AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Vi har alt vi trenger og mer til. Det tror jeg gjelder de fleste av oss. Men likevel så koster vi på oss og våre nærmeste mange julegaver hvert eneste år. Vi er en relativt liten familie, det er meg, samboer og barnet vårt på 2. Barnet vårt er det eneste barnebarnet til mine foreldre. Vi pleier å feire med mine foreldre, min søster, og min fosterbror og hans kone. Selvom vi er så «få» så har barnet vårt mellom 15-20 pakker under treet. Alle pakkene han får er dyre (store leker, dyr ull tøy, vinterdress/parkdress, sko). Vi er de eneste med barn, så jeg føler ikke at vi får gitt like mye tilbake. Vi har prøvd å innføre maksgrense på 500kr på julegaver, men den bryr ingen seg om. De ender opp med å kjøpe dyre gaver likevel. Så i år vil jeg ha en gavefri jul. Jeg ønsker ikke å ta del i den kjøpefesten jula har blitt og jeg vil helst bare tilbringe tid med familien og ha det hyggelig. Både mine foreldre og søsken har god økonomi og råd til å gi hverandre dyre julegaver, men jeg synes ikke noe om det. Det blir så unødvendig å kjøpe for å kjøpe, når ingen av oss trenger noen ting. Selvom det er hyggelig å bli gjort stas på, så trenger jeg ikke turjakke nummer 5 og enda en dyr gryte jeg aldri vil bruke. Hva er riktig å gjøre her? Anonymkode: c236a...038 8 2 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 (endret) Du kan jo prøve, men er ikke sikkert de andre går med på det. Men jeg syns barn burde få julegaver, men redusere mengden. Endret 28. november 2022 av Athena Catalina
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Herlighet, slapp av kvinnemenneske. Anonymkode: 1cbdc...22c 18 9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Jeg har sagt for ørten år at jeg ikke ønsker meg noen ting til jul, men vin og sjokolade. Eneste unntaket er svigermor som strikker (men det er like mye for hennes del) Barna får gaver Anonymkode: 700a0...833 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herlighet, slapp av kvinnemenneske. Anonymkode: 1cbdc...22c Hva plager deg? Misunnelsen som kicket inn? Anonymkode: e4685...c4a 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Du kan sette begrensninger på deg selv, men du kan lage dårlig stemning om du setter begrensninger på andre. Anonymkode: bcee1...9c2 11 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 Hadde ikke orket å feire jul med deg. Hvorfor skal du bestemme at det skal være pakkefri jul? Anonymkode: 916dd...92f 21 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde ikke orket å feire jul med deg. Hvorfor skal du bestemme at det skal være pakkefri jul? Anonymkode: 916dd...92f Enig. Jeg hadde laget jul med mer likesinnede. Anonymkode: bcee1...9c2 6 1
PetterKanin Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 Skjønner deg godt. Det at man ikke ønsker gaver må respekteres. 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 Du får bare gi de i gave det du har råd til. Anonymkode: 8fc47...96e 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 Synes du er for ekstrem, du kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, du kan velge å si at i år gir ikke vi gaver, gir maks 1 gave til 500 kr e.l, og at de selv får velge. Anonymkode: d04b6...c5b 11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva plager deg? Misunnelsen som kicket inn? Anonymkode: e4685...c4a TS spør om hun er for ekstrem, man bekrefter det og da er man plutselig misunnelig 😂👌🏻 God gammeldags taktikk det der ja, gratulerer! Anonymkode: 1cbdc...22c 18 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 Ødelegger julen for andre, ingen sympati fra min side hvertfall. Sympatien min ligger hos de andre (spesielt barnet ditt) Anonymkode: 4a171...07b 7 1
Toyah Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 Så lenge barnet får en god blanding av lek og fornøyelse, syns jeg du er for ekstrem. Så flott at barnet får dyrt ull i julegave, det samme med parkdresser, i tillegg til noe den "ønsker" seg. 7
Trolltunge Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Vi hadde nok kommet på julefeiring om en i familien forlangte det før en feiring hun/han skulle holde hos seg, men så hadde vi tatt ekstra feiring med gaver hjemme. Enig i at det er blitt for voldsomt, men fra altfor mye til ingenting er også for ekstremt ja. Da hadde jeg heller tatt skikkelige samtaler om at vi ikke ville ha så mange eller store gaver, til det ble respektert. PS! Om få år vil barnet ditt reagere på å ikke få gaver. 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 Barnet kan da få gaver? Blant voksne er det jo ikke spesielt uvanlig å drite i det, så selv om jeg synes pakkefri jul er ekstremt, så går det an å si til bror og mor at man kanskje skal droppe å gi til hverandre i år. Om du synes det er kjipt turjakke og gryte, så ønsk deg at de gir noe til veldedighet, eller ønsk deg gavekort. Så kan du bruke det gavekortet på noe du uansett trenger i husholdningen, så føles det kanskje litt greiere. Anonymkode: f247a...bb4 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 Jeg synes det er for ekstremt å ikke gi noen gaver. Men det er jo opp til deg om du vil gi gaver. Du kan uansett ikke bestemme hva andre skal gjøre. Vi, mine foreldre og søsken har alle god råd, men gir likevel ikke dyre gaver. Bruksting er supert, vi blir alle glad for det. For meg er det ingen motsetninger mellom å gi gaver og å tilbringe tid med familien. Anonymkode: 813b7...7db 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har alt vi trenger og mer til. Det tror jeg gjelder de fleste av oss. Men likevel så koster vi på oss og våre nærmeste mange julegaver hvert eneste år. Vi er en relativt liten familie, det er meg, samboer og barnet vårt på 2. Barnet vårt er det eneste barnebarnet til mine foreldre. Vi pleier å feire med mine foreldre, min søster, og min fosterbror og hans kone. Selvom vi er så «få» så har barnet vårt mellom 15-20 pakker under treet. Alle pakkene han får er dyre (store leker, dyr ull tøy, vinterdress/parkdress, sko). Vi er de eneste med barn, så jeg føler ikke at vi får gitt like mye tilbake. Vi har prøvd å innføre maksgrense på 500kr på julegaver, men den bryr ingen seg om. De ender opp med å kjøpe dyre gaver likevel. Så i år vil jeg ha en gavefri jul. Jeg ønsker ikke å ta del i den kjøpefesten jula har blitt og jeg vil helst bare tilbringe tid med familien og ha det hyggelig. Både mine foreldre og søsken har god økonomi og råd til å gi hverandre dyre julegaver, men jeg synes ikke noe om det. Det blir så unødvendig å kjøpe for å kjøpe, når ingen av oss trenger noen ting. Selvom det er hyggelig å bli gjort stas på, så trenger jeg ikke turjakke nummer 5 og enda en dyr gryte jeg aldri vil bruke. Hva er riktig å gjøre her? Anonymkode: c236a...038 Du tenker det er riktig å ta fra barnet ditt den mest magiske dagen i året? Anonymkode: 4fda1...87e 7 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi har alt vi trenger og mer til. Det tror jeg gjelder de fleste av oss. Men likevel så koster vi på oss og våre nærmeste mange julegaver hvert eneste år. Vi er en relativt liten familie, det er meg, samboer og barnet vårt på 2. Barnet vårt er det eneste barnebarnet til mine foreldre. Vi pleier å feire med mine foreldre, min søster, og min fosterbror og hans kone. Selvom vi er så «få» så har barnet vårt mellom 15-20 pakker under treet. Alle pakkene han får er dyre (store leker, dyr ull tøy, vinterdress/parkdress, sko). Vi er de eneste med barn, så jeg føler ikke at vi får gitt like mye tilbake. Vi har prøvd å innføre maksgrense på 500kr på julegaver, men den bryr ingen seg om. De ender opp med å kjøpe dyre gaver likevel. Så i år vil jeg ha en gavefri jul. Jeg ønsker ikke å ta del i den kjøpefesten jula har blitt og jeg vil helst bare tilbringe tid med familien og ha det hyggelig. Både mine foreldre og søsken har god økonomi og råd til å gi hverandre dyre julegaver, men jeg synes ikke noe om det. Det blir så unødvendig å kjøpe for å kjøpe, når ingen av oss trenger noen ting. Selvom det er hyggelig å bli gjort stas på, så trenger jeg ikke turjakke nummer 5 og enda en dyr gryte jeg aldri vil bruke. Hva er riktig å gjøre her? Anonymkode: c236a...038s jeg syns barnet burde få gaver. Anonymkode: 9ea5e...697 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 Ikke ta fra de gleden det er å gi. Sett heller pris på alt det fine barnet får. Anonymkode: 514b1...00a 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå