Gå til innhold

Plutselig kviser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Både kjæresten min og jeg har plutselig fått mye kviser på kroppen. Han er mest plaget på ryggen, mens jeg har fått det både på bryst og rygg - og nå sist til og med på halsen! Jeg har aldri vært plaget med kviser før, bare små uskyldige før mensen, nå er det vonde byller hele måneden gjennom.

Noen som har peiling hva det kan skyldes? Kjæresten spekulerer i om det kan være pga vaskemiddel eller ny såpe, men kan slike ytre ting gi kviser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du nylig sluttet på eller byttet prevensjon?

Skrevet

Ny såpe og vaskemiddel kan godt gi kviser ja.

Hormonelle ting som slutte på eller begynne på p-_____, graviditet, amming, eggløsning, mens osv er og ganske vanlige årsaker.

Endret kosthold, for min del var inntak av melk en sikker kviseutløser, for andre er det andre ting som utløser det.

Skrevet

For meg var det å slutte på hormonbasert prevansjon som virkelig utløste et allerede latent problem med kviser/acne. Jeg hadde litt problemer med kviser på ryggen og hudormer (små) på rygg og bryst, men det eksploderte etter jeg slutta på hormonbasert prevensjon.

Jeg har en fet hudtype, som er bra i og med at man eldes noe senere, men kjipt når man er 25 år og har en tenårings problemhud. :tristbla: Nå har jeg begynt på en langvarig kur med tetracykliner, og håper at det gjør susen for min del. Om 1-3 måneder så vet jeg det. :)

Skrevet

Nå har jeg begynt på en langvarig kur med tetracykliner, og håper at det gjør susen for min del. Om 1-3 måneder så vet jeg det. :)

Kan du fortelle litt mer om denne kuren, Saeria? Er det en form for antibiotikabehandling som vanlig allmenlege kan gi resept på? Eller har du vært hos hudlege? Flott om du kan fortelle litt mer :) Har ikke problemer med kviser/ acne nå, men hadde det under et p-pilleoppbrudd og redd for å få det igjen..

På forhånd takk for svar!

Skrevet

Ja, det er en antibiotikakur fastlegen din kan gi deg. Jeg har foreløpig fått resept på 8x96 tabletter med Oxytetral. En pakke varer 24 dager i starten for jeg tar 2x2 tabletter om dagen. Når virkningen begynner å melde seg skikkelig skal jeg trappe ned til 2x1 tabletter pr. dag.

Etter 1-3 måneder vil man kunne se om de funker. De pleier å funke på de fleste. For de som er ordentlig seriøst angrepet av acne, er ofte Roaccutane det eneste alternativet. Det har flere bivirkninger, og er mye dyrere selv om man får refundert 2/3 på apoteket. en må regne med å legge ut 9000 på en Roaccutane (får 6000 refundert) mot ca 95,50 pr.pk. for Oxytetral.

Å gå på hormonprevensjon hjalp på mine kviser også, men jeg ble aldri helt kvitt de på ryggen. Legen min sa at jeg kun ville bli kvitt den typen kviser med denne kuren. Basiron, Dalacin og andre liknende midler hjalp ikke mot min type kviser.

Har også tidligere vært hos hudlege (gikk på pillene da) for å konstatere eksem, også han sa at jeg hadde fet hud som kunne gi en del kviser/acne. Det fikk jeg jo bekreftet når jeg bytta til spiralen. Nå har jeg tatt ut den siden kroppen min ikke likte den og svarte med småblødninger, men det er en annen historie. ;)

Begge søstrene mine har lik hudtype som meg, min yngste søster er enda verre angrepet enn meg. Det forverret seg veldig nå som hun gikk gravid for andre gang. Det er tydelig at det er noe som er i familien. :( Også hun skal snart til legen for å be om Oxytetral eller et annet tetracyklinpreparat.

Hvis du gir blod må du ha et avbrudd i kuren to uker før givning, om du ønsker å fortsette å gi. Jeg skal prøve det, og se om det går bra. Nå er det 3 måneder til jeg skal gi igjen, så da får jeg se om tablettene funker først også. :)

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring med tetracyklinpreparater, men det eneste jeg vil legge til her er at det er viktig å være obs på farene med tetracyklinpreparater under svangerskap. Men er man ekstremt plaget og alt annet er forsøkt så vil vel de fleste kunne holde seg på matta og bruke hodet i tre måneder ;)

Skrevet

Glemte det med svangerskap jeg. Har jo ingen barn, eller planer om det så da falt det i glemme boka. ;) Thnx Iceglow.

Skrevet

Du må se på kosten din!

Det er nok grunnen til at dere plutselig har fått kviser.

Spiser dere mye karbo? For det gir kviser.

Drikk mye vann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...