AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Dere går en tur, det er lite mennesker. På en rett strekning kommer det en person gående mot dere. Hva gjør dere? Hva jeg gjør: plukker opp telefonen og holder meg opptatt med den til personen passerer. Dere går tur. Mot deg kommer det en gjeng 14 åringer som herjer å prater å ler, dytter på hverandre og tar hele fortauet. Hva gjør dere? Hva jeg gjør: helst ser jeg etter om jeg kan komme meg over til en annen gate, går gjerne omveier om jeg kan slippe situasjoner som dette. MÅ jeg gå forbi de plukker jeg også her opp telefonen bare for å være opptatt ned noe. Jeg er redd for øyekontakt, bli kommentert eller latterliggjort. Kanskje bli dyttet borti og ramle på bakken etterfulgt av latter. Anonymkode: 7071b...fae 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Hva har dette med å være bedagelig å gjøre? Høres mer ut som sosial angst Anonymkode: efbda...388 28 1 4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Overskiften har ingen sammenheng med HI.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 Jeg bare fortsetter på stien. Hvis jeg møter en enkelt person litt uti skauen sier jeg kjapt hei og går videre. Situasjon nr 2 , Går bare rett frem, men hilser ikke. Har aldri opplevd at noen har kommentert når jeg går forbi. De er for selvopptatte til å legge merke til andre. Anonymkode: 3bf73...6f0 2
Ullvott Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Hva har dette med bedagelighet å gjøre? Det du beskriver er jo mer i retning av sosial angst. Situasjon 1: Fortsetter å gå rett fram. Ser kort på personen når vi passerer hverandre, eventuelt et hei eller nikk hvis dette er på en "øde" vei hvor det ikke er noen andre. Vegen er til for alle. Situasjon 2: Går rett fram. Rett i ryggen og bestemt gange. Ser kort på dem, men fester blikket lengre fram. Veien er minst like mye for meg som for dem. De fleste tenåringer har ikke som mål å dytte og latterliggjøre mennesker. 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Jeg har sosial angst ja, og jeg vil gjerne vite hvordan de som absolutt ikke har angst tenker i situasjoner som dette. Anonymkode: 7071b...fae
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 Ullvott skrev (2 minutter siden): Hva har dette med bedagelighet å gjøre? Det du beskriver er jo mer i retning av sosial angst. Situasjon 1: Fortsetter å gå rett fram. Ser kort på personen når vi passerer hverandre, eventuelt et hei eller nikk hvis dette er på en "øde" vei hvor det ikke er noen andre. Vegen er til for alle. Situasjon 2: Går rett fram. Rett i ryggen og bestemt gange. Ser kort på dem, men fester blikket lengre fram. Veien er minst like mye for meg som for dem. De fleste tenåringer har ikke som mål å dytte og latterliggjøre mennesker. Hva med denne da? Du er ute å går å får to tenåringsjenter gående en bit foran deg. De skravler og ler, så ser de bak seg og får øye på deg. De hvisker og glor mye bak seg på deg. Her hadde jeg stoppet opp og plukket opp mobilen. Stått der til de er ute av syne eller hvertfall langt nok unna til at de ikke bryr seg om meg mer. Anonymkode: 7071b...fae
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har sosial angst ja, og jeg vil gjerne vite hvordan de som absolutt ikke har angst tenker i situasjoner som dette. Anonymkode: 7071b...fae I situasjon 1: fortsetter å gå og smiler/hilser kanskje på personen. I situasjon 2: fortsetter å gå og "tvinger" dem til å gi plass på fortauet.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har sosial angst ja, og jeg vil gjerne vite hvordan de som absolutt ikke har angst tenker i situasjoner som dette. Anonymkode: 7071b...fae Bare av nysgjerrighet, hva tror du ordet «bedagelig» betyr? Anonymkode: 3b337...a92 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sosial angst ja, og jeg vil gjerne vite hvordan de som absolutt ikke har angst tenker i situasjoner som dette. Anonymkode: 7071b...fae Jeg har også sosial angst. Det som hjelper eller ikke hjelper alt ettersom hvordan man ser det, er at andre mennesker driter en lang marsj i hvem de tilfeldigvis møter hist og her, de har nok med seg selv. Jeg orker ikke se på mennesker jeg møter, men jeg tar i hvert fall ikke opp mobilen. Og ja, når det gjelder ungdom er du garantert som luft å regne for de. Anonymkode: 03b1c...01f 1
Luckiness Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 1. jeg går forbi personen og gir et lite smil eller hei. Ikke på gaten. Men hvis det er et vanlig sted folk går tur. Det er normal høflighet og folkeskikk her i Norge og gi et nikk/hei når man passerer noen på tur. Har ikke øyekontakt hele veien mot personen. Ser normalt fremover/på landskapet eller hva som er rundt meg. Men gir en bekreftelse på at jeg ser personen. 2. Holder meg langs ene siden av fortauet. Etter all sannsynlighet vil ungdommen trekke litt mot siden i det de passerer meg. Aldri opplevd at noen ikke flytter på seg i det de går forbi folk. Når så mange personer går i en klynge så søker jeg ikke aktivt øyekontakt. Du kan bare se rett frem, ned i bakken eller hva du vil.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har også sosial angst. Det som hjelper eller ikke hjelper alt ettersom hvordan man ser det, er at andre mennesker driter en lang marsj i hvem de tilfeldigvis møter hist og her, de har nok med seg selv. Jeg orker ikke se på mennesker jeg møter, men jeg tar i hvert fall ikke opp mobilen. Og ja, når det gjelder ungdom er du garantert som luft å regne for de. Anonymkode: 03b1c...01f Jeg husker folk. Det er det jeg får høre mest fra andre når de skal gi meg tips. "HUSK at de enser deg ikke, du er glemt innen 5 minutter, de legger ikke merke til deg" . Men jeg husker jo de? Når jeg er ute å går og skal legge meg for kvelden så husker jeg dama med hunden, jeg husker han med de blå vottene, jeg husker rusmisbrukeren på benken. Anonymkode: 7071b...fae
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg husker folk. Det er det jeg får høre mest fra andre når de skal gi meg tips. "HUSK at de enser deg ikke, du er glemt innen 5 minutter, de legger ikke merke til deg" . Men jeg husker jo de? Når jeg er ute å går og skal legge meg for kvelden så husker jeg dama med hunden, jeg husker han med de blå vottene, jeg husker rusmisbrukeren på benken. Anonymkode: 7071b...fae Hva så? Du husker dem, og kanskje de husker deg, men er det negativt, da? Er målet å være usynlig liksom? Anonymkode: 2d692...73b 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har sosial angst ja, og jeg vil gjerne vite hvordan de som absolutt ikke har angst tenker i situasjoner som dette. Anonymkode: 7071b...fae Er du ts? Anonymkode: 1824d...8af
Piggsopp Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Da jeg jobbet i butikk ble jeg oppmerksom på hvor utrolig lite man egentlig legger merke til andre mennesker. Jeg traff hundrevis av kunder hver dag og tenkte veldig lite over deres utseende og væremåte. Bare de mest ekstraordinære husket jeg senere. Tidligere kunne jeg ha endel sosial angst knyttet til det å gå i butikk og være på offentlige plasser. Men etter denne jobben ble jeg faktisk mye mer avslappet med tanke på det. Når man er for selvbevisst tolker man alle situasjoner som om de handler om en selv. Men man må huske at andre også er mest opptatt av seg selv og hvordan de framstår. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har sosial angst ja, og jeg vil gjerne vite hvordan de som absolutt ikke har angst tenker i situasjoner som dette. Anonymkode: 7071b...fae Dette har ingenting med bedagelig å gjøre, og har for øvrig ingenting med om du og andre har angst eller ikke. Dette handler om dine forsvarsmekanismer iht ubehagelige følelser, andre mennesker kan fint ha sosial angst - og samtidig reagere annerledes enn deg. Ingen er like, MEN Når jeg var yngre og veldig ubevisst på følelsene mine og angsten min, så reagerte jeg akkurat som deg. Jeg har fortsatt angst (kptsd) - men reagerer ikke slik du beskriver lengre. Jeg har jobbet mye med meg selv for å bli bevisst på følelser, tankemønster og meg selv. I en vanlig situasjon hvor jeg går og må krysse noen, så ser jeg en annen vei, men får ikke helt panikk slik du beskriver. Jeg kan kanskje få litt ekstra angst hvis det er store gutter som jeg kan anse som «kriminelle», men jeg gjør ikke noe spesielt av den grunn. Jeg bryr meg om meg og mitt, ser en annen vei og går den veien jeg går. Det er bare i mitt hode dette er reelt, samboeren min mener jeg ikke har noe å være redd for. Anbefaler deg å gå i behandling og bli bevisst på både tankemønster, forsvarsmekanismer, følelser og deg selv. Hvorfor tenker du som du gjør? Hvorfor føler du som du gjør? Bla bla bla. Du kommer nok ikke til å komme noen vei, hvis du ikke gjør dette. Anonymkode: b326e...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg husker folk. Det er det jeg får høre mest fra andre når de skal gi meg tips. "HUSK at de enser deg ikke, du er glemt innen 5 minutter, de legger ikke merke til deg" . Men jeg husker jo de? Når jeg er ute å går og skal legge meg for kvelden så husker jeg dama med hunden, jeg husker han med de blå vottene, jeg husker rusmisbrukeren på benken. Anonymkode: 7071b...fae Haha, ja! Du sier noe! Jeg også husker utrolig godt folk. Men kan huske ordrett samtaler jeg hadde for 10 år siden også. Vil tro dette er en del av greia som feiler oss? Anonymkode: 03b1c...01f
Mezzosoprena Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 I alle disse tilfellene fortsett jeg med fullstendig som normalt, og lar meg knapt affisere av at det er andre mennesker der. Men bedagelig - det passer vel ikke helt inn i dette her? 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 Glem overskriften og feil bruk av ord da vær så snill. AnonymBruker skrev (2 timer siden): og har for øvrig ingenting med om du og andre har angst eller ikke Selvfølgelig har det det. Det er bindeledd der. Anonymkode: 7071b...fae
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #20 Skrevet 29. november 2022 Alt ettersom hvilken negativ følelse jeg fanger opp fra de som kommer imot. Selv om det er en person eller flere. Jeg har ofte opplevd at det kjennes tryggere å passere en gjeng med ungdommer enn en som går alene, særlig en voksen mann eller dame over 35. Jeg er passert 50 selv, så jeg fanger opp negative tanker fra voksne mye bedre enn ungdommer, som gjerne tenker at der kommer bestemor. Hender ofte at vi smiler til hverandre. Det skjer ikke med voksne over 35. Når jeg må passere de jeg kjenner på ubehag fra så får jeg "glassblikk". Jeg stirrer på noe langt forbi dem og til venstre eller høyre for dem og har helt nøytralt ansikt og jeg hilser ihvertfall ikke. Anonymkode: 6c56d...b7e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå