Anonym20044 Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Jeg er 18 og livet fram til nå har vært en kamp. Livet er som oftest ikke en dans på roser for noen. Men jeg er heldig nok til å bo i et land der muligheten til et godt liv ligger på sølvfat. Akkurat nå går jeg på videregående og har en deltids jobb. Jeg har ikke fått til å ta alle fag, men å droppe ut er ikke et alternativ og jeg er motivert for å ta opp det jeg ikke har fått til, sånn at jeg kan studere senere. Jobben min er helt grei, det er den første jobben min, men forhåpentligvis ikke siste. På fritiden er jeg mye alene og har ingen sosial krets, selvom dette er noe jeg har prøvd å få til. Men jeg trives også i eget selskap, men vil gjerne ha noen relasjoner som ikke kun er familie. Livet har vært ganske vanskelig og jeg har vært inne i en veldig nedstemt periode de siste månedene. Jeg har innsett at hvis ting fortsetter som det gjør nå, holder jeg ikke ut mye lenger. Ønsket om forandring er der og jeg har vært i kontakt med rådgiver på skole, fastlege og psykolog for støtte, slik at jeg kan endre retningen livet mitt går i. jeg skriver dette for å få noen tips til hva man kan gjøre for å få livet mer på stell. Små vaner man kan innføre, morsomme ting man kan finne på alene eller andre ting som kan gjøre hverdagen litt enklere. Setter pris på alt av svar. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Du er i en vanskelig alder, og jeg lover deg at hvordan du har det nå, trenger ikke bety at livet ditt skal være sånn for alltid. Kjempe bra at du ikke dropper ut av skolen. Fortsett å gjør ditt beste. Er det noen fag du ikke får til, tar du de opp igjen senere. Klarer du videregående åpner det seg en helt ny verden, der du kan studere det du vil. Som student er alle nye, og er du litt «på» under fadderuken så finner du deg noen venner etterhvert. Men, dette er jo litt frem i tid for din del. Nå må du bare ha fokus på skolen og helsen din. Jo bedre du gjør det på skolen, jo flere muligheter har du for å komme inn på et kjekt studie senere. Noen enkle råd til deg vil være; - Spis sunn og næringsrik mat. - Finn en aktivitet du syns er gøy, beveg deg. (F.eks klatring/svømming/dansing/gå turer i fjellet) - Gå til psykolog - Du er garantert ikke alene om å ikke ha mange venner. Se deg litt rundt. Er det noen du kan bli kjent med? Ta kontakt. Blir du invitert med på noe; si ja. Bli med i vennegrupper på Facebook. Mange søker venner, akkurat som deg. Ser i måten du skriver på at du er reflektert og moden for alderen. Det at du VIL ta livet i en annen retning betyr alt. Jeg har troen på deg! Anonymkode: 40b68...a04 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er i en vanskelig alder, og jeg lover deg at hvordan du har det nå, trenger ikke bety at livet ditt skal være sånn for alltid. Kjempe bra at du ikke dropper ut av skolen. Fortsett å gjør ditt beste. Er det noen fag du ikke får til, tar du de opp igjen senere. Klarer du videregående åpner det seg en helt ny verden, der du kan studere det du vil. Som student er alle nye, og er du litt «på» under fadderuken så finner du deg noen venner etterhvert. Men, dette er jo litt frem i tid for din del. Nå må du bare ha fokus på skolen og helsen din. Jo bedre du gjør det på skolen, jo flere muligheter har du for å komme inn på et kjekt studie senere. Noen enkle råd til deg vil være; - Spis sunn og næringsrik mat. - Finn en aktivitet du syns er gøy, beveg deg. (F.eks klatring/svømming/dansing/gå turer i fjellet) - Gå til psykolog - Du er garantert ikke alene om å ikke ha mange venner. Se deg litt rundt. Er det noen du kan bli kjent med? Ta kontakt. Blir du invitert med på noe; si ja. Bli med i vennegrupper på Facebook. Mange søker venner, akkurat som deg. Ser i måten du skriver på at du er reflektert og moden for alderen. Det at du VIL ta livet i en annen retning betyr alt. Jeg har troen på deg! Anonymkode: 40b68...a04 Og du.. All menneskelig kontakt betyr noe for din mentale helse. Søk andre mennesker. Om det er å småprate med noen på butikken, si hei til naboen, tilbring tid med søsken, foreldre eller slekt. Har du en bestemor? Prat med henne! All mulig kontakt med mennesker vil være positivt. Det må ikke være venner eller bestevenner. Ha fokus på mennesker uten å tenke at de må være lik deg på noen måte. Plutselig får du deg enn venn ♥️ Anonymkode: 40b68...a04
Anonym20044 Skrevet 29. november 2022 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er i en vanskelig alder, og jeg lover deg at hvordan du har det nå, trenger ikke bety at livet ditt skal være sånn for alltid. Kjempe bra at du ikke dropper ut av skolen. Fortsett å gjør ditt beste. Er det noen fag du ikke får til, tar du de opp igjen senere. Klarer du videregående åpner det seg en helt ny verden, der du kan studere det du vil. Som student er alle nye, og er du litt «på» under fadderuken så finner du deg noen venner etterhvert. Men, dette er jo litt frem i tid for din del. Nå må du bare ha fokus på skolen og helsen din. Jo bedre du gjør det på skolen, jo flere muligheter har du for å komme inn på et kjekt studie senere. Noen enkle råd til deg vil være; - Spis sunn og næringsrik mat. - Finn en aktivitet du syns er gøy, beveg deg. (F.eks klatring/svømming/dansing/gå turer i fjellet) - Gå til psykolog - Du er garantert ikke alene om å ikke ha mange venner. Se deg litt rundt. Er det noen du kan bli kjent med? Ta kontakt. Blir du invitert med på noe; si ja. Bli med i vennegrupper på Facebook. Mange søker venner, akkurat som deg. Ser i måten du skriver på at du er reflektert og moden for alderen. Det at du VIL ta livet i en annen retning betyr alt. Jeg har troen på deg! Anonymkode: 40b68...a04 Tusentakk!<3 Tar alt som er skrevet til meg og setter veldig pris på det. Har du noen tips til aktiviteter eller hobbyer? Tenker å se om det er noe kurs eller lignende jeg kunne meldt meg på. Da åpner jo muligheten med og møte nye mennesker også!:) 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Tips til aktiviteter - Kor - Dansing - Ballspill - Teater - Gitar/sang/piano kurs - Klatring (Jeg har fått spm fra bekjente om jeg vil være med å klatre. Veldig fin aktivitet å bli bedre kjent med noen) Håper du finner noe som gir deg litt gnist i hverdagen. Klem fra meg Anonymkode: 40b68...a04
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Du høres ut som en klok og ung kvinne, som er motivert på tross av noen utfordringer (utfordringer som veldig mange kan kjenne seg igjen i, særlig i din alder, men også når man blir eldre). Du går på skolen, og har deltidsjobb! Du har allerede kommet langt, og selv om du er demotivert, så lover jeg at det blir ikke å være sånn hele tiden. Har du prøvd å se for deg livet ditt, slik du ønsker at du skal ha det? Er det noen fremtidig jobb du kan se for deg å ha? Da jeg var på din alder lagde jeg meg mål og planer, men flere , i tilfelle det ikke skulle føles rett eller jeg skulle ombestemme meg underveis. Fagene får du hjelp til når du ønsker det selv, og det høres ut som du har mye å gi. Da jeg var 18 hadde jeg fint forhold til min familie, gjorde så godt jeg kunne på skolen og slet med selvtillit, depresjoner og sosiale ting. Men jeg holdt ut og gjorde så godt jeg kan, og elsket det jeg valgte å studere til slutt etter vgs. Der blomstret jeg opp, og gode venner og ble voksen. I dag har jeg fått til mye av det jeg drømte om. Men helt optimal føler man seg aldri, og verden serverer ting man skal overleve i alle epoker av livet. Jeg tror du lander på noe bra selv som du kan gjøre, men å søke fellesskap er det mange som sier. Kanskje gå tur ute (spør eventuelt noen om å bli med, eller lån en hund), ta bilder og lær mer om fotografi, dans på rommet ditt eller organiser tingene. Kanskje du kan lære å sy, eller begynne på noen lokale kurs? Lykke til! Anonymkode: ca670...8f4
Anonym20044 Skrevet 29. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du høres ut som en klok og ung kvinne, som er motivert på tross av noen utfordringer (utfordringer som veldig mange kan kjenne seg igjen i, særlig i din alder, men også når man blir eldre). Du går på skolen, og har deltidsjobb! Du har allerede kommet langt, og selv om du er demotivert, så lover jeg at det blir ikke å være sånn hele tiden. Har du prøvd å se for deg livet ditt, slik du ønsker at du skal ha det? Er det noen fremtidig jobb du kan se for deg å ha? Da jeg var på din alder lagde jeg meg mål og planer, men flere , i tilfelle det ikke skulle føles rett eller jeg skulle ombestemme meg underveis. Fagene får du hjelp til når du ønsker det selv, og det høres ut som du har mye å gi. Da jeg var 18 hadde jeg fint forhold til min familie, gjorde så godt jeg kunne på skolen og slet med selvtillit, depresjoner og sosiale ting. Men jeg holdt ut og gjorde så godt jeg kan, og elsket det jeg valgte å studere til slutt etter vgs. Der blomstret jeg opp, og gode venner og ble voksen. I dag har jeg fått til mye av det jeg drømte om. Men helt optimal føler man seg aldri, og verden serverer ting man skal overleve i alle epoker av livet. Jeg tror du lander på noe bra selv som du kan gjøre, men å søke fellesskap er det mange som sier. Kanskje gå tur ute (spør eventuelt noen om å bli med, eller lån en hund), ta bilder og lær mer om fotografi, dans på rommet ditt eller organiser tingene. Kanskje du kan lære å sy, eller begynne på noen lokale kurs? Lykke til! Anonymkode: ca670...8f4 Takk! Har vurdert og lære meg å sy, tror ikke jeg vil gjøre noe jobb ut av det. Men er fantastisk å kunne likevel, mye man kan fikse med nål og tråd:) Vet du noe om hvor man kan finne lokale kurs eller annet? Har vært innom og sett på nettsider og Facebook og lett etter innlegg eller utlysninger men finner ingenting.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 Anonym20044 skrev (På 29.11.2022 den 2.14): Takk! Har vurdert og lære meg å sy, tror ikke jeg vil gjøre noe jobb ut av det. Men er fantastisk å kunne likevel, mye man kan fikse med nål og tråd:) Vet du noe om hvor man kan finne lokale kurs eller annet? Har vært innom og sett på nettsider og Facebook og lett etter innlegg eller utlysninger men finner ingenting. Se om det fins et lokalt husflidslag der du bor. Her jeg bor har husflidslaget endel kurs både når det gjelder bruk av symaskin, det å lære seg å fikse ødelagte /hullete klær ( de kaller det fikselauget, innbiller meg at de har fått noen prosjektmidler til dette siden det kan gå under miljøtiltak, så fins nok flere steder), og mer avanserte ting som å brodere bunad, quilting osv. Jeg syns du virker reflektert og moden! Du er flink; jobber så godt du kan med skole+har deltidsjobb+ tar grep for å bedre helse og trivsel 😊 Du er bare 18, jeg har selv en jevnaldrende datter og det er en utfordrende alder. Flere av hennes venner/bekjente sliter med diverse. Mye hormoner, opplevd press, strev for å finne seg selv og egen stemme midt oppi alt. Du treffer jo mange iløpet av skoledagen. Se om det er noen der du vil bli bedre kjent med. Kanskje bare helt enkelt slå følge til kantina og lunsje ved samme bord. Du har en plan og er ung, ikke tyn deg selv fordi du bruker litt lengre tid på å få alle fagene i boks. Det er helt ok ! 🤗 Anonymkode: d9bf9...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå