Gå til innhold

Hva slags folk er det egentlig som skaffer seg rottweilere, pitbuller og schæfere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt angrepet av slike kamphunder 2 ganger allerede. Aldri mer. Nekter å møte folk som har med seg en slik hund. 

Skrevet

Naboen måtte avlive begge sine rottweilere (ikke samtidig)

De ble stresset og nervøse da han fikk babyer, og så klikket de fullstendig på mørkhudede folk som gikk forbi huset, med intens bjeffing.

Det var et asylmottak i nabolaget og flere av beboerne gikk tur på veien bortenfor huset til min nabo.

Hundene reagerte ikke så sterkt på hvite mennesker, så det var merkelig hele greia.

Anonymkode: f05d6...4cb

Gjest Ramona1970
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hundene reagerte ikke så sterkt på hvite mennesker, så det var merkelig hele greia.

De bjeffet kanskje på mørkhudede fordi det var uvanlig for dem. Jeg fikk besøk av en veldig mørkhudet mann fra Afrika en gang, og schæferen min bjeffet på han. De er avlet frem for å reagere på uvanlige ting.

Skrevet
Ramona1970 skrev (3 minutter siden):

De bjeffet kanskje på mørkhudede fordi det var uvanlig for dem. Jeg fikk besøk av en veldig mørkhudet mann fra Afrika en gang, og schæferen min bjeffet på han. De er avlet frem for å reagere på uvanlige ting.

Jo det var sikkert derfor, men de ble aggressive og glefset også.

Skrevet

Skjønner ikke hva folk ser i de største og mest muskuløse hunderasene. Hva skal man med et sånt beist? En mindre turkompis, ok. 50+ kg rottweiler? Næh. 

Anonymkode: 650e1...d32

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det samme gjorde mormors golden retriever, den angrep meg når jeg var 2-3 år. Han bare klikket visst. Og han måtte de avlive.

Poenget er at alle hunder kan klikke. Jeg hadde selv amstaff før, en nydelig og kjærlig hund som elsket alle. Min mann hadde en mix av schæfer og rottweiler, også en fantastisk hund. 

Det er et rart spørsmål fra ts egentlig da folk har forskjellige preferanser når det gjelder hvilke hund/er de liker. Det handler stort sett om oppdragelse, kunnskap osv, og det gjelder alle hunderaser. Papillon feks er "kjent" for å være hissig og ustabil, men den er så liten igjen at det ikke gjør samme skade som store hunder. Men igjen så er det ofte oppdragelsen det står på.

Anonymkode: fb127...18b

Haha, akkurat den rasen jeg tenkte på når jeg leste første setningen i innlegget ditt. Besteforeldrene mine hadde en som var klin kokos, den hadde forferdelig ressursforsvar av absolutt alt og glefsa tak i alle unntatt eierne for den minste ting. Fordelen var at den ikke hadde tenner igjen oppe. 

Anonymkode: 992de...ea1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt Schæfer, og vokst opp med flere i nabolaget og hos familiemedlemmer. Schæfer var en vanlig hund der jeg vokste opp, og jeg har ALDRI opplevd en farlig schæfer, og vi hadde en skikkelig og, snill og kosen familiehund. En hund som sov ved siden av meg som barn, og passet på oss barna ute, og stakk ikke av. For oss som hadde mye fritidsaktivitet utendørs på fjellet eller ved havet, var det en flott hunderase å ha med på stort sett alt. Aldri skvetten, glad i å løpe, svømme og vokte eiendom. Nå ser jeg at schæferen er avlet litt annerledes enn før, men kunne godt tenkt meg å ha en slik hund igjen, føler det er en flott hund for rette mennesker som bor landlig til og klarer med en så stor hund. 

Anonymkode: 9ec47...adf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Rart å putte gjeterhunder i samme kategori som en rase avlet opp for å gjøre noe helt annet, synes jeg...:paff:

Har du noen eksempler der politi bruker "pitbull" som noen slags tjenestehund forresten? 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

Hvor ofte har det skjedd at en katt har angrepet et barn og drept det? 

Katter kan gjøre stor skade, kattebitt er og ekstremt farlig mtp infeksjon. Dyr er dyr. De kan klikke, akkurat som vi mennesker er dyr og kan klikke. Vi går ikke rundt å sier at en menneske rase er farlig lell. Mye kommer an på oppdragelse og oppvekst hos alle levende vesner. De som opplever omsorgssvikt og slikt er mest ustabile, lite tilitt til andre, blir usikker og emosjonell mennesker som dyr. Det er bare sånn de med hjerne fungerer. 

Så en hunderase er ikke verre enn andre.

Anonymkode: 09d19...f4f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble nesten tatt av en Rottweiler når jeg var 2 år.
Var på på en badeplass, og gikk 30 meter i front av min far, da det kom en løpende mot meg. Pappa kom løpende klar til å slå / kvele eller sparke den i hjel, men eieren kom løpende bak og fikk kontroll på den. 

"Om du ikke kommer deg vekk med en gang så dreper jeg hunden" ropte han mens det fråtset ut av kjeften hans. Tror det er eneste gang han har gått i full primitiv angreps-modus. Men det er jo forståelig når man er mann, og du føler barnet ditt er i umiddelbar fare.

Anonymkode: a59a0...42f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke noe erfaring med pitbull, men rottweilere og schæfere er fine familiehunder. Men de krever selvfølgelig dyktige oppdrettere og god oppdragelse fra eieren. Så har da hunder ulik personlighet akkurat som oss mennesker. Noen er skumle, de fleste andre er ikke det. 

Anonymkode: e4ba9...dfe

• Liker 2
Skrevet
c_buk skrev (17 timer siden):

Har blitt angrepet av slike kamphunder 2 ganger allerede. Aldri mer. Nekter å møte folk som har med seg en slik hund. 

Kamphunder, faktisk!😂

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (27 minutter siden):

Kamphunder, faktisk!😂

Ja, hvilken annen funksjon har disse hundene som ikke en annen mindre kraftig hund kan dekke? 

• Liker 4
Skrevet
c_buk skrev (24 minutter siden):

Ja, hvilken annen funksjon har disse hundene som ikke en annen mindre kraftig hund kan dekke? 

Hadde du hatt viljen til å lære, kunne jeg skrevet mye. Men du er kun ute etter å "finne dritt" på rasen, så det er derfor ikke nødvendig å lage en lengre avhandling. Men ta gjerne kontakt med de aktuelle raseklubbene hvis du er oppriktig interessert i å lære noe nytt. 

• Liker 7
Annonse
Skrevet
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Hadde du hatt viljen til å lære, kunne jeg skrevet mye. Men du er kun ute etter å "finne dritt" på rasen, så det er derfor ikke nødvendig å lage en lengre avhandling. Men ta gjerne kontakt med de aktuelle raseklubbene hvis du er oppriktig interessert i å lære noe nytt. 

Jeg kan ikke mye om rasen3. Der har du rett. Og jeg er klar over argumenter som at det er en fine familiehunder osv. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig i at det i utgangspunktet er vennlige raser, og at det med rett eier er flotte familiehunder.

Men skadepotensialet er så enormt. Og risikoer som dårlige eiere eller hund som plutselig agerer gjør at risikoen for alvorlige hendelser er for stort. Derfor mener jeg det bør være ulovlig.

Men jeg mener ikke at rasene er noe ondere enn andre raser. Derfor skrev jeg, og står foreløpig fast på, at de ikke har noen funksjon som rettferdiggjør risikoen og at andre mindre risikofylte hunder kan oppfylle rollen som familiehunder.

• Liker 3
Skrevet
c_buk skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke mye om rasen3. Der har du rett. Og jeg er klar over argumenter som at det er en fine familiehunder osv. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig i at det i utgangspunktet er vennlige raser, og at det med rett eier er flotte familiehunder.

Men skadepotensialet er så enormt. Og risikoer som dårlige eiere eller hund som plutselig agerer gjør at risikoen for alvorlige hendelser er for stort. Derfor mener jeg det bør være ulovlig.

Men jeg mener ikke at rasene er noe ondere enn andre raser. Derfor skrev jeg, og står foreløpig fast på, at de ikke har noen funksjon som rettferdiggjør risikoen og at andre mindre risikofylte hunder kan oppfylle rollen som familiehunder.

Hvilke funksjoner har andre hunder da? Ja, det finnes feks jakthunder, gjeterhunder osv, men de fleste blir ikke brukt til det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke funksjoner har andre hunder da? Ja, det finnes feks jakthunder, gjeterhunder osv, men de fleste blir ikke brukt til det. 

De er familiehunder med langt mindre skadepotensiale. 

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var yngre, noe rundt 4-6 år, så hadde en i familien en mellomstor puddel. Den hadde blitt ertet litt av noen barn der den bodde, så den reagerte på alle barn. Dvs at hvis jeg kom på besøk så hoppet den opp for å bite, og jeg ble selvfølgelig livredd og oppholdt meg aldri i rom med den alene.
Den bet et par barn, blant annet en gutt så han mistet et øye. Hun som eide hunden hadde sagt at det var guttens skyld at han ble bitt, for han hadde gått inn på eiendommen for å ringe på døren hennes. Selvfølgelig hadde foreldrene reagert og politi ble tilkalt og hunden hadde løpt ut i veien og ble pizzafyll av en bil. 

Anonymkode: 79696...dd7

• Liker 2
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det samme gjorde mormors golden retriever, den angrep meg når jeg var 2-3 år. Han bare klikket visst. Og han måtte de avlive.

Poenget er at alle hunder kan klikke. Jeg hadde selv amstaff før, en nydelig og kjærlig hund som elsket alle. Min mann hadde en mix av schæfer og rottweiler, også en fantastisk hund. 

Det er et rart spørsmål fra ts egentlig da folk har forskjellige preferanser når det gjelder hvilke hund/er de liker. Det handler stort sett om oppdragelse, kunnskap osv, og det gjelder alle hunderaser. Papillon feks er "kjent" for å være hissig og ustabil, men den er så liten igjen at det ikke gjør samme skade som store hunder. Men igjen så er det ofte oppdragelsen det står på.

21 hours ago, Gliffy said:

Høres rimelig spesielt ut. Ingen hunder bør få gå fritt sammen med små barn uten nøye oppsyn. Uansett hvor snill og stabil hunden er så er jo ungene fullstendig ustabile og kan finne på å trenge hunden opp i et hjørne eller noe. De skjønner jo ikke annet.

Min hund er 8 kilo, men jeg har han i bånd inne for sikkerhets skyld når det er små barn her.

Ja, nettopp... Folk har en Disney-forestilling om at barn og hund hører sammen. Små barn og valper snakker to helt forskjellige språk, og bør absolutt ALDRI være sammen uten tilsyn. Godt voksne "verdens snilleste" hunder som ikke er sosialisert på barn kan også bite helt ute av det blå, fordi de møter på noe nytt og potensielt skremmende, eller noe de kan leke med (på hunders vis=biting). Dette gjelder uansett rase. Husk bare på Teddy-saken... Han er/var av en liten rase, men angrep folk gjentatte ganger. Det ble startet kronerulling for advokatutgifter, for han var jo bare liten og søt og fortjente å leve... Ja, særlig🙄

Til slutt må jeg jo ta med at alle de tre rasene som nevnes blir avlet først og fremst som familiehund. Politiet bruker oftest en annen type schäfer (Øst-tysk gråschäfer) som tjenestehund, heller enn den gul-sorte som man ser på film. Pitbull er ikke lov i Norge, mens dens slektning staffordshire bull terrier og am.staff utelukkende er selskapshunder. Rottweiler trenes nok fortsatt opp som vaktbikkje av enkelte rusmiljøer, men hos seriøse oppdrettere får du en familiehund.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...