AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Jeg har lest meg helt forvirret for her syns jeg det er mye som er motstridende… feks; baby skal IKKE spise fast føde før det klarer å sitte oppreist selv. Men helsestasjon opfordrer og anbefaler innføring av fast føde ved 4 mnd alder. En 4 mnd gammel baby kan vel ikke sitte? Samtidig kan man bytte til sportsdel på vogn når barnet er 6 mnd. Mange må vel også det pga barnet blir for stort for bagdelen. Men mange barn klarer ikke å sitte før de er 7-8 mnd? Hva er riktig? Hva gjorde dere? jeg har ei jente på 4 mnd som prøver å reise seg/ sette seg opp i alle situasjoner. Hater å ligge på gulvet, hater å ligge i vippestol og hater newbornseat på tripptrapp stolen. Hun VIL sitte og hun trener hver dag. Tar situps i vippestolen🤪Når kan vi feks ta bort newbornseat i tripp trapp og feste på bøylene og pute? Nå sitteligger hun i vippestolen når hun får grøt. Forstår det ikke er helt bra Anonymkode: 52f4c...7ce
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Min er 10 måneder og sitter fremdeles ikke på egenhånd. Setter seg ikke opp og blir ikke sittende om vi støtter han. Begynte å sitte stødig nok med støtte til å bruke tripp trapp med bøyle da han var 9 måneder. Han er for svak i ryggen foreløpig, rett og slett. Om vi skal vente med innføring av fast føde til han sitter selvstendig, er vi vel heldige om han holder på med smaksprøver ved barnehagestart i august. 😂 Vi begynte ved 4 måneder og lot han spise i newborn-setet frem til han byttet over til bøyle. Heldigvis er han ganske liten og rakk aldri å vokse ut av newborn-setet før vi byttet til bøylen, haha. HS og fysioterapeuten hans har vært helt enige i opplegget vårt. Anonymkode: 26d3c...53d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Min er 10 måneder og sitter fremdeles ikke på egenhånd. Setter seg ikke opp og blir ikke sittende om vi ikke støtter han. Begynte å sitte stødig nok med støtte til å bruke tripp trapp med bøyle da han var 9 måneder. Han er for svak i ryggen foreløpig, rett og slett. Om vi skal vente med innføring av fast føde til han sitter selvstendig, er vi vel heldige om han holder på med smaksprøver ved barnehagestart i august. 😂 Vi begynte ved 4 måneder og lot han spise i newborn-setet frem til han byttet over til bøyle. Heldigvis er han ganske liten og rakk aldri å vokse ut av newborn-setet før vi byttet til bøylen, haha. HS og fysioterapeuten hans har vært helt enige i opplegget vårt. Anonymkode: 26d3c...53d Jeg glemte et "ikke". Anonymkode: 26d3c...53d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Vår jente spiste fastføde men stort sett i flytende form i Stokke sin newborn Seat siden hun var 4mnd. Vi har ventet med å bytte over til sportsdel og bytte om fra newborn Seat til baby set på spisestolen til nå - 7mnd gammel og kan sitte av seg selv. Årsaken for dette er at jeg i samråd med fysio har kommet fram til at det ikke er fornuftig og overbelaste henne. Og når vi monterte baby setter for ca en uke siden så hang hun litt med hode.. så jeg tror der blir ganske krevende for en baby som er i hvertfall mindre enn 6 mnd å sitte i den. hun er vel og merke sterk i muskulaturen, har snudd seg til mage siden hun var 3 mnd og har også vært aktiv trener som din med masse sprell, og situps av diverse slag. men, det er jo individuelt og mitt råd er å evt teste ut forskjellige ting så der du fort hva som funker Anonymkode: bd572...261
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 Baby må kunne holde hodet selv for å starte med fast føde, ikke sitte selv. De aller fleste kan holde hodet selv ved 4 mnd, men en del spesielt premature barn kan noen ganger ikke det, og da må man vente. Barnet kan ofte sitte med støtte ved 6 mnd. Anonymkode: d71d7...df4 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Min også ville sitte når han var 4 måneder. Men vi ventet til rundt 6 måneder før han satt oppreist og fikk mat . Ved ca 7 måneder satt han stødig selv. Vet ikke om det er riktig å sette de opp så tidlig men når han klarte å sette seg opp selv tenkte jeg det var greit. Anonymkode: 6e010...df0
RockyRose Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 Min sat ikkje oppreist sjølv før ved 1 år 🙈 fysio seier at born ikkje skal sitje før dei klara å setje seg opp sjølv. Då hadde vi jo aldri starta med fast føde.. Vi gav når han sat på fanget, i vippestolen eller i babysetet på stokkestolen, ved 6 mnd.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 Hvorfor har dere fysioterapeut til friske unger? Det er uproblematisk å la ungen sitte i en barnestol den halvtimen det tar å gi den mat. Vår begynte selvfølgelig med det en god stund før han satte seg opp selv. Skal man la halvt år gamle unger ligge i babystolen, så blir de jo helt underutviklet. Anonymkode: d54d3...a89
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor har dere fysioterapeut til friske unger? Det er uproblematisk å la ungen sitte i en barnestol den halvtimen det tar å gi den mat. Vår begynte selvfølgelig med det en god stund før han satte seg opp selv. Skal man la halvt år gamle unger ligge i babystolen, så blir de jo helt underutviklet. Anonymkode: d54d3...a89 Den friske ungen min har fysioterapeut fordi han er blind. Følges tett opp for å følge med på motorisk utvikling og for å oppdage områder hvor han trenger tilpasninger (og finne ut hvilke tilpasninger det er) for å motivere til videre utvikling. Anonymkode: 26d3c...53d 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 Det er vel forskjell på å kunne sitte og å kunne sitte med støtte. Vi byttet til bagdel, ga mat osv før baby kunne sitte selv uten støtte. Så på at hun ikke seg veldig sammen når hun satt med støtte. Vi ventet til 5 mnd da litt pga dette, følte ikke hode og sånn var stødig nok ved 4 mnd på min. Vi ga de fleste smaksprøver før 6 mnd på fanget. Og litt i vippestol selv om det ikke er anbefalt. Gradvis fra 6 til 7 mnd satt hun bedre og bedre med støtte i tripp trapp osv. Rundt 8 - 8,5 mnd begynte hun å krabbe etter å ha ålt seg rundt i et par måneder, og da kunne hun plutselig sitte selv på gulvet også, komme seg ut og inn av sitteposisjon selv. Andre babyer jeg kjenner kunne sitte uten støtte rundt 6 mnd mens andre igjen var tregere enn min. Tror det varierer mye Anonymkode: 908fb...148
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 Min er 8 mnd sitter med støtte men ikke uten. Åler seg fremover på gulvet. Anonymkode: 3e7c1...626
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Kun babyer som får mme, eller som trenger mer mat enn kun morsmelk, anbefales mat fra 4 mnd, og da kun i små mengder for smaksprøvings skyld. Morsmelkernærede barn anbefales å vente til 6 mnd med fast føde, med mindre det er grunn for å anta at barnet ikke får nok næring gjennom morsmelken. Går babyen dog fint opp i vekt, er fornøyd og trives, så trenger man ikke starte fra 4 mnd selv ved erstatningsernærede babyer. Det er riktig at det anbefales at de sitter, også ved mos. Det er farligere at babyer halvt ligger og får mat, enn at de settes i en stol med ekstra støtte noen få minutter om gangen for en liten smaksprøve. Jeg anbefaler dog likevel å ha så små babyer på fanget i stedet for New born Seat etc. Anonymkode: 0c30a...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #13 Skrevet 30. november 2022 Ingen av mine satt helt oppreist selv (som i sitte på gulvet) før de var nærmere 10 mnd. De skal ikke ha fast føde, som i biter, før de kan sitte oppreist selv. Men grøt og mos går helt fint. Vi ga mat i vippestol, satt på høyeste trinn (anbefalt av helsestasjonen). Vi begynte ikke med typ brødbiter og sånt før de var så store at de kunne sitte med støtte i tripp-trappen (pakket håndklær rundt for at de skulle sitte stabilt), da var de vel en 6-7 mnd. Anonymkode: d7f52...361
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 On 11/29/2022 at 1:01 AM, AnonymBruker said: Hvorfor har dere fysioterapeut til friske unger? Det er uproblematisk å la ungen sitte i en barnestol den halvtimen det tar å gi den mat. Vår begynte selvfølgelig med det en god stund før han satte seg opp selv. Skal man la halvt år gamle unger ligge i babystolen, så blir de jo helt underutviklet. Anonymkode: d54d3...a89 Her har alle fysioterapeut på 4 mnd kontroll Anonymkode: a5240...11d 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 Barnet mitt begynte med grøt da han var 5,5 måned og satte seg opp på rumpa for første gang da han var 10 måneder. Da hadde han forlengst lært å krabbe og å reise seg opp etter møbler. Gikk på egenhånd 10 dager senere. Så hvis vi skulle ventet på at han skulle knekke "sittekoden" så hadde det blitt sent... Anonymkode: c3ede...c6a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 1.01): Hvorfor har dere fysioterapeut til friske unger? Det er uproblematisk å la ungen sitte i en barnestol den halvtimen det tar å gi den mat. Vår begynte selvfølgelig med det en god stund før han satte seg opp selv. Skal man la halvt år gamle unger ligge i babystolen, så blir de jo helt underutviklet. Anonymkode: d54d3...a89 Helsestasjonen har gratis fysioterapeut-tilbud, som de har ekstremt lav terskel for å hanke inn Begge mine friske barn har vært hos fysioterapeut på helsestasjonen, begge gangene "kun for sikkerhets skyld" fordi helsesykepleieren lurte på om de kanskje favoriserte en side.. Dette er helt dønn vanlig. Det er ikke fordi det er skadelig å sitte i en halvtime man ikke skal gi fast føde til unger før de kan sitte nogenlunde stabilt i en stol. Det er pga kvelningsfare... Om de har en fast bit i munnen, og sitter ustabilt, øker det faren for at de setter det i halsen. Derfor skal man ikke gi mat i biter før de kan sitte stabilt (gjerne med støtte). Anonymkode: d7f52...361 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå