Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har nettopp gått gjennom økonomien «min» fra fellesøkonomien vår, han har regnet ut at jeg har brukt 40 000 kr ca siden april/mai. Må nevnes at i denne perioden har vi giftet oss ( brukt brudekjole, frisørbesøk både med striping + oppsatt hår) og en del klær, seng, sko, vognposer osv til to små barn er kjøpt inn for disse pengene. 

kjenner jeg synes dette var fryktelig ubehagelig og leit for begge to at det skal være sånn.

Hvordan løser dere felles økonomi ? Tar dere prosent av hva dere tjener inn på en konto? Og passer dere på hverandre økonomisk ? 

Anonymkode: ad1d4...788

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva du mente at det var trost at det skulle være sånn? At han gjennomgår hva du har brukt eller at du har brukt mye penger?

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Seng og vognpose er ikke din utgift, det er fellesutgift. Det samme er bryllaupsutgifter.

Løsningen er å ikke ha felles økonomi, men å ha en del av lønnen som egne lommepenger.

Skrevet

Ikke ha felles økonomi. Sett inn lik sum månedlig (uavhengig av inntekt) på felles konto for betaling av felles utgifter. Da slipper du med revisjon av kun én konto.

Anonymkode: 43d4c...8c5

• Nyttig 1
Skrevet

Men har han kritisert? Vært ufin? Eller har han bare satt opp et regnskap for å få oversikten?

Her fungerer felles økonomi utmerket. Slik vi gjør det;

Vi har hver vår lønnskonto. Så går lånet og alle faste regninger fra hans konto, alt av dagligvarer/hushold fra min, samt trekk til fondsparing/pensjon som omtrent tilsvarer lånet. Resten bruker vi som vi vil. Det som er igjen på konto på slutten av måneden overfører vi til høyrentekonto, som er ment til større innkjøp, oppussing, ferie, ny bil, etc. 

Legger oss aldri opp i hva den andre kjøper i og med at denne ordningen går rundt, og i pluss, hver måned. 

Om han legger seg opp i forbruket ditt får dere bare ha felles økonomi i stedet - og her skal selvfølgelig vognposer med mer inngå i fellesen. 

Anonymkode: b5217...dc9

Skrevet

Har 100% felles økonomi og vi har aldri gjennomgått noen kontoer eller kommet med pekefinger den ene eller andre veien. Jeg bruker veldig mye mer penger enn han og han tjener en del mer, men det har aldri vært et tema.

Vi snakker sammen ved store innkjøp og hva vi skal prioritere, men vi setter alltid av penger til både mat, regninger og sparer en del i tillegg.

Kunne aldri vært I et forhold hvor vi skulle passet på hverandre med lupe. Vi kommuniserer fortløpende hele tiden og er stort sett enig. Denne mnd brukte vi veldig mye penger på klær til mannen feks fordi han har fått seg ny jobb som krever ny garderobe. I tillegg til adventskalendere og julegaver. Da kan selvfølgelig ikke jeg unne meg noe særlig akkurat denne måneden, mens neste gang er det kanskje jeg som prioriteres.

Anonymkode: f2a7c...dd0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men har han kritisert? Vært ufin? Eller har han bare satt opp et regnskap for å få oversikten?

Her fungerer felles økonomi utmerket. Slik vi gjør det;

Vi har hver vår lønnskonto. Så går lånet og alle faste regninger fra hans konto, alt av dagligvarer/hushold fra min, samt trekk til fondsparing/pensjon som omtrent tilsvarer lånet. Resten bruker vi som vi vil. Det som er igjen på konto på slutten av måneden overfører vi til høyrentekonto, som er ment til større innkjøp, oppussing, ferie, ny bil, etc. 

Legger oss aldri opp i hva den andre kjøper i og med at denne ordningen går rundt, og i pluss, hver måned. 

Om han legger seg opp i forbruket ditt får dere bare ha felles økonomi i stedet - og her skal selvfølgelig vognposer med mer inngå i fellesen. 

Han ble ufin, og synes jeg lever over evne. Så dette ble veldig ubehagelig 

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere et felles budsjett og en felles månedlig budsjettgjennomgang for å være enige om hva dere bruker penger på?

Anonymkode: b4117...636

Skrevet

Det du ramser opp er jo ting som er felles... bryllup, utstyr til barna... mener han virkelig at det var unødvendig å bruke disse pengene? Hadde ikke barnet behov for vognpose for eksempel?

Anonymkode: 3168a...d60

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært meg ville et slikt regnestykke også blitt ubehagelig - for han. 

Ville startet med å foreslå en DNA prøve av barna, om han faktisk insinuerte at vognposer og seng ikke var en kostnad han skulle være med på. 

Og tatt det derfra. 

• Liker 16
Skrevet

For å unngå slike diskusjoner har vi alt felles, men får samme sum i «lommepenger» hver måned som vi disponerer fritt. Så da betales ting som vognposer og barneklær fra felleskontoen, mens alt eget forbruk er privat og ikke noe den andre skal legge seg opp i. Anbefales😊

Anonymkode: ea747...6eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville startet med å foreslå en DNA prøve av barna, om han faktisk insinuerte at vognposer og seng ikke var en kostnad han skulle være med på. 

Og tatt det derfra. 

Dagens!!! :fnise: 

Anonymkode: 6ecb2...25e

• Liker 4
Skrevet

Jeg og min mann har helt felles økonomi. Han tjener 3-4 ganger så mye som meg, og vi har komt frem til at vi vil dele livet sammen - med alt det innebærer. Han vil ikke at det skal være forskjell mellom oss, pluss at jeg tar mye mer ansvar for hjem og barn, da han er mye borte pga jobb. Vi har en felles lønnskonto, felles sparekonto, og en rekningskonto. Aldri snakk om mine og dine penger. 

i tillegg sparer vi til pensjon til meg, siden han kan pensjonere seg tidlig, slik at vi kan pensjonere oss på samme tid ❤️

Anonymkode: 1b9a3...7ec

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mannen min har nettopp gått gjennom økonomien «min» fra fellesøkonomien vår, han har regnet ut at jeg har brukt 40 000 kr ca siden april/mai. Må nevnes at i denne perioden har vi giftet oss ( brukt brudekjole, frisørbesøk både med striping + oppsatt hår) og en del klær, seng, sko, vognposer osv til to små barn er kjøpt inn for disse pengene. 

kjenner jeg synes dette var fryktelig ubehagelig og leit for begge to at det skal være sånn.

Hvordan løser dere felles økonomi ? Tar dere prosent av hva dere tjener inn på en konto? Og passer dere på hverandre økonomisk ? 

40 000 kr er mye penger. Snakker dere ikke om hva pengene går til? Hvem tjener mest? Hvem sparer mest? 

Hadde mannen min brukt 40 000 kr av "felleskontoen" uten å nevne innkjøpene på forhånd til meg, hadde jeg begynt å lure litt. Men det er også jeg som drar inn pengene i forholdet vårt, derfor vil jeg også vite om store utskeielser før det skjer, ikke etter. 

Noen er ekstreme til å svi av penger, og 5-10 000 kr i måneden på sånt, det hadde jeg stilt spørsmålstegn ved. 

Anonymkode: dd9d7...e94

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og tatt det derfra. 

Hvorfor i alle dager visste han ikke om vognposene FØR de ble kjøpt inn? Det er sånt man diskuterer på forhånd, uansett. 

Skrevet

brukt brudekjole, frisørbesøk både med striping + oppsatt hår) og en del klær, seng, sko, vognposer osv til to små barn er kjøpt inn for disse pengene. 

Han var med å gifte seg? Vet ikke om du kjøpte brudekjole..men det koster jo litt. Viste ikke mannen din om det? 

Sko, frisør, vognpose etc koster jo ikke så mye .

Men regner med da at seng og brudekjole er det som kostet mest..var han ikke med å kjøpte dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i alle dager visste han ikke om vognposene FØR de ble kjøpt inn? Det er sånt man diskuterer på forhånd, uansett. 

Diskuterer man virkelig OM man skal kjøpe vognpose? Det er jo bare en utgift man må ta når man har barn. Diskuterer du også om dere skal kjøpe mat og bleier til barna?

Anonymkode: 9919a...630

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Diskuterer man virkelig OM man skal kjøpe vognpose? Det er jo bare en utgift man må ta når man har barn. Diskuterer du også om dere skal kjøpe mat og bleier til barna?

Anonymkode: 9919a...630

Nei, men om det går 3000 kr til to vognposer, blir det snakket om på forhånd. 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner at det var ubehaglig.. Herregud for en mann.
Sett han til å handle utstyr til ungene og kritiser han etterpå for alle pengene han har brukt.

Dette er ikke normalt.

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles økonomi. Det hadde vi ikke fortsatt å ha om noen hadde begynt å overvåke og kartlegge den andre forbruk. 

Fellesøkonomi fordrer tillit og autonomi. Ellers mener jeg det ikke er en god løsning.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...