AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Var på jobbintervju for en statlig stilling i slutten av august. De skjønte visstnok ikke at jeg var gravid da de så meg, men siden jeg skulle ut i mammapermisjon allerede måneden etter og således ikke ville rekke å begynne i stillingen, følte jeg det var mest realt å opplyse om dette selv om jeg fryktet det ville ødelegge mine muligheter. Da innstillingen var klar og godkjent av ansettelsesrådet, ble jeg ringt av kontaktpersonen for ansettelsesprosessen. Da hun ringte var hun mest opptatt av om jeg satt med en baby på fanget. Det gjorde jeg forsåvidt, men det var fordi baby ble født flere uker før termin. Kontaktpersonen spurte litt mer angående baby/fokuserte på hvor kos det er og at hun misunnet meg dette, før hun fortalte at jeg var innstilt som nr. 8. Det var gitt tilbud frem til nr. 7. Jeg stusset på at jeg var innstilt så langt ned ettersom jeg er kjent med søkerlisten og det for meg fremsto som ganske klart at jeg burde være blant topp 5... Kontaktpersonen forklarte at de kunne bruke innstillingslista i 6 mnd. (noe de også trakk frem under intervjuet), og at det derfor kunne hende at jeg ville høre fra henne på nytt ganske snart. Nå er det ny utlysning for akkurat samme stilling. 5 ledige stillinger. Er dette greit? Selv om jeg ikke kan begynne i stillingen før permisjonen er ferdig, mener jeg at jeg har krav på å få jobbtilbud og at de heller må ansette en vikar i mitt sted frem til min permisjon er over? Jeg føler at dette skyldes graviditeten og at jeg dermed er blitt diskriminert... Tanker? Noen jeg eventuelt kan kontakte for å få greie på dette? Anonymkode: 3d007...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Du kan ta kontakt med Likestillings- og diskrimineringsombudet og høre hva de mener. Jeg tror ikke det holder å «føle» at baby var grunnen til at du ikke fikk stillingen, men du bør nok ha noe mer konkret for å vinne frem. Jeg sto selv i en liknende situasjon for noen år tilbake, da jeg ikke fikk fast stilling (eller videre vikariat for den saks skyld) etter flere års vikariat i en kommunal stilling, til tross for at jeg både hadde rett på og hadde fått en muntlig lovnad om dette. Jeg fikk muntlig tilbakemelding fra nærmeste leder om jeg ikke fikk stillingen fordi jeg var gravid og skulle ut i permisjon rett etter. Jeg fikk god hjelp av både LDO og fagforbund, så anbefaler å søke råd hos noen av disse. Lykke til! Anonymkode: 67b58...112 2 2
Frøken I Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 Det høres ikke greit ut. Kanskje ta en time med advokat som jobber med arbeidsrett? Og spørre hva vedkommende tror om saken din? 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 Viktig å ikke opplyse om graviditet før tilbudet er på plass. Jeg søkte på en nattevaktstilling når jeg var rundt tre måneder på vei. Skjulte det så godt jeg kunne og fikk jobben. Fortsatte å holde det skjult til jeg fikk bekkenløsning halvannen måned senere. Tung fysisk jobb med brukere uten store muligheter til å bevege seg selv. Måtte nødvendigvis si det da, og fikk så sinnsykt kjeft! De ville aldri ha gitt meg jobben, sa sjefen🙄 om hun visste jeg var gravid. Fikk ikke så dårlig samvittighet av å sykemelde meg egentlig. Var fullt sykemeldt frem til jeg fikk babyen, og dro aldri tilbake. Anonymkode: a4c37...ea8 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 At du tenker at du burde være blant topp 5 betyr ikke at du faktisk var det. Hos oss (også staten) bryr vi oss ikke om hvorvidt kvinner er gravide, vi går etter kvalifikasjoner og egnethet. Anonymkode: bf3f0...e11 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At du tenker at du burde være blant topp 5 betyr ikke at du faktisk var det. Hos oss (også staten) bryr vi oss ikke om hvorvidt kvinner er gravide, vi går etter kvalifikasjoner og egnethet. Anonymkode: bf3f0...e11 Jeg er godt kjent med kvalifikasjonsprinsippet, og nettopp derfor mener jeg - etter å ha sett dne utvidede søkerlisten - at jeg burde vært innstilt høyere. Uansett; hvis du leser innlegget mitt, så tror jeg det kommer frem at dette med topp 5 egentlig bare er en digresjon etter som jeg er neste mann på innstillingslista til å få tilbud, men så har de likevel valgt å lyse ut stillingen på nytt - i strid med det de selv sa på intervju. Anonymkode: 3d007...e8a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er godt kjent med kvalifikasjonsprinsippet, og nettopp derfor mener jeg - etter å ha sett dne utvidede søkerlisten - at jeg burde vært innstilt høyere. Uansett; hvis du leser innlegget mitt, så tror jeg det kommer frem at dette med topp 5 egentlig bare er en digresjon etter som jeg er neste mann på innstillingslista til å få tilbud, men så har de likevel valgt å lyse ut stillingen på nytt - i strid med det de selv sa på intervju. Anonymkode: 3d007...e8a Og jeg har sett søkerliste hvor jeg har tenkt jeg ikke engang er topp ti, men etter et godt intervju og god case vært innstilt som nr 3. Anonymkode: 0bc80...57e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og jeg har sett søkerliste hvor jeg har tenkt jeg ikke engang er topp ti, men etter et godt intervju og god case vært innstilt som nr 3. Anonymkode: 0bc80...57e Hva har dette med saken å gjøre?! Poenget mitt er egentlig at jeg var neste på innstillingslista for å få tilbud nå. Anonymkode: 3d007...e8a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er godt kjent med kvalifikasjonsprinsippet, og nettopp derfor mener jeg - etter å ha sett dne utvidede søkerlisten - at jeg burde vært innstilt høyere. Uansett; hvis du leser innlegget mitt, så tror jeg det kommer frem at dette med topp 5 egentlig bare er en digresjon etter som jeg er neste mann på innstillingslista til å få tilbud, men så har de likevel valgt å lyse ut stillingen på nytt - i strid med det de selv sa på intervju. Anonymkode: 3d007...e8a Men er du helt sikker på at de hadde nok kvalifiserte på den opprinnelige listen til å fylle alle fem stillingene? Og at de ikke føler de har behov for å se om det kanskje finnes andre aktuelle kandidater i tillegg nå? Kjenner du de andre på listen, og vet at du har både høyere faglige kvalifikasjoner, i tillegg til at du er bedre personlig egnet til stillingen? Anonymkode: 092d8...e7f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 En ting er søkerlista, en annen ting er hvordan de foran deg er som personer. Det kan du ikke lese deg fram til i søkerlista. Ikke sikkert du har kommet lengre opp på lista om du ikke var gravid. Anonymkode: 50f84...c83 1
Bombasi Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 (endret) Skjønner at det er tungt å høre at du står langt ned på innstillingslisten når du forventet noe annet. Problemet er at du kan ikke konkludere med at du burde vært topp 5, og du vet heller ikke nok om andres egnethet og da hvordan de gjorde det på intervju til å sette dette opp mot deg. At du drar dette opp mot din graviditet har du egentlig ikke nok kunnskapsgrunnlag for. Det jeg dog stusser på er at de ringte deg når du var innstilt som nr 8, hvorav at du ikke kom til å motta et tilbud. Dette høres ut som uvanlig praksis som jeg ikke skjønner poenget med. At stillinger "andregangsutlyses" er ganske vanlig, da med tanke på at arbeidsgiveren kanskje ikke hadde nok kvalifiserte og egnede kandidater og motkandidater å velge mellom. Det har ikke noe med deg å gjøre, men tidshorisont og utvalget. Men, hvis det faktisk er slik at du ble forbigått pga graviditet, så er det selvfølgelig ikke greit. Ikke på noen måter. Hvordan du skal bevise dette og argumentere for dette på en saklig måte, når du ikke vet hva som har foregått på intervju og i prosessene, er vanskelig. At du stod høyt på kvalifikasjoner gir deg på ingen måte rett på jobb, for kvalifikasjonsprinsippet er et utvasket prinsipp der egnethet veier minst like tungt, og enda mer i praksis. Kvalifikasjonsprinsippet fungerer faktisk ikke til formålet. Uansett. Dette er vanskelig. Hvorvidt du bør ta opp kampen mot arbeidsgiver er en vurderingssak. Men bevisbyrden ligger på deg, og en sak i seg selv vil ødelegge dine karrieremuligheter der i fremtiden. Jeg ville latt det gå. Og heller søkt på nytt igjen som normalt...hvis du enda har lyst til å jobbe der da. Mistenker du diskriminering så er vel ikke akkurat det drømmearbeidsplassen lenger. Endret 29. november 2022 av Bombasi 2
missmcbeal Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 (endret) Men, kan du ikke bare ringe og spørre om å få lese innstillingen din? Jeg mener du har rett på det. Det kan være andre ting enn kvalifisert på papiret som gjør til at man ikke blir innstilt, personlig egenhet skal også vektlegges. I tillegg har de vel ringt referansene dine og kanskje har en av referansene sagt noe som kan virke negativt. Jeg hadde nå bedt om å få lese innstillingen før jeg tok en så forhastet konklusjon, men jeg synest godt du skal få en bedre begrunnelse med tanke på at det er lyst ut 5 nye stillinger. Spørsmålet er jo også om dette egentlig er de fem "samme stillingene". Det kan være det egentlig er 5 stillinger som ser like ut, men som kommer fra andre midler. Siden det er gått en stund siden august, så vil jo disse stillingene antagelig ha en annen start og sluttdato, ergo kan det være de måtte lyse ut på nytt. Vanlig praksis er vel å informere om at stillingen blir trekt til tilbake om man ikke tilsetter noen, før man eventuelt lyser ut på nytt. Dette skjedde nylig på en stilling jeg søkte på, de sendte ut melding om at stillingen ble trukket tilbake fordi de faktisk mente at ingen av de 50! som søkte var kvalifisert nok, også lyste de ut på nytt. Men ja, det kan jo også være at disse folkene her har tatt noe ulovlige snarveier. Bombasi skrev (53 minutter siden): Skjønner at det er tungt å høre at du står langt ned på innstillingslisten når du forventet noe annet. Problemet er at du kan ikke konkludere med at du burde vært topp 5, og du vet heller ikke nok om andres egnethet og da hvordan de gjorde det på intervju til å sette dette opp mot deg. At du drar dette opp mot din graviditet har du egentlig ikke nok kunnskapsgrunnlag for. Det jeg dog stusser på er at de ringte deg når du var innstilt som nr 8, hvorav at du ikke kom til å motta et tilbud. Dette høres ut som uvanlig praksis som jeg ikke skjønner poenget med. At stillinger "andregangsutlyses" er ganske vanlig, da med tanke på at arbeidsgiveren kanskje ikke hadde nok kvalifiserte og egnede kandidater og motkandidater å velge mellom. Det har ikke noe med deg å gjøre, men tidshorisont og utvalget. Men, hvis det faktisk er slik at du ble forbigått pga graviditet, så er det selvfølgelig ikke greit. Ikke på noen måter. Hvordan du skal bevise dette og argumentere for dette på en saklig måte, når du ikke vet hva som har foregått på intervju og i prosessene, er vanskelig. At du stod høyt på kvalifikasjoner gir deg på ingen måte rett på jobb, for kvalifikasjonsprinsippet er et utvasket prinsipp der egnethet veier minst like tungt, og enda mer i praksis. Kvalifikasjonsprinsippet fungerer faktisk ikke til formålet. Uansett. Dette er vanskelig. Hvorvidt du bør ta opp kampen mot arbeidsgiver er en vurderingssak. Men bevisbyrden ligger på deg, og en sak i seg selv vil ødelegge dine karrieremuligheter der i fremtiden. Jeg ville latt det gå. Og heller søkt på nytt igjen som normalt...hvis du enda har lyst til å jobbe der da. Mistenker du diskriminering så er vel ikke akkurat det drømmearbeidsplassen lenger. Jeg tolker det sånn som at det var 7 stillinger som skulle fylles, og TS var nr. 8. Da får man jo selvfølgelig ikke et tilbud med mindre noen av de andre 7 takker nei. Da er man først på listen. På samme måte som om at man er innstilt som nr. 2 og 3 på jobb der det kun er en stilling, så vil man jo ikke få noe tilbud med mindre nr. 1 trekker seg. Endret 29. november 2022 av missmcbeal 1
Bombasi Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 missmcbeal skrev (26 minutter siden): Jeg tolker det sånn som at det var 7 stillinger som skulle fylles, og TS var nr. 8. Da får man jo selvfølgelig ikke et tilbud med mindre noen av de andre 7 takker nei. Da er man først på listen. På samme måte som om at man er innstilt som nr. 2 og 3 på jobb der det kun er en stilling, så vil man jo ikke få noe tilbud med mindre nr. 1 trekker seg. Men er det vanlig å ringe de som er innstilt utenfor tilbudene? Trodde det var normalt å kun ringe de som ble tilbudt. Det gjorde de iallefall der jeg ble statlig ansatt. Det er vel ulik praksis kanskje.
missmcbeal Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 (endret) Bombasi skrev (33 minutter siden): Men er det vanlig å ringe de som er innstilt utenfor tilbudene? Trodde det var normalt å kun ringe de som ble tilbudt. Det gjorde de iallefall der jeg ble statlig ansatt. Det er vel ulik praksis kanskje. Tror det er veldig uliks praksis ja. Man burde vel strengt tatt ringe alle som er innstilt, iallfall de to neste på listen, jo dårligere man er på kontakten jo større er sjansen for at kandidaten forsvinner til noe annet, og da har man et problem om den som får tilbud først takker nei og alternativene er borte. Særlig når man skal gi 7 stykker? et tilbud så er det jo høy risiko for at noen takker nei og da er det jo sannsynlig at neste på listen kan få jobben og da bør man jo være litt på med kontakt og få en følelse på om vedkommende fortsatt er interessert i stillingen. Ikke alle som tenker på å trekke seg før jobbprosessen er ferdig om man ikke hører noe. Vil tro rekrutterer er tjent med å ta kontakt med de andre som er innstilt. Endret 29. november 2022 av missmcbeal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå