Gå til innhold

Holde igjen elever, er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En dag i uken må datteren min (6. klassing) gå rett fra skolen til kulturskolen for å rekke fiolintime. Hun har ca 5 min slack, men må være ganske effektiv. Men læreren de har i siste time denne dagen, holder ofte igjen elevene etter vanlig tid. Det er f.eks  fordi det har vært bråk i klassen, noen ikke rydder etter seg etc. Det gjør at datteren min flere ganger i høst har kommet for sent på spilling. I følge kontaktlærer har hun aldri hørt at datteren min er involvert i noe tull i disse timene, men sier at kollektiv avstraffelse ofte er det eneste som fungerer når flere i en gruppe oppfører seg dårlig. Men er dette greit? Har lærerne lov til å holde igjen elever som ikke har gjort noe galt, flere ganger, og som gjør at de ikke rekker andre avtaler? Hvordan ville dere tatt opp dette med skolen på en god måte?

Anonymkode: 110bc...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kollektiv avstraffelse er ikke lov

Anonymkode: 9f96f...505

• Liker 2
Skrevet

Så lærerern skal alltid bli igjen og rydde opp etter elever???? 

Det ville aldri funket på ungenes skole, der må alle som skal ta offentlig skolebuss gå 5 min før….. 

Klassen har ordenselever, de må bli igjen og rydde om det blir for mye kaos. Denne jobben kan ta litt tid. 

Anonymkode: 5b149...d6e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lærerern skal alltid bli igjen og rydde opp etter elever???? 

Det ville aldri funket på ungenes skole, der må alle som skal ta offentlig skolebuss gå 5 min før….. 

Klassen har ordenselever, de må bli igjen og rydde om det blir for mye kaos. Denne jobben kan ta litt tid. 

Anonymkode: 5b149...d6e

Hun var ikke ordenselev..  

Og igjen, om dem blir satt igjen så må dem få kjørt dem hjem også. 

Anonymkode: d2567...9b4

Skrevet

Det er ikke lov med kollektiv straff i skolen, dette er noe jeg først ville ha tatt opp med vedkommende. Kanskje det er mere til historien som du ikke kjenner til? Jeg ville også ha forklart att datteren din har fiolintime en spesifikk dag i uken, og dersom hun holdes igjen vil hun ikke rekke denne avtalen. Hvis det er noe spesifikke problemer som gjør att hun holder henne igjen etter endt time på fiolindager kan du be henne kontakte deg over telefon, slik att dere kan avklare saken dere imellom.

Også ville jeg ha sagt att dersom det å holde igjen elever uten gyldig grunnlag fortsetter, vil jeg muligens måtte ta opp problemstillingen med skoleledelsen.

• Liker 6
Skrevet

Ta deg en prat med rektor. Klart jenta må få gå så hun kommer seg på spilling 

Anonymkode: 32f67...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes alltid noen som ødelegger for andre. Sånn er livet. Kjipt. Men at en lærer holder igjen klassen pga klassen bråker, roter ovs er helt innafor 👍

Anonymkode: 592d0...798

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes alltid noen som ødelegger for andre. Sånn er livet. Kjipt. Men at en lærer holder igjen klassen pga klassen bråker, roter ovs er helt innafor 👍

Øøøø nei? Det er ikke lovlig. Hvorfor svarer du når du ikke har peiling?

Anonymkode: 9d244...3f5

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville ikke reagert om mine barn ble holdt igjen, om det var de som skapte trøbbel. Men kollektiv avstraffelse er utfordrende, fordi noen som ikke bryr seg om å holdes igjen, fint kan bråke for å ødelegge for andre. Da får plutselig noen bråkete elever en enorm makt over de andre elevene i klassen, f.eks. makt til å frata en annen elev muligheten til å rekke spilling på Kulturskolen. Det er ikke greit.

Anonymkode: 110bc...f50

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synest ikke dette høres greit ut i det hele tatt, og ville kontaktet assisterende rektor for å høre. Det er ikke normalt å holde over tiden i siste time, det vanlige er å kanskje avslutte timen 2-5 minutter før fordi elevene nettopp har ting de skal rekke.

Hva med de som skal rekke skolebuss? 

Jeg opplevde for ikke så lenge siden at barnet mitt ringte fordi han ikke hadde rukket skolebussen. Da var jeg heldigvis hjemme og kunne hente han. Men hva om ikke? Læreren hadde holdt de over tiden også var det hans tur til å rydde klasserommet og ta ut søpla. Dermed rakk han ikke bussen. Synest det overhodet ikke var ok. Sønnen min tok det fint, han går i 8.klasse så han ble ikke redd, men det var kjedelig for han å stå ute og vente i nesten 15 minutter. Men jeg tenker at andre og yngre barn ikke ville taklet det like fint, og kunne fått panikk og begynt å gråte over dette. Så det var rett og slett uansvarlig av læreren. 

Har selv jobbet som lærervikar og hatt siste time, og jeg avsluttet alltid 5 minutter før timen var slutt fordi de både skulle rekke å rydde klasserommet, ta ut søpla og de hadde en buss de skulle rekke. Likevel om jeg sluttet 5 minutter før så stresset elevene litt likevel. Ville aldri funnet på å holde de over tida!

Anonymkode: a35bd...e48

• Liker 3
Skrevet

Som lærer så syns jeg dette høres veldig feil ut. 
Kollektiv straff på denne måten er ikke greit. Jeg ville spurt om vedkommendes forklaring før jeg evt hadde tatt det videre med rektor. Er det utfordringer i en gruppe, bør dette jobbes med innenfor skoletiden. 

Anonymkode: d120c...744

Skrevet

For noe tull, har de problemer med elever så må de ta de det gjelder, de kan ikke straffe uskyldige for det andre gjør. Hadde ikke akseptert at mitt barn ble holdt igjen på grunn av at den gjengen som lager trøbbel og rot ikke klarer å ta seg sammen å rydde etter seg. Hvor er foreldrene til disse barna det lurer jeg på, hvis det er så stort problem at lærer har behov for å holde barna igjen etter skoleslutt så må jo foreldrene komme på banen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synest ikke dette høres greit ut i det hele tatt, og ville kontaktet assisterende rektor for å høre. Det er ikke normalt å holde over tiden i siste time, det vanlige er å kanskje avslutte timen 2-5 minutter før fordi elevene nettopp har ting de skal rekke.

Jeg opplevde for ikke så lenge siden at barnet mitt ringte fordi han ikke hadde rukket skolebussen. Da var jeg heldigvis hjemme og kunne hente han. Men hva om ikke? Læreren hadde holdt de over tiden også var det hans tur til å rydde klasserommet og ta ut søpla. Dermed rakk han ikke bussen. Synest det overhodet ikke var ok. Sønnen min tok det fint, han går i 8.klasse så han ble ikke redd, men det var kjedelig for han å stå ute og vente i nesten 15 minutter. Men jeg tenker at andre og yngre barn ikke ville taklet det like fint, og kunne fått panikk og begynt å gråte over dette. Så det var rett og slett uansvarlig av læreren. 

Har selv jobbet som lærervikar og hatt siste time, og jeg avsluttet alltid 5 minutter før timen var slutt fordi de både skulle rekke å rydde klasserommet, ta ut søpla og de hadde en buss de skulle rekke. Likevel om jeg sluttet 5 minutter før så stresset elevene litt likevel. Ville aldri funnet på å holde de over tida!

Måtte han vente i 15 minutter? 

Jeg er lærer selv, og har ca 30% elever som tar skolebuss. Vi begynner derfor å rydde i god tid om det trengs. Jeg har heller inndratt/endret aktivitet dersom behovet er der (om klassen er bananas og ikke følger en eneste beskjed, da blir det ikke rom for å sitte på grupperommet med noen venner og jobbe, eller rom for å høre musikk mens man jobber, da må vi tilbake til å skaffe arbeidsro og vise at de er verdig litt tillit først). Gjensitting er like mye overtid for meg som for dem. Og ingen liker det. 

Anonymkode: 612ae...d64

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Måtte han vente i 15 minutter? 

Jeg er lærer selv, og har ca 30% elever som tar skolebuss. Vi begynner derfor å rydde i god tid om det trengs. Jeg har heller inndratt/endret aktivitet dersom behovet er der (om klassen er bananas og ikke følger en eneste beskjed, da blir det ikke rom for å sitte på grupperommet med noen venner og jobbe, eller rom for å høre musikk mens man jobber, da må vi tilbake til å skaffe arbeidsro og vise at de er verdig litt tillit først). Gjensitting er like mye overtid for meg som for dem. Og ingen liker det. 

Anonymkode: 612ae...d64

Vet ikke om dette var ironisk ment eller ikke, men det tar ca. 12 minutter å kjøre til skolen, og jeg hev meg rundt så fort jeg kunne, men brukte kanskje 1-2 minutter på å kle på meg og hive meg i bilen. Så nesten 15 minutter ja. Han ringte akkurat når skolebussen var dratt og jeg var heldigvis tilgjengelig med en gang. Hadde det vært kortere avstand så hadde han jo ikke vært avhengig av å ta skolebussen nødvendigvis. Man kan feks. ha rett på å ta skolebuss visst det er mer en 3 km?, men bor man akkurat rundt 3 km fra skolen og tar skolebuss til vanlig, så er det jo ikke krise å måtte gå hjem i stedet så lenge det er på trygg vei. Men ikke alle bor supersentralt, men grisegrendt på bygda, og da er sånne avstander som hos oss vanlig for skole og visst han skulle gått hjem ville det tatt godt over 1 time og det er selvsagt helt uaktuelt (Heldigvis gangvei hele veien, men det er alt for langt å gå, hadde han hatt sykkelen der hadde det vært noe annet). Det er ca. 13 km til skolen. Tror vi er en av de i skolekretsen her som bor lengst unna skolen. 

Enig i at dersom man skal "straffe" (liker ikke det ordet) elevene, så er det bedre å gjøre det på andre måter. Om man skal ha noe faktisk gjensitting, som høres veldig udatert ut, så er det jo noe som burde være avklart på forhånd og foreldre informert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fem minutter i uken er faktisk to skoletimer på et år. Skal vi virkelig lære barna våre at det er ok å gå før tiden og ikke holde orden, fordi de er viktigst? Kjenner det provoserer meg. Og skole skal komme først, er faktisk ikke greit at lærer må avslutte timen før fordi noen skal rekke noe, da må foreldre heller legge opp god tid mellom hver ting altså, det er ikke lærer sitt problem. 

Og hvem skal rydde når klassen lager kaos og ingen gjør det da? Læreren? Skal de stakkars barna ikke ha noe ansvar i livet? 

Anonymkode: b3bcf...507

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er ikke lov

Anonymkode: a1324...e59

• Liker 1
Skrevet

Her skjedde det engang, det ble rabalder og skolen gikk ut og beklaget, for det var ikke lov å holde igjen elever. Ingen rakk bussen og alle låtte hentes

• Liker 2
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (42 minutter siden):

For noe tull, har de problemer med elever så må de ta de det gjelder, de kan ikke straffe uskyldige for det andre gjør. Hadde ikke akseptert at mitt barn ble holdt igjen på grunn av at den gjengen som lager trøbbel og rot ikke klarer å ta seg sammen å rydde etter seg. Hvor er foreldrene til disse barna det lurer jeg på, hvis det er så stort problem at lærer har behov for å holde barna igjen etter skoleslutt så må jo foreldrene komme på banen.

Hvor forekdrene er? Eh mest sannsynlig. På jobb

Skrevet

Jeg har noen klasser som pent må bli igjen hvis det ikke blir rydda bra nok. Det gjelder både før friminutt og i siste time. Det er ikke straff. De må rydde ferdig. Er det tydelig hvem som har rota og nekter å rydde, så lar jeg den personen bli igjen. Noen ganger gjelder det enkeltelevers/ gruppers plasser, og da kan man sende avgårde de som faktisk har rydda.

Men når det er mye bevegelse i rommet, man deler på utstyr osv, og det er vanskelig å vite hvem som har brukt hva, forventer jeg at alle hjelper til. Noen klasser klarer det fint, mens andre syns det er urettferdig. Det får de bare synes. Ellers er det innafor å gi beskjed om at ditt barn må dra tidlig. Jeg har sendt elever ut til skolebuss selv om de andre må bli igjen og rydde. Sånn er det bare. Til slutt pleier elevene å lære. De går lei av å miste friminutt og å måtte bli igjen, så de rydder rekordfort.

Anonymkode: 52c6f...ebe

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...