AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Folkehelseinstituttet publiserte forleden en ny artikkel om betydningen av jodmangel for fosterutvikling. Artikkelen sier at 50% av gravide i Norge har jodmangel og konsekvensene er ikke helt uten betydning, for å si det mildt: Sitat Data fra Den norske mor og barn undersøkelsen (MoBa) viser imidlertid at mer enn halvparten av norske gravide i dag har for lite jod. Generelt hadde kvinnene med lavt inntak av melk/yoghurt for lavt jodinntak. Forskningen viste videre at kvinner som hadde for lite jod brukte lengre tid på å bli gravide og hadde høyere forekomst av for-tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning og redusert fostervekst. Videre viste funnene at barna til kvinner med lavt jodinntak hadde noe dårligere språkutvikling og mer adferdsproblemer ved 3 års alder, dårligere skoleprestasjoner, høyere sannsynlighet for å motta spesialundervisning og mer adferdsproblemer. https://www.fhi.no/meldinger/jod-er-viktig-for-unge-kvinner-og-gravide---moba-har-bidratt-til-viktig-kun/ Hvordan er det mulig at halvparten av norske gravide har jodmangel, når vi stadig hører at kosttilskudd er helt unødvendig? Anonymkode: e882a...fa4 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Folkehelseinstituttet publiserte forleden en ny artikkel om betydningen av jodmangel for fosterutvikling. Artikkelen sier at 50% av gravide i Norge har jodmangel og konsekvensene er ikke helt uten betydning, for å si det mildt: https://www.fhi.no/meldinger/jod-er-viktig-for-unge-kvinner-og-gravide---moba-har-bidratt-til-viktig-kun/ Hvordan er det mulig at halvparten av norske gravide har jodmangel, når vi stadig hører at kosttilskudd er helt unødvendig? Anonymkode: e882a...fa4 Jeg er gravid nå, og er bekymret for det samme. Jeg spiser hvit fisk hver uke, men når man i tillegg må få i seg 8 dl melk (?) om dagen så begynner det å bli en liten utfordring for min del. Spiser yoghurt og drikker et glass kulturmelk i tillegg nå. Tar multivitamin som inneholder noe jod, men likevel - så vanskelig burde det virkelig ikke være! Anonymkode: b91cb...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er gravid nå, og er bekymret for det samme. Jeg spiser hvit fisk hver uke, men når man i tillegg må få i seg 8 dl melk (?) om dagen så begynner det å bli en liten utfordring for min del. Spiser yoghurt og drikker et glass kulturmelk i tillegg nå. Tar multivitamin som inneholder noe jod, men likevel - så vanskelig burde det virkelig ikke være! Anonymkode: b91cb...cb4 Hva er problemet med å kjøpe en boks jodtilskudd og spise en jodtablett hver dag for å være sikker på at man får i seg det som er anbefalt? Det høres jo veldig enkelt ut, men jeg går ut fra at det er noe mer med det, siden svært få tydeligvis gjør det? Anonymkode: e882a...fa4 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Vises jordmangel på blodprøver? Anonymkode: b24e1...7b9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 Dette er da ikke nytt? Jeg har spist ekstra jod i alle mine graviditeter. Anonymkode: a91ac...76a 4
Mandagsunge Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vises jordmangel på blodprøver? Anonymkode: b24e1...7b9 Dei målte jodnivå i urinprøvar gjennom svangerskapa.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er da ikke nytt? Jeg har spist ekstra jod i alle mine graviditeter. Anonymkode: a91ac...76a Artikkelen nevner at det blir målt jodmangel også hos gravide som har fått rikelig informasjon om hvorfor det er lurt å ta jodtilskudd. Informasjon ser ikke ut til å hjelpe. Samtidig får vi stadig høre av hvitfrakkinfluensere at det er tull å spise kosttilskudd. Sitat Vitamintilskudd er bortkastede penger Forskning.no Noen advarer også mot kosttilskudd. Sitat Forskere advarer: Svært lite tyder på at vitamintilskudd har effekt NRK Hva skal vi tro på? Anonymkode: e882a...fa4 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 Det har ikke vært allmenkjent at man skal spise jod i svangerskapet. Jeg tok jod frem til uke 12, og når jordmor spurte om jeg tok det på 24 ukers kontrollen og jeg sa nei, sa hun at det burde jeg absolutt gjøre. Snakket med venner som har vært gravide det siste året, og ingen av de 3 hadde hørt om dette eller tatt det etter uke 12, vi har alle hatt ulike jordmødre. Anonymkode: 3e735...ba6 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 Mandagsunge skrev (22 minutter siden): Dei målte jodnivå i urinprøvar gjennom svangerskapa. Jod måles ikke med vanlig urinprøve, men med døgnurin. Dette gjøres ikke jevnlig og ikke kun for kontroll. Det skal være indikasjon på mangel for at man sjekker dette Anonymkode: b65a3...93f 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 Lurer på om de har sett på bakgrunnen til mødrene som er med i studien? Kan økonomi spille en rolle for om en får i seg nok jod og riktig næring? Kan norskkunnskaper ha noe å si? Kan SoMe og forsøkt tilegnet fakta og informasjon fra Google spillene en rolle? Oppdragelsesstil? Eller kan det hende at det er svært høyt fokus på symptomer på atferdsproblematikk og at det finnes omtrent en atferdsdiagnose for hver lille symptom? Når det nevnes dårligere språkutvikling og atferdsproblematikk så bør det jo utredes om det kan være andre årsaker til forskjellene i studien eller medvirkende årsaker. Anonymkode: 4ad45...997 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har ikke vært allmenkjent at man skal spise jod i svangerskapet. Jeg tok jod frem til uke 12, og når jordmor spurte om jeg tok det på 24 ukers kontrollen og jeg sa nei, sa hun at det burde jeg absolutt gjøre. Snakket med venner som har vært gravide det siste året, og ingen av de 3 hadde hørt om dette eller tatt det etter uke 12, vi har alle hatt ulike jordmødre. Anonymkode: 3e735...ba6 Aldri hørt før at man skal ta tilskudd av jod i svangerskap. Har to svangerskap for 10-15 år siden. Tok svangerskapsvitaminer og folsyre. Er ikke rart folk ikke følger underkommuniserte råd. Jeg leste masse for å sette meg inn i råd. Ble aldri spurt på kontroll hos jordmor eller fastlege. Ble aldri målt. Var ikke noe tema overhode. Anonymkode: 0d170...bc0 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lurer på om de har sett på bakgrunnen til mødrene som er med i studien? Kan økonomi spille en rolle for om en får i seg nok jod og riktig næring? Kan norskkunnskaper ha noe å si? Kan SoMe og forsøkt tilegnet fakta og informasjon fra Google spillene en rolle? Oppdragelsesstil? Eller kan det hende at det er svært høyt fokus på symptomer på atferdsproblematikk og at det finnes omtrent en atferdsdiagnose for hver lille symptom? Når det nevnes dårligere språkutvikling og atferdsproblematikk så bør det jo utredes om det kan være andre årsaker til forskjellene i studien eller medvirkende årsaker. Anonymkode: 4ad45...997 Tenker at sosial bakgrunn/rolle kan ha noe å si her - sosioøkonomisk status gjenspeiles i kognitiv utvikling og adferdsproblemer. Hvis mors dårlige kosthold blir overført til barna, så er det ikke jodmangelen i seg selv som er årsaken. Men man skulle tru at forskning på så høyt nivå allerede har korrigert for dette. Anonymkode: 30232...7e8 1
Gjest Albbas Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: https://www.fhi.no/meldinger/jod-er-viktig-for-unge-kvinner-og-gravide---moba-har-bidratt-til-viktig-kun/ Hvordan er det mulig at halvparten av norske gravide har jodmangel, når vi stadig hører at kosttilskudd er helt unødvendig? Anonymkode: e882a...fa4 Jodtilskudd og folat har vært standard anbefaling under svangerskap i noen år (folat betydelig lenger), så hvor har du det fra at det er helt unødvendig? D-vitamin er også anbefalt hvis du er i faresonen for å ha mangel. 12 minutter siden, AnonymBruker said: Artikkelen nevner at det blir målt jodmangel også hos gravide som har fått rikelig informasjon om hvorfor det er lurt å ta jodtilskudd. Informasjon ser ikke ut til å hjelpe. Samtidig får vi stadig høre av hvitfrakkinfluensere at det er tull å spise kosttilskudd. Noen advarer også mot kosttilskudd. Hva skal vi tro på? Anonymkode: e882a...fa4 Du skal tro på offentlige råd rettet mot gravide (hvis du er gravid). Det er stor forskjell på råd rettet mot befolkningen generelt, og råd mot gravide. https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/ 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer på om de har sett på bakgrunnen til mødrene som er med i studien? Kan økonomi spille en rolle for om en får i seg nok jod og riktig næring? Kan norskkunnskaper ha noe å si? Kan SoMe og forsøkt tilegnet fakta og informasjon fra Google spillene en rolle? Oppdragelsesstil? Eller kan det hende at det er svært høyt fokus på symptomer på atferdsproblematikk og at det finnes omtrent en atferdsdiagnose for hver lille symptom? Når det nevnes dårligere språkutvikling og atferdsproblematikk så bør det jo utredes om det kan være andre årsaker til forskjellene i studien eller medvirkende årsaker. Anonymkode: 4ad45...997 Slike ting tas selvfølgelig hensyn til i seriøse studier (men er umulig å kontrollere 100%). Nordmenn inntar mindre melk og mindre mager, hvit fisk enn før. Det er ikke så rart at jodinntaket går ned.
Gjest Albbas Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Aldri hørt før at man skal ta tilskudd av jod i svangerskap. Har to svangerskap for 10-15 år siden. Tok svangerskapsvitaminer og folsyre. Er ikke rart folk ikke følger underkommuniserte råd. Jeg leste masse for å sette meg inn i råd. Ble aldri spurt på kontroll hos jordmor eller fastlege. Ble aldri målt. Var ikke noe tema overhode. Anonymkode: 0d170...bc0 Disse rådene kom i 2017/2018.
RockyRose Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Eg har vore gravid 2 gongar sidan 2020, gravid no. Har aldri høyrt noko om jod-tilskot 🤷♀️ folat og vitamintilskot er det einaste eg har høyrt og lest om.. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 Det er da ikke ny info, det er vel rundt fem år gammelt nytt. Da kom det anbefalinger om at gravide som ikke spiser tilstrekkelig jodholdig mat (det står en liste med mengde og type mat du må spise per dag og uke) må ta jodtilskudd i svangerskapet. Ikke begrenset til de første tre månedene. Jeg hadde ingen problemer med å få med meg dette rådet første gang jeg var gravid i 2019, det står da vitterlig tydelig på de offisielle informasjonssidene med kostråd til gravide på helsenorge og matportalen. Jeg trodde de fleste gravide leste de kostrådene? Anonymkode: 81a1d...f8f 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 RockyRose skrev (5 minutter siden): Eg har vore gravid 2 gongar sidan 2020, gravid no. Har aldri høyrt noko om jod-tilskot 🤷♀️ folat og vitamintilskot er det einaste eg har høyrt og lest om.. "Du bør ta et daglig kosttilskudd med 150 μg jod dersom du: -spiser hvit saltvannsfisk reglemessing, men inntar mindre enn 6 dl kumelk/yoghurt per dag, eller -ikke spiser (eller spiser lite av) hvit saltvannsfisk og samtidig inntar mindre enn 8 dl kumelk/yoghurt -har et vegansk kosthold -Tilskuddet bør tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før du blir gravid. Inntak på mer enn 600 μg per dag bør unngås." https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/#viktige-vitaminer-og-mineraler-for-gravide Anonymkode: 81a1d...f8f 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er da ikke ny info, det er vel rundt fem år gammelt nytt. Da kom det anbefalinger om at gravide som ikke spiser tilstrekkelig jodholdig mat (det står en liste med mengde og type mat du må spise per dag og uke) må ta jodtilskudd i svangerskapet. Ikke begrenset til de første tre månedene. Jeg hadde ingen problemer med å få med meg dette rådet første gang jeg var gravid i 2019, det står da vitterlig tydelig på de offisielle informasjonssidene med kostråd til gravide på helsenorge og matportalen. Jeg trodde de fleste gravide leste de kostrådene? Anonymkode: 81a1d...f8f De fleste leser vel over første gang de er gravide. Senere skummer man kanskje litt mens barna springer rundt bena på en. Jeg hørte ikke noe om dette i 2016/2017. Visste om det i 2020 - men fikk det med meg relativt seint i graviditeten. Gav plutselig mening ag jeg hadde cravings på risengrynsgrøt og spiste tre skåler yoghurt om dagen 😅 Anonymkode: d774d...da2 1
RockyRose Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Du bør ta et daglig kosttilskudd med 150 μg jod dersom du: -spiser hvit saltvannsfisk reglemessing, men inntar mindre enn 6 dl kumelk/yoghurt per dag, eller -ikke spiser (eller spiser lite av) hvit saltvannsfisk og samtidig inntar mindre enn 8 dl kumelk/yoghurt -har et vegansk kosthold -Tilskuddet bør tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før du blir gravid. Inntak på mer enn 600 μg per dag bør unngås." https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/#viktige-vitaminer-og-mineraler-for-gravide Anonymkode: 81a1d...f8f Las det. Ser at anbefalte gravidvitaminer dekker det behovet + andre vitaminar ein burde passe på.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 Dette har WHO advart Norge om i veldig mange år. Men staten har ikke gjort noe med den opplysningen. Tror det er veldig mange lettere psykisk utviklingshemmet i Norge på grunn av jordmangel i svangerskapet. Anonymkode: 99c3c...c16 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå