AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Har forstått det som at fastleger tildeles ulike midler for ulike pasienttjenester (?). Jeg lurer på hva som gir en fastlege best utbytte rent økonomisk? Er det dårlig butikk for fastlegene med e-konsultasjon og bedre om pasienten møter opp? Eller omvendt? Enkelte diagnoser som gir bedre fortjeneste? Ser at dette er en merkverdig sak å lure på. Spørsmålet stilles fordi jeg har rent ned legen med meg selv og mine unger de siste månedene med ulike behov. Han har milelange ventelister og ser totalt overarbeidet ut. Så i sympati med denne yrkesgruppen og min lege som gjør alt han får til for å ta oss smilende imot og lytte og hjelpe, så vil jeg være en enklest mulig pasient. For meg er det innimellom det samme om det tas over nett eller å møte opp feks. Dermed gjør jeg gjerne det som er best for legen, men jeg har ikke innsyn i hva dette er. Gidder ikke svare om noen kommer med innvendinger om at fastlegene tjener mer enn nok osv. Jeg syns de ikke gjør det på noen måte i forhold til arbeidsmengde. Og skal vi beholde disse flotte fastlegene må vi ta vare på dem og premiere dem så langt det går an. Anonymkode: 825b0...d79
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Var for ikke altfor lenge siden en fastlege der jeg bodde før som mistet retten til å skrive ut sykemeldinger og resepter fordi han misbrukte refusjonsordningen for egen fortjeneste. Han var veldig populær fordi man bare kunne dra til han og regelrett bestille resepter og sykemeldinger. De jeg kjenner som hadde han som fastlege dro til privat lege når de trengte noe annet enn sykemelding og/eller resept på en spesifikk medisin. Anonymkode: 3528e...7ca
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Var for ikke altfor lenge siden en fastlege der jeg bodde før som mistet retten til å skrive ut sykemeldinger og resepter fordi han misbrukte refusjonsordningen for egen fortjeneste. Han var veldig populær fordi man bare kunne dra til han og regelrett bestille resepter og sykemeldinger. De jeg kjenner som hadde han som fastlege dro til privat lege når de trengte noe annet enn sykemelding og/eller resept på en spesifikk medisin. Anonymkode: 3528e...7ca Så reseptfornying, verdens enkleste tjeneste for pasient og behandler, er en av tjeneste en lege kan utføre som gir god innkassering? Må vel være fordi tjeneste tar svært kort tid. Og sykemeldinger, er det en lukurativ greie for legen? Kan ikke helt se hvorfor, det kan jo være tidkrevende å hente inn info fra pasienten, følge opp og gjennomføre selve skriving av sykemelding. Anonymkode: 825b0...d79
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 Dette er offentlig informasjon i normaltariffen: https://normaltariffen.legeforeningen.no/asset/pdf/Fastlegetariffen-2022-2023.pdf het kan du se hvilke tillegg som finnes og hva man får for det. Det er ikke lukrativt i seg selv med resepter eller sykemeldinger men heller at alle monner drar. Anonymkode: a4633...94e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Men når det gjelder det med fysisk time vs e-konsultasjon, så ville jeg bare spurt legen neste gang du er der (om det stemmer at du er der jevnlig og vet du skal det videre). Legen får like mye betalt uansett, så om det er en kjapp, enkel ting som du fint kan spørre om skriftlig, så er det klart det tar kortere tid for legen å ta det digitalt. Pluss han får da kapasitet til å fylle opp fysiske timer med pasienter som trenger det. Det som skaper merarbeid er vel også om folk får mye lavere terskel til å ta kontakt digitalt, slik at e-konsultasjoner bare kommer i tillegg. Ting folk ellers aldri hadde bestilt legetime til..men det er «så enkelt» å bare sende en melding. Anonymkode: 88478...512 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå