Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt redd for å bli slått i hodet her, men får håpe folk svarer greit..

Jeg leier av en kjempefin familie. Bodd her i 5 år og har ingen planer om å flytte. De har to barn hvor eldste på 11 kan slå seg vrang. Dette er ikke noe nytt, men går litt i perioder hvor mye lyd det er. 11åringen har soverom over mitt soverom. Idag var det halvannen time med tramping i gulvet så det rister hos meg, roping og skriking, smelling med dører. Jeg var ikke et enkelt barn jeg heller så jeg forstår det er utfordrende. Fredag holdt 11åring på i over 4 timer på kvelden. Jeg forstår at foreldrene sender barnet på rommet, men det er passe intenst. Holdt på til over kl 23. 

Jeg er ikke en av dem som normalt klager på bråk, og jeg vet heller ikke hva foreldrene kan gjøre her. Jeg har leilighet under soveromsenden av huset deres, samt bad og gang. Jeg hører ingenting fra deres stue og kjøkken. Det er ganske så lytt i veggen mellom meg og dem, men det er gang hos dem, så ikke et sted de oppholder seg så for meg går det fint. Får selvsagt med meg litt ting når de skal inn og ut, men sånn er det å bo tett på folk. 

Jeg har ikke barn selv, og jeg ønsker ikke å legge mer på foreldrene. De er ordentlig flotte folk, og de prøver å sette grenser, det hører jeg lang vei. Når jeg flyttet inn fikk jeg beskjed om at jeg ville høre når det barnet slo seg vrang, noe som stemte. 

Er det poeng å si noe på det? Når hele huset rister så tipper jeg de er fullt klar over at jeg får det med meg. Kan ikke tenke meg at barnet bryr seg om hva jeg hører når de er i det mindsetet heller, som jo er forståelig. 

Anonymkode: a0512...292

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 11 åring som utagerer i over 4 timer?   Høres ikke normalt ut.  Er ikke normalt for noen barn.  Jeg ville sagt fra, hjelper det ikke så har du jo ikke annet valg enn å flytte.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja jeg ville ikke hatt noe problem med å ta en rolig samtale om det. 

Hvertfall be den gi beskjed til 11 åring så kanskje 11 årig har det i bakhodet neste gang. 

Anonymkode: 99f49...2c3

• Liker 3
Skrevet

Takk dere! Nei det var ekstremt på fredag kveld, men jeg vet jo ikke forhistorien på det da, og har naturlig nok ikke noe med akkurat det. 

Mulig jeg kan si noe rundt eller med litt skråblikk om at «det er futt i x om dagen», og ta det derfra? Mulig en enkel kommentar er nok. Jeg har ikke lyst til å flytte. En vet aldri hvilke naboer en får, og disse er ordentlige folk. Alle plasser har noe. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan selvfølgelig si litt rundt det, og da si at du hører det meste av hva som skjer.

Men det er som du selv sier "alle plasser har noe". Jeg hører absolutt alt naboen min under gjør, og jeg bor i blokk. Eier leiligheten itillegg.

Om du ikke vil høre naboene dine må du bo i eget hus, litt ute på landet. 

Anonymkode: 910a2...6b8

• Liker 2
Skrevet

Her hørte vi godt når nabokona var i dårlig humør. 

En gang jeg møtte dem klarte jeg ikke annet enn å si "så fint å se dere på tur sammen, jeg ble litt bekymret i går" med et smil. 

Det var nok til at det stoppet opp. 

Anonymkode: bbbfb...a5c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan selvfølgelig si litt rundt det, og da si at du hører det meste av hva som skjer.

Men det er som du selv sier "alle plasser har noe". Jeg hører absolutt alt naboen min under gjør, og jeg bor i blokk. Eier leiligheten itillegg.

Om du ikke vil høre naboene dine må du bo i eget hus, litt ute på landet. 

Anonymkode: 910a2...6b8

Det er akkurat det. Alle plasser har noe, og jeg vet foreldrene virkelig prøver her, og jeg regner med de er veldig klar over at jeg hører det. Jeg har bodd ulike plasser og jeg tar en 11åring «ute av kontroll» (litt dramatisk her), fremfor veldig mye annet jeg har vært borti. Så for meg er det ikke aktuelt å flytte. Å bo i eget hus ute på landet er ikke aktuelt for meg, og å høre litt fra naboene går helt fint. Jeg har bodd et sted der best internett var i trappegangen, og en gjeng studenter satt å gamet der til tider 24/7, og jeg jobbet turnus, inkludert netter. Det var passe intenst, og til slutt tok utleier tak der da. Her bor jeg med en fin barnefamilie, hvor det normalt er rolig på dagtid, de har aktiviteter, de legger seg, ikke fest, og jeg kunne fortsatt. Det er ordentlig gull. Så spørsmålet er mer om det er noe jeg kan/bør si noe om, eller la gå? Jeg forventer ikke knappenålsstillhet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her hørte vi godt når nabokona var i dårlig humør. 

En gang jeg møtte dem klarte jeg ikke annet enn å si "så fint å se dere på tur sammen, jeg ble litt bekymret i går" med et smil. 

Det var nok til at det stoppet opp. 

Anonymkode: bbbfb...a5c

Beklager jeg flirer, men den var lur, og det er sånn skråblikk og kommentarer jeg liker. En trenger ikke legge ut om hvordan det hørtes, ihvertfall ikke i første omgang, men gjøre folk oppmerksomme på at det er lytt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med å ta en liten prat med 11 åringen når du ser hen? Si at du var et trassbarn selv, men at du skulle ønske at hen tenkte på at du bor under og forsøker å sove og slappe av i eget hjem. Hva med å foreslå at hen kan snakke med deg om ting noen ganger, eller dere kan gå en tur en dag og prate om det som faller inn?

Anonymkode: 76784...322

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe. Det kan være at barnet har utfordringer du ikke vet om, og da få en kommentar om at det høres godt gjør ikke ting bedre. De vet nok utmerket godt hvor lytt det er. Skal de da bli enda mer stresset ved å skal roe ned barnet fordi du hører at det utagerer så øker du bare stressnivået. 

Ta på headset eller skru opp musikken. Det gjorde jeg da jeg bodde i kjellerleilighet og utleier hadde 3 barn under 10 år. Det gikk en kule varmt til tider, men har hatt barn selv, og vet hvordan det kan være.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Blåjojo skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke sagt noe. Det kan være at barnet har utfordringer du ikke vet om, og da få en kommentar om at det høres godt gjør ikke ting bedre. De vet nok utmerket godt hvor lytt det er. Skal de da bli enda mer stresset ved å skal roe ned barnet fordi du hører at det utagerer så øker du bare stressnivået. 

Ta på headset eller skru opp musikken. Det gjorde jeg da jeg bodde i kjellerleilighet og utleier hadde 3 barn under 10 år. Det gikk en kule varmt til tider, men har hatt barn selv, og vet hvordan det kan være.

Et barn med utfordringer er ikke fritatt å lære å ta hensyn til andre. Det er tvertimot akkurat disse barna som trenger å høre at ja, jeg skjønner du har ting som trigger deg, men du kan allikevel lære deg å ikke la det gå ut over dine naboer. 

Headset hjelper ikke en dritt.

• Liker 1
Skrevet

Broren min har en autismediagnose. Når han slår seg vrang blir det en del støy. I oppveksten hodde vi i tomannsbolig, så naboene våre hørte alt. Men, vi hørte også alt fra dem… Tenker at slike ting er sånt man bare får tåle.
I dag har vi også mulighet til å bruke støykansellerende headset, og det hjelper mye. 

Anonymkode: 90ef5...b60

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et barn med utfordringer er ikke fritatt å lære å ta hensyn til andre. Det er tvertimot akkurat disse barna som trenger å høre at ja, jeg skjønner du har ting som trigger deg, men du kan allikevel lære deg å ikke la det gå ut over dine naboer. 

Headset hjelper ikke en dritt.

Det er jeg helt enig i. Men har man et barn med utfordringer så vet man om det og prøver å ta hensyn. 
Er ikke sikkert barnet klarer å prosessere en beskjed om å ta hensyn til naboene. Og foreldrene jobber nok helt sikkert nok med å lære barnet å ta hensyn sånn som det er. 

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Jeg vet barnet utad fungerer som det skal. Altså vanlige aktiviteter, skole, venner, fritidsinteresser. Om det er noen diagnoser inni bildet i tillegg det vet jeg ikke og har heller ikke noe med det. Jeg har selv diagnoser innenfor nevromangfold, så jeg forstår utmerket at ting kan være ekstra sårbart og utfordrende, uten at jeg kan si det er noen bakgrunn her. Noen barn reagerer også sterkere uten at det trenger å være noen diagnose inni bildet. Jeg føler det totalt er å gå over streken og kontakte barnet, og jeg har ikke noe tett forhold til de. 

Jeg tror jeg lar det være for nå, og ser det an. Jeg forventer ikke komplett stillhet og lever helt fint med vanlig «støy». Kan tenkes det er travelt før jul nå, og det blir litt lengre dager, og da mindre søvn, og det kan jo tippe skuta for oss alle 💚 Jeg var selv ganske så sliten når jeg skrev innlegget her. 

Blir det å si noe tror jeg minst mulig er lettest, for de vet det selv, og jeg hører jo de prøver og håndtere det, tross det inni mellom betyr å sende på rommet rett over meg. 

Skrevet

Kan foreldrene bytte rom med 11-åringen? Evt noen andre barn? 

Anonymkode: 847a5...bec

• Nyttig 1
Skrevet
Blåjojo skrev (7 timer siden):

Helt enig! Godt mulig set er utfordringer/diagnoser i bildet her. Om foreldrene høres ut som de takler det bra ellers og viser god omsorg for barna så skru på musikk eller noe. Mulig de da skjønner at du hører det veldig godt. Blir det for mye så kan du jo gi beskjed. 

Anonymkode: 48977...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...