Gå til innhold

Kan domstolen tvinge en 13 åring som blånekter på samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har sett din far ca 10 ganger iløpet av hele livet. 
Far har aldri vist interesse, men pga høyt barnebidrag vil han nå plutselig ha fast samvær. 
Barnet (13 år) blånekter og vil ikke. 
Vil domstolen tvinge samværet igjennom eller lar de barnet bestemme selv i et slikt tilfelle? 

Anonymkode: fd60d...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen domstol vil tvinge en tenåring til samvær med en forelder barnet ikke kjenner eller ikke vil ha samvær med 

Anonymkode: e6525...a62

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen domstol vil tvinge en tenåring til samvær med en forelder barnet ikke kjenner eller ikke vil ha samvær med 

Anonymkode: e6525...a62

Håper du har rett… 🤞

• Liker 2
Skrevet

Nei, de vil aldri skje. 

Anonymkode: d222d...174

Skrevet

Jeg har vært borti saker hvor de ikke hører på barnets mening, riktignok barnevernssaker hvor barnet bor i fosterhjem og ikke ønsker samvær med biologisk forelder. Den eldste jeg har sett var 17 år og helt tydelig på at hen ikke ønsket noen kontakt. Likevel ble det avsagt dom på omfattende samvær.

I praksis er det likevel ikke mulig å tvinge barna om disse står på sitt. 

Og sånn i utgangspunktet skal retten vektlegge barnets mening i betydelig grad etter fylte tolv. 

Anonymkode: 6a3b2...b34

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner til en dom på samvær der det var historie med vold og barnet nektet. Heldigvis trengte visst bare faren å vinne i retten, for han fulgte aldri opp. Og det er jo vanskelig å fysisk tvinge en tenåring. Det må i så fall faren stå for, det er ikke ditt ansvar.

Anonymkode: da61f...b10

• Liker 1
Skrevet

ok. Litt ulik erfaring da med andre ord… 

Veldig usikker på om jeg skal forsøke å tvinge barnet til samvær eller om jeg skal respektere barnets ønske og gå i retten 😬

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig usikker på om jeg skal forsøke å tvinge barnet til samvær eller om jeg skal respektere barnets ønske og gå i retten 😬

Du respekterer hennes ønske og går i retten om du må. Hun føler seg jo ikke akkurat ønsket av faren når hun vet at det er pga penger han nedlater seg til å treffe henne…

Ingen hadde klart å presse meg til noe sånt da jeg var 13, og det er jo heller ikke noe man bør!

Edit: hvis du tvinger henne, så ødelegger du kanskje deres tillit og forhold også. Ingenting er verdt det!

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (14 minutter siden):

Du respekterer hennes ønske og går i retten om du må. Hun føler seg jo ikke akkurat ønsket av faren når hun vet at det er pga penger han nedlater seg til å treffe henne…

Ingen hadde klart å presse meg til noe sånt da jeg var 13, og det er jo heller ikke noe man bør!

Edit: hvis du tvinger henne, så ødelegger du kanskje deres tillit og forhold også. Ingenting er verdt det!

Takk for riktig og fint perspektiv 🙏❤️ 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skal selvsagt ikke tvinge. Antagelig kommer faren bare med tomme trusler, en fornuftig advokat vil kunne forklare ham hvor dumt dette er.

• Liker 6
Skrevet

Far har ingen sak. Min 12 åring nekter også å være hos far pga personlige årsaker og far her kommer heller ingen vei. Barnet var der annenhver uke før. Så far til ditt barn kommer ihvertfall ingen vei. Ikke la deg skremme! 

Anonymkode: 07f8f...5d7

• Liker 4
Skrevet

Det skal forøvrig spares mye bidrag før det kompenserer for det en rettssak koster. Spesielt når samværsfradraget bare skal dekke det barnet koster under samværet.

• Liker 6
Skrevet

Be om sakkyndig vurdering, da vil barnet bli utspurt og dets psykiske helse, omsorgsbehov m.m. vil bli undersøkt. Den sakkyndiges vurdering veier svært tungt i rettssaken. 

Dersom du har den daglige omsorgen alene kan du også be om at BUP kobles inn. Deres ord veier like tungt, men kan ha lang ventetid så den beste løsningen er å be retten oppnevne en sakkyndig. 

Anonymkode: 2ce39...4cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, far kan få samvær og du dømmes til bøter viss ikke ungdomen møter til samvær. 

Da ofte for at dommeren har en formening om samværsabotasje, du ikke har lagt til rett, gjort nok for å gjennomføre dette. 

Ja en 13 årings mening skal høres, men er ungdomen farget av mors fiendtlige holdnig? Psykologen som skriver sakkyndigraport ser også på dette. Finnes foreldre som er dømt for vold og overgrep mot barne sitt som får både samvær og bosted registrer hos overgriper. Skaff deg en god advokat. Og vær tydelig på at du oppmuntre ungdomen til samvær men ungdomen vil ikke. Er far på skolemøter? Andre arenaer der barne er? 

Anonymkode: ecef2...8ff

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kan de. Ville vært rart om de gjorde det ettersom at gutten ikke ønsker samvær, men de kan - og det har skjedd før.

Skrevet

Ja, far kan få samvær og du dømmes til bøter viss ikke ungdomen møter til samvær. 

Da ofte for at dommeren har en formening om samværsabotasje, du ikke har lagt til rett, gjort nok for å gjennomføre dette. 

Ja en 13 årings mening skal høres, men er ungdomen farget av mors fiendtlige holdnig? Psykologen som skriver sakkyndigraport ser også på dette. Finnes foreldre som er dømt for vold og overgrep mot barne sitt som får både samvær og bosted registrer hos overgriper. Skaff deg en god advokat. Og vær tydelig på at du oppmuntre ungdomen til samvær men ungdomen vil ikke. Er far på skolemøter? Andre arenaer der barne er? 

Hvilke normal og god far har sett en 13 åring 10 ganger?

Anonymkode: 0125e...ca6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilke normal og god far har sett en 13 åring 10 ganger?

Anonymkode: 0125e...ca6

Sikkert en "super" far. Er de som har sett ungdomen sin mindre og får samvær. Til og med overgriper og mordere får se sine barn. Konebankere også. Barnekonvensjonen står sterkt.  Så det er sagt, alle har rett til å kjenne sitt opphav, rett til et familie liv.. 

• Liker 2
Skrevet

Dette vil aldri i verden få gjennomslag.

La han tape de noen hundretusen i saksomkostninger. 

Anonymkode: d81a5...d86

• Liker 4
Skrevet

Min 16 åring, bode på hybel, vgs, fikk forkynt dommen. Far skulle ha samvær og dette skulle forløpende bygges opp. 16 åringen nekter. Dommeren sendte forespørsel til ulike instanser for å bidra for å trygge ungdomen i starten av dette. Jeg fik bøter for hvert samvær ungdomen nekter dra på. Så traff far plutselig kjærligheten på andre siden av land og flyttet på dagen. Så er lurt å starte på familieverne kontore og høre hva far tenker, da kan også ungdomen være med i samtalen.   For plutselig er de jo myndig .

• Hjerte 1
Skrevet

Her kom far og ville ha samvær når ungen var 11. Vi hadde to meklingssamtaler. I det første fremmet far sitt krav og jeg fortalte at barnet ikke hadde hatt samvær. I mellom møte en og to leste mekler gjennom rettspraksis fra liknende saker. I møte to sa mekler at i flg rettspraksis kom far til å tape saken. Mekler hadde da også hatt en samtale med barnet alene og sa at barnet ikke var lystent på samvær og helst ville slippe.

Anonymkode: e72c7...86d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...