Gå til innhold

Men i alle dager, hvorfor går strømprisen bananas i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg ikke råd til.

Kan være et bilde av tekst som sier '13:57 Strompris Produsent 673 ore 17:00 18:00 Gjennomsnittspris i morgen: 494 ore Pris inkl. avgifter og nettleie Ore 800 600 400 200 0 00 04 08 12 16 20 3Ả 23 1Ả 1M 1U 1D +1D Se fullstendig pris'

Anonymkode: ddd80...2ba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite vind i Europa. Visst. Synes det kommer alternative forklaringer hver gang, min teori er at nå har prisene vært lave så lenge at vi ikke får strømstøtte for november, så da var det på tide å skru de skikkelig opp igjen. 

Anonymkode: be5b7...70c

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Glad jeg har fastpris.

Anonymkode: c8665...c71

Skrevet

Sannheten er at det er det ingen som vet! Vi har nok vann, vi har nok vind, det var ikke krig i Ukraina på denne tiden i fjor, men det var like dyrt da. Det var krig i Ukraina tidligere i måneden da vi fikk betalt for å bruke strøm. 

Eneste forklaringen er kablene, men det skulle likevel ikke forklare hvorfor det er dyrt i Nord-Norge. Så tja. Ingen vet vel...

Anonymkode: cd7c1...311

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at de skrur opp akkurat som de vil, og finner på unnskyldninger som det passer.

Anonymkode: dcaff...da0

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Lite vind i Europa. Visst. Synes det kommer alternative forklaringer hver gang, min teori er at nå har prisene vært lave så lenge at vi ikke får strømstøtte for november, så da var det på tide å skru de skikkelig opp igjen. 

Anonymkode: be5b7...70c

Dette tror jeg og. Lite strømstøtte = strømselskapene holder seg inne i varmen med regjeringen, og ingen gidder gjøre noe. Det har vært veldig stille om strømprisene i det siste, mulig regjeringen har tatt ferie fra å «følge nøye med på situasjonen». 

Det har forøvrig vært både vind og mye nedbør her jeg bor, så det er ganske merkelig at prisen hopper så kraftig opp. Kanskje det er all den ekstra strømmen som brukes i  julebelysningen? 🤪 De trenger nye unnskyldninger når ingen av de andre holder vann.

Anonymkode: 3482d...8ee

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Lite vind i Europa, kaldt og høyt forbruk- vannreserver fryser så jeg på nettet. Ekspertene tror nå og ut vinteren, at strømprisene vil ligge på snitt rundt 4 kroner/kwh. Da er vi på rundt 5000,- pr måned strømregning. Huff😢

Anonymkode: 10214...5b1

• Nyttig 3
Skrevet

Jahaha, blir det tilfelle - da har jeg faktisk ikke penger til mat gjennom vinteren 🤯

Strømprisene er bullshit mafiavirksomhet!

Anonymkode: cbbe6...5ed

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at de skrur opp akkurat som de vil, og finner på unnskyldninger som det passer.

Anonymkode: dcaff...da0

Herregud. Hvem "skrur opp" da?

Anonymkode: 71ed6...8d3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jahaha, blir det tilfelle - da har jeg faktisk ikke penger til mat gjennom vinteren 🤯

Strømprisene er bullshit mafiavirksomhet!

Anonymkode: cbbe6...5ed

Da må du enten: 

a) senke utgiftene generelt

eller

b) øke inntektene

Helst begge. 

Anonymkode: 82149...f16

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette lurer jeg også på 😅

Ja, det er utrolig kjedelig med de høye strømprisene, men ingen grunn til å bli helt konspiratorisk.

Årsaken er vel lite vind og utenlandskablene..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Korrupt hele greiene. 

2 dager i måneden setter de ned til 0,20 øre pr kwht for å jevne ned snittprisen for måneden så vi får mindre strømstøtte.

Anonymkode: 29101...9f3

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikkert Støre…han har kanskje en egen bryter som han skrur opp og ned prisene med. 

Anonymkode: 01439...8ea

• Liker 3
Skrevet

Det er sikkert ikke verdt å tenke så mye over. 90% av det over 70 øre dekkes. Altså når prisen er 673 åre, betaler vi 70 øre + 10% av overskytende 603 øre, altså ca 1,30kr/kWh. Strømstøtten blir regnet ut av snittet hele måneden, men om man har ca samme forbruk hver dag vil det jevne seg ut. Klarer man å spare litt strøm imorgen, så "tjener" man på det de andre dagene når strømmen er billigere.

Anonymkode: de699...eb1

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lite vind i Europa, kaldt og høyt forbruk- vannreserver fryser så jeg på nettet. Ekspertene tror nå og ut vinteren, at strømprisene vil ligge på snitt rundt 4 kroner/kwh. Da er vi på rundt 5000,- pr måned strømregning. Huff😢

Anonymkode: 10214...5b1

Ja hvis det blir snittprisen i vinter kommer både vanlig folk og bedrifter til å slite. Og vi er fortsatt bare i november uten noen skikkelig kuldeperiode enda i sør..Bir nok en laaang og dyr vinter vi har i vente. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er sikkert ikke verdt å tenke så mye over. 90% av det over 70 øre dekkes. Altså når prisen er 673 åre, betaler vi 70 øre + 10% av overskytende 603 øre, altså ca 1,30kr/kWh. Strømstøtten blir regnet ut av snittet hele måneden, men om man har ca samme forbruk hver dag vil det jevne seg ut. Klarer man å spare litt strøm imorgen, så "tjener" man på det de andre dagene når strømmen er billigere.

La oss si at snittprisen for måneden blir 2 kr/kWh som følge av billig strøm første halvdel av måneden. Da får du dekket 90% av differansen mellom 0,7 kr/kWh og 2 kr/kWh, med andre ord får du dekket 1,37 kr/kWh av en strømpris på 2 kr/kWh. Når strømmen nå er 6 kr/kWh, så må du betale 4,63 kr/kWh med en hypotetisk månedlig snittpris på 2 kr/kWh; nettleie kommer i tillegg.

Anonymkode: 68465...8f0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo an på hvor man bor.

Her i sør har strømprisen vært så lav i November at selv om prisen er høy akkurat de siste dagene i måneden så blir ikke gjennomsnittsprisen over 70 øre for måneden likevel. Ergo ingen strømstøtte i det hele tatt.. Heller ikke for stømmen jeg bruker i morgen, selv om den er langt over 70 øre.

Jeg tar på en ekstra genser i morgen  og utsetter klesvasken og elbil-ladingen til torsdag (som er 1. Desember, og det blir sannsynligvis strømstøtte i Desember)

Anonymkode: 5db2c...874

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette har jeg ikke råd til.

Kan være et bilde av tekst som sier '13:57 Strompris Produsent 673 ore 17:00 18:00 Gjennomsnittspris i morgen: 494 ore Pris inkl. avgifter og nettleie Ore 800 600 400 200 0 00 04 08 12 16 20 3Ả 23 1Ả 1M 1U 1D +1D Se fullstendig pris'

Anonymkode: ddd80...2ba

Hvor bor du?

Anonymkode: c7a87...734

Skrevet

Sitat

– Det er så kaldt her, herregud, sier politikeren videre.

Sitat

Dagbladet skriver de har vært inne på et av kontorene på Stortinget, og der viser gradestokken 16 grader.

Sutrekoppene kan komme hjem til meg på besøk; stuetemperaturen er i skrivende stund 13,4 °C 

:sno:🥶 

Anonymkode: 62e30...d46

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La oss si at snittprisen for måneden blir 2 kr/kWh som følge av billig strøm første halvdel av måneden. Da får du dekket 90% av differansen mellom 0,7 kr/kWh og 2 kr/kWh, med andre ord får du dekket 1,37 kr/kWh av en strømpris på 2 kr/kWh. Når strømmen nå er 6 kr/kWh, så må du betale 4,63 kr/kWh med en hypotetisk månedlig snittpris på 2 kr/kWh; nettleie kommer i tillegg.

Anonymkode: 68465...8f0

Det er helt riktig. Det var det jeg skrev. De 6kr som kommer nå vil være med å trekke snittet opp. For at snittprisen skal bli for eksempel 2kr for hele måneden, må strømprisen altså ligge under 2kr for at snittet skal ende på 2kr. Det vil si at det man taper på å bruke strøm imorgen fordi strømstøtten ikke dekker alt, vinner man igjen de resterende dagene i måneden fordi strømstøtten da er litt høyere enn den "skulle ha vært" de dagene.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...