Gå til innhold

Det blir bagatellisert at jeg er ufrivillig barnløs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Solsikke skrev (1 minutt siden):

Er det misunnelse på en yngre kropp som får dere til å svare ts på den måten? Er det virkelig så provoserende at andre er klar for barn tidligere enn i 30 åra? 

Ts er ikke noen tenåring, og har livet på stell virker det som. Så hva er problemet?

Det kan ta årevis å bli gravid selv ved hjelp. Ønsker man seg barn, spesielt flere barn, så er det lurt å starte tidlig. Mange blir ikke gravide selv med årevis med hjelp. Kanskje de hadde blitt det om de hadde startet i 20 årene, og ikke midten av 30 årene?

Hvorfor skal ts vente enda lenger? Sjansen for å bli gravid øker ikke akkurat med alder. Det trodde jeg spesielt folk her på kvinneguiden var klar over. 

Nettopp! Hvis TS skulle begynt prøving når hun er 30 så skulle hun prøvd ett år så ventet på p få time til utredning og så vente på å få hjelp. Så tar det gjerne det par forsøk og så vipps er det gått 3 år og man er 33. Hva med søsken? Skjerp dere! 

Anonymkode: 8b2ca...d09

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp! Hvis TS skulle begynt prøving når hun er 30 så skulle hun prøvd ett år så ventet på p få time til utredning og så vente på å få hjelp. Så tar det gjerne det par forsøk og så vipps er det gått 3 år og man er 33. Hva med søsken? Skjerp dere! 

Enig! Risiko for avvik hos barnet øker også med alderen til mor… Vi ER lagd for å skape barn i ung alder, det er bare sånn det er… 

Anonymkode: a483b...44b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, du er for ung. Desverre for din del. men ALLE må prøve selv over 1 år før man får hjelp.
Bare fortsett å ha sex og kjøp eggløsningstester. men tydeligvis, vnt å mensen først

Anonymkode: e33bc...c6b

Les hva jeg skriver. Vi har prøvd i 2,5 år. Og jeg er ikke for ung.

Anonymkode: d1a86...846

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts virker veldig opptatt av hva vennene har fått til. Det går ikke like raskt å lage barn for alle. 

Den aller beste måten er å få det til uten ivf. Det er ikke bare bare å gå igjennom assistert befruktning. Og det er dessverre ikke alle som klarer å bli gravide med hjelp heller. 

Anonymkode: ece26...e9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jaha? Og hvor mange damer blir ikke avfeid? Er vel en grunn til at min MANNLIGE fastlege ikke ønsket å hjelpe meg, rett og slett fordi kvinnehelse ikke betyr en dritt

Nei, kvinnehelse betyr lite. Sa jeg hadde mensen 3 ganger i året, fikk aldri noe hjelp. Trodde det var greit å ha det sånn.

Anonymkode: baf4c...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som skriver støttende ord ❤️❤️ Det betyr så utrolig masse! Setter så stor pris på det 💕

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts virker veldig opptatt av hva vennene har fått til. Det går ikke like raskt å lage barn for alle. 

Den aller beste måten er å få det til uten ivf. Det er ikke bare bare å gå igjennom assistert befruktning. Og det er dessverre ikke alle som klarer å bli gravide med hjelp heller. 

Hun begynte før vennene sine med å prøve! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til dere som måtte stille spørsmål ved alder; 

Vi er nå eneste paret i vennegjengen som ikke har fått barn, enda vi begynte et år før de andre. Ene paret i vennegjengen venter nå nr 2. Her vi bor er det veldig vanlig å få barn i denne alderen. Og vi er snart de eneste som ikke har. Det fører dermed til masse spørsmål og mas fra alle kanter, noe som også er veldig sårt. 

Synes også det er større fordeler å få barn som 25-åring enn 40-åring, og synes det er stygt å stille seg kritisk til at folk velger å få barn i den alderen det biologisk sett er best å få barn.

Vi prøvde fra jeg var 21. Ble ikke gravid og fant ingen feil. Ga opp ønsket. Plutselig ble jeg gravid uten ivf i en alder av 34.

Tok søsken forsøk i Danmark,  endte opp med eggdonasjon og tvillinger da jeg var 39.

Stå på, heier på deg.

Anonymkode: 6ece5...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke opptatt av hva vennene mine får til. Poenget er at det er sårt at er slik.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er urovekkende at man er ung for å få barn som 25 åring? Man er ung når man er 16! I 20 åra er man bare normalt ung. 30 åra er faktisk gammelt, spesielt om man ser på biologien. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vilkåret skrev (1 time siden):

Det er veldig åpenbart på hvordan ts ressonnerer og hva hun skriver at hun er umoden. Det finnes nok 25-åringer som har litt mer nyansert syn på barn enn at de skal være meningen med livet og at man er veldig sur på helsevesenet fordi de står i veien for den ene drømmen man har i livet. Det er selvsentrerte og naive holdninger hun har

Jeg har ikke hatt noe graviditetsutredning, så det er ikke en faktor for meg. Jeg bare misliker at barn skal være et verktøy for en persons tilfredstillelse, koste hva det koste vil. Det er ikke hensynsfult ovenfor individene barna kommer til å være. Det gir ikke inntrykk av at personen forstår at det er snakk om mennesker sine liv opp i det hele. De blir redusert til en ting man ha for å bli glad og for å ha mening med livet.

😂😂😂😂

Cringe

Anonymkode: 1489c...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns også det er urovekkende at man er ung for å få barn som 25 åring? Man er ung når man er 16! I 20 åra er man bare normalt ung. 30 åra er faktisk gammelt, spesielt om man ser på biologien. 

Gammelt for første barnet. Biologisk er vi laget for å få barn nesten til 50. Man trenger ikke svartmale barneønsket til hverken de i 20 årene eller 40 årene. 

Biologien synes vi er for gamle når vi havner i overgangsalderen. Og det kan variere fra kvinne til kvinne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har mannen din blitt utredet?

Anonymkode: 976ce...f86

Ja, begge er utredet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (6 minutter siden):

Gammelt for første barnet. Biologisk er vi laget for å få barn nesten til 50. Man trenger ikke svartmale barneønsket til hverken de i 20 årene eller 40 årene. 

Biologien synes vi er for gamle når vi havner i overgangsalderen. Og det kan variere fra kvinne til kvinne. 

Fra 34-35 årsalderen minsker fruktbarheten hos kvinner betraktelig. Sjansene blir større for å få et sykt barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal huske på, men som ikke nødvendigvis er så lett når man står midt oppe i det, er at det er to forskjellige utgangspunkt og egentlig også temaer her. Det ene er din personlige sorg, bekymring og følelser rundt dette, og den er like stor for deg helt uavhengig av alder og omstendigheter. Det andre er de medisinske og praktiske forholdene, som er det helsepersonell og andre tar utgangspunkt i  - og for dem er du ung og tidlig ute og fortsatt lavt på bekymringsskalaen. Det betyr ikke at de ikke tar deg på alvor, men at de ser deg i forhold til andre og i en større sammenheng. Helsepersonell har alltid sett verre, og det kan være både beroligende og frustrerende for de som objektivt sett ikke har det så ille... 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (1 minutt siden):

Det man skal huske på, men som ikke nødvendigvis er så lett når man står midt oppe i det, er at det er to forskjellige utgangspunkt og egentlig også temaer her. Det ene er din personlige sorg, bekymring og følelser rundt dette, og den er like stor for deg helt uavhengig av alder og omstendigheter. Det andre er de medisinske og praktiske forholdene, som er det helsepersonell og andre tar utgangspunkt i  - og for dem er du ung og tidlig ute og fortsatt lavt på bekymringsskalaen. Det betyr ikke at de ikke tar deg på alvor, men at de ser deg i forhold til andre og i en større sammenheng. Helsepersonell har alltid sett verre, og det kan være både beroligende og frustrerende for de som objektivt sett ikke har det så ille... 

Synes dette var godt oppsummert. 

Ja, jeg og mange svarte nøytralt. Ikke ondsinnet, men nøytralt. Fordi vi har stått i dette i mange år, og vet hvordan helsevesenet fungerer. Jeg synes det er veldig få som angriper alder her. Men vi er mange som understreker at hun har tid. Det er jo fra et medisinsk ståsted helt korrekt. 

Anonymkode: 256ed...167

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fra 34-35 årsalderen minsker fruktbarheten hos kvinner betraktelig. Sjansene blir større for å få et sykt barn. 

Den går fra å bli redusert med promille i året, til prosent. Det er først fra 40 du kan bruke ord som "betraktelig". Jeg har knapt ei venninne som ikke har fått barn i alderen 36-42. 

Ja, sannsynligheten for avvik øker noe. Men man får alt mulig av oppfølging og testing. Så risikoen for å føde et barn med kromosonfeil er vesentlig lavere enn for en 28-åring. 

Jeg fatter ikke hvorfor det alltid må bli så steile fronter i denne typen tråder. Så lenge det er gjennomtenkt må da folk få barn når de vil, og når det passer. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært i IVFmølla, hatt mange kirurgiske inngrep og har endometriose som skapte mye problemer og store smerter+skader.

Jeg var 35 år, mannen 38 - og vi fikk ikke noe voldsomt mye mer hjelp enn dere. Vi måtte gå privat i tillegg. 

Utfra min erfaring tenker jeg dere har fått helt adekvat bistand og oppfølging til nå. 

Jeg tenker du blir tatt på alvor.

Men, etter 2,5 år er det på tide å starte med IVF og de vanlige utredningene. 

Om de ikke finner noe spesifikt feil så er sjansen ganske god for å lykkes 😊

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Den går fra å bli redusert med promille i året, til prosent. Det er først fra 40 du kan bruke ord som "betraktelig". Jeg har knapt ei venninne som ikke har fått barn i alderen 36-42. 

Ja, sannsynligheten for avvik øker noe. Men man får alt mulig av oppfølging og testing. Så risikoen for å føde et barn med kromosonfeil er vesentlig lavere enn for en 28-åring. 

Jeg fatter ikke hvorfor det alltid må bli så steile fronter i denne typen tråder. Så lenge det er gjennomtenkt må da folk få barn når de vil, og når det passer. 

Da er venninnene dine heldigw. Jeg har flere som ikke har fått det til etter 35

Anonymkode: ee0b2...854

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...