AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Vurderer å krype til korset i år å bli med på kommunen sin julefeiring for ensomme o.l i år, da de siste juleaftnene jeg har hatt har vært utrolig tøffe og ensomme. Dessuten er mor død nå så denne juleaften blir nok den verste. Det jeg er redd for er å komme i avisa og bli satt i offentlig gapestokk for hvermansen. Grunnen til at jeg vet om dette opplegget er jo fordi jeg har sett det i avisa i tidligere år. Hvor fotografen har tatt bilde av noen og så sitter der mennesker i bakgrunnen som uvitende blir med på bildet. Jeg har gjenkjent flere på de bildene, bl a rusmisbrukere og uteliggere jeg har sett i byen. Jeg er for blyg til å si fra at jeg ikke ønsker å bli tatt bilde av. Men det frister så lite å risikere å komme i lokalavisa og bli gjenkjent av naboer, familie, tidligere mobbere osv . Vet ikke om jeg hadde klart å kose meg der med mat hvis jeg ser at lokalavisa er der med kamera. Noe de tydeligvis pleier Hva gjør jeg? Anonymkode: f24a4...a6f 4
Sofakona Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Om du ser kamera så gå...eller må du si ifra at du ikke vil bli tatt bilder av. Men dette er jo en koselig sammenkomst og ikke noe p være flau over 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Det du kan gjøre er å melde deg som frivillig på arrangementet. Det er en måte å få effekten ut av arrangementet samtidig som du også bidrar. Anonymkode: 12a65...8f8 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Synes virkelig ikke noe om at lokalavisen henger ut svakerestilte på denne måten. Hvilken nyhetsverdi har det? Ville sendt inn klage til både avisen og organisatøren. Anonymkode: 428b4...8b7 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du kan gjøre er å melde deg som frivillig på arrangementet. Det er en måte å få effekten ut av arrangementet samtidig som du også bidrar. Anonymkode: 12a65...8f8 Jeg har egentlig mest lyst til å unne meg et varmt måltid å kjenne på en slags julefred akkurat på denne dagen.. Anonymkode: f24a4...a6f 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Mann deg opp til å si ifra! Det er ulovlig å publisere bilder uten folks samtykke. Jeg sier fra straks kameraene kommer fram på kurs, foredrag og ol. Da bli de litt flaue fordi det er jo fotografene som skal spørre først. Du er litt mer tilbakeholden enn meg, hva med å si fra til arrangør idet du ankommer. Si du synes det er hyggelig å kunne delta, men må be om å avstå fra å bli fotografert. Fysj for noen amatører! Anonymkode: 8a3fd...cac
Sofakona Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes virkelig ikke noe om at lokalavisen henger ut svakerestilte på denne måten. Hvilken nyhetsverdi har det? Ville sendt inn klage til både avisen og organisatøren. Anonymkode: 428b4...8b7 Henger ut svakere mennesker,? Vil heller si du har feil holdning. Vi har slik her vi bor og ser bilder innimellom av mennesker der. ..jeg synes det ser koselig ut og tenker de spiser god mat og kanskje får nye venner etc.. Aldri i livet at jeg tenker at dette er stakkars svake mennesker 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 Sofakona skrev (11 minutter siden): Henger ut svakere mennesker,? Vil heller si du har feil holdning. Vi har slik her vi bor og ser bilder innimellom av mennesker der. ..jeg synes det ser koselig ut og tenker de spiser god mat og kanskje får nye venner etc.. Aldri i livet at jeg tenker at dette er stakkars svake mennesker Men jeg vil ikke i avisa for dette. Jeg vil slippe å være alene på juleaften, men jeg vil ikke at det skal dokumenteres og vises fram til resten av byen. Anonymkode: f24a4...a6f 5 2 2
Sofakona Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg vil ikke i avisa for dette. Jeg vil slippe å være alene på juleaften, men jeg vil ikke at det skal dokumenteres og vises fram til resten av byen. Anonymkode: f24a4...a6f Hvorfor føler du slikt...føler du også slikt om de andre som spiser middag der? Mange som er der er alene,enker, enkemenn, single,unge og gamle. Det er jo ikke et sted å føle skam for å bli sett. Da kan du jo bli hjemme og spise middag Og om noen i byen skulle se deg i avisen.. hvorfor skulle de bry seg negativt...om de heltatt gidder å se på bilde og se deg tenker de heller nok...så koselig at han spiser med andre. Tror du nok sliter med negativ holdning om dette
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 Ok glem det da. Synes det er rart å fokusere på at jeg skal være stolt av dette og nærmest heller smile stolt til avisa når de kommer for å dokumentere. Anonymkode: f24a4...a6f 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 Sofakona skrev (4 minutter siden): Da kan du jo bli hjemme og spise middag Sikkert det jeg blir å gjøre også. Anonymkode: f24a4...a6f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 Sofakona skrev (21 minutter siden): Henger ut svakere mennesker,? Vil heller si du har feil holdning. Vi har slik her vi bor og ser bilder innimellom av mennesker der. ..jeg synes det ser koselig ut og tenker de spiser god mat og kanskje får nye venner etc.. Aldri i livet at jeg tenker at dette er stakkars svake mennesker TS skriver at det er rusmisbrukere og uteliggere som benytter seg av dette tilbudet. At dette er en gruppe i vårt samfunn som står svakere enn andre grupper er da virkelig ikke spesielt kontroversielt, så hva du vil med din kommentar må du forklare. Anonymkode: 428b4...8b7 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 Du kan si ifra til de som leder opplegget at du ikke vil bli tatt bilde av. Prøv ellers å slippe taket i skammen og tenk at du, som en hyggelig gjest, gjør en viktig jobb du også. Anonymkode: a766a...02e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS skriver at det er rusmisbrukere og uteliggere som benytter seg av dette tilbudet. At dette er en gruppe i vårt samfunn som står svakere enn andre grupper er da virkelig ikke spesielt kontroversielt, så hva du vil med din kommentar må du forklare. Anonymkode: 428b4...8b7 Er også mange aleneboere, pensjonister og andre som bare har lyst til å feire sammen med andre. Håper ts deltar og ser selv at det er langt ifra bare rusmisbrukere og uteliggere der. Anonymkode: a766a...02e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Skjønner deg veldig godt. Gi beskjed om at du ikke ønsker å bli fotografert. Håper du klarer å gå, og at du får en fin opplevelse ✨️🎄💕 Anonymkode: d355f...64d 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 Jeg skjønner deg godt. Hva med å skrive til dem på forhånd? Det føles kanskje mindre skummelt enn å snakke til arrangør og fotograf når du kommer. Da jeg jobba i lokalavis i sin tid sa alltid arrangøren ifra at vi var der, og at man måtte si ifra hvis man ikke ville fotograferes, så det bør være noe journalist/fotograf er vant til. Man plikter uansett å respektere det! Anonymkode: 98ff6...9de 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 Til dere som svarer kvitt deg med skammen ol. vær grei og les deg opp på lovverket: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/ Anonymkode: 8a3fd...cac 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 Forstår TS veldig godt her. Det er virkelig en uting at alt av arrangementer skal offentliggjøres med bilder hele tiden, uansett hva slags arrangement det er. Tenk de med for eksempel hemmelig navn pga vold og som kanskje er de med størst behov for nettopp disse arrangementene fordi de har brutt med nettverk og område, men må unnlate å gå pga de overivrige fotografene. Jeg ville ringt arrangørene på forhånd og sett om de kunne gjort noe med situasjonen. Skal avisa ta bilder, så må det være en grei sak å få noen til å stille opp, og ta bildet mot en vegg, juletreet eller noe som beskytter de som ikke ønsker offentlighet. Forstår godt at TS ikke vil stikke seg fram under feiringa og "rope" ut til fotografen. Må være mulig å kunne få nyte julaften uten gru. Anonymkode: 51390...070 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår TS veldig godt her. Det er virkelig en uting at alt av arrangementer skal offentliggjøres med bilder hele tiden, uansett hva slags arrangement det er. Tenk de med for eksempel hemmelig navn pga vold og som kanskje er de med størst behov for nettopp disse arrangementene fordi de har brutt med nettverk og område, men må unnlate å gå pga de overivrige fotografene. Jeg ville ringt arrangørene på forhånd og sett om de kunne gjort noe med situasjonen. Skal avisa ta bilder, så må det være en grei sak å få noen til å stille opp, og ta bildet mot en vegg, juletreet eller noe som beskytter de som ikke ønsker offentlighet. Forstår godt at TS ikke vil stikke seg fram under feiringa og "rope" ut til fotografen. Må være mulig å kunne få nyte julaften uten gru. Anonymkode: 51390...070 Veldig godt poeng! Anonymkode: d355f...64d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Synes virkelig ikke noe om at lokalavisen henger ut svakerestilte på denne måten. Hvilken nyhetsverdi har det? Ville sendt inn klage til både avisen og organisatøren. Anonymkode: 428b4...8b7 Tviler på at de gjør det for å henge ut folk, hensikten er nok god. Når dette er sagt så forstår jeg at ts ikke vil bli fotografert. Anonymkode: 6cff6...405 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå