AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 En av naboene våre skaffet seg for et års tid siden en schæferhund som utviser en aggressiv atferd. Den flekker tenner, bjeffer, knurrer og kaster seg etter alle hunder og mennesker den ser, og eierene sliter med å klare å holde igjen hunden da det er en stor og sterk hannhund. Naboene rundt, meg selv inkludert, er redd hunden og frykter den dagen eierene ikke klarer å holde igjen hunden, spesielt er vi redd for alle barna som leker ute her. Når jeg går forbi denne hunden så reiser den seg på to bein og bjeffer og flekker tenner etter meg, og det oppleves skremmende. Den har forsøkt å bite en annen nabo, men klarte det ikke da eieren fikk dratt den unna. Er det noe man kan gjøre med dette så lenge hunden (så vidt jeg vet) ikke har bitt noen (ennå)? Anonymkode: c1379...e75 1
adelle4ever Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Du kan kanskje ringe mattilsynet, så kan de evaluere om hunden har det bra hjemme 3 1
Troyamin Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Nå virker det mer som om du lager et problem kun ut i fra et farget syn på hunden og ikke ut i fra gode kunnskaper om hund. Er du oppriktig bekymret, tar du kontakt med eierne først. Du kan vise til lov om hundehold: "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen." 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (8 timer siden): Nå virker det mer som om du lager et problem kun ut i fra et farget syn på hunden og ikke ut i fra gode kunnskaper om hund. Er du oppriktig bekymret, tar du kontakt med eierne først. Du kan vise til lov om hundehold: "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen." Hun lager et problem? Du mener det er helt normalt at en hund knurrer, flekker tenner og gjør utfall bare den ser folk og andre hunder? Anonymkode: c204b...952 15 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (9 timer siden): Nå virker det mer som om du lager et problem kun ut i fra et farget syn på hunden og ikke ut i fra gode kunnskaper om hund. Er du oppriktig bekymret, tar du kontakt med eierne først. Du kan vise til lov om hundehold: "Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen." Synes TS har gode kunnskaper om hund, da hun ser at dette ikke er normal oppførsel... Jeg har en venninne som hadde en stor og sterk hund. Den er ikke aggressiv, men røsket mye i båndet. Hun klarte så vidt å holde den. En dag var hun uoppmerksom og hunden klarte å vippe henne ut av balanse, slik at hun glapp båndet. Dette til tross for at hun visste at hunden oppførte seg slik. Ett øyeblikks uoppmerksomhet er alt som skal til. Dette var heldigvis en vennlig hund, og det er de aller fleste schæfere også. Men nabohunden til TS er ikke vennlig og da må man ha i bakhodet at en schæfer har stort skadepotensiale... Anonymkode: 1847c...112 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Hvis hunden stadig gjør utfall mot voksne og barn, hadde jeg kontaktet politiet. Ta gjerne film av hendelsene. Anonymkode: 1847c...112 6
Troyamin Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun lager et problem? Du mener det er helt normalt at en hund knurrer, flekker tenner og gjør utfall bare den ser folk og andre hunder? Anonymkode: c204b...952 Jeg tror ts er inne her for å lage kvalm etter å ha lest de andre trådene om slike hunder😉 Men hvis jeg skal ta ts og deg seriøst: Ja, det er normal oppførsel for en schæfer å lage litt bråk i tenårene. De fleste er oppegående nok til å jobbe med problemet. Kan det tenkes at ts ikke ser den biten? De aller færreste har kunnskap nok til å se om det er et reelt utfall eller om det bare er litt tull i hundens modningsfase. Så hysteriske folk ser det de vil se... 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (Akkurat nå): Jeg tror ts er inne her for å lage kvalm etter å ha lest de andre trådene om slike hunder😉 Men hvis jeg skal ta ts og deg seriøst: Ja, det er normal oppførsel for en schæfer å lage litt bråk i tenårene. De fleste er oppegående nok til å jobbe med problemet. Kan det tenkes at ts ikke ser den biten? De aller færreste har kunnskap nok til å se om det er et reelt utfall eller om det bare er litt tull i hundens modningsfase. Så hysteriske folk ser det de vil se... Nei, dette er virkelig ikke normal oppførsel for en schæfer! Jeg har hatt rasen selv og kjenner mange som har schæfer, og hadde de gjort utfall mot mennesker, knurret og vist tenner, så hadde den blitt avlivet. Schæfere er kjempefine familiehunder som stort sett er glad i mennesker. De kan prate mye, men da klynking og pistring, ikke knurring og brøling. Og flekker den tenner er det et tydelig tegn på aggresjon. Dette individet oppfører seg ikke rasetypisk, eller på noen måte akseptabelt for hunder generelt. Ikke gi schæferen et dårlig rykte! Anonymkode: 1847c...112 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (5 minutter siden): Jeg tror ts er inne her for å lage kvalm etter å ha lest de andre trådene om slike hunder😉 Men hvis jeg skal ta ts og deg seriøst: Ja, det er normal oppførsel for en schæfer å lage litt bråk i tenårene. De fleste er oppegående nok til å jobbe med problemet. Kan det tenkes at ts ikke ser den biten? De aller færreste har kunnskap nok til å se om det er et reelt utfall eller om det bare er litt tull i hundens modningsfase. Så hysteriske folk ser det de vil se... Enig. Anonymkode: f8797...bcd 1
Troyamin Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, dette er virkelig ikke normal oppførsel for en schæfer! Jeg har hatt rasen selv og kjenner mange som har schæfer, og hadde de gjort utfall mot mennesker, knurret og vist tenner, så hadde den blitt avlivet. Schæfere er kjempefine familiehunder som stort sett er glad i mennesker. De kan prate mye, men da klynking og pistring, ikke knurring og brøling. Og flekker den tenner er det et tydelig tegn på aggresjon. Dette individet oppfører seg ikke rasetypisk, eller på noen måte akseptabelt for hunder generelt. Ikke gi schæferen et dårlig rykte! Anonymkode: 1847c...112 En schæfer hannhund med mye drifter og høy innlevelse, kan være så ivrig at det kommer ut med høylytt bjeffing mens den kaster seg rundt i båndet. Da er det lett for et utrent øye å tro den utagerer. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (7 minutter siden): En schæfer hannhund med mye drifter og høy innlevelse, kan være så ivrig at det kommer ut med høylytt bjeffing mens den kaster seg rundt i båndet. Da er det lett for et utrent øye å tro den utagerer. Skjønner at du tror TS troller, men fatter ikke hvorfor du vil spre dårlige rykter om en flott hunderase på Norges største forum... Ingen schæfere skal oppføre seg slik som TS beskriver. Og uansett er det eiers ansvar å sørge for at hunden ikke skremmer andre mennesker. Anonymkode: 1847c...112 4 1
Troyamin Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner at du tror TS troller, men fatter ikke hvorfor du vil spre dårlige rykter om en flott hunderase på Norges største forum... Ingen schæfere skal oppføre seg slik som TS beskriver. Og uansett er det eiers ansvar å sørge for at hunden ikke skremmer andre mennesker. Anonymkode: 1847c...112 Jeg sprer sannheten. Og sannheten er den at schæfere og enkelte andre hunder som er høyt driftet, går gjennom modningsfasene med stor innlevelse. Da får du, som nevnt tidligere, hunder som hiver seg rundt i båndet mens de bjeffer. At du ønsker at andre skal bedras, får du ta på egen kappe. Jeg mener det er bedre å forklare på en saklig måte, i stedet for å si at det ikke skjer. Det er jo ikke snakk alvorlig utfall, slik som ts påstår. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (1 minutt siden): Jeg sprer sannheten. Og sannheten er den at schæfere og enkelte andre hunder som er høyt driftet, går gjennom modningsfasene med stor innlevelse. Da får du, som nevnt tidligere, hunder som hiver seg rundt i båndet mens de bjeffer. At du ønsker at andre skal bedras, får du ta på egen kappe. Jeg mener det er bedre å forklare på en saklig måte, i stedet for å si at det ikke skjer. Det er jo ikke snakk alvorlig utfall, slik som ts påstår. Har du i det hele tatt lest HI? Synes du ikke det er alvorlig at hunden flekker tenner og glefser etter folk? Anonymkode: 1847c...112 4 1
Troyamin Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du i det hele tatt lest HI? Synes du ikke det er alvorlig at hunden flekker tenner og glefser etter folk? Anonymkode: 1847c...112 Har du i det hele tatt lest at jeg gav ts råd til hva hun kan gjøre dersom det stemmer?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (Akkurat nå): Har du i det hele tatt lest at jeg gav ts råd til hva hun kan gjøre dersom det stemmer? Kontakte eierne og lese hundeloven for dem? Nyttig, det tar de nok til seg... Mener du fremdeles at glefsing og flekking av tenner er normal oppførsel? Anonymkode: 1847c...112 3 1 1
Troyamin Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kontakte eierne og lese hundeloven for dem? Nyttig, det tar de nok til seg... Mener du fremdeles at glefsing og flekking av tenner er normal oppførsel? Anonymkode: 1847c...112 Du får lese det jeg skriver i tidligere innlegg, så får du svar. Jeg tror ikke ts har evne til å skille mellom unghund oppførsel og reell utagering.
Christina82 Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 Ryddet for oppfordring til lovbrudd. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (3 timer siden): Du får lese det jeg skriver i tidligere innlegg, så får du svar. Jeg tror ikke ts har evne til å skille mellom unghund oppførsel og reell utagering. Kan godt tenke meg du har rett, at TS leser hunden feil. Har en veldig vennlig schæfer-hann i "tenårene". Trener masse med ham både jeg og partner, tar oppgaven seriøst for å si det slik. Alt vi har trent på forsvinner ut vinduet når vi støter på en hund. Bjeffer høylydt, drar i båndet osv. Vi får så mange fordømmende blikk! Jeg vet schæferen min bare vil hilse og leke, men andre gjør det veldig tydelig at de anser ham aggressiv. Til og med andre hundeeiere som har små gneldrehunder selv, føler for å si noe om min hund 😅 Anonymkode: f450f...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 Troyamin skrev (3 timer siden): Du får lese det jeg skriver i tidligere innlegg, så får du svar. Jeg tror ikke ts har evne til å skille mellom unghund oppførsel og reell utagering. Vel, jeg hadde sagt at hopping, bjeffing uling og høyt energinivå med hopp og snurre rundt kan være ufarlige fakter. Men flekking med tenner mens den står oppreist og det å prøve å bite et voksent menneskeer er aggresiv oppførsel og ikke noe annet. Anonymkode: 65f69...0ad 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #20 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan godt tenke meg du har rett, at TS leser hunden feil. Har en veldig vennlig schæfer-hann i "tenårene". Trener masse med ham både jeg og partner, tar oppgaven seriøst for å si det slik. Alt vi har trent på forsvinner ut vinduet når vi støter på en hund. Bjeffer høylydt, drar i båndet osv. Vi får så mange fordømmende blikk! Jeg vet schæferen min bare vil hilse og leke, men andre gjør det veldig tydelig at de anser ham aggressiv. Til og med andre hundeeiere som har små gneldrehunder selv, føler for å si noe om min hund 😅 Anonymkode: f450f...7fb Jeg tror mange av de hundene jeg møter er vennlige, selv om de utagerer på måten du beskriver. Samtidig syns jeg veldig mange eiere av slike hunder ikke tar hensyn til at andre ikke kjenner deres hunder. Jeg har en av de søte små, som elsker alle og gjerne vil hoppe på mennesker og løpe bort til hunder. De som ser meg i situasjonen, skjønner jo at jeg prøver å hindre dette, og at jeg har kontroll. Når noen med store hunder ikke ser ut til å gjøre noe, og ikke ser ut til å ha kontroll, føler man seg rett og slett ikke trygg. Ei jeg stadig møter på tur, går ut av veien og står med hunden sin mellom beina. Samtidig som hun informerer de hun møter om at hun står slik, for da har hun bedre kontroll og får roet ned hunden sin. Kudos til henne for å gjøre noe, og informere om det! Da føler jeg meg trygg på at hun har kontroll, og kan samtidig bidra ved å ta min raskt og rolig forbi! Vinn-vinn for alle parter. Anonymkode: 089f6...6cc 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå