Gå til innhold

Unge leieboere som ikke tåler å bli irettesatt på ordensregler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange unge leieboere som ikke tåler at de får beskjed om å slutte å bryte ordensreglene? Hvorfor blir de som trassunger, lyver utleier rett opp i ansiktet og begynner å demonstrativt terrorisere naboene som varslet?

Vi bor i et stort sameie utenfor Oslo, og her har vi dessverre fått endel unge leieboere som ikke innser at ordensreglene også gjelder for dem. Bygningene er fra 50 tallet og det betyr at det er svært lytt her, og pga det har vi fått innfelt i ordensreglene at alle skal ta hensyn 24/7.

Allikevel kan naboer fortelle at deres unge naboer fester, roper, slamrer med dører, skrur opp musikk i utide og gjerne rett før kl 23 og etterpå. Og når de ble tilsnakka har vi alle etterpå fått merke hvor ubehagelige disse ungdommene er. Sure i trynet og med enda mer uakseptabel oppførsel og brudd på ordensreglene.

Bla har vi et fellesvaskeri der det ikke skal pågå bruk av maskiner etter kl 21 på kvelden. Nå har disse blitt funnet i bruk etter kl 23 flere ganger.

Hva er problemet med disse ungdommene? Hvorfor tar de ikke selvkritikk?

Anonymkode: 50dbb...3d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bortskjemte snowflakes pga ettergivende foreldre. 

Anonymkode: f3757...12c

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

I fellesvaskeriet burde det jo være en smal sak å få lagt inn noe tidsstyring, slik at maskinene ikke virker etter kl 21.

Men ja, de unge i dag er mer individualister enn de eldre, på godt og vondt. "Jeg bestemmer over meg selv, jeg er herre over mitt eget liv og gjør som jeg vil. Ingen kan legge føringer eller begrensninger for hvordan jeg skal leve". 

Anonymkode: 30d5f...492

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Send klage til styret hver gang de bryter reglene. Så blir de kastet ut etter hvert. 

Ring politiet hver gang de bryter loven, f.eks. ved støy om natten eller helligdag. 

Anonymkode: 2bed5...104

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er en generasjon som er vokst opp uten skikkelig oppdragelse helt blottet for negative konsekvenser av gale handlinger, irettesetter man disse så blir det kaos enten med at de bryter sammen fordi de er så skjøre følelsesmessig eller så flyr de i flint fordi de føler seg krenket.

Vær konsekvent med å ringe politiet hvis de bråker på natta, noter alle hendelser og klag til styret hvis noe sånt finnes. 

Anonymkode: 4a9a9...c43

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hjelper som regel når styret begynner å sende ut varsler om pålegg om salg, men det tar litt tid å komme dit.

Monter overvåkningskamera dersom dere ikke allerede har det og tidsstyring (evt. digital betalingsløsning med reservasjonsmulighet) i vaskeriet. Deretter bør alle naboer oppfordres til å sende skriftlige klager så ofte som mulig. Det er litt jobb, men jo mer som blir dokumentert av styret, jo sterkere sak har dere. Orker dere dette ei stund, skal du se at det fort blir rolig. Dere har også lite å tape på å sende pålegg om salg, gitt at dere har en godt dokumentert sak. De fleste borettslag og sameier har rettshjelp inkludert i forsikringen sin, i alle fall dersom de er medlem av et boligbyggelag.

Anonymkode: 2025e...b80

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ingen måte å få de "kastet ut" på? Sånne folk ville i hvert fall ikke jeg skulle ha leiet hos meg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er selvsagt ikke greit, men mange av svarene i tråden tyder på at kua har glemt at den en gang har vært kalv. 

Sitat

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere»

Anonymkode: 5d91b...2e7

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er selvsagt ikke greit, men mange av svarene i tråden tyder på at kua har glemt at den en gang har vært kalv. 

Anonymkode: 5d91b...2e7

Tenkte på nøyaktig samme sitat :ler:

Selv syns jeg de over 50 er de mest ufordragelige menneskene, men jeg har ikke vært 50 selv enda, så strengt tatt vet jeg ikke hva jeg snakker om!

Anonymkode: 729ad...46d

• Nyttig 1
Skrevet

Når man bor i blokk så mener jeg at en faktisk må tåle litt støy. Selv har jeg levd hele livet i blokk, er tolerant med andre og forventer det samme tilbake. Barnefamilier støyer på morgenen, de unge støyer mer på kveldstid, kjærestepar har høylytt sex, pensjonister har TVEn på kjempehøyt døgnet rundt, alt må man tåle  (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser). Man skal få leve sine liv i en leilighet, uten å passe på at man ikke snakker for høyt eller slamrer med en dør - men man kan selvfølgelig ikke ha fest døgnet rundt. 

Anonymkode: 26b78...0e1

• Liker 5
Skrevet

Dette er vel kanskje også et resultat av at mange (eldre) velstående sitter med sekundærboliger (leiligheter) som de leier ut og tjener penger på. En stor andel leietakere i et område/bygg fører til at færre bryr seg, fordi få opplever eierskap: De bor jo bare der midlertidig. 

Ellers burde de så klart følge ordensreglene. 

Anonymkode: a8d5a...a2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenkte på nøyaktig samme sitat :ler:

Selv syns jeg de over 50 er de mest ufordragelige menneskene, men jeg har ikke vært 50 selv enda, så strengt tatt vet jeg ikke hva jeg snakker om!

Anonymkode: 729ad...46d

Det vil nok stadig bli satt nye rekorder i ufordragelige 50åringer... bare vent æ se :) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når man bor i blokk så mener jeg at en faktisk må tåle litt støy. Selv har jeg levd hele livet i blokk, er tolerant med andre og forventer det samme tilbake. Barnefamilier støyer på morgenen, de unge støyer mer på kveldstid, kjærestepar har høylytt sex, pensjonister har TVEn på kjempehøyt døgnet rundt, alt må man tåle  (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser). Man skal få leve sine liv i en leilighet, uten å passe på at man ikke snakker for høyt eller slamrer med en dør - men man kan selvfølgelig ikke ha fest døgnet rundt. 

Alt jeg har hørt fra den gamle naboen min på den andre siden av veggen gjennom over 30 år, er litt hosting.

Når yngre førstegangskjøpere flytter inn, er det derimot løping som flodhester døgnet rundt.

Lurer på hvor godt du hadde likt det å høre BUM-BUM-BUM-BUM-BUM klokken tre om natten fordi naboen som ble båret på gullstol av foreldrene sine finner det for godt å plante føttene i bakken uten å tenke over at lydforholdene gjør at halve oppgangen hører det.

Å klage til styret har jeg derimot ingen tro på - det er mer effektivt å spille inn bråket, og la naboen få høre det når vedkommende sover. Gjerne i et par timer på repeat. Dette kan få selv bortskjemte englebarn til å revurdere friheten sin, og innse at de faktisk bor i en blokk der det er en fordel å være stille.

Anonymkode: 3930e...666

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det så mange unge leieboere som ikke tåler at de får beskjed om å slutte å bryte ordensreglene? Hvorfor blir de som trassunger, lyver utleier rett opp i ansiktet og begynner å demonstrativt terrorisere naboene som varslet?

Vi bor i et stort sameie utenfor Oslo, og her har vi dessverre fått endel unge leieboere som ikke innser at ordensreglene også gjelder for dem. Bygningene er fra 50 tallet og det betyr at det er svært lytt her, og pga det har vi fått innfelt i ordensreglene at alle skal ta hensyn 24/7.

Allikevel kan naboer fortelle at deres unge naboer fester, roper, slamrer med dører, skrur opp musikk i utide og gjerne rett før kl 23 og etterpå. Og når de ble tilsnakka har vi alle etterpå fått merke hvor ubehagelige disse ungdommene er. Sure i trynet og med enda mer uakseptabel oppførsel og brudd på ordensreglene.

Bla har vi et fellesvaskeri der det ikke skal pågå bruk av maskiner etter kl 21 på kvelden. Nå har disse blitt funnet i bruk etter kl 23 flere ganger.

Hva er problemet med disse ungdommene? Hvorfor tar de ikke selvkritikk?

Hva om dere kontakter de som faktisk eier disse leilighetene, og forteller hvordan leieboerne deres oppfører seg? Kanskje de kan snakke til leieboerne og gjøre det klart at oppfører de seg ikke iht reglene, blir de sagt opp. Mister boligen sin. Har dere flaks er det eldre eiere som er litt oppdratt til å vise hensyn og at man skal følge ordensregler, det faller naturlig for dem.

Jeg var nødt til å kontakte boligeieren til leiligheten over meg en gang, da det bodde noen leietagere der som overhodet ikke tok hensyn til de andre i blokka. Kunne finne på å skru salsa-musikk på full guffe brått klokka halv tre på natten, midt i uka. Kan ikke fatte at det er mulig. De hadde til og med en tenåringsdatter boende der, som sikkert var skoleelev, og de må da ha vekket henne også midt på natten med musikken sin i uka? De var helt døve for tilsnakk. Naboen ved siden av dem prøvde mange ganger å be dem skru av. Så jeg kontaktet til slutt eieren av leiligheten (som jeg kjente litt fra før), fortalte hva som skjedde, og han svarte at han skulle ta det opp med leieboerne. Etter det ble det stille der oppe. Tipper de fikk advarsel om utkastelse om de ikke skjerpet seg. De flyttet uansett noen måneder senere, antageligvis fordi de ikke fikk oppføre seg som de lystet døgnet rundt.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slike som deg tenker ikke på at de fleste faktisk tåler en god del støy allerede, og når de først begynner å sende innklager på noen da har de som blir klaget på fått all verdens hint, klar beskjed og mange samtaler om temaet før man i det hele tatt har sendt en eneste klage.

Litt av en hersketeknikk å bruke mot de som endelig tør å sette ned foten og sette skapet der det skal stå!

• Liker 2
Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Det vil nok stadig bli satt nye rekorder i ufordragelige 50åringer... bare vent æ se :) 

Når dagens unge blir 50...

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når dagens unge blir 50...

... kommer 90% av befolkningen til å trenge psykiatrisk førstehjelp fordi man føler seg dypt krenket etter å ha blitt blikket av naboen.

Husk at her er det snakk om folk som er så hjelpeløse i sosial omgang at litt koronanedstengning på skolen er full katastrofe, og en del klarer knapt å koke opp vann når de flytter ut, for ikke å snakke om reaksjonen på forbruksgjelden etter å ha brukt kredittkortet i hytt og pine, og nedsatt hørsel etter langvarig BUM-BUM-musikk på full styrke i høretelefonene.

Når man snakker om husordensregler til slike mennesker, aner de ikke hva man snakker om - hææææ - regler ...?

Anonymkode: 3930e...666

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Vitalogy
Skrevet (endret)

Dagens ungdomsgenerasjon er i sum blant de mer hensyntakende noensinne. "Snowflake", om man enn kjøper uttrykket, forklarer andre delfenomener. Ikke oppførselen her beskrevet.

Mer fruktbart må det være å diskutere hvordan man håndterer denne plagsomme oppførselen.

Endret av Vitalogy
Skrevet

Eg ringer de som leier ut om det er bråk. Ringer de midt på natta( flere ganger) de ringer de som leier og får de til å bli stille( midt på natta). Blir der ikke stille ringer eg eiger på nytt. Da får ivertfall han ikke sove heller. Han tjener penger på utleige, det gjør ikke eg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilleville skrev (23 timer siden):

Eg ringer de som leier ut om det er bråk. Ringer de midt på natta( flere ganger) de ringer de som leier og får de til å bli stille( midt på natta). Blir der ikke stille ringer eg eiger på nytt. Da får ivertfall han ikke sove heller. Han tjener penger på utleige, det gjør ikke eg.

Og utleier mistror deg ikke? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...