AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Babyen vår har fra første stund vært rolig og bedagelig. Sovet godt fra start, gråt minimalt og har alltid vært blid og fornøyd. Når hun bikket 17 uker så skjedde det noe. Jeg har lest om den berømte 4 month sleepregression, og hun sover fortsatt godt. Ingen endringer i søvnen. Men det har derimot vært store endringer i humøret hennes. Alt hun likte å gjøre, hater hun. Hater babygymmen, hater vippestolen, hater den elektriske vippestolen. Hun vil ingenting og hun «sutrer» stort sett hele dagen. Den siste 1,5 uka har jeg gått å bært henne dagen lang. Men av og til er til og med dette feil for henne. Bæreselen vil hun i hvertfall ikke sitte i lenger. opplever henne som misfornøyd fra hun står opp til hun legger seg. Er dette normalt i denne alderen? Er 4 mnd en mer krevende alder ift utvikling? Har appen wonderweeks og har forstått at det skjer mye i utviklingen på dette tidspunktet. Men fyfader, når går det over?! Rygg og armer takker snart for seg😂 uvant å ha en baby som aldri måtte bæres til å plutselig måtte det når hun er 4 mnd… Anonymkode: b8ec7...a3a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Hadde det akkurat slik. Mi sov bare i bæresjal, så var veldig kjipt (og tungt) når pausene mine plutselig forsvant, og jeg måtte begynne å bære henne også når hun var våken. Ble bedre da hun ble 5 måneder 😊 Anonymkode: a125b...926
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Min var slik fra fødsel, er slik enda, bærer fortsatt 24/7, baby er 8 mnd. Anonymkode: 605be...e1c
klarinetta Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Babyen vår har fra første stund vært rolig og bedagelig. Sovet godt fra start, gråt minimalt og har alltid vært blid og fornøyd. Når hun bikket 17 uker så skjedde det noe. Jeg har lest om den berømte 4 month sleepregression, og hun sover fortsatt godt. Ingen endringer i søvnen. Men det har derimot vært store endringer i humøret hennes. Alt hun likte å gjøre, hater hun. Hater babygymmen, hater vippestolen, hater den elektriske vippestolen. Hun vil ingenting og hun «sutrer» stort sett hele dagen. Den siste 1,5 uka har jeg gått å bært henne dagen lang. Men av og til er til og med dette feil for henne. Bæreselen vil hun i hvertfall ikke sitte i lenger. opplever henne som misfornøyd fra hun står opp til hun legger seg. Er dette normalt i denne alderen? Er 4 mnd en mer krevende alder ift utvikling? Har appen wonderweeks og har forstått at det skjer mye i utviklingen på dette tidspunktet. Men fyfader, når går det over?! Rygg og armer takker snart for seg😂 uvant å ha en baby som aldri måtte bæres til å plutselig måtte det når hun er 4 mnd… Anonymkode: b8ec7...a3a Jeg hadde først en fornøyd baby, mens baby nr 2 var slik du beskriver. Jeg hadde mistanke om at hun hadde vondt i magen, for babyer er normalt sett glade. Har hun begynt med mme eller smake grøt? Kanskje hun reagerer på noe. Kanskje du drikker farris eller annet som kan påvirke morsmelka. Jeg ville gått til helsestasjon og snakket med dem, selv fikk jeg ingen hjelp men det viste seg senere at min jente hadde mageproblemer, så jeg burde insistert. Som sagt, babyer er naturlig glade med mindre noe plager dem.
Regnbuefisk Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 klarinetta skrev (45 minutter siden): Jeg hadde først en fornøyd baby, mens baby nr 2 var slik du beskriver. Jeg hadde mistanke om at hun hadde vondt i magen, for babyer er normalt sett glade. Har hun begynt med mme eller smake grøt? Kanskje hun reagerer på noe. Kanskje du drikker farris eller annet som kan påvirke morsmelka. Jeg ville gått til helsestasjon og snakket med dem, selv fikk jeg ingen hjelp men det viste seg senere at min jente hadde mageproblemer, så jeg burde insistert. Som sagt, babyer er naturlig glade med mindre noe plager dem. Alle er jo naturlig glade med mindre noe plager dem da.. Jeg er ikke helt enig i at det nødvendigvis er noe galt fordi babyen sutrer mye. Kan absolutt hende at det er noe fysisk så klart, jeg kjenner ikke ts sin baby! Men min gutt er frisk og rask, virker ikke smertepåvirket i det hele tatt. Han tåler bare veldig dårlig å være sliten, og så mye som en liten tass skal gjennom både fysisk og mentalt ila det første året, så er han ofte sliten! Og da sutrer han... Ikke så mye å gjøre med det, annet enn å lukke ørene litt og ha tålmodighet med han. Jeg synes forøvrig tiden rundt fire mnd var noe av det mest krevende av alt med begge mine barn! Tørsten er at det garantert går seg til igjen til slutt ts. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det akkurat slik. Mi sov bare i bæresjal, så var veldig kjipt (og tungt) når pausene mine plutselig forsvant, og jeg måtte begynne å bære henne også når hun var våken. Ble bedre da hun ble 5 måneder 😊 Anonymkode: a125b...926 Ikke lenge til 5 måneder, så håper det blir det samme her da🤣 klarinetta skrev (1 time siden): Jeg hadde først en fornøyd baby, mens baby nr 2 var slik du beskriver. Jeg hadde mistanke om at hun hadde vondt i magen, for babyer er normalt sett glade. Har hun begynt med mme eller smake grøt? Kanskje hun reagerer på noe. Kanskje du drikker farris eller annet som kan påvirke morsmelka. Jeg ville gått til helsestasjon og snakket med dem, selv fikk jeg ingen hjelp men det viste seg senere at min jente hadde mageproblemer, så jeg burde insistert. Som sagt, babyer er naturlig glade med mindre noe plager dem. Hun har drukket mme siden hun var en uke gammel. Grøt har vi begynt med ja, men denne endringen kom før vi begynte med fast føde. Første dagen med grøt fikk hun vondt i magen og set var helt annerledes enn dette. Hun virker ikke smertepåvirket. Bare generelt misfornøyd/kjeder seg. Regnbuefisk skrev (1 time siden): Alle er jo naturlig glade med mindre noe plager dem da.. Jeg er ikke helt enig i at det nødvendigvis er noe galt fordi babyen sutrer mye. Kan absolutt hende at det er noe fysisk så klart, jeg kjenner ikke ts sin baby! Men min gutt er frisk og rask, virker ikke smertepåvirket i det hele tatt. Han tåler bare veldig dårlig å være sliten, og så mye som en liten tass skal gjennom både fysisk og mentalt ila det første året, så er han ofte sliten! Og da sutrer han... Ikke så mye å gjøre med det, annet enn å lukke ørene litt og ha tålmodighet med han. Jeg synes forøvrig tiden rundt fire mnd var noe av det mest krevende av alt med begge mine barn! Tørsten er at det garantert går seg til igjen til slutt ts. Som sagt over så tror jeg ikke det er noe fysisk😊godt å høre at det er flere som har hatt det tøffere rundt 4 mnd. Nå som jeg har lest litt mer rundt så virker det som at dette utviklingsspranget som skjer rundt 4 mnd kan være et av de tøffeste, både for babyen og foreldrene. Anonymkode: b8ec7...a3a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 klarinetta skrev (2 timer siden): Jeg hadde først en fornøyd baby, mens baby nr 2 var slik du beskriver. Jeg hadde mistanke om at hun hadde vondt i magen, for babyer er normalt sett glade. Har hun begynt med mme eller smake grøt? Kanskje hun reagerer på noe. Kanskje du drikker farris eller annet som kan påvirke morsmelka. Jeg ville gått til helsestasjon og snakket med dem, selv fikk jeg ingen hjelp men det viste seg senere at min jente hadde mageproblemer, så jeg burde insistert. Som sagt, babyer er naturlig glade med mindre noe plager dem. Hvordan tenker du farris påvirker melka? Anonymkode: ab573...e15
klarinetta Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan tenker du farris påvirker melka? Anonymkode: ab573...e15 Baby kan visst få vondt i magen av det. Samme med noen krydder.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Gikk gjennom noe av det samme, men litt senere. Hun var ikke misfornøyd hele tiden, men krevde plutselig mer av meg. Hun var som din en blid og «enkel» baby hele tiden, så jeg gikk fra å kjede meg til å få kjørt meg litt😅 Det var en fase som gikk fort over da, men den veldig rolige og kjedelige starten kom aldri tilbake i samme form. Plutselig ville hun bevege seg over alt, men fikk det ikke til. Det var jo frustrerende for henne. Så fikk hun det til, og da måtte jeg henge med, vi måtte utforske alt sammen. Den fasen roet seg jo den også, jeg tror bare overgangen er brå for de av oss som hadde en veldig enkel start på babytiden. For de som hadde en mer krevende start med bæring og byssing så er det sikkert frigjørende når babyen krabber rundt. Jeg skal ikke påstå at det er sånn altså, men det er mine tanker når jeg og venninner har delt hvordan vi opplevde de første 5-6 månedene og tiden etter. Anonymkode: d14c3...857
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 Det er det fjerde utviklingsspranget. Last ned Wonder Week Appen, så kan du lære mer om spranga, og track de I kalenderen, det vil hjelpe på å holde deg sane. 😉❤️ Er ikke så mye å gjøre annet enn å vente på at det går over, det tar 4 uker. ❤️ Anonymkode: 6102f...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 klarinetta skrev (1 time siden): Baby kan visst få vondt i magen av det. Samme med noen krydder. Det er en myte. Anonymkode: ab573...e15 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Utviklingstrinn nr. fire. Min var akkurat lik Anonymkode: 7c8bd...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utviklingstrinn nr. fire. Min var akkurat lik Anonymkode: 7c8bd...9f3 Ante meg at det var det..hvor lenge varte det? Ble det gradvis bedre? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er det fjerde utviklingsspranget. Last ned Wonder Week Appen, så kan du lære mer om spranga, og track de I kalenderen, det vil hjelpe på å holde deg sane. 😉❤️ Er ikke så mye å gjøre annet enn å vente på at det går over, det tar 4 uker. ❤️ Anonymkode: 6102f...5e0 Har appen 😊 skjønner at appen ikke er noe fasit og at tidspunkt vil variere, men her ble hun «vanskelig» bare en uke før appen sier at den vanskelige perioden er over. I følge appen begynte utviklingstinnet for 3(?) uker siden, men i realiteten begynte det for en uke siden for oss. Når jeg så i appen før hun ble krevende så tenkte jeg at vi var heldige som slapp lett unna, but i spoke to soon😂 Anonymkode: b8ec7...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ante meg at det var det..hvor lenge varte det? Ble det gradvis bedre? Har appen 😊 skjønner at appen ikke er noe fasit og at tidspunkt vil variere, men her ble hun «vanskelig» bare en uke før appen sier at den vanskelige perioden er over. I følge appen begynte utviklingstinnet for 3(?) uker siden, men i realiteten begynte det for en uke siden for oss. Når jeg så i appen før hun ble krevende så tenkte jeg at vi var heldige som slapp lett unna, but i spoke to soon😂 Anonymkode: b8ec7...a3a Noen ganger må man justere litt, for termindato kan være feil. Her var min ultralydtermin den 8., og baby ble født 19., som da ble definert som 11 dager på overtid. Men mensterminen min var faktisk den 16., så hvis jeg bruker den så var han bare 3 dager på overtid. For vår del stemte det på en prikk da jeg la inn mensterminen. 😊 Prøv å endre termindato til 2 uker seinere, og se om det stemmer videre? Det kan være du må justere litt til neste runde, men så finner du ut av det. 😊 Det kan jo hende dette spranget bare er merkbart rundt tordenskyen også? 😊 Og husk at selv om appen kun teller de første 10 sprangene så har vi mennesker sprang til vi er 25 år gamle. Så ikke tro det er over når baby er 1,5 år. 😅 Anonymkode: 6102f...5e0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Noen ganger må man justere litt, for termindato kan være feil. Her var min ultralydtermin den 8., og baby ble født 19., som da ble definert som 11 dager på overtid. Men mensterminen min var faktisk den 16., så hvis jeg bruker den så var han bare 3 dager på overtid. For vår del stemte det på en prikk da jeg la inn mensterminen. 😊 Prøv å endre termindato til 2 uker seinere, og se om det stemmer videre? Det kan være du må justere litt til neste runde, men så finner du ut av det. 😊 Det kan jo hende dette spranget bare er merkbart rundt tordenskyen også? 😊 Og husk at selv om appen kun teller de første 10 sprangene så har vi mennesker sprang til vi er 25 år gamle. Så ikke tro det er over når baby er 1,5 år. 😅 Anonymkode: 6102f...5e0 Takk for tips! Her var både mens og UL termin 23, og hun ble født en dag før tiden. Så det utgjør kanskje ikke så mye å justere da😅 ja kanskje det bare er merkbart rundt den verste uka? Lov å håpe. Kan jo legge til at vi ikke har merket noe til de 3 andre utviklingstrinnene🤷🏻♀️ Anonymkode: b8ec7...a3a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Vi hadde en alt-er-teit-periode med sutrekonserter fra vår var 4 til 6 måneder. Helsesøster observerte kaoset og kunne raskt konstatere at det ikke var noe som helst galt med ungen og at det bare var noe hun kaller fem måneders-frustrasjon. Babyen vil, men får ikke til, også blir den skikkelig megafrustrert. Hun sa det for noen varer i noen dager og for andre i noen uker eller måneder og babyen vår var bare litt uheldig med tanke på varighet. Har aldri vært så letta og flau før - var jo sikker på at det var noe galt siden solstråla ble en sur sitron bokstavelig talt over natta. 😂 Anonymkode: e1e03...48f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Vi hadde en alt-er-teit-periode med sutrekonserter fra vår var 4 til 6 måneder. Helsesøster observerte kaoset og kunne raskt konstatere at det ikke var noe som helst galt med ungen og at det bare var noe hun kaller fem måneders-frustrasjon. Babyen vil, men får ikke til, også blir den skikkelig megafrustrert. Hun sa det for noen varer i noen dager og for andre i noen uker eller måneder og babyen vår var bare litt uheldig med tanke på varighet. Har aldri vært så letta og flau før - var jo sikker på at det var noe galt siden solstråla ble en sur sitron bokstavelig talt over natta. 😂 Anonymkode: e1e03...48f Det ga seg forresten like brått som det begynte. Anonymkode: e1e03...48f
yeti92 Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Vår lille er snart 5 mnd, og har endelig blitt mer «normal» igjen. Hun hadde et par uker rundt 4.5 mnd der hun var sutrete og misfornøyd store deler av dagen. Ville ikke ligge, sitte, bæres, ikke leke, ikke sitte i vippestol. Sovingen ble også vanskeligere. Plutselig hadde en tann poppet gjennom tannkjøttet! Det varte noen dager til, så kom enda en tann. Etter det har baby blitt mye mer fornøyd og tilfreds igjen. Det skal sies at vi var ekstremt vant til gråt og uro med baby som plages med refluks, magevondt osv. Sutringen og gråtingen de ukene det stod på nå opplevdes faktisk verre! Da hun hadde vondt visste vi hva som hjalp henne, nå var det niks og nada som funket. Hun hadde sin «4mnd søvnregresjon» rundt 3-3.5 mnd. Håper det roer seg for dere snart, hold ut!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Ante meg at det var det..hvor lenge varte det? Ble det gradvis bedre? Har appen 😊 skjønner at appen ikke er noe fasit og at tidspunkt vil variere, men her ble hun «vanskelig» bare en uke før appen sier at den vanskelige perioden er over. I følge appen begynte utviklingstinnet for 3(?) uker siden, men i realiteten begynte det for en uke siden for oss. Når jeg så i appen før hun ble krevende så tenkte jeg at vi var heldige som slapp lett unna, but i spoke to soon😂 Anonymkode: b8ec7...a3a Det ble gradvis bedre etter tre-fire uker, heldigvis. Og da hadde hun lært så mye nytt, så det er ikke rart det går litt i krøll en periode. Er ikke helt overbevist om teorien om utviklingstrinn og sånn, men akkurat «firemånedersknekken» passet på en prikk hos oss. Merket ikke noe til trinnet før og etter. Anonymkode: 7c8bd...9f3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 Høres ut som at hen begynner å få tenner 😊. Man kan kjøpe middel til babyer for gommen deres, slik at det ikke blir så fryktelig vondt for dem når de vokser ut. Anonymkode: b4216...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå