Gå til innhold

Det blir bagatellisert at jeg er ufrivillig barnløs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere som mener jeg burde vente; tenker dere at jeg er mer fertil om 10 år, altså når jeg er 35, enn når jeg er 25? For all forskning sier stikk imot.

Anonymkode: d1a86...846

Men du skal jo få hjelp om bare 3 mnd?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

missmcbeal skrev (Akkurat nå):

Men du skal jo få hjelp om bare 3 mnd?

Er ikke 3 mnd siden vi begynte å prøve. Er 2,5 år. Det har ikke blitt tatt seriøst i 2,5 år, før endelig ene gynekologen henviste oss til IVF i april. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, heldigvis❤️Poenget med innlegget mitt ble litt borte. Jeg får behandling fra februar, men det har vært en kamp for å få det, og med for mye «optimisme» blant helsevesen som har utsatt og utsatt fordi de tror jeg vil bli gravid på egenhånd. Det jeg egentlig ville med innlegget var å få ut litt frustrasjon..

Jeg forstår godt at dette er utrolig frustrerende❤️

Du har jo fått "korrekt hjelp" etter at du kom deg til privat gynekolog, men denne fastlegen har kastet bort masse tid. Hadde du fått Letrozol tidligere så hadde jo hele løpet startet tidligere.

Anonymkode: 076d1...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har folk så stort behov for å fortelle meg at jeg er for ung, ikke prøvd lenge osv?

Dette er hva som skjer i mitt liv, som jeg synes er vanskelig. Når man først bestemmer seg for å få barn skulle det helst skjedd i går. Jeg synes 2,5 år er lenge og det er det også. Det er ikke normalen. Iallfall ikke når man er så ung.

Jeg trodde jeg kunne få litt støtte fra likesinnede, men har aldri følt meg så liten og dum. 

• Liker 4
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Frustrasjon? Du er jo SUPERheldig som får hjelp med å bli gravid. Hadde det vært meg hadde eg kasta meg ned på kne og takka

Anonymkode: 9b309...1c7

Takke fastlegen for å ha kastet bort tid?

En ung og frisk dame gikk 1,5 år uten menstruasjon, og jeg synes det er ganske hårreisende at han ikke fikk ut fingeren. Hvis han hadde så lite kunnskap så kunne han ha sendt en henvisning.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har folk så stort behov for å fortelle meg at jeg er for ung, ikke prøvd lenge osv?

Dette er hva som skjer i mitt liv, som jeg synes er vanskelig. Når man først bestemmer seg for å få barn skulle det helst skjedd i går. Jeg synes 2,5 år er lenge og det er det også. Det er ikke normalen. Iallfall ikke når man er så ung.

Jeg trodde jeg kunne få litt støtte fra likesinnede, men har aldri følt meg så liten og dum. 

Du er ikke dum, og alderen din har ingenting å si. Hele reisen din hadde vært kortet ned utrolig mye hvis fastlegen din hadde tatt tak eller henvist deg videre. Selvfølgelig har du all rett til å være bitter, og 2,5 år er lenge. Spesielt når du ikke fikk noe hjelp på 1,5 år.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er ikke 3 mnd siden vi begynte å prøve. Er 2,5 år. Det har ikke blitt tatt seriøst i 2,5 år, før endelig ene gynekologen henviste oss til IVF i april. 

Du... det skjønner jeg altså. Men du skriver at du ikke har blitt tatt seriøst i 2,5 år. Det er da 2,5 år siden du begynte å prøve, du mener vel ikke alvorlig at du skulle fått hjelp for 2,5 år siden? Uansett alder, så er det vel ingen så begynner behandling så fort. Det er dette du må legge bort. Du må se på gjennomsnittstiden det tar å få hjelp, og ta bort dette med alderen din. Er enig i at fastlegen din kunne ha vært mer forståelsesfull de siste gangene, men når møtte opp hos fastlegen din allerede etter 6 mnd så var det for tidlig å foreta seg noe.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilkåret
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi mange av oss er eldre og har nok livserfaring til å forstå at det ofte er en dårlig ide å bli gravid ung. Spesielt om man har en ide om at det er meningen med livet. Det er mye barna dine skal leve opp til, de skal være selve meningen med livet ditt. Hva når de er 18 og flytter ut og kanskje ikke ser deg mer enn noen ganger i året? Hva skal du gjøre da?

Det virker som om det hadde vært best for deg og eventuelle barn at du ble litt mer moden og voksen. At du har litt mer liv utenom barna du venter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drit i de dumme kommentarene, folk aner jo tydeligvis ikke hvor viktig dette er for deg og hvor sårt det kan være. 
Jeg forstår deg kjempe godt! Å jeg ble gravid «med en gang» vi prøvde… Når man først ønsker barn så ønsker man det med en gang , 1 helt år er jo en evighet å gå å vente…. Jeg gikk hveeer dag å tenkte på at jeg ville ha barn, helt til mannen var klar.. det var grusomt, det var det eneste jeg tenkte på hver kveld når jeg la meg, jeg så plutselig babyer «over alt» , ble deppa når jeg fikk høre venninne mine var gravide (kjempe glad på dems vegne, men super sjalu)… følelsene dine er DINE følelser , ingen andre kan eie det du føler inni deg.

Anonymkode: a483b...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (Akkurat nå):

Du... det skjønner jeg altså. Men du skriver at du ikke har blitt tatt seriøst i 2,5 år. Det er da 2,5 år siden du begynte å prøve, du mener vel ikke alvorlig at du skulle fått hjelp for 2,5 år siden? Uansett alder, så er det vel ingen så begynner behandling så fort. Det er dette du må legge bort. Du må se på gjennomsnittstiden det tar å få hjelp, og ta bort dette med alderen din. Er enig i at fastlegen din kunne ha vært mer forståelsesfull de siste gangene, men når møtte opp hos fastlegen allerede 6 mnd så var det for tidlig å foreta seg noe.

Jeg har lest at når man ønsker å få barn og ikke har fått tilbake menstruasjon/bortfallsblødning innen 4-6 mnd skal man kontakte lege. Mener ikke at jeg skulle fått hjelp fra den dagen jeg slutta på pilla, men jeg er jo en prøver fra den dagen. Og når jeg har prøvd i 2,5 år hadde det vært fint å få høre «vi vil/skal hjelpe deg.» Men slik har det ikke vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis hun skulle begynt denne reisa som 29 åring som jeg da. Så tok det 3 år fra vi begynte prøving til jeg ble gravid. Så skulle jeg jo gå gravid, så orker man ikke en graviditet til før ungen nærmer seg 1 år. Så søsken blir det nesten ikke tid til, må jo gjennom den sata s mølla på nytt. Det er ikke sikkert msn blir gravid på første forsøk så ting tar faktisk år! Så enda godt de begynte tidlig spør du meg! Det er jo bra! 

Anonymkode: 8b2ca...d09

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vilkåret skrev (1 minutt siden):

Fordi mange av oss er eldre og har nok livserfaring til å forstå at det ofte er en dårlig ide å bli gravid ung. Spesielt om man har en ide om at det er meningen med livet. Det er mye barna dine skal leve opp til, de skal være selve meningen med livet ditt. Hva når de er 18 og flytter ut og kanskje ikke ser deg mer enn noen ganger i året? Hva skal du gjøre da?

Det virker som om det hadde vært best for deg og eventuelle barn at du ble litt mer moden og voksen. At du har litt mer liv utenom barna du venter på.

Men jeg er jo ikke så ung? Jeg er ikke 16 år. Ikke si at det er best for mitt barn om jet er mer moden eller voksen. Du kjenner meg overhodet ikke. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg heier på deg for at du vil ha barn når du er så ung. Flere burde det. 

Anonymkode: f582d...909

Feil. Man burde få barn når man er klar for det. For noen er det når de er 22, for andre 32 og for andre er det 42. 

For meg var det viktig å være ferdig med Master, eie hus og ha vært gift noen år. Men det er bare meg personlig og ingen fasit. Jeg var 33 da første kom og da var det den perfekte tiden for oss. Slutt å si når folk burde få barn!

Anonymkode: 142b0...38d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere jeg skal bruke tid på? Jeg er ferdig med det jeg vil oppleve. Jeg har ikke behov for å leve i en evig ungdomstid, det gir meg ingenting.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilkåret
Just now, AnonymBruker said:

Feil. Man burde få barn når man er klar for det. For noen er det når de er 22, for andre 32 og for andre er det 42. 

For meg var det viktig å være ferdig med Master, eie hus og ha vært gift noen år. Men det er bare meg personlig og ingen fasit. Jeg var 33 da første kom og da var det den perfekte tiden for oss. Slutt å si når folk burde få barn!

Anonymkode: 142b0...38d

Problemet er vel bare at de som føler seg mest klar til å bli foreldre som 22-åring er veldig ofte de som er minst modne og som forstår minst hvilket ansvar det er, samt hvor vanskelig det er. De som idealiserer foreldrerollen og ser for seg stussing, stelling og koselighet uten å forstå at det er stress, jobb og slit involvert også.

Barn er individer med egne behov, de er ikke dukker man kan kle opp og styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi kvinner er kvinner verst. Dessverre.

Om du ser på de negative svarene du har fått her - sammenligner de fleste din situasjon med sin egen - og som flere påpeker, de fleste startet ikke egen utredning før de var godt i tredveårene. Da mener de at slik må det være for alle kvinner. 

De tar selvsagt feil..og jeg personlig mener unge barnløse må tas seriøst helt i starten når man begynner å bli bekymret. Det er som du sier - noe som ikke fungerer som det skal når det er vanskelig å bli gravid tidlig i 20-årene, som teknisk sett er de mest fruktbare årene. 

Jeg tipper mange angrer på at de startet sent med prøvingen - og det vises i svarene du får her.
Jeg syns du er fornuftig som ønsker barn i 20-årene. Man har større kapasitet, en friskere og mer mottagelig kropp ifht svangerskap, fødsel, spedbarnsperiode og småbarnsliv. 
Kroppens forfall starter i 30-årene. 

Men, det er ikke til å stikke under en stol at norsk helsevesen er trege på avtrekkeren..ikke bare når det gjelder barnløshet, men ved alt som gjelder helse. Vi har ekstreme behandlingskøer dessverre - og man må ty til private helsetjenester om man vil ha fortgang. Så Amerikanisert har Norge blitt. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg heier på deg for at du vil ha barn når du er så ung. Flere burde det. 

Anonymkode: f582d...909

Du burde heie på de som har ting på stell før de får barn. Sier ikke at det gjelder Ts for det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dere som mener jeg burde vente; tenker dere at jeg er mer fertil om 10 år, altså når jeg er 35, enn når jeg er 25? For all forskning sier stikk imot.

Ingen sier at du skal vente i 10 år. 

Anonymkode: 6247c...fd1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har lest at når man ønsker å få barn og ikke har fått tilbake menstruasjon/bortfallsblødning innen 4-6 mnd skal man kontakte lege. Mener ikke at jeg skulle fått hjelp fra den dagen jeg slutta på pilla, men jeg er jo en prøver fra den dagen. Og når jeg har prøvd i 2,5 år hadde det vært fint å få høre «vi vil/skal hjelpe deg.» Men slik har det ikke vært. 

Ok. Det er nytt for meg at man skal ta kontakt om man ikke har fått tilbake mensen etter 4-6 mnd. Ikke meningen å bagatellisere følelsene dine, for de er reelle. Jeg tenkte kanskje at det kan hjelpe deg å se litt i perspektiv på hva som faktisk er vanlig ventetid i det norske helsevesenet, uavhengig av alder. Du virker veldig stresset og frustrert over kroppen din pga. alderen din. Igjen, ikke prøvd å sammenligne deg for mye med andre. Det er ikke sikkert det fruktbarhet som er problemet hos deg, men stress. Det er en faktor som ikke har noe me alderen din å gjøre. jeg håper nå du vurderer å få litt hjelp til å sortere tankene dine og få slappet av. Jeg er sikker på at du blir gravid, og at du rekker å få flere unger før du er noe særlig gammel. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vilkåret skrev (5 minutter siden):

Problemet er vel bare at de som føler seg mest klar til å bli foreldre som 22-åring er veldig ofte de som er minst modne og som forstår minst hvilket ansvar det er, samt hvor vanskelig det er. De som idealiserer foreldrerollen og ser for seg stussing, stelling og koselighet uten å forstå at det er stress, jobb og slit involvert også.

Barn er individer med egne behov, de er ikke dukker man kan kle opp og styre med.

Jeg tenker dette er en avsporing fra trådens tema og litt ufølsomt å diskutere dette da TS er frustrert og har et veldig sterkt ønske om å få barn, og det er dårlig stil å generalisere på denne måten da vi ikke kjenner TS som person. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...