Gå til innhold

Valp som bjeffer mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp av liten rase, 4 mnd. Den bjeffer mye! I mange ulike situasjoner. Aldri ute (foreløpig), men inne når hun ikke blir aktivisert. F eks mot katten (som absolutt ikke vil leke med henne). Mot en sofa hun ikke klarer å hoppe opp i. Mot en leke hun ikke får tak i. Mot en dør hun vil ut av. Osv osv. Vi gir aldri viljen hennes på slik oppmerksomhetsbjeffing. Avleder, roper på henne, sier «stille» og gir godbit etter noen sekunder. Det funker, men kan gå kort tid før det er på’n igjen. Bjeffer ikke når vi har direkte kontakt eller gjør noe med henne. 

Får turer og mental stimuli og masse oppmerksomhet når hun er stille. Det virker som hun har det bra, men er veldig «utadvendt» :) Spørsmålet er om det er håp om å vokse dette av seg hvis vi fortsetter å være konsekvente..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange små hunderaser er i utgangspunktet varslere og vil ha lett for å bjeffe uansett. Det kan trenes så det blir bedre, men man kan ikke trene bort genetikk, så varslerraser vil alltid ha lettere for å bjeffe. 

Anonymkode: 41ab3...34c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Mange små raser er avlet til å ha lav terskel for å bjeffe. Flere av situasjonene du beskriver høres ut som frustrasjonsbjeffing. 

Deres fremgangsmåte kan funke, men den kan også gjøre at hunden lærer seg en kjede - hvis jeg bjeffer, så blir jeg ropt på, eier sier en lyd, jeg venter litt, også får jeg en godbit. Så kan hunden fortsette å bjeffe for å starte denne kjeden.

Dere vil nok ikke kunne få trent bort bjeffingen helt, fordi det ligger "i genene", om man kan si det slik, på en del raser. Det er jo vi mennesker som har avlet dem slik. 

Men det jeg ville gjort på slik bjeffing er:

- Ignorere helt når hunden bjeffer. Ikke en gang se på den.
- Når den har vært rolig i 3-5 sekunder, hjelpe den med det den ber om (åpne døren, fiske frem leken, løfte en opp i sofaen...). Dermed lære valpen, over tid, at bjeffing blir ignorert og stillhet blir belønnet med at den får det den ber om.
- Legge til rette for mindre frustrasjon der et er mulig (f.eks hvis du ser leken er på vei under sofaen eller hunden vil opp, løs det før valpen begynner å bjeffe).
- Begynne etterhvert med problemløsningsoppgaver slik at hunden kan lære seg mestring og å løse oppgaver selv (men mulig den må bli litt eldre først, valper kan ha raskt for å gi opp på slike ting). F.eks leker hvor hunden må flytte på ting med labben/nesa for å få tak i godbit, godbit dyttet inn i et håndkle, dorullhylster med godbit inni osv.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Skrevet
Tabris skrev (14 timer siden):

Takk for nyttige innspill. 

Skrevet

Vår hund bjeffet i tide og utide de fem første månedene. Likt som deres, ikke ute eller på folk, men innendørs i situasjoner der hun ønsket oppmerksomhet og kontakt.  Ved lek, når hun ville opp i sofaen, og ja, egentlig ved den minste ting. Hun bjeffet høyt å skarpt å jeg må innrømme at jeg var på randen av sammenbrudd flere ganger. Rådene vi fikk var å ignorere og jeg måtte ved flere anledninger bare gå ut å sette meg på trappa for å få luft og unngå å bli sint på valpen. For dette hadde jeg ikke forberedt meg på.

Men da hun var rundt fem måneder snudde det, nesten over natta og jeg var glad vi hadde stått i det og oversett bjeffinga. 

Så mitt råd må være- hold ut, det går over.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Blir hun jevnlig sosialisert med andre valper på samme alder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...