Gå til innhold

Kan en lege bryte taushetsplikten i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si legen har en venn som er på vei inn i et seksuelt forhold med noen som har ubehandlet, smittsom HIV. Legen har fått vite om HIV-smitten gjennom jobben sin, og vil jo normalt sett ha taushetsplikt. Kan legen vike fra taushetsplikten uten konsekvenser for å advare sin venn? 

Dette er et rent hypotetisk spørsmål altså, jeg kjenner ingen i en sånn situasjon.

Anonymkode: fc61c...33b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nattens rytter skrev (6 minutter siden):

Ja.

Selvsagt ikke

Anonymkode: badc1...1ac

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 3c1ac...26a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, skulle et slikt tilfelle skje vil §2.2. «Unntak fra taushetsplikt» i Lov om vern mot smittsomme symdommer inntre og legen kan informere sin venn.

Legen kan bryte taushetsplikten fordi legen kan gi opplysninger til blandt annet «den som med overveiende sannsynlighet er i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom».

Ref kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55

Lovdata i denne loven er oversiktelig ☺️

Endret av Eevee
  • Liker 10
  • Nyttig 14
Skrevet

Ja, når det er fare for liv og helse 

Anonymkode: 9c297...dd1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt ikke

Athena Catalina skrev (2 minutter siden):

Nei.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Anonymkode: 3c1ac...26a

Nå må dere slutte å svare på ting når dere åpenbart ikke vet svaret. Joda, legen har unntak fra taushetsplikten ihht smittevernloven: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55/KAPITTEL_2#§2-3

• Liker 8
  • Nyttig 8
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Teatrica skrev (3 minutter siden):

Nå må dere slutte å svare på ting når dere åpenbart ikke vet svaret. Joda, legen har unntak fra taushetsplikten ihht smittevernloven: 

Hvor står det at legen kan si til venner og bekjente at en pasient har hiv?

Kapittelet du viser til handler om meldeplikt.

Skrevet
Teatrica skrev (12 minutter siden):

De har meldeplikt,men de har ikke lov til å fortelle dette til en venn,Så jeg vet ikke hvem som åpenbart ikke vet svaret jeg...

• Liker 2
Skrevet

Hpl paragraf 23 nr 4 er rett hjemmel- unntakbfra taushetsplikt ved andre sterke off el priv intr

Anonymkode: 9c9f2...6b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

La oss si legen har en venn som er på vei inn i et seksuelt forhold med noen som har ubehandlet, smittsom HIV. Legen har fått vite om HIV-smitten gjennom jobben sin, og vil jo normalt sett ha taushetsplikt. Kan legen vike fra taushetsplikten uten konsekvenser for å advare sin venn? 

Dette er et rent hypotetisk spørsmål altså, jeg kjenner ingen i en sånn situasjon.

Anonymkode: fc61c...33b

Nei. 

Anonymkode: 74edb...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De har meldeplikt,men de har ikke lov til å fortelle dette til en venn,Så jeg vet ikke hvem som åpenbart ikke vet svaret jeg...

Jeg visste ikke svaret jeg heller, jeg trodde jeg visste litt om det, også fant jeg loven:  

Legen kan gi opplysningene til: 

b.

den som med overveiende sannsynlighet er i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom,

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (18 minutter siden):

Hvor står det at legen kan si til venner og bekjente at en pasient har hiv?

Kapittelet du viser til handler om meldeplikt.

§2-2

Er det ikke mulig å oppnå samtykke fra den smittede, kan det gis opplysninger om smittestatus og andre nødvendige opplysninger uten hinder av lovbestemt taushetsplikt. Legen kan gi opplysningene til

a. helsepersonell som har ansvar for oppfølging av pasienten eller som har ansvar for at annet personell, andre pasienter eller besøkende ikke smittes, når det er overveiende sannsynlig at helsepersonellet, pasientene eller de besøkende er i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom,
b. den som med overveiende sannsynlighet er i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom,
c. den som med overveiende sannsynlighet har vært i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom, når opplysningene kan motvirke at sykdommen blir overført til andre, eller er avgjørende for å kunne begynne medisinsk behandling av den smitteutsatte, eller
d. den som med overveiende sannsynlighet har vært i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom fordi den smittede har opptrådt klanderverdig.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

§2-2

Er det ikke mulig å oppnå samtykke fra den smittede, kan det gis opplysninger om smittestatus og andre nødvendige opplysninger uten hinder av lovbestemt taushetsplikt. Legen kan gi opplysningene til

a. helsepersonell som har ansvar for oppfølging av pasienten eller som har ansvar for at annet personell, andre pasienter eller besøkende ikke smittes, når det er overveiende sannsynlig at helsepersonellet, pasientene eller de besøkende er i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom,
b. den som med overveiende sannsynlighet er i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom,
c. den som med overveiende sannsynlighet har vært i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom, når opplysningene kan motvirke at sykdommen blir overført til andre, eller er avgjørende for å kunne begynne medisinsk behandling av den smitteutsatte, eller
d. den som med overveiende sannsynlighet har vært i fare for å få overført en allmennfarlig smittsom sykdom fordi den smittede har opptrådt klanderverdig.

Det hadde jo vært greit hvis det var linket til riktig kapitel.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Det hadde jo vært greit hvis det var linket til riktig kapitel.

Jeg linket til siden med loven, visste da ikke at den slo rett opp på det siste stedet jeg var på siden... Ærlig talt, ikke legg skylden på meg for at du svarte feil da...

• Liker 9
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Teatrica skrev (1 minutt siden):

Jeg linket til siden med loven, visste da ikke at den slo rett opp på det siste stedet jeg var på siden... Ærlig talt, ikke legg skylden på meg for at du svarte feil da...

Jeg har ikke svart noe som helst - jeg bare spurte hvor det stod i det du feilaktig linket til.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke svart noe som helst - jeg bare spurte hvor det stod i det du feilaktig linket til.

Greit, jeg kan ta ansvaret for at folk ikke klarer å scrolle jeg - helt greit 🙂 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Teatrica skrev (8 minutter siden):

Greit, jeg kan ta ansvaret for at folk ikke klarer å scrolle jeg - helt greit 🙂 

Spar deg, dette blir for dumt.

Skrevet (endret)
Anonym Brukar0 skrev (21 minutter siden):

Spar deg, dette blir for dumt.

Jammen, kjære deg - både det om meldeplikten og unntak fra taushetsplikt står på den samme siden inne på Lovdata. Jeg leste mer mens jeg var der inne. Jeg visste jo ikke at siden poppet opp hos deg på samme sted som jeg hadde den når jeg kopierte linken. 

Det kan godt hende du ikke svarte feil på HI, jeg har lett for å overse ditt faste nick og ta deg for en vanlig AB - men jeg gikk da virkelig ut fra at folk sjekket slike ting før de svarte.

Edit: Ser nå feilen jeg gjorde - jeg gikk inn på siden via google-søk på "meldeplikt" - derfor kom den rett til den paragrafen. Hadde jeg linken til siden generelt, hadde dere jo bare kommet til toppen og vært akkurat like langt...

Endret av Teatrica
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...