Gjest EmKay Skrevet 29. november 2022 #121 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trasig. Rett og slett. De bør virkelig prioritere unge som virkelig ønsker barn enn folk på 35+. Når det er sagt så er det vel vanlig at det kan ta opp til 3 år før mensen kommer tilbake, ihvertfall etter spiral. Anonymkode: 8615c...5a2 Men hun gikk på p-piller. De aller fleste har fått igjen en normal syklus etter 3 måneder, og går det mye lenger tid enn dette bør det definitivt utredes. Et kjapt googlesøk på dette gir flere troverdige kilder, som relis.no. Fastlegen her har vært skikkelig sløv, og burde henvist videre for lenge siden! 1,5 år uten menstruasjon er alt for lenge, og 2,5 år som prøver er faktisk lang tid - ung eller ikke. Synes det er flott at ts endelig er blitt tatt på alvor og snart får behandling, men denne reisen kunne og burde vært startet for lengst, om hun hadde hatt en seriøs fastlege med en minimumskunnskap om kvinnehelse. Synes også det er helt bak mål å bagatellisere henne sorg rundt dette basert på hennes alder. Sorg er sorg, og et ønske om barn kan vært altoppslukende uansett alder. Om om hun nå skulle gjort som mange her sier; senket skuldene, pult bekymringsfritt i flere år og tenkt at "det skjer når det skjer", er det ikke usannsynlig at hun når hun til slutt satt i gang IVF-prosessen ville fått beskjed om at hun burde startet tidligere. Man blir ikke akkurat mer fruktbar med årene, og hennes alder burde ikke være en del av beslutningsprosessen når det er helt tydelig at det er ikke er problemfritt for dem å bli gravid på naturlig vis. Jeg heier på deg ts ❤️ Jeg har ikke selv vært ufrivillig barnløs, og kan kun relatere den skuffelsen jeg kjent da spiren ikke satt på første forsøk. Å oppleve det igjen og igjen må ha vært forferdelig tøft, og du må ikke la noen her overbevise deg om at dine følelser rundt dette ikke er berettiget ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Solsikke Skrevet 29. november 2022 #122 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fra 34-35 årsalderen minsker fruktbarheten hos kvinner betraktelig. Sjansene blir større for å få et sykt barn. Anonymkode: 8b2ca...d09 Hva er poenget ditt? At det er et tegn på at de er blitt "for gamle" ifølge biologien? Hvorfor tror du kvinners sexlyst øker med alder? For å slutte å få barn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #123 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg mente det overhodet ikke som et angrep men spørte utifra fascinasjon. Det er faktisk unormalt å ville ha barn såpass tidlig. Og man blir nysgjerrig på de som et annerledes enn seg selv. Ikke noe mer enn det. Ønsket dere lykke til. Anonymkode: ca1d2...8b9 Det er ikke unormalt å ønske seg barn så tidlig. Mange ønsker seg barn tidlig, men finner ikke den rette partneren. Man vil jo gjerne finne den rette faren til barnet og være sammen en stund før man går i gang med barn. Og mange bruker lang tid på å få barn, slik at man blir eldre. 1 av 10 trenger hjelp for å bli gravide, og noen finner ut at de trenger hjelp når de er 20, andre når de er 30. Og når 30 er snittalderen for førstegangsfødende betyr det basically at halvparten er yngre enn 30 når de får barn også. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, jeg er fascinert fordi du er veldig annerledes enn meg, ikke for å rakke ned på deg. Ta opp lån, spør foreldrene dine om forskudd på arv og dra til Danmark el.lign. Overse de som syns du er rar som syns meninga med livet er barn. Vi et by-mennesker: det et veldig uvanlig her å ønske barn så tidlig. Anonymkode: ca1d2...8b9 Hvorfor skal man dra til Danmark? Man har private klinikker i Norge også. Feks Spiren, Medicus og Hansken. Men hun skal uansett ikke behøve å dra privat pga. alder, hun har like mye rett på behandling i det offentlige som alle oss andre. Å ta opp lån eller be foreldre om forskudd på arv er det dummeste rådet jeg har lest. Det bør hun ikke vurdere før hun har brukt opp de offentlige forsøkene sine. Og ang. stress… det finnes ingen holdepunkter for at stress påvirker fertiliteten på denne måten, les dere opp før dere kommenterer sånt og legger skylden over på TS. Det er mest sannsynlig helt andre årsaker, ofte uoppdagede årsaker. Derimot BLIR man stressa av infertilitet. Å ikke bli gravid når man så gjerne vil det, når man prøver over lang tid, når man blir avfeid av helsevesenet, når man vet at 9/10 som er unge og friske (ingen pco, endo, knuter eller cyster osv) blir gravide innen 1 år, men selv ikke blir gravid? Så klart man blir stressa da. Når man «gjør alt rett», men det aldri klaffer. Fint at dere får hjelp med letrozol, hjelper det på regelmessig mens og eggløsning? Får du oppfølging i syklusen om egg modnes og slippes? Har du tatt blodprøver på ulike dager i syklusen? Har mannen tatt mer enn 1 sædanalyse? Jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Jeg vet så godt hvordan det er å være ufrivillig barnløs. Det har ingenting med alder å gjøre, er man klar så er man klar. Følelsen er den samme, sorgen er den samme, desperasjonen er den samme. Det er sårt og det skal du få lov til å føle, og det skal du ha lov til å si høyt. Dere har ventet lenge nå, og om dere ringer klinikken i februar så tar det gjerne litt tid før man er i gang, så jeg forstår at du er frustrert. Når man endelig har bestemt seg for å få barn, så vil man helst bli det med en gang. Jeg kjenner meg veldig igjen i at det å få barn er meningen med livet, det var/er det for meg også. Jeg har fått to barn og de er meningen i livet mitt. Jeg elsker å være mamma, jeg elsker dem med hele meg, jeg er så stolt av dem og glad for at jeg endelig fikk dem. Begge er prøverørsbarn som vi jobbet lenge og hardt for. Og jeg er ikke 30 enda Håper det klaffer for dere, aller helst nå med en gang, slik at dere slipper prøverørsprosessen og alt det innebærer. Du blir nok en kjempegod mor ❤️ Selv om det har tatt tid, så får dere hjelp nå! Dere er på vei mot målet! Masse lykke til 👏🏻 Anonymkode: 3ef94...fbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #124 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): 😂😂😂😂 Cringe Anonymkode: 1489c...dcf Hva da? Anonymkode: 9b309...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #125 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke unormalt å ønske seg barn så tidlig. Mange ønsker seg barn tidlig, men finner ikke den rette partneren. Man vil jo gjerne finne den rette faren til barnet og være sammen en stund før man går i gang med barn. Og mange bruker lang tid på å få barn, slik at man blir eldre. 1 av 10 trenger hjelp for å bli gravide, og noen finner ut at de trenger hjelp når de er 20, andre når de er 30. Og når 30 er snittalderen for førstegangsfødende betyr det basically at halvparten er yngre enn 30 når de får barn også. Hvorfor skal man dra til Danmark? Man har private klinikker i Norge også. Feks Spiren, Medicus og Hansken. Men hun skal uansett ikke behøve å dra privat pga. alder, hun har like mye rett på behandling i det offentlige som alle oss andre. Å ta opp lån eller be foreldre om forskudd på arv er det dummeste rådet jeg har lest. Det bør hun ikke vurdere før hun har brukt opp de offentlige forsøkene sine. Og ang. stress… det finnes ingen holdepunkter for at stress påvirker fertiliteten på denne måten, les dere opp før dere kommenterer sånt og legger skylden over på TS. Det er mest sannsynlig helt andre årsaker, ofte uoppdagede årsaker. Derimot BLIR man stressa av infertilitet. Å ikke bli gravid når man så gjerne vil det, når man prøver over lang tid, når man blir avfeid av helsevesenet, når man vet at 9/10 som er unge og friske (ingen pco, endo, knuter eller cyster osv) blir gravide innen 1 år, men selv ikke blir gravid? Så klart man blir stressa da. Når man «gjør alt rett», men det aldri klaffer. Fint at dere får hjelp med letrozol, hjelper det på regelmessig mens og eggløsning? Får du oppfølging i syklusen om egg modnes og slippes? Har du tatt blodprøver på ulike dager i syklusen? Har mannen tatt mer enn 1 sædanalyse? Jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Jeg vet så godt hvordan det er å være ufrivillig barnløs. Det har ingenting med alder å gjøre, er man klar så er man klar. Følelsen er den samme, sorgen er den samme, desperasjonen er den samme. Det er sårt og det skal du få lov til å føle, og det skal du ha lov til å si høyt. Dere har ventet lenge nå, og om dere ringer klinikken i februar så tar det gjerne litt tid før man er i gang, så jeg forstår at du er frustrert. Når man endelig har bestemt seg for å få barn, så vil man helst bli det med en gang. Jeg kjenner meg veldig igjen i at det å få barn er meningen med livet, det var/er det for meg også. Jeg har fått to barn og de er meningen i livet mitt. Jeg elsker å være mamma, jeg elsker dem med hele meg, jeg er så stolt av dem og glad for at jeg endelig fikk dem. Begge er prøverørsbarn som vi jobbet lenge og hardt for. Og jeg er ikke 30 enda Håper det klaffer for dere, aller helst nå med en gang, slik at dere slipper prøverørsprosessen og alt det innebærer. Du blir nok en kjempegod mor ❤️ Selv om det har tatt tid, så får dere hjelp nå! Dere er på vei mot målet! Masse lykke til 👏🏻 Anonymkode: 3ef94...fbd Tusen takk for fint svar ❤️ Går til privat gyn for oppfølging av Letrozol. Tar innvendig UL på dag 12-13 i syklus og setter eggløsningssprøyte. Har også tatt blodprøver på ulike dager i syklus. Samboer har levert to sædprøver, en i februar og en i september, ingen avvik på noen av prøvene. Setter stor pris på svaret ditt, det var veldig fint å lese 💕 Anonymkode: d1a86...846 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #126 Del Skrevet 29. november 2022 Veel, det kan jo være så enkelt som at eggcellene din ikke vil bli gravid med mannens sædceller. Det er jo faktisk en greie: https://www.nzherald.co.nz/lifestyle/fertility-gamechanger-new-study-confirms-female-eggs-choose-their-sperm/MTYMDAY2WFZS3NVE6UQIVFB5CA/ «Researchers from Stockholm University and the Manchester University NHS Foundation Trust found that the egg effectively chooses the sperm it wants, and rejects the others. "Human eggs release chemicals called chemoattractants that attract sperm to unfertilised eggs.» ••••• «It appears some sperm fails to 'communicate' with the female reproductive tract and while a man can appear to be fertile, his semen can be rejected by a woman if it's not compatible with her.» Anonymkode: e987b...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #127 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den går fra å bli redusert med promille i året, til prosent. Det er først fra 40 du kan bruke ord som "betraktelig". Jeg har knapt ei venninne som ikke har fått barn i alderen 36-42. Ja, sannsynligheten for avvik øker noe. Men man får alt mulig av oppfølging og testing. Så risikoen for å føde et barn med kromosonfeil er vesentlig lavere enn for en 28-åring. Jeg fatter ikke hvorfor det alltid må bli så steile fronter i denne typen tråder. Så lenge det er gjennomtenkt må da folk få barn når de vil, og når det passer. Anonymkode: 256ed...167 Jeg er selv over 30 og får barn så mener ikke at manikyr dkal få barn nårven selv ønsker. Jeg bare vet veldig godt at i det ivf systemet er det bedre å begynne så tidlig som mulig. Og når noen sier til TS at de ikke skjønner at hun vil ha barn som 25 åring (som ikke egentlig er spesielt tidlig) for hun vil vel leve først og reise i 20-årene så blir jeg helt oppgitt! I 20 årene er det best biologisk å få barn. Anonymkode: 8b2ca...d09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #128 Del Skrevet 29. november 2022 Fru Solsikke skrev (1 time siden): Hva er poenget ditt? At det er et tegn på at de er blitt "for gamle" ifølge biologien? Hvorfor tror du kvinners sexlyst øker med alder? For å slutte å få barn? Poenget er at TS ikke er «for ung»og at det tross alt er en biologisk fin alder å få barn i. Selv er jeg over 30 og håper å få til et søsken med ivf også, men dessverre renner tiden kanskje fra meg. Så bra at TS har funnet mannen hun vil ha barn med tidligere enn meg. Anonymkode: 8b2ca...d09 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #129 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, begge er utredet Anonymkode: d1a86...846 Og jeg regner med at de ikke fant noe «galt» med noen av dere, siden det ikke ble IVF med en gang, men dere ble bedt om å prøve selv litt til? Jeg forstår det kanskje ikke virker sånn, men det er til syvende og sist sannsynligvis til deres eget beste, for IVF kan være veldig(!) tøft. En venninne av meg (35+) hadde prøvd i flere år, og hadde et negativt IVF-forsøk. Veldig krevende prosess, særlig siden de bodde langt unna sykehuset, slik at hun måtte være hjemmefra i lang tid ved hvert forsøk (uke++). Smertefullt, masse medisiner, sykmelding og stress. De ventet på mensen for å få neste forsøk, og så kom mensen bare aldri… Hun var gravid. Fikk barnet, og ble deretter gravid igjen uten egentlig å prøve etter bare litt over ett år. Har også ei i barselgruppa med samme erfaring, de fikk første etter å ha prøvd i mer enn ti år og mange(!) IVF-forsøk. Andre barn kom «av seg selv», 1,5 år etter første. Og et par jeg kjenner som fikk tre barn vha IVF, og ikke trodde de kunne bli gravide på egenhånd… fikk plutselig en svært uplanlagt fjerdemann. Poenget mitt er: Det er for mange IKKE umulig å klare det selv, selv om man har prøvd lenge. Spesielt om man ikke har en diagnose annet enn «uforklarlig barnløshet». Og å prøve litt til selv er en tryggere strategi når man er 25 enn når man er 40, siden det ikke haster for din del mtp eggkvalitet. Anonymkode: 6247c...fd1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #130 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og jeg regner med at de ikke fant noe «galt» med noen av dere, siden det ikke ble IVF med en gang, men dere ble bedt om å prøve selv litt til? Jeg forstår det kanskje ikke virker sånn, men det er til syvende og sist sannsynligvis til deres eget beste, for IVF kan være veldig(!) tøft. En venninne av meg (35+) hadde prøvd i flere år, og hadde et negativt IVF-forsøk. Veldig krevende prosess, særlig siden de bodde langt unna sykehuset, slik at hun måtte være hjemmefra i lang tid ved hvert forsøk (uke++). Smertefullt, masse medisiner, sykmelding og stress. De ventet på mensen for å få neste forsøk, og så kom mensen bare aldri… Hun var gravid. Fikk barnet, og ble deretter gravid igjen uten egentlig å prøve etter bare litt over ett år. Har også ei i barselgruppa med samme erfaring, de fikk første etter å ha prøvd i mer enn ti år og mange(!) IVF-forsøk. Andre barn kom «av seg selv», 1,5 år etter første. Og et par jeg kjenner som fikk tre barn vha IVF, og ikke trodde de kunne bli gravide på egenhånd… fikk plutselig en svært uplanlagt fjerdemann. Poenget mitt er: Det er for mange IKKE umulig å klare det selv, selv om man har prøvd lenge. Spesielt om man ikke har en diagnose annet enn «uforklarlig barnløshet». Og å prøve litt til selv er en tryggere strategi når man er 25 enn når man er 40, siden det ikke haster for din del mtp eggkvalitet. Anonymkode: 6247c...fd1 Mens for veldig mange andre er det tøft å prøve og prøve mnd etter mnd år etter år uten å Ane om det går denne mnd eller ikke. Da er det bedre med ivf forsøk hvor man i det minste vet man får hjelp og har en reell sjans til å bli gravid. Ivf er selvfølgelig ikke noen rask løsning og jeg lover at de som velger å søke seg hjelp de gjør det ikke fordi de har bare litt lyst på barn. Anonymkode: 8b2ca...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 29. november 2022 #131 Del Skrevet 29. november 2022 Det å prøva få barn i 2,5 år utan resultat er belastande uansett alder. Man skal ikkje diskriminera pga alder, det er veldig ufint. Det er ikkje sikkert TS har god tid ein gong. Tenkt på søsken? Mange ufrivillig barnløse prøver i ÅRESVIS. Det er ein reise og ingen har det heilt likt. Vi burde heller støtta kvarandre. Dei som skriver at man ikkje bør stressa har ikkje peiling på kva detta går i. Det er ikkje normalt for unge friske folk som har regelmessig sex rundt eggløsning å bruka nesten 3 år på å bli gravid. Håper IVF fungerer for deg TS ♥️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #132 Del Skrevet 30. november 2022 Jeg skjønner at IVF ikke er noen «quick fix», og såklart vil jeg helst slippe IVF. Det er helt sikkert fysisk og psykisk belastende med IVF, men da er det iallfall håp, noe jeg ikke har pr i dag. Er ganske psykisk krevende når man prøver over flere år uten at det skjer noe også. Anonymkode: d1a86...846 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #133 Del Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at IVF ikke er noen «quick fix», og såklart vil jeg helst slippe IVF. Det er helt sikkert fysisk og psykisk belastende med IVF, men da er det iallfall håp, noe jeg ikke har pr i dag. Er ganske psykisk krevende når man prøver over flere år uten at det skjer noe også. Anonymkode: d1a86...846 De ber deg vente og prøve for etter en stund vil man statistisk sett få barn. Jeg hadde aldri blitt gravid, noensinne i livet, og uker før vi skulle ha IVF, satt det en spire hos meg. Det gikk ikke bra, men uansett: jeg har fått beskjed om at det er svært lite sannsynlig å bli gravid på egenhånd. Fikk barn med IVF. Jeg ville også gått en runde med meg selv hva som skjer om dere ikke blir gravide, siden du skriver meningen med livet er barn. Det er flere som ikke får barn også, uansett metode. Det er greit å ha vært gjennom noen scenarioer. Også hvor mange IVF forsøk man tenker er innenfor før man skal gi seg. Anonymkode: e4fe5...725 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #134 Del Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville også gått en runde med meg selv hva som skjer om dere ikke blir gravide, siden du skriver meningen med livet er barn. Det er flere som ikke får barn også, uansett metode. Det er greit å ha vært gjennom noen scenarioer. Også hvor mange IVF forsøk man tenker er innenfor før man skal gi seg. Anonymkode: e4fe5...725 Jeg er veldig enig i denne. Barn er en del av livet, en veldig viktig del av livet for mange. Men aldri la dem bli meningen med livet. Barn er noe enkelte aldri klarer å få en gang. Barn kan dessverre også bli revet bort, eller fjerne seg selv helt fra familien. Og får man barn har man dem til låns noen år, der de gradvis blir selvstendige individer med lite tid til mor og familien. Og selv om man har et godt forhold med telefoner og besøk så er man tross alt stort seg selv, og en partner, de siste tiårene av livet. Det er da jeg ser flere venninner sliter stort, da "meningen" er helt borte, og de ikke har kontakt med seg selv lenger. Anonymkode: 256ed...167 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #135 Del Skrevet 4. desember 2022 On 11/29/2022 at 12:03 PM, AnonymBruker said: Er det ikke sånn at jo mer man stresser jo vanskeligere er det? Hørt om mange tilfeller der paret gir opp, så kommer det 2-3 unger på rappen. Hilse frivillig barnløs, så mulig uvitende Anonymkode: 05ea7...8c2 Anonymkode: c3af1...82c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #136 Del Skrevet 4. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Anonymkode: c3af1...82c Regner med du ikke mener noe vondt med det. Men dette med å "slappe av" "tenk på noe annet" så plutselig blir du gravid men en og to går rett inn under resten av svarene vi som har ønsket oss barn lenge så sårt hadde ønsker at dere sluttet å komme med. Jeg og mannen min har prøvd å få barn i 8 år. etter 5 år fikk vi vite at han har en diagnose som gjør at vi har ekstremt små sjanser for et barn som kan leve. Dette er ganske privat informasjon og derfor ikke noe vi ønsker å fortelle til alle. Da er det ekstremt vondt når folk sier slik som du gjør nå. Har mistet 9 babyer og det er like vondt når noen kommer med det geniale svaret at vi bare må slappe av så skjer det.. eller om dere bare adopterer så kommer blir du sikkert gravid.. (rart hvor mange som kjenner noen det har skjedd med!). Hadde vært så fint om dere bare tenkte dere litt om. I dette tilfellet er det en ung jente og ja, hun har prøvd en veldig kort tid. og ja, hun har ikke rett på hjelp. og ja, hun bør ha tålmodighet til å vente og om hun ikke klarer det så får hun gå privat. men kan man ikke heller si det og slutte å prøve med disse rådene! hilsen en helt oppgitt og lei barnløs kvinne som vet hvordan det føles å sitte i andre enden av slike råd.. Anonymkode: c3af1...82c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #137 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regner med du ikke mener noe vondt med det. Men dette med å "slappe av" "tenk på noe annet" så plutselig blir du gravid men en og to går rett inn under resten av svarene vi som har ønsket oss barn lenge så sårt hadde ønsker at dere sluttet å komme med. Jeg og mannen min har prøvd å få barn i 8 år. etter 5 år fikk vi vite at han har en diagnose som gjør at vi har ekstremt små sjanser for et barn som kan leve. Dette er ganske privat informasjon og derfor ikke noe vi ønsker å fortelle til alle. Da er det ekstremt vondt når folk sier slik som du gjør nå. Har mistet 9 babyer og det er like vondt når noen kommer med det geniale svaret at vi bare må slappe av så skjer det.. eller om dere bare adopterer så kommer blir du sikkert gravid.. (rart hvor mange som kjenner noen det har skjedd med!). Hadde vært så fint om dere bare tenkte dere litt om. I dette tilfellet er det en ung jente og ja, hun har prøvd en veldig kort tid. og ja, hun har ikke rett på hjelp. og ja, hun bør ha tålmodighet til å vente og om hun ikke klarer det så får hun gå privat. men kan man ikke heller si det og slutte å prøve med disse rådene! hilsen en helt oppgitt og lei barnløs kvinne som vet hvordan det føles å sitte i andre enden av slike råd.. Anonymkode: c3af1...82c Hvilket innlegg var det du sisterte nå? (Vanskelig å holde følge) Anonymkode: 9b309...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #138 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 10.49): Er så lei meg og oppgitt nå. Føler meg lite sett og hørt av norsk helsevesen. Min historie er slik; da jeg var 22 ble jeg og min samboer enig om å få barn. Sluttet på prevensjon juni 2020. Fikk ikke tilbake menstruasjon eller bortfallsblødning og gikk til fastlege i januar 21. Han mente det var vanlig og at jeg hadde god tid. Et halvt år senere, altså juni 21, gikk jeg tilbake. Fastlegen mente nok engang at jeg hadde god tid, «se det an et halvt år til». Dro tilbake i november, hvor han IGJEN sa «se det an et halvt år til». Da var det allerede 1,5 år siden jeg hadde sluttet med prevensjon. Dro da til privat gyn som satte meg på Letrozol. Hun mente at det ikke kom til å være noe problem for oss å få barn bare jeg fikk tilbake mensen. I april hadde jeg enda ikke blitt gravid og hun henviste oss til IVF. På samtale i september på Ullevåll mente de at vi måtte bare ta tiden til hjelp, for vi var unge og friske og kom til å bli gravide, men at dersom vi ikke hadde blitt gravide innen februar skulle vi ringe tilbake for oppstart. Jeg er så lei meg over dette. Føler at all helsepersonell bagatelliserer barneønske vårt. Vi har nå prøvd i 2,5 år. Hvorfor er det ingen som ser at det ikke går på egenhånd? Jeg er jo glad for at de tror jeg vil bli gravid, men jeg føler ikke jeg blir forstått og får hjelpen jeg trenger fordi jeg har «god tid». Synes det er mer stressende at man er infertil når man er 25 enn 40, da fertiliteten ikke blir bedre med åra. Er så oppgitt Anonymkode: d1a86...846 Det er forståelig at du føler på det. Men det har faktisk ikke gått så lang tid at det er noe å stresse med. Gi det ett par år til, minst.. Anonymkode: 12c04...2a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #139 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 11.17): Du virker veldig hårsår? Folk stiller vel heller spørsmål ved hvorfor du stresser sånn. Du har jo virkelig god tid og sannsynligheten for at dere vil greie det på egen hånd er faktisk stor. For noen tar det rett og slett bare litt tid. Jeg og min eks prøvde i over ett år da jeg var 20. Jeg var så stresset og lagde et enormt styr av det. Det gikk ikke, og det er jeg glad for. Fikk barn med min kjære mann som 34 åring etter betydelig kortere prøveperiode. Jeg var mye mer avslappet denne prøverunden og tror det hadde alt å si for at spiren satt. Vet det er vondt, og vet du blir bekymret, men du er nok ikke infertil. Prøv så godt du kan å senke skuldrene. Nyt kjæresten din og gjør hyggelige ting sammen, plutselig er testen positiv Anonymkode: a5480...5f0 Jeg er også ung mor. Jeg skjønner hvorfor hun stresser. Var 21 da jeg fikk min første. Vil være helt ferdig før 30. Anonymkode: 1742e...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #140 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 13.50): Hvorfor? Anonymkode: 6247c...fd1 Fordi de selv har valgt bort å få barn da de var i fertil alder. Anonymkode: 8615c...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå