ungen legger seg og har panikkanfall hele ettermiddagen/kvelden når jeg er kommet hjem for jeg gruer meg sånn til neste dag. Helt forferdelig. Tusen takk for oppmuntrende ord! ❤️ Tror det beste for meg er å studere. Er liksom ikke helt klar for en så stor jobb enda, noe jeg skulle ønske jeg visste da jeg satt på intervjuet til denne jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå