Gå til innhold

Er så sint på meg selv at jeg nesten gråter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt overdramatisk overskrift, men det er slik jeg føler det akkurat nå. Jeg har virkelig fått nok, og jeg er så sint på meg selv at jeg nesten gråter. 

. Jeg er 17 kg overvektig. Jeg kommer aldri noen vei. Har prøvd alt. Men jeg klarer det aldri likevel. Og nå nettopp var jeg på butikken, og hva kjøpte jeg? Jo, drittmat. Som jeg nå har spist opp. Og nå føler jeg meg bare sint, ekkel, på gråten, irritert, oppgitt... 

Hva kan jeg gjøre for å endelig komme meg ut av dette mønsteret?

Anonymkode: 23628...fc1

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del er det lettere å spise kontrollert og sunt om jeg har gått meg en tur eller trent tidligere på dagen. For da vil jeg ikke ødelegge treninga med å spise mye/dritt

• Nyttig 1
Skrevet

Selv synes jeg at det å gå over på lavkarbo funket best. Da kan man spise masse god mat samtidig som man går ned i vekt, og for meg som sliter en del psykisk så har jeg også inntrykk av at alt sånt blir mer stabilt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fulgte Spis Deg Fri i noen måneder. Det er en streng diett, og føles kanskje litt komplisert til å begynne med. Men jeg var ikke sulten og gikk ned en kilo i uka. Og det beste var at jeg ble fullstendig avvent med søtsaker, som er min største last.

Anonymkode: 0d005...ea9

• Nyttig 1
Skrevet

Hjelper ikke å snakke deg selv ned iallefall. Å slanke seg er i stor grad en mental prosess, og å heie på seg selv og bygge seg selv opp med at dette klarer man er svært vesentlig. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan det hende du var stresset, sliten, sint, trist eller noe, og regulerte følelsene med mat? I så fall kan du ta det opp med fastlege eller psykolog. 

Anonymkode: 9aecc...199

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også ca 17 kilo for mye, klarer ikke komme ned. Hadde helt klart spist lavkarbo hvis jeg hadde klart det men ble bare kvalm og ekkel av det. Jeg har forsøkt Roede, den passet meg bra men jeg ble så sulten at jeg bare gråt og måtte opp i antall kalorier hvilket medførte at vekta nå står stille.  

Anonymkode: 0a496...260

• Liker 1
Skrevet

Vanlige dietter fungerer vanligvis ikke i lengden, spesielt ikke for oss som sliter med viljestyrken når det kommer til mat. 

Jeg valgte derfor å legge til matvarer istedenfor å fjerne matvarer. Da slapp jeg å måtte hanskes med en dårlig viljestyrke. Når man tenker "jeg kan ikke spise x og y", så får man fryktelig lyst til å fråtse x og y. Om man derimot sier "jeg kan spise x og y etter at jeg har spist det sunne, gode måltidet jeg har planlagt", så blir det plutselig ikke så vanskelig. 

For eksempel, jeg spiste havregryn med banan hver morgen. Vanligvis kunne jeg følge det opp med potetgull eller sjokolade. Istedenfor å tenke at jeg IKKE kunne spise potetgull eller sjokolade etter frokosten, så la jeg heller til en frukt jeg måtte spise etter frokosten, som for eksempel klementin, en mango eller noe annet godt. Jeg hadde fortsatt lov til å ta meg en skål med potetgull eller sjokolade etterpå, men greia var at når jeg da hadde spist det jeg MÅTTE spise (havregryn og en frukt), så var jeg ikke lenger lysten på noe usunt etterpå. 

Samme med middag. jeg MÅTTE spise en god porsjon ris og minst et halvt tallerken med grønnsaker, eller en bolle med salat etter middagen. Jeg hadde fortsatt lov til å spise noe usunt etterpå, men når jeg først var ferdig med å spise det jeg måtte spise, så hadde jeg ikke lenger lyst på snacksen i kjøkkenskapet.

Begynn å legg til matvarer istedenfor å fjerne matvarer fra kostholdet. Om jeg føler meg litt lysten på noe usunt, så sier jeg til meg selv "Du kan spise opp sjokoladeplaten i kjøkkenskapet om du vil, men først må du ordne deg en skål med ris og noen crunchy epleskiver. Etterpå kan du spise sjokoladen". Og når jeg da har fått i meg litt ris og eple, så er ikke trangen til å hive meg over sjokoladeplaten lenger der. 

Å si "nei" er mye vanskeligere (og umulig i lengden for oss som ikke klarer moderasjon), enn å si "senere". Og mens kroppen med stor iver venter på "senere", så gir vi den noe sunt, og cravingen forsvinner.

Jeg har også hatt godt nytte av å drikke 1-2 spiseskje eplecidereddik fra helsekostbutikk om morgenen og før måltid. Det hjelper blodsukkeret å holde seg stabilt, og gir en fin metthetsfølelse. Man blander ut i vann og drikker det ned med sugerør (for å spare tennene). Det skal visst ha mange helsefordeler. Hvor mange av disse helsefordelene er bevist i studier er jeg ikke sikker på, men det hjelper absolutt på blodsukkeret og metthetsfølelse. 

Begynn å legg til matvarer. Personlig er jeg veldig glad i å spise høy-karbo plantebasert. Havregryn, ris, bønner, linser, potet, grønnsaker, frukt, nøtter, bær osv osv, men noen liker å spise lav-karbo. Når det kommer til å øke insulinresistens (som hjelper på craving, vekt etc), så spiller det ikke så stor rolle om man velger høy eller lav-karbo, så lenge man ikke spiser mye av både karbo og fett. Kombinasjonen av høyt karbo OG høyt fett er det som fører til vektproblemer og insulinsensitivitet.

Anonymkode: 3d982...b4c

• Liker 4
Skrevet

Det er faktisk bare å gjøre det, la være å spise mye av det du vet du ikke skal, spis nok av det du skal, osv.

Anonymkode: f0384...8a3

Gjest takinova
Skrevet

Du er ikke sint nok på deg selv ennå - om du ikke tar grep. Du må nok lengre ned først. Sorry, men sånn er det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg fulgte Spis Deg Fri i noen måneder. Det er en streng diett, og føles kanskje litt komplisert til å begynne med. Men jeg var ikke sulten og gikk ned en kilo i uka. Og det beste var at jeg ble fullstendig avvent med søtsaker, som er min største last.

Støtter denne. Du trenger å ta tak i spiseforstyrrelsen din, og dette er det eneste opplegget som fokuserer mest på psyken og sekundært på diett. 

Uansett hvilken diett du velger vil du sprekke igjen og igjen, fordi du er spiseforstyrret. Å lære deg hvordan dette fungerer, samt lære deg mestringsstrategier for å takle overspisingen er den eneste måten du kan få varig resultat på. ❤️

Anonymkode: 81f09...ded

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vel, sinne, ts, er en ganske konstruktiv følelse. Sinne kan ofte propellene oss inn i handling. Som er svaret på spørsmålet ditt. 
Du må bli sinna nok, bestemt nok, motivert nok eller rett og slett redd nok til å endre adferd. For du vet jo at om du velger å gå på butikken sulten så kjøper du mat du ikke ønsker å spise. Og så føler du at all din positive innsats er bortkastet. Likevel velger du å gjøre det. Så kan du spørre deg selv hvorfor (og trolig få interessante svar om barndom og oppdragelse du så kan bearbeide). Men det viktigste er jo å lage regler og rutiner for din hverdag som gjør at du unngår «vanlige feilkilder». 

Kjøper du junk på butikken? Ok. Bestill matvarer levert på døren. Få en venn til å bestille for deg, om du selv ikke da evner holde deg til listen. 

Kjøper du bare junk på butikken om du er syk, sulten, har mensen eller er nedfor? Ok. Da er det forbudt å gå på butikken i de situasjonene. Handleturene skjer fra nå av etter middag.

Enkelt og greit. Hverdagen til vellykkede mennesker består av en hel mengde pre-bestemte regler. Slik at «skal jeg kjøpe sjokolade» ikke er et valg når man står der i kassa. Det er ikke verre enn det - lager en regler og fester dem i rutiner funker den menneskelige hjerne slik at det enkleste er å følge dem. Avvik krever innsats, hjernen liker ikke innsats.

Og, du? Husk at man kan spise hva man vil her i livet. Man kan bare ikke spise det når (altså så ofte) en vil eller i så store kvanta som en vil dersom en ønsker beholde helsa. Så poenget er ikke å unngå junk. Poenget er å spise junk i små mengder de gangene man faktisk trår inn i junk-sfæren. Og at det ikke er til hverdags.

Anonymkode: 818be...c49

• Liker 1
Skrevet

70 % av Norges befolkning er overvektige. Så dette er drit vanskelig. Sånn er det bare. Det handler så enormt mye om følelser, og om hvor mye lykke og velbehag det er i sukker, salt og fett. Jeg har null problem med å spise med fornuften når jeg er glad og når jeg har det travelt. Men med en gang jeg har et par timer med egentid så er det rett på butikken og kjøpe snop. Vi er mange i samme båt, TS. 

Anonymkode: d758a...fd9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Støtter denne. Du trenger å ta tak i spiseforstyrrelsen din, og dette er det eneste opplegget som fokuserer mest på psyken og sekundært på diett. 

Uansett hvilken diett du velger vil du sprekke igjen og igjen, fordi du er spiseforstyrret. Å lære deg hvordan dette fungerer, samt lære deg mestringsstrategier for å takle overspisingen er den eneste måten du kan få varig resultat på. ❤️

Anonymkode: 81f09...ded

Jeg vet ikke om det var meg du siktet til, men jeg har faktisk en spiseforstyrrelse. Derfor bruker alle dietter å kaste meg ut i en negativ spiral. Hvis målet er å spise x antall kalorier, skal jeg være flink og spise litt mindre. Og da ender jeg med å sulte meg selv, til jeg sprekker og går opp igjen

Denne dietten fokuserer ikke på kalorier i det hele tatt. Og det påpekes igjen og igjen at man må spise nok. Jeg var selvfølgelig ikke stappmett, men jeg var heller aldri sulten. Og det var faktisk en befrielse å følge disse reglene. Aldri dårlig samvittighet og alltid trygg på at jeg fikk i meg det jeg trengte.

Det er i hvert fall det som førte til varig endring hos meg, og ikke det jojo-kjøret jeg hadde drevet med i mange år

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har telt kalorier og det har funket for meg.

Fulgte ingen spesifik diett, spiste det jeg ville (ish). Valgte selvfølgelig å spise "renere" og lettere mat. spiser som sagt aldri possesert kjøtt/kjøtt farse/boller type. Magert kjøtt,kylling filet etc. Grønnsaker etc. Velg lavere kalori alternativer når du kan, jeg bruker kesam mager på taco i stedet for rømme etc. 

Men du må unne deg godt i blandt, jeg spiser jo pizza, taco, wraps. Er utrolig glad i ost, smågodt,brus etc. Blitt til at jeg kun drikker sukkerfri brus,lett ost og spiser veldig kjeldent godteri nå. kun 1 dag i uken hvor jeg spiser i Maintenance. (bruker da de kaloriene på godteri eller ekstra god mat).

Har kuttet ut alt av smør,fløte og olje. mye kalorier i form av veske/saus metter ikke. 

bruker kun olje spray på non-stick panne.

https://www.calculator.net/bmr-calculator.html 

Regn ut selv, undervurder ditt eget aktivitetsnivå litt. Start med 300cal under. (men da må du logge all mat - my fitnesspal hjelper der) 

Det er smart å ikke dra på butikken når du er sulten. vær sterk i butikken, ikke ta med snop/godt hjem. og om du unner deg noe (innenfor kaloriene dine) så kun kjøp nok til den dagen slik at du ikke går å snacker hjemme. 

Sett ting som frister inne i skap etc så det er mindre tilgjengelig. 

Endret av Epplekiwi
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg tenkte jeg skulle "begynne på nytt" nå som det er 1. desember. Endte opp med å kjøpe en skyr yoghurt, cola uten sukker og  proteinbar til frokost da, så ikke det beste kostholdet. Men bedre enn på tirsdag i det minste. Jeg håper på jeg klarer å skjerpe meg mer de neste dagene... Men kan i alle fall si at det sinnet har hjulpet litt. Er virkelig motivert nå. 

Skrevet

Vekt er egentlig bare matematikk. Du kan spise hva du vil med god samvittighet, så lenge du sørger for å forbruke samme mengde kalorier som du får inn. Så du skal ikke være sint på deg seg selv for å ha spist en bestemt matvare, men heller finne måter å forbrenne kaloriene på.

Erling Haaland spiser 6000 kalorier om dagen. Det er tre ganger mer enn enn en gjennomsnittsvoksen. Likevel er han tynn som en spiker. Men det er åpenbart hvorfor. Han lever et liv med stort kaloriforbruk. Det må du også gjøre, få opp forbruket.

Anonymkode: 4ec1d...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vekt er egentlig bare matematikk. Du kan spise hva du vil med god samvittighet, så lenge du sørger for å forbruke samme mengde kalorier som du får inn. Så du skal ikke være sint på deg seg selv for å ha spist en bestemt matvare, men heller finne måter å forbrenne kaloriene på.

Erling Haaland spiser 6000 kalorier om dagen. Det er tre ganger mer enn enn en gjennomsnittsvoksen. Likevel er han tynn som en spiker. Men det er åpenbart hvorfor. Han lever et liv med stort kaloriforbruk. Det må du også gjøre, få opp forbruket.

Anonymkode: 4ec1d...1e1

Ja, du har egentlig rett. Det er jo bare det at for å forbrenne nok kalorier i forhold til det jeg spiser må jeg jo omtrent trene som en toppidrettsutøver. Så jeg må nok jobbe hardere for å kutte ned på kaloriene også.

Skrevet

Jeg feilet i går igjen spiste sikkert minst 1500 kcal bare i sjokolade... 

Skrevet

Vet hvor vanskelig det er. Jeg starter dagen med kaffe, og deretter frukt. Så spiser jeg første måltid til lunsj. Løper 30 min hver dag, og 10 min med styrketrening. Drikk mye vann, og spis mye grønnsaker til hvert måltid. Kjenner du søtsug, ta en kopp te. Og ikke tenk diett og begrensninger. Etterhvert spiller kroppen på lag med deg, og du får mindre behov for å små-spise. Jeg har gått ned 10 kg på 2 mnd

Anonymkode: 3425d...325

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...