AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Dere med adhd-barn i klassen til dine egne barn: hvordan er dynamikken i klassen? Fungerer klassen som helhet? Hos oss virker det adhd-barnet får oppføre seg akkurat sånn som det vil. Skaper masse støy og uorden som går ut over læringsmiljøet til alle barna. Mitt barn har noen ganger kommer gråtende hjem pga hvordan adhd-barnet raserer hele klassemiljøet. Skal det virkelig være slik? Skal behovet til ett eneste barn overkjøre læringsbehovet til over 20 andre barn i klassen? Anonymkode: ca567...ddf 8 3 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Har du tatt det opp med læreren? Hvis ikke, burde du nok gjøre det...Mulig barnet ikke får dekt det behovet for hjelp som trengs. Anonymkode: c962b...eb4 7
buen321 Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 da må no ve lovt å ha da kjekt i timane tenke eg, da går ikkje an at ein berre drive på med teoretisk jobbing ein lære mykje bedre praktisk og da e berre goå at ungen rasere timane 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du tatt det opp med læreren? Hvis ikke, burde du nok gjøre det...Mulig barnet ikke får dekt det behovet for hjelp som trengs. Anonymkode: c962b...eb4 Tatt opp med læreren uttallige ganger. Anonymkode: ca567...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Nei, det skal vel ikke være slik. Jeg har all medfølelse for det barnet med adhd som har det vanskelig. Det at situasjonen går litt over styr utløser vel en del rettigheter for dette barnet, mtp en-til-en oppfølgning av en spesialpedagog? Også bør dere som foreldre kanskje kreve at læreren har kompetanse til å håndtere barn med ulike utfordringer i klasserommet, da det er en del strategier og tilnærminger som er mer hensiktsmessige enn andre, som kan skape ro og et godt læringsmiljø for alle. Problemet er jo at skolen har taushetsplikt og ikke kan gå inn på om dette barnet har adhd eller utfordringer da dette er sensitiv informasjon om andres helse. Men man kan ta utgangspunkt i at i en hver klasse i hele Norge så går det et barn med adhd, det er statistikken. Så kan man jobbe utifra det. Anonymkode: 773af...f49 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tatt opp med læreren uttallige ganger. Anonymkode: ca567...ddf Det er ikke lett å ha ADHD. Har det selv. Synes læreren skal ha litt mer aktive timer. Læring og lek, læring i bevegelse! Det kunne hjulpet mye for barnet med ADHD. Kan du ikke foreslå det da? Alle barn er ulike, og barn er ikke skapt for å sitte pent og pyntelig ved en pult en hel skoledag! De lærer som oftest bedre i lek/ved bevegelse! Anonymkode: c962b...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dere med adhd-barn i klassen til dine egne barn: hvordan er dynamikken i klassen? Fungerer klassen som helhet? Hos oss virker det adhd-barnet får oppføre seg akkurat sånn som det vil. Skaper masse støy og uorden som går ut over læringsmiljøet til alle barna. Mitt barn har noen ganger kommer gråtende hjem pga hvordan adhd-barnet raserer hele klassemiljøet. Skal det virkelig være slik? Skal behovet til ett eneste barn overkjøre læringsbehovet til over 20 andre barn i klassen? Anonymkode: ca567...ddf Her hos oss er det stort sett styr daglig med en som kom i høstferien. I dag satte han fyr på gresset ved skolen og prøvde å sette fyr på dekket i ballbingen. Anonymkode: 5a82a...faa 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke lett å ha ADHD. Har det selv. Synes læreren skal ha litt mer aktive timer. Læring og lek, læring i bevegelse! Det kunne hjulpet mye for barnet med ADHD. Kan du ikke foreslå det da? Alle barn er ulike, og barn er ikke skapt for å sitte pent og pyntelig ved en pult en hel skoledag! De lærer som oftest bedre i lek/ved bevegelse! Anonymkode: c962b...eb4 Skjønner egentlig ikke hvorfor 1 elev skal sette rammene for hvordan 20+ skal få undervisning. Anonymkode: ca567...ddf 35 14
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 buen321 skrev (8 minutter siden): da må no ve lovt å ha da kjekt i timane tenke eg, da går ikkje an at ein berre drive på med teoretisk jobbing ein lære mykje bedre praktisk og da e berre goå at ungen rasere timane 45 min er en time og alle kan nødvendigvis vere praktiske. Adhd diagnose gir ingen friplass fra å lære grunnleggende oppdragelse, selv om det virker slik med enkelte foreldre. Anonymkode: 5a82a...faa 25
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke lett å ha ADHD. Har det selv. Synes læreren skal ha litt mer aktive timer. Læring og lek, læring i bevegelse! Det kunne hjulpet mye for barnet med ADHD. Kan du ikke foreslå det da? Alle barn er ulike, og barn er ikke skapt for å sitte pent og pyntelig ved en pult en hel skoledag! De lærer som oftest bedre i lek/ved bevegelse! Anonymkode: c962b...eb4 Når du med Adha får dekket dine behov som du jo mener er viktig, hvem dekker da behovet for dem som er døve, tunghørte eller har apd. Dem som trenger at det er stille og helst øyekontakt med underviser for å få med seg det som sies? Anonymkode: 5a82a...faa 19 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 45 min er en time og alle kan nødvendigvis vere praktiske. Adhd diagnose gir ingen friplass fra å lære grunnleggende oppdragelse, selv om det virker slik med enkelte foreldre. Anonymkode: 5a82a...faa Ikke alle kan være praktiske. Skal det stå. Anonymkode: 5a82a...faa 4
Okidokisjokioki Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Dersom barnet er diagnostisert skal skolen ha en individuell opplæringsplan for barnet og noe ekstra ressurser. Utfordringen fra skolens side er at vi har taushetsplikt og kan derfor ikke fortelle om disse diagnosene, vedtakene eller planene til andre foreldre. Det er dessverre ikke uvanlig at foreldre viser mistillit til lærere og skoleadministrasjonen, men vit at det er dette vi er utdannet til. Dersom tiltaksplanen ikke er tilstrekkelig så evalueres den jevnlig og diskuteres med spesialpedagogisk team på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner egentlig ikke hvorfor 1 elev skal sette rammene for hvordan 20+ skal få undervisning. Anonymkode: ca567...ddf Min datter fikk lide for dette i 2 til 3 klasse. Adhd ungen skulle kunne gå å vandre rundt i klasserommet og min datter måtte ha ro og øyekontakt med lærer. Hvem tapte på dette. Anonymkode: 5a82a...faa 9 1 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 Dette handler nok om ressursmangel tenker jeg? Anonymkode: 3bdee...9c0 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Har samme problemet her. Foreldrene har i tillegg valgt å ikke medisinere barnet som har oppmerksomhetsproblemer på 2 minutter Anonymkode: 09ee0...739 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min datter fikk lide for dette i 2 til 3 klasse. Adhd ungen skulle kunne gå å vandre rundt i klasserommet og min datter måtte ha ro og øyekontakt med lærer. Hvem tapte på dette. Anonymkode: 5a82a...faa Samme erfaringer vi har gjort. Adhd-barnet har frikort for å rasere læringsmiljøet. Anonymkode: ca567...ddf 8 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dere med adhd-barn i klassen til dine egne barn: hvordan er dynamikken i klassen? Fungerer klassen som helhet? Hos oss virker det adhd-barnet får oppføre seg akkurat sånn som det vil. Skaper masse støy og uorden som går ut over læringsmiljøet til alle barna. Mitt barn har noen ganger kommer gråtende hjem pga hvordan adhd-barnet raserer hele klassemiljøet. Skal det virkelig være slik? Skal behovet til ett eneste barn overkjøre læringsbehovet til over 20 andre barn i klassen? Anonymkode: ca567...ddf Datteren min gikk i klasse med en som hadde ADHD Very strong +++ Han fikk regjere som han ville. Det var kasting av bøker, blyanter osv innendørs. Utendørs slang han medelever i veggen eller bakken. Lugget, sparket, dro ut øredobber på jentene. Dette ble tatt opp med læreren som var tiltaksløs. Hun fikk ikke gjort noe med det. Verste av alt var at på ett foreldremøte så sto moren til denne gutten frem for å fortelle om sønnens diagnose. Kjærringa klarte faktisk prestere å si at sønnen hennes var en veldig snill og god gutt. Han ville ikke gjøre noen vondt og at han ikke var noe å være redd for. Jeg trur jeg satt med haka i gulvet da jeg hørte dette. Jeg var totalt målløs. Det ble avrundet med at læreren roste denne guttens snillhet 😳😅 Jeg var også med denne klassen på en dagstur og den gutten var helt rabiat. Alle elever løp i motsatt retning av han, selv vi voksne gjorde det. Han var da en sjetteklassing. Han sparket, slo og dytten andre av full makt. Sekken han hadde med inneholdt mat/drikke og litt andre ting. Dette dro han opp og kastet etter folk. Brødskiver, eplebiter lå slengt rundt etter han. Men for all del, han var jo bare snill og god. Jeg ga faktisk mine barn tillatelse til å jule opp den gutten om han prøvde seg på noe mer tull. Han skulle definitivt ikke vært i en vanlig skoleklasse. Anonymkode: 175a7...2fa 11 2 11
Gjest ti10 Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 buen321 skrev (24 minutter siden): da må no ve lovt å ha da kjekt i timane tenke eg, da går ikkje an at ein berre drive på med teoretisk jobbing ein lære mykje bedre praktisk og da e berre goå at ungen rasere timane Synes du det virker som om de andre har det kjekt i timene når TS forteller at hennes barn kommer grinende hjem?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har samme problemet her. Foreldrene har i tillegg valgt å ikke medisinere barnet som har oppmerksomhetsproblemer på 2 minutter Anonymkode: 09ee0...739 Har foreldrene sagt dette selv til deg? Hvordan vet du om det? Hele 30% har ingen effekt av medisiner. Så 30% av alle skoleklasser i Norge kan faktisk ikke ha medisinske løsninger på utfordringene. I tillegg er det vanskelig å diagnostisere barn, slik at eventuell medisinering må vente til utredning er ferdig, gjerne i 12-års alderen.. Anonymkode: 773af...f49 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #20 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Datteren min gikk i klasse med en som hadde ADHD Very strong +++ Han fikk regjere som han ville. Det var kasting av bøker, blyanter osv innendørs. Utendørs slang han medelever i veggen eller bakken. Lugget, sparket, dro ut øredobber på jentene. Dette ble tatt opp med læreren som var tiltaksløs. Hun fikk ikke gjort noe med det. Verste av alt var at på ett foreldremøte så sto moren til denne gutten frem for å fortelle om sønnens diagnose. Kjærringa klarte faktisk prestere å si at sønnen hennes var en veldig snill og god gutt. Han ville ikke gjøre noen vondt og at han ikke var noe å være redd for. Jeg trur jeg satt med haka i gulvet da jeg hørte dette. Jeg var totalt målløs. Det ble avrundet med at læreren roste denne guttens snillhet 😳😅 Jeg var også med denne klassen på en dagstur og den gutten var helt rabiat. Alle elever løp i motsatt retning av han, selv vi voksne gjorde det. Han var da en sjetteklassing. Han sparket, slo og dytten andre av full makt. Sekken han hadde med inneholdt mat/drikke og litt andre ting. Dette dro han opp og kastet etter folk. Brødskiver, eplebiter lå slengt rundt etter han. Men for all del, han var jo bare snill og god. Jeg ga faktisk mine barn tillatelse til å jule opp den gutten om han prøvde seg på noe mer tull. Han skulle definitivt ikke vært i en vanlig skoleklasse. Anonymkode: 175a7...2fa Fatter ikke at foreldrene selv vil ga disse i vanlige skoleklasser. Det må da være flaut. Anonymkode: ca567...ddf 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå