Gå til innhold

Erfaring med "arbeidsrelaterte forhold" på sykemeldingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sykemeldt denne uka, og fikk et råd om at legen som sykemelder meg burde krysse av på "arbeidsrelaterte forhold" eller lignende når hun lager sykemeldingen. 

Noen som har erfaring med hva som skjer da? Må jeg fortelle arbeidsgiveren hva som gjør at jeg har blitt syk? Går det melding til bedriftshelsetjenesten? Kan arbeidsgiver bestride sykemeldingen om de ikke er enig? 

For bakgrunn, så ikke tråden sporer av pga antakelser, så har jeg over lengere tid blitt tvunget til å jobbe mer overtid enn jeg både orker og hva som er lov, lærte jeg etterhvert. Når jeg begynte å si fra om at jeg ikke kunne beordres til overtid, ble jeg utsatt for kjip oppførsel. Sånn som er vanskelig å si noe på, men som likevel oppleves som straff. F.eks bad jeg om 4 uker sommerferie noen bestemte uker pga stengt SFO. Det er vanligst med 4 uker hos oss, og det er ikke noe problem at 80% tar ut ferien i juli. Det er alltids noen som vil ha ferie senere på sommeren. Men jeg fikk først bare 3 uker, og for å få fire måtte jeg forskyve ferien én uke, slik at jeg i begge tilfellene fikk et problem med barnepass den ene uka. Aldri vært et problem før. Jeg får ikke permisjon til kurs (som alle andre), jeg får ikke riktig lønn (de mener jeg har fått endret arbeidsoppgaver og faller da en lønnskategori, men jeg har ikke i praksis fått endret arbeidsoppgaver) osv. Det har vært nyttesløst å ha dialog om dette med arbeidsgiver.

Så har jeg blitt utbrent av denne langvarige konflikten, med evig mas om overtid, samtidig som jeg opplever meg straffet. Nå har jeg kronisk hodepine, er urolig i magen, kvalm og begynner å gråte når jeg på ettermiddagen hjemme tar innover meg at jeg skal på jobb igjen neste dag. 

Så. Hva skjer om legen krysser av for "forhold på arbeidsplassen" på sykemeldingen? Takknemlig for svar om noen vet.

Anonymkode: f1fe9...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir tema på oppfølging av sykefravær. Du må ikke si hva du feiler, men blir bedt om å si noe om hva som kan endres slik at du kan komme tilbake.

Anonymkode: 9681f...3b0

Skrevet

Nå har jeg ikke egenerfaring med dette, men tenker at dersom sykemeldingen blir langvarig fordi forholdene ikke bedres, og tilslutt ender med at du sier opp for å berge helsa, så KAN du slippe karenstid før du får dagpenger når du har det såpass dokumentert at sykdommen skyldes forhold på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 579c5...ea6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...