Gå til innhold

Vanlig å måtte kjøpe julegaver til barna sine og andre familiemedlemmer fra alle andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får spørsmål om dette hvert år. Pappa og mamma som sender meg penger for at jeg skal kjøpe julegaver fra dem til mine egne barn + mine søsken. Olderforeldrene til barna sender gjerne også penger og vil jeg skal kjøpe for dem også (dem kan jeg forstå mer fordi dem begynner å bli gamle). Nå har en venninne av det ene søskenet mitt spurt om hen kan sende penger til meg for at jeg skal kjøpe julegave til søskenet mitt fra vedkommende også.

Altså, jeg blir sliten av å bare tenke på julegavene jeg skal handle selv. Også må jeg kjøpe fra alle andre i tillegg. Det blir plutselig veldig mye julegavehandling på meg, i tillegg til at alt skal pakkes inn.

Er det kjipt av meg å si at disse får handle julegavene selv? Kan som sagt skjønne besteforeldrene mine som er gamle og vil slippe å handle. Men for alle andre som fint er oppegående nok til å gjøre dette selv, men ber meg gjøre det for å selv slippe styret?

Anonymkode: 1386a...7c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så vrang, at det gidder jeg ikke. Kjøper ikke besteforeldre gaver selv, får ungene penger. Jeg har mer enn nok å stri med selv til jul, om ikke jeg skal løpe butikkene rundt etter gaver fra andre. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjøper for min far som har dårlig helse og syns det er vanskelig å finne gaver generelt, og har kjøpt litt gaver for min bror når han bodde i utlandet siden det var svindyrt med frakt, men ellers får folk klare å fikse gaver selv. 

• Liker 1
Skrevet
Toyah skrev (5 minutter siden):

Jeg er så vrang, at det gidder jeg ikke. Kjøper ikke besteforeldre gaver selv, får ungene penger. Jeg har mer enn nok å stri med selv til jul, om ikke jeg skal løpe butikkene rundt etter gaver fra andre. 

Føler det samme, men vil ikke virke utakknemlig eller være vanskelig heller.

• Liker 1
Skrevet
Anonym6789 skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøper for min far som har dårlig helse og syns det er vanskelig å finne gaver generelt, og har kjøpt litt gaver for min bror når han bodde i utlandet siden det var svindyrt med frakt, men ellers får folk klare å fikse gaver selv. 

Flere av de som ber meg kjøpe, bor et stykke unna og er avhengig av å sende, men de bor ikke så langt vekk at fraktkosnadene ikke er overkommerlige. Det er liksom innad i Norge.

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som et luksusproblem. Skulle gjerne kjøpt alle gavene til egne barn selv, så hadde jeg spart masse penger og forsikret meg om at de fikk det de trengte og noe de ønsket seg. Problemet er at jeg gjerne vil vite at jeg må kjøpe dem i oktober og ikke i desember.

Anonymkode: f003f...5b0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette høres ut som et luksusproblem. Skulle gjerne kjøpt alle gavene til egne barn selv, så hadde jeg spart masse penger og forsikret meg om at de fikk det de trengte og noe de ønsket seg. Problemet er at jeg gjerne vil vite at jeg må kjøpe dem i oktober og ikke i desember.

Er som sagt ikke kun til barna mine, men også til mine voksne søsken.

Skrevet

Jeg har i flere år kjøpt gaver til mine barn fra alle beste-og oldeforeldrene. For meg er dette helt uproblematisk. Får overført penger i forkant og tar bildet av det jeg kjøper og sender til giveren slik at de vet hva de gir. De eldre slipper da å handla gaver til en haug barn/ungdommer det er vanskelig å ha handle til, og jeg får balansert deg ut alt etter hva ungene trenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og nå også av en venn til ene søskenet mitt.

Skrevet

Familien min er også ganske i siste liten, så spørsmålet fra de fleste kommer vel 14 dager før julaften.

Skrevet

Jeg har fått penger av mine foreldre i åresvis til julegave, til meg og mine to barn. I fjor ble jeg og min bror enig om at han kunne gi meg penger også for gaver de de.

For meg synest jeg  det er helt topp.  

Anonymkode: 0aeff...759

Skrevet

Jeg kjøper for alle som har lyst til å bare gi penger. Der er fordi jeg synes det er en uting med å bare bytte penger. 

Klart jeg ønsker at de heller skulle kjøpt gaver med omtanke, men det er vanskelig å kreve. 

Så lenge barna er små og synes julen er magisk passer jeg derfor på at de får gaver de ønsker seg fra både besteforeldre og resten av familien. Det er ikke så viktig for meg hvem som kjøper de, bare barna føler glede ved hver julegave.

Å kjøpe til venner av søsken hadde jeg ikke giddet. Får være måte på😅

Anonymkode: 00beb...c5d

Skrevet

Gjør ofte dette for mine foreldre og søsken. Bor et annet sted i Norge. For meg er det helt i orden, og jeg gjør det med glede. Skal sies at de ofte gjør tilsvarende tjeneste med gaver til familie som bor i samme by som dem, om jeg vet om det. 

Anonymkode: 911fd...09a

Skrevet (endret)

Jeg gjorde det i en periode for min mor da hun var skrøpelig og på sykehjem. Bedre enn perioden før da jeg måtte sette av en hel dag i førjulstida for å kjøre henne rundt for at hun skulle kjøpe selv. Var helt utslitt etter den dagen…

Jeg har ikke hatt tid til å kjøpe gaver hvis det er på det nivået som skisseres i hi, med full jobb går desember fort…

Ts er jo julegaveinnkjøper til hele slekta, her må det være innafor å sette ned foten. Ville kjøpt for oldeforeldre, de som er friske og rørige kan kjøpe selv, mener jeg. 
Helt innafor å si nei til dette. Si du ikke har tid. 

Endret av Bacteria
Skrevet

Jeg ser ikke problemet? Du kan kjøpe noe hvis barnet trenger det, ellers gjemme pengene til en annen gang. 

Anonymkode: 1bc68...a3a

Skrevet

Bare et spørsmål til dere som synes det er ok å fungere som gaveinnkjøper for hele slekta.. er dere i jobb? Fulltid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet? Du kan kjøpe noe hvis barnet trenger det, ellers gjemme pengene til en annen gang. 

Anonymkode: 1bc68...a3a

Problemet er at jeg må kjøpe problemer til «alle» fra «alle». Inkludert mine søsken. 

• Liker 1
Skrevet

Det er i hvertfall vanlig til egne barn. Det er ikke så lett for besteforeldre å finne noe passende for barn i dag, og har man slektninger som bor langt unna må det jo eventuelt sendes i posten også, og det blir fort dyrt. Da er det bedre å sette over penger og så kan foreldrene kjøpe noe som passer selv.

Anonymkode: 8ad13...296

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper til barna mine fra mine foreldre og besteforeldre. Akkurat det synes jeg er helt ok! 

Men jeg hadde aldri tatt på meg å kjøpe til andre - som til mine søsken fra deres venner… 

Anonymkode: 22c9b...9b7

Skrevet

Jeg sender ønskelister med linker til nettsteder hvor ting kan kjøpes, så kjøper ingenting for andre lenger. 

Anonymkode: bc851...db4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...