Gå til innhold

Fikk du dyrere regning med vannmåler? Er vannmåler en scam slik som smarte strømmålere var?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gir jo ikke helt mening. I artikkelen så står det at man betaler for husets størrelse, men ikke for hvor mange personer som bor der? Hva er logikken i det egentlig? Burde man ikke betale ut i fra hvor mange personer som bor i en bolig? 

https://www.nrk.no/rogaland/gebyrene-oker_-men-fa-bruker-vannmaler-som-kan-spare-penger-1.16187375

Etter strømkrisen og at vi ble pådyttet smarte strømmålere rett før, selv om folk advarte oss mot at strømmen ville bli svindyr - så må jeg si at jeg er meget skeptisk til vannmåler. Noen som opplevde å betale mindre for vannet etter å ha installert dette? Noen som vet hvorfor man ikke betaler vanngebyr ut i fra antall personer som bor i en bolig?

Anonymkode: 0dfb1...099

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter med samme tankene etter strømskandalen, hvor regjeringen ble lurt trill rundt av en rapport.

Så det blir ikke vannmåler her, spesielt ikke når man må bekoste innstallasjonen selv, samt at om en kran drypper, uoppdaget vannlekkasje, eller toalett renner, så blir det så dyrt at jeg havner på gata. 

Anonymkode: 481b7...214

• Liker 1
Skrevet

Herregud, det er ikke på grunn av strømmålerne at strømmen er dyr nå. Det forstår du sikkert... :murvegg:

At man betaler etter størrelsen på huset og ikke etter antall personer er bare logisk. Husstørrelser er lette å ha oversikt over, og er noenlunde konstant. Det ville vært svært kostbart å følge opp det med antall beboere i en bolig, både pga flytting og av andre grunner, f eks at studenter ikke er folkeregistrert, at ingen er bofaste i sekundærboliger eller pendlerboliger osv osv.

Men med vannmåler betaler man etter forbruk, noe som er mye mer rettferdig. Da kan du ha stor plass rundt deg uten å måtte betale for vann som om dere var en familie på 7. 

Jeg bor et sted hvor vannmålere har vært vanlig i nærmere 50 år. Du overlever det også...

Anonymkode: 86809...fac

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

JA!!!! 
Og neste ut er røykmåler i pipen! Det testes allerede ut i Halden. 
Vi skal kontrolleres og bestemmes over på alle kanter! 
Hadde jeg visst bedre den gang hadde jeg ALDRI akseptert installasjon av hverken vann eller strømmåler. Man kan nemlig nekte! 
Den dagen de vil installere noe i min pipe skal jeg stå klar med hagle! 

Anonymkode: 12d64...e94

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har lavere regning etter vannmåler ble installert. Vannmåler er påbudt her. Vi fikk den av kommunen men måtte betale installasjon selv. Etter Vi fikk i 2013 så har den vært byttet ut 3 ganger. Nå har vi en "smart" måler som leses av automatisk en gang i året. 

Da har vi en router-ting i strømskapet som kommuniserer med vannmåleren for avlesning. Denne er koblet til en app, og hvis man får den til å virke (noe ingen jeg kjenner har fått til) så kan den også brukes til å lese av strømforbruket i sanntid. 

Anonymkode: c6b95...0fe

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

JA!!!! 
Og neste ut er røykmåler i pipen! Det testes allerede ut i Halden. 
Vi skal kontrolleres og bestemmes over på alle kanter! 
Hadde jeg visst bedre den gang hadde jeg ALDRI akseptert installasjon av hverken vann eller strømmåler. Man kan nemlig nekte! 
Den dagen de vil installere noe i min pipe skal jeg stå klar med hagle! 

Anonymkode: 12d64...e94

Røykmåler i pipen? Med strømprisene vi har skaffet oss, og energikrise i Europa? Det er helt sykt, kommer til å nekte her også. Har en ny, rentbrennende energieffektiv ovn. Jeg må innrømme at jeg har sett på mål om smartbyer som konspirasjonsteorier, men dette ser ut til å være planen.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk lavere forbruk etter automatisk vannmåler. 

Anonymkode: 0e969...751

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

De som bruker lite vann tjener på vannmåler og de som bruker mye vann taper på å ha vannmåler.

Jeg bruker omtrent det som er stipulert for bolig på min størrelse i min kommune.

Skrevet

Det som er skremmende er at dersom alle innstallerer dette, så kan de lett innføre høye bøter dersom man går over et visst volum, eller bruker vann i feil perioder. De kan også stenge av vannet når de ønsker. Det er store fallgruver for den enkelte dersom det oppstår skjulte vannlekkasjer osv., noe som har økt de siste årene. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er skremmende er at dersom alle innstallerer dette, så kan de lett innføre høye bøter dersom man går over et visst volum, eller bruker vann i feil perioder. De kan også stenge av vannet når de ønsker. Det er store fallgruver for den enkelte dersom det oppstår skjulte vannlekkasjer osv., noe som har økt de siste årene. 

Det er ingen ting av dette som er skremmende.
1. Det er ingen adgang til å gi bøter for overforbruk. 
2. Vannprisingen er ikke som strømpriser, med ulike priser gjennom døgnet eller året. Vannforsyning er lovregulert og prisen fastsettes gjennom kommunens gebyrregulativ.
3. Det er ikke mulighet til å stenge vannet "når de ønsker". 
4. Skjulte vannlekkasjer blir det verken flere eller færre av enn i dag. Har du en do som renner, så må du ta ansvar for den - det er konsekvensen. Og det skulle da bare mangle. Det rene vannet kan brukes til bedre ting.

Og til dere som går i fistel over røykmålingene til Halden kommune: vær så snille å bruke litt mer etterrettelige kilder enn de gærne konspiratorikerne på document.no eller steigan. Det er et tiltak som bidrar til å vurdere hvilke piper som skal feies og hvilke som ikke skal. Det effektiviserer offentlig sektor. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

2. Vannprisingen er ikke som strømpriser, med ulike priser gjennom døgnet eller året. Vannforsyning er lovregulert og prisen fastsettes gjennom kommunens gebyrregulativ.
4. Skjulte vannlekkasjer blir det verken flere eller færre av enn i dag. Har du en do som renner, så må du ta ansvar for den - det er konsekvensen. Og det skulle da bare mangle. Det rene vannet kan brukes til bedre ting.

Utrolig naivt å tro at drikkevannet alltid kommer til å koste det samme, enten det er tørke eller fulle dammer. Bare vent til Høyre bestemmer igjen. De klør nok etter å privatisere drikkevannet vårt.

Anonymkode: 4eb7f...891

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og til dere som går i fistel over røykmålingene til Halden kommune: vær så snille å bruke litt mer etterrettelige kilder enn de gærne konspiratorikerne på document.no eller steigan. Det er et tiltak som bidrar til å vurdere hvilke piper som skal feies og hvilke som ikke skal. Det effektiviserer offentlig sektor. 

Dette er totalt feil, og du hiver bare ut tomme påstander. Blant annet punkt 4: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/nyheter/stor-okning-i-vannlekkasjer-fra-apparater-vanntilkoblet-kjoleskap-oppvaskmaskin/

Det andre du skriver ble også sagt da de fleste av oss naivt og villig gikk med på smarte strømmålere for å få bukt med motstand: 1.03.2018: "Det blir ikke noe strømsjokk. Verken EU, nye strømmålere eller kraftkabler til utlandet kommer til å blakke oss." https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ng00EJ/vi-maa-slutte-aa-klage-paa-stroemprisene

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk betydelig lavere kostnader til vann da vi installerte vannmåler i 2008. Stort hus, med bare to voksne. Så reelt vannforbruk var under halvparten av beregnet bruk utifra størrelsen på boligen.

Anonymkode: 28c7b...5f1

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke bare ble regningen dyrere, jeg måtte betale kommunen for å leie vannmåleren og

Anonymkode: 4f141...9f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Røykmåler i pipen? Med strømprisene vi har skaffet oss, og energikrise i Europa? Det er helt sykt, kommer til å nekte her også. Har en ny, rentbrennende energieffektiv ovn. Jeg må innrømme at jeg har sett på mål om smartbyer som konspirasjonsteorier, men dette ser ut til å være planen.

Det er selvfølgelig ingenting konspiratorisk med smartbyer; hvis vi fortsatt skal kunne bo på denne steinen i framtiden, og ikke drukne i kostnader, må vi gjøre endringer. Vi kan ikke basere oss på at det er overskudd av billig arbeidskraft og fritt tilgang til terreng.

Røykmåler i pipen er en smart måte å planlegge feiing på. Idag må man sende ut feiere jevnlig  til alle hus og hytter. Det krever ikke en eneste hjernecelle for å forstå at dette er dyrt. Svært mange bruker ikke pipen, og svært mange har investert i rentbrennende ovner ; det blir mindre behov for feiing, og da bør det kunne spares inn på hvor mange feiere som løper rundt.

Det er DU som har ovn som betaler for det, og det er du som tjener på at den investeringen i ovn eller varmepumpe du gjorde, også gjenspeiler seg i årlig kommunal kost. 

Vi fikk strømmålere fordi alternativet var en utbygging av strømnettet folk måtte betale for som langt overskred hva folk kunne leve med. OG grunnen til at det var et slikt etterslep på utviklingen av strømnette, var fordi folk ikke ønsket å betale for det, hverken i form av penger eller miljø. 

Vi vet det ligger et enormt etterslep av investering i vann og avløp. Hva som skjer i Oslo nå er peanuts i forhold til mange andre steder. Det absolutt minste problemet i dette problemet er vann, siden det er relativt enkelt å måle, og der måling i stor grad kommer på riktig sted. Avløp er sånn sett verre.

Så vannmåler er din måte å begrense hvor stor del av felleskostnaden du vil ta av etterslepet på kommuneøkonomien. Hvis du valgte inn riktig kommunepolitikere, er det stor sjanse for at du slipper både prisøkning og vannmåler. (Ser ganske digg ut hos oss for øyeblikket. )

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette er totalt feil, og du hiver bare ut tomme påstander. Blant annet punkt 4: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/nyheter/stor-okning-i-vannlekkasjer-fra-apparater-vanntilkoblet-kjoleskap-oppvaskmaskin/

Det andre du skriver ble også sagt da de fleste av oss naivt og villig gikk med på smarte strømmålere for å få bukt med motstand: 1.03.2018: "Det blir ikke noe strømsjokk. Verken EU, nye strømmålere eller kraftkabler til utlandet kommer til å blakke oss." https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ng00EJ/vi-maa-slutte-aa-klage-paa-stroemprisene

Vannlekkasjer er ikke pga vannmålere.

Hadde strømprisen vært lavere med de gamle målerne nå? I så fall hvorfor?

Anonymkode: 6c1d1...6dc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde strømprisen vært lavere med de gamle målerne nå? I så fall hvorfor?

Uten strømmålerene ville vi antagelig allerede hatt perioder med rasjonering.

Vi har hatt lange perioder der kapasitets kalkulering, hvilket hva man gjorde før, ville krevd rasjonering, og sanntidsdata gir rom for bruk av prismekanisme. (Stort sett alle perioder der vi har hatt nettoimport på grunn av forbruk) 

• Liker 4
Skrevet

Vi har hatt vannmåler i 20 år. Forbruket var ca det samme som stipulert dengang. Når eldstemann flyttet ut merket vi at regningen for vannforbruk gikk ned, hadde vi ikke hatt måler hadde vi ikke fått lavere regning pga det. Her har også kommunen montert målere på pipeløp i ett bevaringsverdig område, det er for å fange opp pipebranner. Pipebrann i dette området kan føre til at flere hus går tapt.

Anonymkode: 821f9...5e8

• Nyttig 1
Skrevet

Her ble vannmålerne kuttet ut fordi kommunen faktisk tapte på det. Det viste seg at de aller fleste brukte mindre vann enn beregnet.

Anonymkode: 4e13b...7e7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her ble vannmålerne kuttet ut fordi kommunen faktisk tapte på det. Det viste seg at de aller fleste brukte mindre vann enn beregnet.

Anonymkode: 4e13b...7e7

Så dere må betale ut fra boligens størrelse til tross for at dere bruker mindre? Det hadde jeg anmeldt om jeg var dere. Dere sitter med bevis via vannmåler og de har ikke lov å ta mer betalt. Blir jo som å måtte betale for 5 liter melk istede for 2 siden ungene har flyttet ut eller drikker juice istede.

Anonymkode: 50630...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...