addict Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 (endret) Jeg er gravid med barn nr 3 nå og var hos jordmor i dag, 24 uker ish. Hun ønsket å sende meg på vekstestimering fra uke 32 for å følge med pga stort barn sist. Du som har opplevd det samme: Vil du fortelle litt om hvordan det var for deg mtp forløp og om du ble igangsatt pga stort barn? Når? 😊 Hadde du stort barn sist og hvordan gikk det? Endret 29. november 2022 av addict
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Dette blir en litt lang post med min erfaring nylig (oktober 2022)! Dette var mitt første barn, men var på vekstkontroll uke 28, 32 og 36 pga høy BMI. I uke 36 målte barnet allerede 3,5 kg, så da ble det enda en kontroll, uke 38 + 4. Barnet målte da 3,9 kg og jeg ble satt i gang den dagen. Ble satt i gang med ballong som falt ut av seg selv etter ca 2, 5 timer. Var jo da veldig positiv og tenkte dette kom til å gå fort. Ble lagt inn den kvelden på observasjon på barselavdelingen og begynte på modningspiller. Vel, modningspillene gjorde så og si ingenting for meg. Gikk på dem fra torsdag kveld til lørdag formiddag (man kan ta dem hver fjerde time i seks omganger, og de ga meg ikke pillene over natten). Lørdag begynte jeg på riedrypp på fødeavdelingen i stedet; heller dette funket ikke, jeg fikk kun litt mensenlignende murringer, og vi stoppet og startet dryppet i flere omganger fordi baby ble stresset. De tok også vannet. Søndag ble det besluttet keisersnitt, siden igangsettingen ikke gikk noen vei. Det endte med en fin opplevelse. Mannen min fikk være med og tok med seg barnet for hud mot hud-kontakt mens jeg ble sydd og lå på post-op. Ikke fødselen jeg hadde sett for meg, men ble alt i alt positivt og følte meg godt ivaretatt hele veien. Anonymkode: db746...158
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette blir en litt lang post med min erfaring nylig (oktober 2022)! Dette var mitt første barn, men var på vekstkontroll uke 28, 32 og 36 pga høy BMI. I uke 36 målte barnet allerede 3,5 kg, så da ble det enda en kontroll, uke 38 + 4. Barnet målte da 3,9 kg og jeg ble satt i gang den dagen. Ble satt i gang med ballong som falt ut av seg selv etter ca 2, 5 timer. Var jo da veldig positiv og tenkte dette kom til å gå fort. Ble lagt inn den kvelden på observasjon på barselavdelingen og begynte på modningspiller. Vel, modningspillene gjorde så og si ingenting for meg. Gikk på dem fra torsdag kveld til lørdag formiddag (man kan ta dem hver fjerde time i seks omganger, og de ga meg ikke pillene over natten). Lørdag begynte jeg på riedrypp på fødeavdelingen i stedet; heller dette funket ikke, jeg fikk kun litt mensenlignende murringer, og vi stoppet og startet dryppet i flere omganger fordi baby ble stresset. De tok også vannet. Søndag ble det besluttet keisersnitt, siden igangsettingen ikke gikk noen vei. Det endte med en fin opplevelse. Mannen min fikk være med og tok med seg barnet for hud mot hud-kontakt mens jeg ble sydd og lå på post-op. Ikke fødselen jeg hadde sett for meg, men ble alt i alt positivt og følte meg godt ivaretatt hele veien. Anonymkode: db746...158 Tusen takk for at du deler 🥰 Oi, ble du satt i gang fordi barnet ble estimert til 3900g? Ikke at jeg bagatelliserer det, men trodde det var helt innenfor normalen og ikke ansett som så veldig stort. Min første var 3840g og de har alltid sagt at han var helt fin. Men han kom jo til termin så det er jo noe annet enn i uke 38 såklart 😊 Det var litt godt å lese din historie fordi jeg har tenkt at det kanskje var litt overdramatisk å sette igang så mye tiltak 😊💕 Mi ble født på 4400g 2 uker før termin sist og jeg har jo alltid tenkt at det er i øvre sjiktet men ikke enormt liksom. Ønsker jo egentlig ikke å bli igangsatt hvis det ikke er en veldig god grunn til det, men det kan hende jeg bagatelliserer det litt.. Det gikk jo så fint sist liksom 😅 Så jeg er veldig glad for å få høre alle erfaringer! Grunnen til at de nevner igangsetting er at sist jeg gikk gravid så økte jeg typ 5 hakk ut av kurven på symfysemålet I uke 35/36 fra en kontroll til en annen og da ble jeg sendt på vekstkontroll samme dag. De estimerte henne til 4200g ved termin men understreket at det ikke var så veldig stort og at de ikke ville gjøre noe tiltak. Så fortsatte magemålet å øke og vannet gikk 2 uker før termin. Hun ble født på ca 4400g, og siden symfysemålet økte så fort på slutten antok de at hun ville nådd 4900g ved termin. Men, hun var ikke sånn kjempestor ellers, 51cm og 36 cm rundt hodet, så hun var bare skikkelig tjukk 😬 kanskje derfor de ikke klarte å catche det på vekstestimering, da ser de jo bare lårbeinet og hodeomkrets. I tillegg så var faren 5,2 kg da han ble født og jeg føder raskt, 3,5 og 2,5 timer, så bekymring for fødselsskader ble også nevnt. Blir spennende å se hvordan det går da, kan jo hende at lillesøster holder seg normal på vekst, men ligger allerede pittelitt over midt midtnormalen 😊 Hører gjerne flere erfaringer 🙏🏻 Anonymkode: c90f9...0d6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette blir en litt lang post med min erfaring nylig (oktober 2022)! Dette var mitt første barn, men var på vekstkontroll uke 28, 32 og 36 pga høy BMI. I uke 36 målte barnet allerede 3,5 kg, så da ble det enda en kontroll, uke 38 + 4. Barnet målte da 3,9 kg og jeg ble satt i gang den dagen. Ble satt i gang med ballong som falt ut av seg selv etter ca 2, 5 timer. Var jo da veldig positiv og tenkte dette kom til å gå fort. Ble lagt inn den kvelden på observasjon på barselavdelingen og begynte på modningspiller. Vel, modningspillene gjorde så og si ingenting for meg. Gikk på dem fra torsdag kveld til lørdag formiddag (man kan ta dem hver fjerde time i seks omganger, og de ga meg ikke pillene over natten). Lørdag begynte jeg på riedrypp på fødeavdelingen i stedet; heller dette funket ikke, jeg fikk kun litt mensenlignende murringer, og vi stoppet og startet dryppet i flere omganger fordi baby ble stresset. De tok også vannet. Søndag ble det besluttet keisersnitt, siden igangsettingen ikke gikk noen vei. Det endte med en fin opplevelse. Mannen min fikk være med og tok med seg barnet for hud mot hud-kontakt mens jeg ble sydd og lå på post-op. Ikke fødselen jeg hadde sett for meg, men ble alt i alt positivt og følte meg godt ivaretatt hele veien. Anonymkode: db746...158 Ble du igangsatt kun pga babys vekt på 3,7? Min ble målt til 4,1 etter termin og jeg måtte fortsatt vente til dag 11 før jeg ble igangsatt. Var normalt opp til 4,5 kg fikk jeg beskjed om. Anonymkode: c46bc...a88
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ble du igangsatt kun pga babys vekt på 3,7? Min ble målt til 4,1 etter termin og jeg måtte fortsatt vente til dag 11 før jeg ble igangsatt. Var normalt opp til 4,5 kg fikk jeg beskjed om. Anonymkode: c46bc...a88 Ja jeg fikk også beskjed om det og det ble heller ikke satt igang noe tiltak med estimering på 4200g til termin 😊 Skulle følge overtidskontroller osv som normalt. Anonymkode: c90f9...0d6
addict Skrevet 29. november 2022 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg fikk også beskjed om det og det ble heller ikke satt igang noe tiltak med estimering på 4200g til termin 😊 Skulle følge overtidskontroller osv som normalt. Anonymkode: c90f9...0d6 Oi dette var meg, kom borti anonymknappen!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette blir en litt lang post med min erfaring nylig (oktober 2022)! Dette var mitt første barn, men var på vekstkontroll uke 28, 32 og 36 pga høy BMI. I uke 36 målte barnet allerede 3,5 kg, så da ble det enda en kontroll, uke 38 + 4. Barnet målte da 3,9 kg og jeg ble satt i gang den dagen. Ble satt i gang med ballong som falt ut av seg selv etter ca 2, 5 timer. Var jo da veldig positiv og tenkte dette kom til å gå fort. Ble lagt inn den kvelden på observasjon på barselavdelingen og begynte på modningspiller. Vel, modningspillene gjorde så og si ingenting for meg. Gikk på dem fra torsdag kveld til lørdag formiddag (man kan ta dem hver fjerde time i seks omganger, og de ga meg ikke pillene over natten). Lørdag begynte jeg på riedrypp på fødeavdelingen i stedet; heller dette funket ikke, jeg fikk kun litt mensenlignende murringer, og vi stoppet og startet dryppet i flere omganger fordi baby ble stresset. De tok også vannet. Søndag ble det besluttet keisersnitt, siden igangsettingen ikke gikk noen vei. Det endte med en fin opplevelse. Mannen min fikk være med og tok med seg barnet for hud mot hud-kontakt mens jeg ble sydd og lå på post-op. Ikke fødselen jeg hadde sett for meg, men ble alt i alt positivt og følte meg godt ivaretatt hele veien. Anonymkode: db746...158 Så kjipt, synes det høres veldig rart ut at du ble satt i gang pga. baby på 3,9 kg i uke 38? Den hadde jo sannsynligvis ikke vært noe mer enn drøye 4 kg til termin? Jeg har lært at alt mellom 2,5 og 4,5 kg er normal vekt for nyfødte. Mine barn var begge 4,3 kg, begge født noen dager over termin, det var aldri snakk om noe igangsetting for min del. Barna var jo store, men ingen som sa noe om at de var unormalt store eller noe. Jeg var selv 4 kg da jeg ble født - har en mistanke om at sånt ofte går litt i arv. Anonymkode: ddb6f...55f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du igangsatt kun pga babys vekt på 3,7? Min ble målt til 4,1 etter termin og jeg måtte fortsatt vente til dag 11 før jeg ble igangsatt. Var normalt opp til 4,5 kg fikk jeg beskjed om. Anonymkode: c46bc...a88 3,9 kg, ikke 3,87, ja. Men det var da halvannen uke før termin og de gjetta hun ville være nærmere 4,5 kg hvis jeg gikk til termin. De brukte også høyden min og mannen min sin (jeg er 153 cm og han 190) som begrunnelse 😅 Anonymkode: db746...158
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 3,9 kg, ikke 3,87, ja. Men det var da halvannen uke før termin og de gjetta hun ville være nærmere 4,5 kg hvis jeg gikk til termin. De brukte også høyden min og mannen min sin (jeg er 153 cm og han 190) som begrunnelse 😅 Anonymkode: db746...158 *ikke 3,7 kg, kom borti annet tall ser! Anonymkode: db746...158
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 3,9 kg, ikke 3,87, ja. Men det var da halvannen uke før termin og de gjetta hun ville være nærmere 4,5 kg hvis jeg gikk til termin. De brukte også høyden min og mannen min sin (jeg er 153 cm og han 190) som begrunnelse 😅 Anonymkode: db746...158 De går vel opp 150-200gram siste ukene før termin, så babyen ville vært estimert til rundt 4,2kg? Da må det være det at du var liten som gjorde det. 4,2 er jo normalt? Uansett, jeg fikk barn på 4,8kg med hodeomkrets på 40cm. Fikk beskjed om at jeg kan bli satt i gang ved uke 38 neste gang☺️ Anonymkode: 9190b...b85
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De går vel opp 150-200gram siste ukene før termin, så babyen ville vært estimert til rundt 4,2kg? Da må det være det at du var liten som gjorde det. 4,2 er jo normalt? Uansett, jeg fikk barn på 4,8kg med hodeomkrets på 40cm. Fikk beskjed om at jeg kan bli satt i gang ved uke 38 neste gang☺️ Anonymkode: 9190b...b85 Hvor langt på veg var du når du fødte? 😊 40 cm ja, det var heftig 🙊 gikk det bra med deg? 💕 Hos meg regnet de med at hun gikk opp 250g i uken den siste tiden, det var begrunnet med stor økning i symfysemål samt antatt vekt under vekstestimeringen og hva hun faktisk ble født på. Så kanskje det kan variere hvor mye de vokser på slutten 🙊 Anonymkode: c90f9...0d6
addict Skrevet 29. november 2022 Forfatter #12 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor langt på veg var du når du fødte? 😊 40 cm ja, det var heftig 🙊 gikk det bra med deg? 💕 Hos meg regnet de med at hun gikk opp 250g i uken den siste tiden, det var begrunnet med stor økning i symfysemål samt antatt vekt under vekstestimeringen og hva hun faktisk ble født på. Så kanskje det kan variere hvor mye de vokser på slutten 🙊 Anonymkode: c90f9...0d6 Postet som anonym igjen gitt 😖 det var meg! 🤪
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 Første barnet ble født en dag etter termin, hun veide 4,3 kg. Jeg fikk rift grad 3b og ble sendt lagt i narkose og sendt til operasjon rett etter fødsel. Nr 2 ble estimert til å være like stor til termin (4,3 kg) på vekstkontroll 3,5 uker før termin. Ble satt igang 1 uke senere. Han var 4 kg da han ble født. Det er ikke sikkert at jeg hadde blitt satt i gang hadde det ikke vert for historikken min fra første fødsel. Hadde allerede vert på flere samtaler på sykehuset angående redsel for at ting skulle ende som forrige gang eller verre. Anonymkode: d236c...7e3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor langt på veg var du når du fødte? 😊 40 cm ja, det var heftig 🙊 gikk det bra med deg? 💕 Hos meg regnet de med at hun gikk opp 250g i uken den siste tiden, det var begrunnet med stor økning i symfysemål samt antatt vekt under vekstestimeringen og hva hun faktisk ble født på. Så kanskje det kan variere hvor mye de vokser på slutten 🙊 Anonymkode: c90f9...0d6 Fødte dagen etter termin☺️ Ble noe rift ja, lå på operasjonsstuen i halvannen time. Ellers alt fint. Ja, mulig🤷🏽♀️ Overlegen på sykehuset her vurderte meg til at jeg hadde kropp til å føde store barn, og det stemte jo forsåvidt - barnet satt jo ikke fast og kom ut på to press, var heller det som gjorde at det gikk litt skeis😅 Anonymkode: 9190b...b85
addict Skrevet 29. november 2022 Forfatter #15 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fødte dagen etter termin☺️ Ble noe rift ja, lå på operasjonsstuen i halvannen time. Ellers alt fint. Ja, mulig🤷🏽♀️ Overlegen på sykehuset her vurderte meg til at jeg hadde kropp til å føde store barn, og det stemte jo forsåvidt - barnet satt jo ikke fast og kom ut på to press, var heller det som gjorde at det gikk litt skeis😅 Anonymkode: 9190b...b85 Håper det går bra nå til tross for rift. Det var virkelig et stort barn! Jeg føder også raskt så det er vel en av grunnene til at de ønsker å ha litt kontroll. Har ikke fått noen rifter til tross for styrtfødsel og barn på 4,4 kilo, men så kommer man jo til en grense hvor man bare ikke kan pushe det mer 🙊 Sånn sett så er jeg jo glad for at de følger opp ekstra. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Første barnet ble født en dag etter termin, hun veide 4,3 kg. Jeg fikk rift grad 3b og ble sendt lagt i narkose og sendt til operasjon rett etter fødsel. Nr 2 ble estimert til å være like stor til termin (4,3 kg) på vekstkontroll 3,5 uker før termin. Ble satt igang 1 uke senere. Han var 4 kg da han ble født. Det er ikke sikkert at jeg hadde blitt satt i gang hadde det ikke vert for historikken min fra første fødsel. Hadde allerede vert på flere samtaler på sykehuset angående redsel for at ting skulle ende som forrige gang eller verre. Anonymkode: d236c...7e3 Å nei, stakkars kjære deg 💕 Håper du er helt fri for følgeskader i dag. Og takk for at du deler!
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 Min eldste var 4,5 kilo en uke etter termin. Jeg fikk bare en liten revne som grodde fint. Yngste var litt stor på ul i uke 17, så det ble en ny ul i uke 19. Veksten var fin, men det ble planlagt en vekstkontroll før termin siden jeg allerede hadde født et stort barn. I uke 33 måtte jeg inn på en kontroll pga noe annet, og baby ble da estimert til å bli 5 kg ved termin. Det ble satt opp kontroll i uke 36 for å finne ut om fødselen måtte settes igang før termin. Jeg vet ikke om jeg ville blitt satt igang, for i uke 34 måtte baby ut. 3 kg, 6 uker før termin. Anonymkode: 06a5c...0c7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 De tok vannet på meg 11 dager før tiden,pga stort barn. Han var nr 3 i rekken,og noe sa inni meg at jeg ikke skulle spørre hvor stor han var. De tok vannet og han ble født 5 timer etterpå, og han som kom var 56 cm og 6 kg😒Det var helt sinnsykt, en ut av kroppen opplevelse som jeg ikke aner hvor jeg henter krefter i fra. Dog, 10-12 sting , god form dagen etterpå og veldig glad det var sistemann..( hvis ikke hadde han blitt enebarn;)) Anonymkode: 41dd0...9d8
addict Skrevet 30. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De tok vannet på meg 11 dager før tiden,pga stort barn. Han var nr 3 i rekken,og noe sa inni meg at jeg ikke skulle spørre hvor stor han var. De tok vannet og han ble født 5 timer etterpå, og han som kom var 56 cm og 6 kg😒Det var helt sinnsykt, en ut av kroppen opplevelse som jeg ikke aner hvor jeg henter krefter i fra. Dog, 10-12 sting , god form dagen etterpå og veldig glad det var sistemann..( hvis ikke hadde han blitt enebarn;)) Anonymkode: 41dd0...9d8 Holyyyyy! Det var ganske massivt ja 😅 Godt du kom deg raskt uten varige mén 🤩 Oppdaget de ikke at symfysemålet økte eller fulgte du kurven hele veien? Jordmor ringte nå, hun hadde fått svar på langtidsblodsukkeret. Det lå på 27, og normalen er 20-42, så det var i nedre normal og ganske lavt. Skal ta glukosebelastning i morgen, men det ser ikke ut som at jeg har fått svangerskapsdiabetes denne gangen heller 🤞🏻 men jeg hadde lavt blodsukker sist også, så det var ikke derfor hun ble stor i det minste. Gravidcravingsene mine er eple, kiwi, knekkebrød med hvitost og melk samtidig som jeg har hyperemesis (hadde sist også) så det er ikke akkurat det at jeg spiser henne opp i vekt heller 😅 Noen kropper lager kanskje bare store unger 😬
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 addict skrev (2 timer siden): Holyyyyy! Det var ganske massivt ja 😅 Godt du kom deg raskt uten varige mén 🤩 Oppdaget de ikke at symfysemålet økte eller fulgte du kurven hele veien? Jordmor ringte nå, hun hadde fått svar på langtidsblodsukkeret. Det lå på 27, og normalen er 20-42, så det var i nedre normal og ganske lavt. Skal ta glukosebelastning i morgen, men det ser ikke ut som at jeg har fått svangerskapsdiabetes denne gangen heller 🤞🏻 men jeg hadde lavt blodsukker sist også, så det var ikke derfor hun ble stor i det minste. Gravidcravingsene mine er eple, kiwi, knekkebrød med hvitost og melk samtidig som jeg har hyperemesis (hadde sist også) så det er ikke akkurat det at jeg spiser henne opp i vekt heller 😅 Noen kropper lager kanskje bare store unger 😬 Ja, tror det er litt tilfeldig. Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes, lavt blodtrykk hele svangerskapet (typisk 96/72) og gikk bare opp 2 kg totalt. Men baby var i øvre kurve likevel 😅 Anonymkode: db746...158
addict Skrevet 30. november 2022 Forfatter #20 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, tror det er litt tilfeldig. Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes, lavt blodtrykk hele svangerskapet (typisk 96/72) og gikk bare opp 2 kg totalt. Men baby var i øvre kurve likevel 😅 Anonymkode: db746...158 Huff ja samme her. Jammen godt det gikk så bra! 🥰
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå