Gå til innhold

5 åring løp å slo hodet sitt i kanten av en kommode, fikk stor kul. Legevakt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ikke tak i legevakten.. ringer og ringer... tydeligvis mye pågang der i dag.. 

Blir litt bekymret for frøkna mi. Kulen ble ganske stor, kanksje 0,5-0,8 cm utover... den var også veldig blå. Veldig vond. Hun har sovnet nå i mellomtiden mens jeg har holdt på å ringt. Presis en time siden uhellet skjedde nå. 

Syntes pupillene var uvanlige store like etterpå. Noe spesielt jeg bør tenke på eller se etter? Bør jeg reise ned til legevakten? (Og tol dere som sikker mener at det er å bruke unødvendige ressurser, de setter likevel prioriteringsliste så hun ville uansett ikke kommet inn fremfor en som blør som f... eller er i dårlig tilstand) 

Anonymkode: 4ba44...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! og blir du bekymret nok, reiser du bare bort før du får svar.  Jeg mener at skader mot hodet skal undersøkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovnet hun fordi du la henne til å sove eller fordi hun ble sløv etter hun slo seg? Det skal i utgangspunktet veldig mye til for et barn å få hjernerystelse, men hvis du er usikker så ringer du eller tar med deg barnet bort til legevakten. Om pupillene har forandret seg hadde jeg ikke nølt med å reise, men du må jo se an selv ift hvordan hun oppførte seg når det skjedde… gråt hun? Ble hun borte etter hun slo seg? Ble hun trøtt, sløv? Kvalm? Våken og tilstede eller fjern og sløv? 

Anonymkode: 7f1aa...56c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Sovnet hun fordi du la henne til å sove eller fordi hun ble sløv etter hun slo seg? Det skal i utgangspunktet veldig mye til for et barn å få hjernerystelse, men hvis du er usikker så ringer du eller tar med deg barnet bort til legevakten. Om pupillene har forandret seg hadde jeg ikke nølt med å reise, men du må jo se an selv ift hvordan hun oppførte seg når det skjedde… gråt hun? Ble hun borte etter hun slo seg? Ble hun trøtt, sløv? Kvalm? Våken og tilstede eller fjern og sløv? 

Hun var veldig trøtt, dette var like før leggetid... men hun pleier å stritter i mot legging i 30 min, sovnet fort i kveld  men har også vært våken siden kl 6.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyah skrev (48 minutter siden):

Ja! og blir du bekymret nok, reiser du bare bort før du får svar.  Jeg mener at skader mot hodet skal undersøkes. 

Hva kan skje hvis det ikke undersøkes? Legevakten vurderte at hun ikke trengte sjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hun gråt ikke med en gang men et minutt etter. Ble ikke borte, sløv eller kvalm. Store pupiller, deretter trøtt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hun gråt ikke med en gang men et minutt etter. Ble ikke borte, sløv eller kvalm. Store pupiller, deretter trøtt.. 

Og hun løp bare på en kommode i sin egen fart? Hun falt ikke ned fra noe eller ble dyttet av noen? Ting som skjer i egen fart uten fall pleier å gå veldig greit egentlig. Verre fra husker, fra høyder osv. har hatt donaldkuler så store som appelsiner, aldri gjort annet enn å følge med på at barnet utover vondt på kulen virker til å ha det bra. Og aldri opplevd at det har blitt til noe mer. Men alltid vært ting de har fått til fra egen høyde med egen fart. 

Anonymkode: e6723...de8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får ikke tak i legevakten.. ringer og ringer... tydeligvis mye pågang der i dag.. 

Blir litt bekymret for frøkna mi. Kulen ble ganske stor, kanksje 0,5-0,8 cm utover... den var også veldig blå. Veldig vond. Hun har sovnet nå i mellomtiden mens jeg har holdt på å ringt. Presis en time siden uhellet skjedde nå. 

Syntes pupillene var uvanlige store like etterpå. Noe spesielt jeg bør tenke på eller se etter? Bør jeg reise ned til legevakten? (Og tol dere som sikker mener at det er å bruke unødvendige ressurser, de setter likevel prioriteringsliste så hun ville uansett ikke kommet inn fremfor en som blør som f... eller er i dårlig tilstand) 

Nei. barn slår seg til stadigheter, dette er hysteri

Anonymkode: 7d76f...7e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring fikk hjernerystelse etter et stygt fall i barnehagen. Ble sløv/umulig å vekke, kastet opp. 

Anonymkode: 8408f...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest du skal ta ein tur til legevakta. Det gjer ingenting om dei vurdere at det ikkje var så farlig. Bedre å skjekka enn å ikkje skjekka uansett.

Anonymkode: 7d757...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner pupillene hennes, men merket du noe annet uvanlig med henne? Nedsatt allmenntilstand, svimmel, kvalm?

Normalt vil en "løpe borti i egen fart" ikke føre til noen alvorlige skader, så jeg hadde ikke stresset med legevakt, faktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at barn som har vondt og stresser har store pupiller. Det du skal bli bekymret for er om de ikke er like store og ikke reagerer likt på lys. 

En donaldkul er bare at det blør under huden. Siden huden er relativt stram, stopper blødningen (under huden) av seg selv etter en stund. Men det gjør vondt når huden og vevet under utvider seg. 

Om hun har fått hjernerystelse så er det ikke noen isolert grunn til å dra på legevakten. Da trenger man ro og søvn. Bør vekkes et par-tre ganger i løpet av de første 12 timene etter skaden. Er hun da vanskeligere og vanskeligere å vekke, samt har unormale bevegelser og forskjellig pupillestørrelse så er det mer alvorlig, men det er uhyre sjeldent at det skjer når man faller fra egen høyde eller skader seg med egen fart. 

Slapp bare av, vekk henne i løpet av natten og sjekk at hun lar seg vekke (ikke til lys våken) og har normale bevegelser, og så ser du an formen i morgen tidlig. Ville jeg gjort. God bedring!

Anonymkode: 711bc...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...