AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Altså nå mener jeg ikke at barn skal sitte stille og se på at voksne bruker evigheter rundt spisebordet. Men så er det jo en gang slik at alt kan ikke gå 100% etter barns ønsker heller. De fleste barn ville vel helst revet opp gavene før man kommer inn døren i julebesøk. Jeg synes det er en fin ting å lære seg å vente/følge planen som ellers i hverdagen (feks middag først og at barna kan leke mens de voksne gjør seg ferdig rundt bordet og så pakker). Synes også det ville vært fint å lære barna at vi må glede oss på andres vegne også. Feks at man åpner en og en pakke hver e.l. Mulig alt dette er helt urealistisk å få til. Barn tenker jo ikke slik som oss voksne. Men er det noen som har tips til hvordan å gjøre juleselskapet kjekt for alle? Må selvsagt ikke være rekkefølgen jeg beskriver over. Men det er vel den rekkefølgen som er mest normal. Spesielt hvis en feirer med litt ulik familie fra år til år. Vi kan selvsagt ikke sette standarden hjemme hos andre hvis ikke det er vi som arrangerer selskap. Anonymkode: 50a9c...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Hvor gamle er dine barn? Hvis det ikke er snakk om dine egne barn synes jeg du skal legge vekk denne idéen.. Personlig synes jeg det å åpne en og en pakke kan være drepen hvis det er mange pakker.. Anonymkode: 9be75...c24 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Gjør litt ut av dagen, slik at ikke all spenningen er knyttet til gaver på kvelden. Risgrøt med mandel og gave. Og så har vi en gaverunde på ettermiddagen før middag med gaver fra de som ikke er i selskapet. Og gaveåpning i "puljer", ikke en og en gave. Barna kan slippe å se på at de voksene åpner alt. Eller man kan dele ut noen gaver, så får hver "kjernefamilie" følge med på hverandre. Eller alt som er fra folk som ikke er der åpnes samlet til slutt, at man bare deler ut hovedgavene en og en først. Anonymkode: 3c781...b86 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 Husker et år jeg var ganske liten og alle barna fikk tjuvstarte med å pakke opp hver vår Furby. Da lekte vi og koste oss mens de voksne tok oppvasken, før det var tid for å åpne resten av pakkene. Det gjorde at ventetiden føltes litt kortere i hvert fall 😊 Anonymkode: 2c3e2...081 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gamle er dine barn? Hvis det ikke er snakk om dine egne barn synes jeg du skal legge vekk denne idéen.. Personlig synes jeg det å åpne en og en pakke kan være drepen hvis det er mange pakker.. Anonymkode: 9be75...c24 Det er snakk om mine egne altså. Jeg kan selvsagt ikke kreve at andre med barn gjør som oss. Barna er 2 og 4. Men vi skal feire med andre med barn i alderen 0-6. Vi kommer til å ha fokus på våre barn og må bare stå i det selv om andre evt gjør sitt. Beste er selvsagt at vi foreldre snakker sammen på forhånd. Samkjøring er vel enklest for alle. Men orker ikke å lage noe unødig misnøye dersom vi ikke er enige og kan selvsagt være med på å gjøre det noe annerledes enn tenkt dersom andre vil ha det på andre måter. Anonymkode: 50a9c...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Hvorfor ikke gjøre om tradisjonene litt til hva som passer dere? noen familier åpner gavene til barna på morgen så de kan leke og kose seg hele julaften mens man likevel må vente mye på mat og gjester. Eller spre gaveåpningen utover hele dagen? Anonymkode: 1cc75...81d 1
mammahjarte Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 Vi er 9 vaksne og 4 barn. Der barna får enorme mengder med pakkar. Skal vi åpne ein og ein pakke tar det heile kvelden 😅. Her ete vi julematen 15:00, pakkar blir ca 16:15./16:30. Så bruker vi god tid på det. Kvelds for barna blir dessert (riskrem). Er ikkje så strenge på leggetider, men mesteparten av barna er slitne og vil faktisk legga seg etter 21:30 (mot 19:00 til vanlig). Vi kjøper ikkje gåver til dei vaksne i år pga aukte prisar i samfunnet så kanskje det ikkje blir så drepent likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 Hvis barna ikke er veloppdragne resten av året, så er de det ikke julaften heller 😃. Bordskikk bør de jo ha lært. Vente til alle er ferdige, og oppføre seg pend ved bordet. Viktig at de voksne inkluderer barna i samtalen rundt bordet, sånn at det ikke bare blir voksenprat. Ellers skjer det vel litt i løpet av dagen? Tenne lys på gravsted, julegrøt, ut for å leke litt, tegnefilmer, julestrømpe..... Anonymkode: 2037b...7a5 6
Elle Melle Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Vi har pleid å åpne en gave hjemme om morgenen før vi reiser til julebesøk (noe som ble en tradisjon etter noen år der gaven var veldig diger, feks lekekjøkken). Selve gaveåpniningen skjer etter middag. Alle gavene deles ut, og så åpner en og en person alle sine gaver. Vi begynner med den minste og deretter etter alder. Da tar det sånn passe tid og de små blir glade og opptatte når de voksne skal åpne.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 Jeg har ei på 5 og her har vi ikke hatt noen problemer med julegavene. Ungen godtar at hun må vente til etter middag med å åpne presanger, så der er vi heldige. Men er jo stas å gjøre litt ut av dagen uansett, er det snø er vi ute og aker/leker i snøen, noen år drar vi i kirken (vet ikke om dette er aktuelt for dere?), det går jo noen koselige filmer på tv også. Anonymkode: ee6b4...028
Nassenøff Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 Ta med alle ut en liten stund, en foreldre fra hvert barn, de andre ordner inne. Gå på et barnerom med alle, bygg høye duplo tårn etc, finn på noe koselig med de, tegne, male. Spille. Ser at de minste ikke kan være med på alt. La barna gå fra matbordet litt før om de da går i samlet tropp innpå et soverom, eller la de rett å slett se på en film. Hvorfor må så små sitte til alle er ferdige på en dag det kribler aller mest i spenning? De under året forstår vel ikke forskjell på jul og hverdag og sitter vel i en barnestol? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Ifjor ble det en litt annerledes jul for ene søsken og familien. Mye sykdom rett oppi jul og litt annet, så de feiret kun dem sammen. Stor aldersforskjell på barna. Ene var baby, andre går på skolen. Jeg sørget for å sende med en egen gave som eldste skulle åpne på morgenen, med bla en aktivitet barnet kunne kose seg med. Det var en hit. Jeg gikk for noe så enkelt som perler, samt litt annet gøy. Jeg tenker det fort blir en lang dag, og da er det lurt å gi dagen litt innhold. Som barn åpnet vi gjerne en gave tidlig som var noe vi kunne holde på med, men vet ikke alle praktiserer det da. Anonymkode: f96c7...8c6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 Gave på morgenen som er noe de kan leke med, og så ulike aktiviteter utover dagen. Ikke ha stort fokus på gaveåpningen på kvelden. De er også store nok til å være med på å plukke ut oppmerksomheter til de rundt seg, "pakke inn" og lære seg gleden av å gi og gjøre andre glade. Anonymkode: c1dd6...1f7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 Husker selv hvor drepende det var å vente på kvelden, vente på middagen skulle være over, vente på at oppvasken var tatt, vente mens alle gikk på do osv osv. Mine barn får julestrømpe på formiddagen på julaften. Litt godis, litt frukt, et julehefte til å lese, en liten leke/aktivitet (tilpasset barnet). Men de er fortsatt urolige for de venter spent på alt som skal skje, men de har noe å holde på med i mens. Barna hjelper også med matlagingen: skrelle poteter feks. Dekke på bordet. Brette servietter. under gaveåpningen pakker vi opp en og en gave, men alle barna får en med en gang slik at de har noe å se på hele tiden som de syntes er spennende. Anonymkode: f26d4...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Men er det ikke sånn at det å glede seg til gaver og mase på foreldrene er en del av "kosen" med julaften for barn? Husker det som gode minner, jeg. Synes det skal være litt sånn. Anonymkode: 29216...8ce 4 1 3
Gjest takinova Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 La ungene åpne et par pakker gjennom dagen, så har de litt å pusle med. Det blir jo som oftest alt for mange pakker for dem under juletreet uansett og når de får noe de vil leke med, så får man dem jo ikke til å ville åpne flere pakker 🙂
Arkana Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 Å vente til gaveåpningen og å åpne én og én har aldri vært noe problem for våre barn, men vi har alltid hatt det slik så det er de vant til. Barna får uansett flest gaver så de må aldri vente lenge før det er deres tur igjen. Når det gjelder julemiddagen, og andre middager hvor vi har gjester og derfor gjerne sitter lenger til bords, pleier vi å ha en regel om at barn får lov å forlate bordet når alle barn er ferdige. Da må de gjerne vente bittelitt, men ikke for mye. Det har fungert bra. Å få åpne en gave eller to om morgenen er ikke en del av vår tradisjon, vi synes ventingen er en viktig del av opplevelsen. Å kikke på gavene og snakke sammen om hva de tror er inni gjør de gjerne. Det som fungerte bra da de var små var å spille brettspill eller drive med andre aktiviteter innimellom forberedelser til julemiddagen eller at en voksen tok dem med ut for å ake eller til en lekeplass om det ikke var snø. Her kan man også gjøre noe litt annerledes ved å f.eks. lage en slags juleskattejakt ute. Tegn eller skriv ut et bingobrett med ting de skal finne ute og krysse av på brettet (og har man stort sprik i alder på barna kan man fint lage helt ulike brett til hvert barn/hver aldersgruppe). Kanskje vanker det en liten premie når de kommer inn igjen? Jeg synes uansett det er viktig at man tar hensyn til barna og mer hensyn jo mindre barna er, men dette er det absolutt mulig å få til uten at det innebærer at hele julaften foregår på barnas premisser. Jeg synes også en del voksne godt kan tenke gjennom deres rigide forhold til hvordan ting skal gjøres til jul. Det er f.eks. ikke nødvendig at julemiddagen serveres 17-18 når man har små barn som skal legge seg relativt tidlig og sliter med å vente. Det går an å ha tidligere middag de få årene det er nødvendig. Tiden med store barn som tåler hva som helst kommer raskere enn man tror. Det aller viktigste er uansett at dere finner en måte å feire jul på som fungerer for dere og gjør at dagen blir best mulig for alle parter. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 Her får barna litt ekstra ting i strømpa på morningen, og alltid en tegnebok med nye tusjer. Da har di dette og drive med når det blir kjedelig og vente. Vi er også ute på to forskjellige gravlunder på julaften, så går litt tid på det, så di får ikke kjeda seg så mye midt på dagen. Vi åpner en og en pakke på kvelden, ene barnet er super inntresert i hva andre får og synes det er veldig koslig og følge med på, det andre barnet synes det er super irriterende og skulle gjerne rivi opp sine egne med en gang og sitter og kikker etter sine imens andre pakker opp. Siste barnet er veldig avslappa og kikker på sine egne imens det venter på ny og er det ikke ferdig med og kikke og utforske blir det nesten irritert når det får ny. Vi overser masingen til barnet som maser og det går helt fint. Alltid koslig hver jul og måten vi gjør det på. Anonymkode: 92638...0a2 1
Maleficenta Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså nå mener jeg ikke at barn skal sitte stille og se på at voksne bruker evigheter rundt spisebordet. Men så er det jo en gang slik at alt kan ikke gå 100% etter barns ønsker heller. De fleste barn ville vel helst revet opp gavene før man kommer inn døren i julebesøk. Jeg synes det er en fin ting å lære seg å vente/følge planen som ellers i hverdagen (feks middag først og at barna kan leke mens de voksne gjør seg ferdig rundt bordet og så pakker). Synes også det ville vært fint å lære barna at vi må glede oss på andres vegne også. Feks at man åpner en og en pakke hver e.l. Mulig alt dette er helt urealistisk å få til. Barn tenker jo ikke slik som oss voksne. Men er det noen som har tips til hvordan å gjøre juleselskapet kjekt for alle? Må selvsagt ikke være rekkefølgen jeg beskriver over. Men det er vel den rekkefølgen som er mest normal. Spesielt hvis en feirer med litt ulik familie fra år til år. Vi kan selvsagt ikke sette standarden hjemme hos andre hvis ikke det er vi som arrangerer selskap. Anonymkode: 50a9c...4f2 at de får en av pakkene sammen med julestrømpen på morgenen?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #20 Skrevet 29. november 2022 La noen ta med ungene ut leeeeeeenge så de får brukt opp masse energi mens maten forberedes og det gjøres klart. Når vi var hos svigers hadde svigerfar laget rebus/skattejakt i hagen. Ungene får en liten gave i pysjen om morgenen, og så en liten gave før middag som de kan leke med mens de sitter ved bordet. Ved middagsbordet har de bare fått lære seg å vente. Ett år la vi hvite ark (og noe hardt) oppå duken der ungene skulle sitte og ga de tegnesaker som de kunne pusle med mens vi voksne spiste. Det var alltid litt tid fra middag til gaveåpning, da hadde vi litt konkurranser om ungene var litt større eller vi fant frem noe alle kunne leke med et sted - som f.eks Briobane. Pakkeåpning, ungene har alltid fått være nissens hjelpere og hatt på nisseluer og hjulpet til å gi ut gaver. Når alle ungene kunne lese fikk ungene alt ansvar med gaveutdeling. Ungene fikk være med å sørge for at alle fikk gaver. Noen ganger ble ungene slitne eller ikke var helt i form, sånt skjer, men vi har ikke endret alt for det. Vi har aldri feiret jul hjemme og det er litt forskjeller fra sted til sted, ett år er eneste barn mine barn, andre år er det våre unger og de tre kusinene. Dynamikken blir ganske ulik og med flere barn må vi foreldre underholde mindre. Etterhvert som ungene har blitt større har de fått mer ansvar for ting som blir deres tradisjon. Anonymkode: 7ef8e...860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå