Troyamin Skrevet 30. november 2022 #101 Skrevet 30. november 2022 "– At noen prøver å skille hunder som slåss, er den vanligste årsaken til at personer blir bitt, sier kommunikasjonsrådgiveren i NKK. Hun minner om at folk må ha respekt for levende dyr og sette seg inn i adferdstrekk og signaler. – Det er svært sjelden at en hund biter uten at den advarer. Men det kan alltid dukke opp tilfeller med dyr som har adferdsmessige forstyrrelser. Disse er aggressive fordi de er redde, og kan dermed bite i pressede situasjoner, sier Buvik." tv2.no 1
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 30. november 2022 #102 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det klarer dere fint å finne selv, for det kryr av offisiell statistikk på fatale hundebitt. Det er de samme hunderasene som ligger på topp hver gang. Pitbull, rottweiler, schäfer er oftest på topp tre, enten renrasede eller mixer med en eller flere av disse rasene mikset i. Statistikken viser også at oppdragelse og eier har en del å si, men at disse rasene står for flest uprovoserte angrep, og at de angriper flest spedbarn og småbarn. Anonymkode: de24a...868 Det er faktisk Golden retriever som biter mest, men ok.
Troyamin Skrevet 30. november 2022 #103 Skrevet 30. november 2022 Lille_Krokodille skrev (1 minutt siden): Det er faktisk Golden retriever som biter mest, men ok. Link til en god, norsk statistikk? 1 1
Troyamin Skrevet 30. november 2022 #104 Skrevet 30. november 2022 Det som går igjen i enhver sak som omhandler hunder som dreper (eller alvorlig skader) i Norge, er det snakk om menneskelig svikt. Johannes og Tord ble drept av hhv schæfer/husky mix og grønlandshund. "Tøff type" uten kontroll på sine hunder. Teddy saken viser hvor ille det er når eiere uten innsikt har hunder som gjentatte ganger biter. Men! Vi har også idioter som anmelder uten grunn. Heldigvis ble Odin frikjent! 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #105 Skrevet 30. november 2022 Helt vanlige folk som liker de rasene fremfor andre raser? Jeg har selv vært eier av Rottweiler og flere Staffordshire Bull Terriere, av de 5 forskjellige hunderasene jeg har hatt så har disse to utmerket seg som usedvanlig stabile, trygge og barnevennelige. Alle bør lese rasestandaren og rasespesifikk avlsstrategi for hunderaser, de er laget av svært kompetente mennesker og har har fulgt rasene opp igjennom og blir jevnlig oppdatert på verdensbasis. Om vi begynner med disse dokumentene så kommer det frem at Rottweiler er svært godt egnet ovenfor barn, det er også min erfaring etter å ha eid rasen. Staffordshire bull terrier sin rasestandard og RAS stemmer også perfekt med beskrivelse av rasen Så det finnes ikke grunnlag for kritikk mot disse rasene, det er bar emosjonelle meninger som ikke er basert på realistiske fakta. Bittstatestikker fra USA er ubrukelige, det er ett samfunn der Rottweilere i MYE større grad blir brukt og trent til selvforsvar. Gang det med høy kriminalitet, spesielt gjengkriminalitet og hundekamper så har du en perfekt oppskrift på at molosser og vakthund rasene skal bli overrepresentert. Det er derfor de fleste land ikke fører bittstatistikker, de er ubrukelige og misbrukes til å fremme ett skjevt bilde. Vi vet fra forskning og studier at rasene som biter mest er små hunderaser og de typiske "familiehundene" som alle anser som uskylige. I Norge skjer det i gjennomsnitt 6000-7000 hundebitt som trenger behandling årlig, hver gang en Rottweiler, Schæfer, Staff eller andre muskelhunder er involvert så blir det avisoppslag, det er da man må bruke hjernen man er tildelt til å spørre seg selv, hvor mange hundebitt har skjedd siden sist jeg leste om en rottweiler? Som med mennesker så kan hunder ha mentale problemer, i hvertfall ikke med den svært lave andelen med disse "omdiskurtrte" rasene, da bør man heller rette kritikk mot hunderaser som er redd sin egen skygge og spesielt flere småhundrasene hvor det mentale og treningen nærmest totalt uteblir fordi en holdning blandt mange at de er så små og ufarlige uansett Så tilslutt så er det å gi hundene uansett rase en god oppdragelse og ett godt hjem, dette er den viktigste og største faktoren for ett godt hundehold. Kunnskap er nøkkelen til en trygg hund. Anonymkode: 92049...932 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #106 Skrevet 30. november 2022 De jeg kjenner bruker de som familiehunder, gårdshunder, eller i agility og som søkshunder... Jeg vet ikke helt, men jeg ville følt meg langt tryggere om en schæfer eller rottweiler gikk søk etter meg på fjellet, enn en hunderase som faktisk biter ofte... Og det er jo en fordel at redningshundene er trygge gode familiehunder samtidig som de er store og sterke nok til jobben. For redningshundene er familiehunder også, og schæfere og rottweiler er de mest brukte... Dessuten er de større hunderasene veldig ofte langt mer veloppdragen enn de små hunderasene! Anonymkode: e3ea9...e84 2
PITTY Skrevet 30. november 2022 #107 Skrevet 30. november 2022 Troyamin skrev (18 minutter siden): Det som går igjen i enhver sak som omhandler hunder som dreper (eller alvorlig skader) i Norge, er det snakk om menneskelig svikt. Johannes og Tord ble drept av hhv schæfer/husky mix og grønlandshund. "Tøff type" uten kontroll på sine hunder. Teddy saken viser hvor ille det er når eiere uten innsikt har hunder som gjentatte ganger biter. Men! Vi har også idioter som anmelder uten grunn. Heldigvis ble Odin frikjent! Tøff type -saken; 38 timers samfunnstraff. For all den jævelskapen han og bikkjene hans har stelt i stand. Heia norsk rettsvesen nok en gang. Her må man gjøre jobben sjøl. 2
Laraa Skrevet 30. november 2022 #108 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 19.15): Rottweilere er ofte utrolig fine familiehunder. Anonymkode: 0aea5...c06 Jeg hadde heller ikke noe imot rottweilere frem til jeg med en halv meters margin unngikk å bli angrepet av en bekjent sin rottweiler. Jeg ante ikke at hunden var i huset før den bykset fram fra en balkong og min bekjente fikk tak i nakkeskinnet rett før den glefset tak i meg. Den gnisset tenner, knurret og siklet mens den forsøkte å komme seg ut av grepet for å ta meg. Jeg var ganske så livredd og min tillit til hund har aldri blitt den samme etterpå. Jeg blir uvel og stivner til av bjeffing når jeg ikke klarer å lokalisere hvor lyden kommer fra. En jeg snakket med på fest har en sønn som mistet halve ansiktet og måtte få kinn og hake rekonstruert takket værer rottweileren til en barndomsvenn. Folk skal selvsagt få mene at rottweilere er fine familiehunder og at alt handler om menneskene som oppdrar dem, men min personlige mening og erfaring er at de kan bli livsfarlige og da hjelper det ikke at er søte og trofaste, forutsatt at de havner i hendene på gode folk 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #109 Skrevet 30. november 2022 Laraa skrev (16 minutter siden): Jeg hadde heller ikke noe imot rottweilere frem til jeg med en halv meters margin unngikk å bli angrepet av en bekjent sin rottweiler. Jeg ante ikke at hunden var i huset før den bykset fram fra en balkong og min bekjente fikk tak i nakkeskinnet rett før den glefset tak i meg. Den gnisset tenner, knurret og siklet mens den forsøkte å komme seg ut av grepet for å ta meg. Jeg var ganske så livredd og min tillit til hund har aldri blitt den samme etterpå. Jeg blir uvel og stivner til av bjeffing når jeg ikke klarer å lokalisere hvor lyden kommer fra. En jeg snakket med på fest har en sønn som mistet halve ansiktet og måtte få kinn og hake rekonstruert takket værer rottweileren til en barndomsvenn. Folk skal selvsagt få mene at rottweilere er fine familiehunder og at alt handler om menneskene som oppdrar dem, men min personlige mening og erfaring er at de kan bli livsfarlige og da hjelper det ikke at er søte og trofaste, forutsatt at de havner i hendene på gode folk Kollegaen min måtte på legevakta fem ganger for å sy etter hunden hennes bet, før hun omplasserte den. Det var en dansk-svensk gårdshund. Whippeten til venninne bet meg til blods. Terrieren til en barndomsvenninne glefset etter omtrent alle som kom inn i huset. Ser daglig naboen gå med en eller annen terrier-rase som gjør utfall mot alle. Men siden hunden er "så liten og søt" så gidder dem aldri gå med stramt bånd. Rottweiler som går løs i nabolaget sammen med eieren går så pent ved siden av foten til eieren, og bryr seg ikke om verken folk eller dyr. Kollega har tre schæfere som han har eller skal bruke som redningshund. Jeg er ikke tvil om hvem av disse jeg ville hatt i sofaen min, eller hvem jeg ville latt komme nært ett barn. Anonymkode: e3ea9...e84 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #110 Skrevet 30. november 2022 Folk fra belastede områder og bakgrunner, hang til dop eller salg av dop. Anonymkode: dfd60...3dc
Nutz Skrevet 30. november 2022 #111 Skrevet 30. november 2022 Pitbull er ulovlig i Norge, så det trenger du ikke tenke på. Shæfer og Rottweiler er to vidt forskjellige raser, så hvorfor du blander epler og appelsiner vet jeg ikke. Det at du velger deg ut akkurat disse tre rasene sier mye om hvor lite du kan om hunder. Jeg kunne f.eks tenkt meg en pitbull om de hadde vært lovlig, men jeg ville aldri hatt en av de to andre rasene du nevner. Ikke fordi jeg ikke har noe imot dem, men de passer bare ikke til meg og min livsstil. De rottweilerne jeg kjenner er fine familiehunder, men kan være reservert mot hunder de ikke kjenner. TS du spyr ut hat og uvitenhet i hovedinnlegget og klarer å provosere meg fordi du uttaler deg om ting du tydelig ikke vet noe om. Dersom du har så mye imot disse rasene kan du vel bare krysse gaten når du ser dem? De er nok lite lite interessert i å hilse på deg som du er på dem. 4
Disco Skrevet 30. november 2022 #112 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det klarer dere fint å finne selv, for det kryr av offisiell statistikk på fatale hundebitt. Det er de samme hunderasene som ligger på topp hver gang. Pitbull, rottweiler, schäfer er oftest på topp tre, enten renrasede eller mixer med en eller flere av disse rasene mikset i. Statistikken viser også at oppdragelse og eier har en del å si, men at disse rasene står for flest uprovoserte angrep, og at de angriper flest spedbarn og småbarn. Anonymkode: de24a...868 Det var rart, for i alle statistikker jeg har sett så er golden retriever på topp. Noen forklarer dette med at det er den mest populære familiehunden så det er derfor veldig mange av dem. Ikke vet jeg, er ikke hundemenneske men jeg liker hund for det. Har kjent både schäfere og rottweilere som har vært toppers, og også et par som ikke var det. Men hvis jeg får velge så heller en trygg stor hund enn en liten nervøs en med mindreverdighetskomplekser! Jeg støtter teorien om at oppdrett og eiere har mest og si for utfallet. En venn kjøpte en rottweiler på "billigsalg" en gang, den bikkja beit fra 8 ukers alder, og viste seg å ha alvorlig HD og masse smerter fra valpestadiet. Man kan jo tenke seg hvor trygg den ble etterhvert... 1
Eva-Lena Skrevet 30. november 2022 #113 Skrevet 30. november 2022 Jeg er Schæfer frelst. Har hatt flere av de selv og de har vært utrolig lydige og snille som dagen var lang. En Schæfer med mørke farger og halvlang pels smelter meg totalt. De er så flotte at jeg nesten kjører av veien om noen lufter en Schæfer. Jeg skal ikke ha hund igjen, men endrer jeg mening så blir det Schæfer uten tvil. 1
Tiuren Skrevet 30. november 2022 #114 Skrevet 30. november 2022 (endret) 16 hours ago, Tanuki said: ja, alle store hunder kan det. men så kan man spørre seg hvorfor kriminelle velger seg molosserhunder fremfor hunder som leonberger og newfoundland? I perioden fra 2005-2017 stod rottweilere bak 45 fatale hundeangrep i USA, og i den samme perioden rangerte rottweiler som nr 8 og nr 9 over de mest populære rasene i USA. Labradoren var i samme periode helt i toppen, dvs 1 og 2 over de mest populære rasene, men stod kun for 9 tilfeller av fatale hundeangrep. Kun pitbull, som stod bak de aller fleste fatale angrep, over 200, drepte flere enn rottweileren over samme periode. https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2018/09/13/americas-most-dangerous-dog-breeds-infographic/?sh=5d8defc962f8 Vis gjerne til relevant statistikk, den du linker til gjelder et annet kontinent en annen kultur med annet bruksområde (USA er mer beskyttelsesorientert) andre oppdrettere med andre avlslinjer sier ikke om skadene er forårsaket som uhell eller i selvforsvar ("vakthund") er så vidt jeg kan se ikke korrigert for antall individer (jeg vil dermed ikke kalle det statistikk men oppramsing) Og den hunden som utmerket seg som farligst finnes ikke her i landet. EDIT: Et par klipp om disse farlige hundene og Endret 30. november 2022 av Tiuren 1 2
Troyamin Skrevet 1. desember 2022 #115 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvilket belegg har du for å hevde dette? Og om det så var, at det er disse rasene folk over der velger for å beskytte seg, er det enda en grunn til at vi ikke skal ha dem her i landet. Anonymkode: e820a...c82 I USA er det tillatt å eie en personlig forsvars hund. (Personal protection dog). Det er da snakk om skarpe hunder. I Norge er det kun politi og forsvar som har lov å inneha en skarp hund. En annen ting som må tas med når det kommer til USA og det er at det kjøres hardt på med Adopt don`t shop. Dermed er det veldig mange omplasseringhunder fra såkalte shelters som blir satt inn i familier. Ser det ut som en rottweiler, betegnes den som en rottweiler. Samme med pitbull. Men siden det er hunder uten stamtavle, er det ingen garanti for at det er ren rase. Man kan heller ikke spore opp hundens fortid, slik at man kan sjekke om det har vært tidligere hendelser eller om hunden har triggere som gjør den uegnet i barnefamiler/hos uerfarne eiere. 1 1
Gliffy Skrevet 1. desember 2022 #116 Skrevet 1. desember 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilket belegg har du for å hevde dette? Og om det så var, at det er disse rasene folk over der velger for å beskytte seg, er det enda en grunn til at vi ikke skal ha dem her i landet. Anonymkode: e820a...c82 I USA har de en helt annen kultur forå bruke voldelige metoder for å forsvare seg selv og sin eiendom, inkludert bruk av hund som våpen. Å trene opp hunder til å vokte eiendom er en egen industri der borte. Privatpersoner sender hunden sin til opptrening for å jage og bite inntrengere, eller de kjøper ferdig trente hunder. Dette fører jo helt åpenbart til bittskader som ikke ville skjedd dersom de samme hundene hadde blitt oppdratt til familiehunder. 1
Nutz Skrevet 1. desember 2022 #117 Skrevet 1. desember 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken livsstil? Er vel dette TS lurer på, hva slags mennesker som anskaffer farlige hunder. Anonymkode: e820a...c82 For det første ville jeg aldri skaffet meg en farlig hund. Uten å dele for mye personlig om meg selv så er jeg gift, i arbeid og eier egen bolig. Frivillig barnløs og bruker veldig mye tid på hund. Går daglig i naturen, gjerne dagsturer når det lar seg gjøre. Driver litt med hundeutstilling og forskjellige hundesporter på hobbybasis. Omgangskretsen min er hovedsakelig folk i hundemiljøet. Bor i en by i Norge så hunden må takle tette passeringer, kollektivtransport og andre situasjoner som kanskje ikke er for alle. 1
Anonymbruker*** Skrevet 1. desember 2022 #118 Skrevet 1. desember 2022 Jeg har vært inne på tanken om schæfer. En førerorientert og allsidig brukshund. Jeg er ikke ute etter noen vakthund, men er meget glad i å trene og trimme hund generelt. Lydighet, triks, agility, "dog parkour", trekk, lange turer. Kunne tenkt meg å prøve ut spor, søk, kløv, kanskje kjettingtrekk med neste hund. Har og er oppvokst med border collie, og ønsker meg til neste gang en mer robust og mindre hyper gjeterhund. Har foreløbig landet på hvit gjeterhund som stammer fra schæfer (sikkert like skumle som schæfer for de som er redd hund). Jeg er en alminnelig ung kvinne med hundeinteresse. Opptatt av å sosialisere hundene slik at de blir folkekjær og behaglige, ikke glefsene vaktbikkjer... 2 1
Troyamin Skrevet 2. desember 2022 #119 Skrevet 2. desember 2022 (endret) Anonymbruker*** skrev (9 timer siden): Jeg har vært inne på tanken om schæfer. En førerorientert og allsidig brukshund. Jeg er ikke ute etter noen vakthund, men er meget glad i å trene og trimme hund generelt. Lydighet, triks, agility, "dog parkour", trekk, lange turer. Kunne tenkt meg å prøve ut spor, søk, kløv, kanskje kjettingtrekk med neste hund. Har og er oppvokst med border collie, og ønsker meg til neste gang en mer robust og mindre hyper gjeterhund. Har foreløbig landet på hvit gjeterhund som stammer fra schæfer (sikkert like skumle som schæfer for de som er redd hund). Jeg er en alminnelig ung kvinne med hundeinteresse. Opptatt av å sosialisere hundene slik at de blir folkekjær og behaglige, ikke glefsene vaktbikkjer... Vil du ikke ha en hund som har stålkontroll på eiendommen, styr unna schæfer. Vær enda mer kritisk til valg av oppdretter av HG enn schæfer. Det er blitt mye usikre HGer etter at rasen raskt ble populær. Jeg møter svært få som er åpne og tillitsfulle ved feks avlesning av chip under konkurranser. De er heller ikke ukjente med å ty til bitt (raskt frem, lite bitt) dersom de blir tvunget fram i line og ikke kan trekke seg unna. Så dette er ikke hunden som kan stå i bånd på tunet hvis du har barn. Den må ha muligheten til å gå løs. Hvit Gjeterhund har også tatt bort brukskrav for å kunne avle. Det burde si litt mer om hvor svake individer de har begynt å avle på. Spør oppdretter om hvilke brukstitler hundene har og om det er valper fra tidligere kull som brukes til noe innenfor brukshundsporten. NBF, redning osv. Ikke kjøp fra noen som kun har utstillingstitler å vise til. Eksempel på hva en bør lete opp. Endret 2. desember 2022 av Troyamin Glemte å legge inn link.
Anonymbruker*** Skrevet 2. desember 2022 #120 Skrevet 2. desember 2022 Troyamin skrev (7 timer siden): Vil du ikke ha en hund som har stålkontroll på eiendommen, styr unna schæfer. Vær enda mer kritisk til valg av oppdretter av HG enn schæfer. Det er blitt mye usikre HGer etter at rasen raskt ble populær. Jeg møter svært få som er åpne og tillitsfulle ved feks avlesning av chip under konkurranser. De er heller ikke ukjente med å ty til bitt (raskt frem, lite bitt) dersom de blir tvunget fram i line og ikke kan trekke seg unna. Så dette er ikke hunden som kan stå i bånd på tunet hvis du har barn. Den må ha muligheten til å gå løs. Hvit Gjeterhund har også tatt bort brukskrav for å kunne avle. Det burde si litt mer om hvor svake individer de har begynt å avle på. Spør oppdretter om hvilke brukstitler hundene har og om det er valper fra tidligere kull som brukes til noe innenfor brukshundsporten. NBF, redning osv. Ikke kjøp fra noen som kun har utstillingstitler å vise til. Eksempel på hva en bør lete opp. Har igrunn utelukket schæfer, dog mest mtp hofter, rygg og helse som er lite å skryte av i mange linjer. Har ogsp fått inntrykket at det er en del grums i HG oppdrettet ja. Det kan sies om mange raser dsv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå