Gå til innhold

Utleiemeglere og uenighet om depositum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig flyttet ut fra en bolig vi leide gjennom utleiemegleren. Da vi overtok leiligheten var den helt gjengrodd av skitt tross utvask, vi fikk derfor halv pris på første leie. Informerte da om at vi ble nødt til å male over for å få bukt med skiten, dette var uproblematisk da utleier uansett skulle renovere etter vårt leieforhold. Nå ved utflytt har vi fått ny kontaktperson som likevel vil trekke fra depositumet pga malinga. Jeg mener det er urimelig da vi avklarte dette ved innflytt. Hun forrige husker ikke dette (og det kan jeg jo skjønne, det er halvannet år siden…), men benekter det heller ikke. Fikk ikke dette skriftlig, dum som jeg var, antok bare at utleiemegleren skrev ned dette. Har bare skriftlig dette rundt avslag på leie. Hvordan går vi frem? Hun nye kontaktpersonen var så nedlatende og gretten at jeg blir helt matt bare av å prøve å løse det.

Anonymkode: ddbf6...30d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi har nylig flyttet ut fra en bolig vi leide gjennom utleiemegleren. Da vi overtok leiligheten var den helt gjengrodd av skitt tross utvask, vi fikk derfor halv pris på første leie. Informerte da om at vi ble nødt til å male over for å få bukt med skiten, dette var uproblematisk da utleier uansett skulle renovere etter vårt leieforhold. Nå ved utflytt har vi fått ny kontaktperson som likevel vil trekke fra depositumet pga malinga. Jeg mener det er urimelig da vi avklarte dette ved innflytt. Hun forrige husker ikke dette (og det kan jeg jo skjønne, det er halvannet år siden…), men benekter det heller ikke. Fikk ikke dette skriftlig, dum som jeg var, antok bare at utleiemegleren skrev ned dette. Har bare skriftlig dette rundt avslag på leie. Hvordan går vi frem? Hun nye kontaktpersonen var så nedlatende og gretten at jeg blir helt matt bare av å prøve å løse det.

Hvordan informerte du utleier om manglene? Det må jo være noe skriftlig ettersom dere fikk halv leie?

Du kan vise til reduksjon i leie grunnet mangel i vask. Er det forbud mot maling i kontrakt siden utleier vil trekke i depositum? Her står mer om rettigheter og plikter knyttet til depositumet.

Anonymkode: bb8a8...a76

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men dei kan vel kontakte utleigar for å få dette bekrefta? Det går jo ikkje an at både Utleiemegleren OG utleigar har fått amnesi?

Anonymkode: 58b0a...2e5

• Liker 1
Skrevet

Dette kan bli en dyr lærepenge på å alltid få ting skriftlig. Ved muntlige samaler sender jeg alltid en epost der jeg refererer til hva vi har snakket om og blitt enig om, på den måten har jeg en skriftlig redgjørelse for hva jeg mener er blitt sagt. Ved manglende innsigelser, innen rimelighetens grenser, så klart, så har man et skriftlig grunnlag for hva som er diskutert på telefonen.

At du har fått halv leie kan være en indikator på at noe har vært irregulært ved innflytting. Merk også at du som leietager ikke trenger å foreta deg noe, du skal bare kreve depositumet utbetalt. Det er utleier som må sannsynliggjøre et behov for avkortning i depositumet, og der må kravene være reelle. Skal utleier renovere etter ditt leieforhold så foreligger det jo ikke noe behov for å trekke fra depositumet. Dette skal utleier kunne argumentere for i husleietvistutvalg eller forliksråd. 

• Nyttig 1
Skrevet

Er vel bare å bestride kravet og kjøre det til forliksrådet

Anonymkode: 938f1...78d

Skrevet

Meld dere inn i leieboerforeningen og ta med all dokumentasjon når dere møter dem for å forklare situasjonen.

Dere har jo uansett dokumentasjon i nettbanken som vil viserkjøp av maling og utstyr som bekrefter at dere må ha fått grønt lys til å male. Ingen kjøper maling og utstyr uten å ha fått grønt lys. Særlig ikke når det er et utleiefirma som leier ut leiligheten. Om noen gjør slikt uten avtale er det det samme som å ødelegge leiligheten.

Ikke gi opp. Beleilig at utleiemegler "ikke husker" dette. Ble det snakket om dette på noen mail?

Anonymkode: 6d19f...ba4

Skrevet

Og ja, dokumentasjon på at dere betalte halv leie den måneden er også bevis.

Anonymkode: 6d19f...ba4

Skrevet

Betalt halv leie for dårlig vask er IKKE det samme som dokumentasjon på tillatelse til å male. Dårlig vask er ikke det samme som at man MÅ male. 

Men ja, så lenge ingen kan bevise avtaler utover kontrakt, så vil det etter all sannsynlighet være kontrakten som blir gjeldende. Altså en dyr lærepenge om dokumentasjon og skriftlige avtaler. For å gjøre lærepengen litt billigere, kan dere be om å få male over selv. 

Anonymkode: e6c91...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...