Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig plass, men kona mi er gravid. Hun klarer ikke lengre og spise, fordi matlysten er totalt borte. Hun har gått ned flere kg. Verken jordmor eller legen er bekymret og sier at matlysten vil komme. Spiser hun noe så kommer det fort opp igjen, og for være kommende far og støttende partner så er dette tungt å se på. Jeg er også bekymret for barnet i magen… 

Anonymkode: 6cfbe...dd0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg raste ned i vekt første trimester, og ut i andre, fikk ikke i meg mat og alt var kjipt.

Babyen er nå to år gammel og frisk som en fisk! Så lenge kona di blir fulgt opp, så er det ingen grunn til bekymring. Hun gjør nok så godt hun kan, og er helt sikkert bekymret selv. Men går det ikke, så gå det ikke!

Anonymkode: febbb...cf1

Skrevet

Så søt du er! Min mann hadde nok bare ledd om det var meg. Det er visst ganske vanlig å gå ned i starten og barnet tar det det trenger uansett. Dersom den gravide viser tegn på å være dehydrert må dere ringe lege!

Anonymkode: c7158...831

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så søt du er! Min mann hadde nok bare ledd om det var meg. Det er visst ganske vanlig å gå ned i starten og barnet tar det det trenger uansett. Dersom den gravide viser tegn på å være dehydrert må dere ringe lege!

Anonymkode: c7158...831

Wow. Koselig. 

Anonymkode: 9d053...043

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer, du skal bli far. Les deg opp, skaff kunnskap.

Anonymkode: 3c31d...8ce

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en sykdom og gikk ned 20 kg når var gravid. Fikk ikke i meg noe...måtte 3 ganger inn på sykehus for å få intravenøs.

Fødte 1 mnd for tidlig...men hun er idag frisk 4 åring:) kontakt sykehuset oh spør om hun kan bli innlagt og få intravenøs 

Skrevet

Gratulerer ❤️ 

Barnet i magen har det helt fint, morens kropp prioriterer fosteret, så det vil få (ta) det det trenger.

Mor er det litt verre med, men det er ikke uvanlig å ha det slik i især starten av svangerskapet. Og legen har rett, det går seg som regel til etterhvert.

Anonymkode: 73fb8...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

?

Anonymkode: 0afa3...237

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk også ned vekt fører trimester! Det er helt vanlig. Jeg gikk opp 2 kg totalt og barnet var stort og friskt, på 3,9 kg. 

Anonymkode: d09b6...695

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo det han prøver på her. Stod du opp med feil ben i dag?

Anonymkode: 7edb9...0ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet ikke om dette er riktig plass, men kona mi er gravid. Hun klarer ikke lengre og spise, fordi matlysten er totalt borte. Hun har gått ned flere kg. Verken jordmor eller legen er bekymret og sier at matlysten vil komme. Spiser hun noe så kommer det fort opp igjen, og for være kommende far og støttende partner så er dette tungt å se på. Jeg er også bekymret for barnet i magen… 

Anonymkode: 6cfbe...dd0

Jeg hadde alvorligsvangerskapskvalme, klarte ikke å spise eller drikke noe særlig. Kastet opp 5-10 ganger om dagen hver eneste dag, jeg var utrolig bekymret for den lille, men den tar til seg alt den trenger uansett. Det kommer til å gå fint, jeg ble kvitt kvalmen etter 14-15 uker om jeg husker rett. Bare pass på å ikke bli dehydrert❤️ Skjønner at du er bekymret for både barn å mor, men om hun blir dehydrert osv.. så kan hun bli innlagt. 

Skrevet

Hva tror du ts prøver på egentlig? Tatt en bitterpille i dag? 

• Liker 2
Skrevet

Dette går nok bra,de er raske til å legge inn gravide på sykehus hvis det er noe farlig. Mange som går litt ned i vekt før de går opp,meg selv inkludert. Skjønner at det er skummelt,men stol på lege og jordmor. Ta godt vare på kona,lag det hun har lyst på,hvis det er noe spesielt,og pass på at hun drikker nok.

Anonymkode: caaab...a4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva tror du ts prøver på egentlig? Tatt en bitterpille i dag? 

Mener du å poste her inngår i å skaffe kunnskap?

Profesjonell kunskap, leger , kurs og litteratur.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du å poste her inngår i å skaffe kunnskap?

Profesjonell kunskap, leger , kurs og litteratur.

Mener du at ingen her kan komme med tips? Skjerp deg 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er noen som blir så dårlig og kvalm under graviditeten. Var ei slektning som også ble så dårlig og klarte ikke holde på mat. Måtte inn og ut av sykehus. Det var ikke moro å se hvor dårlig og kvalm hun var når de var på besøk eller vi  var på besøk hos de. Gikk ned flere kg. Det går supert med både mor og barn i dag❤️

Det viktigste er at du er der for henne, og hjelper med det du kan. Viktig at hun får i seg nok veske. Hvis det blir sånn at hun ikke får i seg mat og næring at det bare kommer opp igjen så må jo legen ta det seriøst, og få henne på sykehuset.

Endret av Warrior
Skrevet

Han spurte her da, første gangen jeg har sett en mann skrevet noe sånt på kg noensinne, sikkert siste også. En sånn mann som deg ts, burde det vært flere av 

Anonymkode: edf4e...299

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mener du at ingen her kan komme med tips? Skjerp deg 

Megge med møkka gubbe sikkert.

Anonymkode: edf4e...299

Skrevet

Så fint at du bryr deg og har omtanken på plass, det er det ikke alle som har :) 

Det er helt normalt å bli dårlig under svangerskapet. Det er faktisk ganske mange forskjellige plager man kan få som gravid,  både ekstrem kvalme (Google hypermesis), bekkenløsning og bekkenlåsning (noen får mere plager enn andre), svangerskapsdiabetes , migrene, blødninger, magesmerter og diverse andre plager og sykdommer. De fleste slipper unna med 1 eller 2 ting, men noen er uheldig å få flere plager…. 

Det som funket best mot min svangerskapskvalme var å ha salte kjeks eller potetskruer på nattbordet, sånn at jeg spiste før jeg stod opp av sengen om morningen. Farris var også veldig hjelpsomt 😊 I tillegg tok jeg pyridoksin (vitamin B6) etter anbefaling av jordmor.  Hvis det blir for ille kan hun få væske intravenøst for å stabiliseres og ikke bli dehydrert. Du skriver ikke hvor langt hun er på vei, men de fleste blir kvitt kvalmen ila de første mnd… 

Anonymkode: 27a27...ac7

• Liker 1
Skrevet

Si til konen din at hun bør bestille en time til fastlegen, si ca. Hvor mye hun får i seg per dag, og hvor mange kilo hun har gått ned, og spør om hun kan prøve kvalmedempende. 

Her fikk jeg beskjed av sykehuset (var der for noe annet) at man skal ikke gå ned særlig i vekt før man prøver milde kvalmedempende medisiner. 

Og til slutt, tommel opp for at du bryr deg og stiller spørsmål! Det er vanskelig å navigere, spesielt hvis det er første barnet, så anbefaler jeg helseoversikt appen som har masse artikler, tips og sjekklister som er nyttig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...