Gå til innhold

Ville du turt å få barn med en Afghanistan-soldat med store traumer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk høre at en barndomsvenninne hadde blitt sammen med en som hadde vært utstasjonert i Afghanistan. Etter at han kom hjem så fikk han masse psykiske problemer, naturlig nok. 

Så ble hun gravid. Han klarte ikke å være med på fødestua, da det trigget PTSen, så hun måtte ha med en venninne  der. 

Greit nok, noen menn takler ikke fødestua men har sikkert mye bra farsmateriale likevel.   MEN.. hvis dette med fødestua blir så ille for han at han ikke klarer å være der, hva med resten av samlivet og farsrollen?  Vil han kunne klare å holde hodet kaldt, hvis barnet setter noe i halsen? Slår hodet og hylskriker? Kan han være alene med ungen?

Og hvordan takler en fyr som har så store psykiske problemer etter dette det vanlige  småbarnslivet. Det er hyling og skriking, enormt mye sutring og høyt volum på mange unger. For ikke å snakke om søvnmangel,Vil han takle å stå i situasjonene uten å klikke?  Blir det i praksis slik at mor og barn går på tå hev for å skåne far?

Anonymkode: 5c9bf...4c9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Edit: leste for raskt.  Nei, tåler han ikke babyer som gråter, blir det jo som om hu  blir alenemor. Med en mann å stelle for i tillegg. Dobbel jobb. 

Endret av Motelvibes
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noe fasitsvar på dette. Jeg vet ikke, det kommer helt an på mannen og situasjonen og ikke minst hans evne til selvinnsikt og ønsket om å oppsøke hjelp. 

• Liker 6
Skrevet

Niks. Ofte får dem et rusproblem når de kommer hjem. Ei venninne av meg sin eks som har vært soldat, hadde store drikke problemer. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Aldri i livet. Først og fremst pga en totalt annen kuktur. 

Er jo forskjell på en nordmann som har vært stasjonert i Afghanistan og en afghaner som har vært i krig.

Anonymkode: 9aabe...84e

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke turt det. Har hørt nok av historier om folk som klikker pga traumer fra krig. Hadde ikke turt å være sammen uten barn engang.

Jeg jobbet med en som hadde vært stasjonert i flere land med heftig krig. Han virket ustabil hele tiden. Han så seg tilbake flere ganger i løpet av dagen og virker som han hadde noen etter seg. En dag rabla han på jobben og ble hentet av politiet. Han kom aldri tilbake til jobb.

Det siste jeg hørte om han var at han flyttet utenlands og tok på seg oppdrag igjen. 
Han var aldri ufin mot meg, men hele hans væremåte gjorde meg veldig usikker. Jeg turte aldri være alene med han i ett rom. Skjedde det så gikk jeg it med en gang.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Niks. Ofte får dem et rusproblem når de kommer hjem. Ei venninne av meg sin eks som har vært soldat, hadde store drikke problemer. 

Men alle har ikke det. Mange klarer seg ganske godt etterpå. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Motelvibes skrev (2 minutter siden):

Aldri i livet. Først og fremst pga en totalt annen kuktur. 

Hæ? Han kan jo fortsatt ha like mye norsk kultur i seg, selv om han har vært utstasjonert i Afghanistan. Man mister jo ikke kulturen sin av den grunn.

Anonymkode: 7b07b...d0c

• Liker 10
Skrevet
Toyah skrev (1 minutt siden):

Det er sant!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet ut i fra det lille du skriver her, ts. Selv om han blir trigger av fødestuen, betyr jo ikke det han blir trigger av samliv og farsrollen. Jeg har en datter med PTSD etter overgrep, og hva hun trigges av og ikke trigges av gir ikke alltid mening. 

• Liker 4
Skrevet

Time will tell. 

Uansett er det ufint av deg å sitte her på kvinneguiden å synse i en tråd alle som kjenner paret vil lett kjenne dem igjen i. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen med store psykiske problemer burde få barn, mann eller kvinne.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Maestro skrev (7 minutter siden):

Det forteller en hel del om deg når du klarer å generalisere en hel gruppe ut i fra en venninnes eks. 

Måtte lese innlegget ditt to ganger, sa du virkelig dette. Joda, det gjorde du. 

TS, 

heldigvis får vi si så får veteraner i dag atskillig bedre oppfølging enn de gjorde tidligere. Så det er hjelp å få, forutsatt at de faktisk søker hjelp. 

Har selv vært i militæret i et par år, ikke tjenestegjort aktivt i utenlandstjeneste men har flere bekjente som har gjort det. Kanskje 20% av de får senskader mentalt etter endt tjeneste. Dessverre så er det noen som søker hjelp i flaska i stedet for legen. 

Som med alle andre mentale lidelser så er det inget generell svar, da hvert tilfelle er individuelt. Min bestefar tjenestegjorde i andre verdens krig, han tjenestegjorde også mange andre kriger i utlandet, Gaza, Kongo, Libanon m.m. Han var stødig som et fjell i hele sitt liv. 

Anonymkode: ba10a...241

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mamajune11 skrev (5 minutter siden):

Time will tell. 

Uansett er det ufint av deg å sitte her på kvinneguiden å synse i en tråd alle som kjenner paret vil lett kjenne dem igjen i. 

Så du kjenner paret altså? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det forteller en hel del om deg når du klarer å generalisere en hel gruppe ut i fra en venninnes eks. 

Måtte lese innlegget ditt to ganger, sa du virkelig dette. Joda, det gjorde du. 

TS, 

heldigvis får vi si så får veteraner i dag atskillig bedre oppfølging enn de gjorde tidligere. Så det er hjelp å få, forutsatt at de faktisk søker hjelp. 

Har selv vært i militæret i et par år, ikke tjenestegjort aktivt i utenlandstjeneste men har flere bekjente som har gjort det. Kanskje 20% av de får senskader mentalt etter endt tjeneste. Dessverre så er det noen som søker hjelp i flaska i stedet for legen. 

Som med alle andre mentale lidelser så er det inget generell svar, da hvert tilfelle er individuelt. Min bestefar tjenestegjorde i andre verdens krig, han tjenestegjorde også mange andre kriger i utlandet, Gaza, Kongo, Libanon m.m. Han var stødig som et fjell i hele sitt liv. 

Anonymkode: ba10a...241

Er jo ikke bare han jeg har hørt om da.. og typ alkohol blir mye drukket av ulike årsaker bla traume. Eller andre psykiske problemer. Er da de som drikker når de har en dårlig dag, uten underliggende problem. Altså, dem takler ting ved og drikke. Så ja nei, sier ikke at ALLE soldater gjør dette altså. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ser ikke helt problemet ut i fra det lille du skriver her, ts. Selv om han blir trigger av fødestuen, betyr jo ikke det han blir trigger av samliv og farsrollen. Jeg har en datter med PTSD etter overgrep, og hva hun trigges av og ikke trigges av gir ikke alltid mening. 

Men dattera di er ikke omsorgsgiver. Det er forskjellen. Hun har ikke ansvar for noen andres liv.

• Liker 2
Skrevet

Har 2 barn samt stebarn og er gift med forsvarsansatt som har vært 1 år i Afghanistan og 6 mnd i Mali.

Han har null traumer eller problemer i ettertid. Dønn solid.

Spørsmålet ditt har vel strengt tatt ikke noe med forsvarsansatte som har vært utstasjonert å gjøre, men om man ville valgt å få barn med et psykisk sykt menneske. Uansett hva årsaken er. Svaret mitt er nei.

Anonymkode: b7d30...f4a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor skulle ikke folk tørre det tenker jeg. Psykiske problemer kan alle få. Eller skje noe som en får traume av. Man vet aldri. Det kan skje/komme like plutselig som et lyn. Til og med etter man har fått barn.

En mann som har traume etter å ha vært i krig er ikke dårligere forelder enn alle andre av den grunn. Det er ingen som vet på forhånd hvor gode foreldre man blir. Ingen. Så man skal ikke dømme folk på grunn av traume og psykisk sykdom er min mening. De fleste takler småbarnstiden uten å klikke. At noen ikke klarer å være med på fødestua er helt normalt. 

Toyah skrev (21 minutter siden):

Nettopp :) 

Endret av Warrior
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har 2 barn samt stebarn og er gift med forsvarsansatt som har vært 1 år i Afghanistan og 6 mnd i Mali.

Spørsmålet ditt har vel strengt tatt ikke noe med forsvarsansatte som har vært utstasjonert å gjøre, men om man ville valgt å få barn med et psykisk sykt menneske. Uansett hva årsaken er. Svaret mitt er nei.

Samme her, de kjenner hverandre kanskje haha. 

Men min har problemer

Anonymkode: 612c2...a7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men forsvaret og krigsland er vel litt mer enn andre traumer og problemer folk kan få?  De har sett krig og sett folk blitt drept.  Ikke alle i forsvaret opplever dette. Så kanskje mannen din har vært heldig? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...