Gå til innhold

Barn med uvanlig mye sykdom i høst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre med barn i skolealder som har vært unormalt mye syk denne høsten?

Min datter på 10 år har siden slutten på august hatt 3 runder med diaré og feber, og 6 runder med sår hals og feber 😟 Hver gang har feber vært rundt 38, så aldri høy feber.

Femte runde med feber var vi på legevakten, med beskjed om at det var bare et virus med halsbetennelse. Dette var 2 uker siden, og i helgen ble hun syk igjen, med feber, sår hals og hovne lymfeknuter på halsen.... Negativ covid test hver gang. 

Venter på svar om legetime, men i mellomtiden lurer jeg på om andre har opplevd lignende! Begynner å bli redd for at det kan være noe alvorlig, men skjønner ikke helt hva det kan være i så fall 😐

Anonymkode: b28f2...087

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

vi har vært syke i tre måneder, den ene runden avsluttes med starten på den neste. 

Jeg orker ikke mer snart. Har aldri vært så mye syk i hele mitt liv.

Anonymkode: aec9e...d67

• Liker 1
Skrevet

Hele halvåret har vært sykdom, ettåring i hus og fire runder feber og virus siden august. Sitter gjerne i lenge og når ungen først er helt frisk og kvitt hosten, kommer det ny runde. Orker snart ikke mer jeg heller, for det er uutholdelig i kombo med jobb. Synes ikke dette med unger i barnehage og 100% stilling oppleves så veldig kvinnefrigjørende. Dette er det vanskeligste jeg har stått i i hele mitt liv. Når barnet blir syk blir jeg selv veldig sliten, våkner mye på natta pga hoste og snørr, feber og man blir jo helt gåen. Og arbeidsgiver drar i ene armen, og forpliktelser og omsorg til barnet ditt drar i den andre. Deler på ansvaret med samboer, men merker at det er utrolig krevende og føles som man kan kollapse helt i perioder. Kan ikke være sunt. Misunner min mor som satt hjemme og kunne konsentrere seg om barna til vi begynte på skolen. Tror aldri kvinner har hatt det tøffere enn nå. Husarbeidet er det også primært vi som må ta . Ikke rart det blir mange sykemeldinger 

Anonymkode: cac75...08b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja. 

vi har vært syke i tre måneder, den ene runden avsluttes med starten på den neste. 

Jeg orker ikke mer snart. Har aldri vært så mye syk i hele mitt liv.

Jeg kjenner også på det at jeg snart ikke orker mer. Er helt ødelagt. Er dette virkelig innafor? Har du også en jobb du må skjøte mitt oppi alt dette? Jeg er som en zombie på jobb om dagen. 

Skrevet

Etter to år med restriksjoner, hvor vi ikke har vært utsatt for et eneste virus eller bakterie (omtrent) er immunforsvaret på et bunnivå, og det kommer til syne nå. Ganske logisk, egentlig...

Selv er jeg av typen som "aldri blir syk" - men siden påske har jeg vært forkjølet tre ganger 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kjenner også på det at jeg snart ikke orker mer. Er helt ødelagt. Er dette virkelig innafor? Har du også en jobb du må skjøte mitt oppi alt dette? Jeg er som en zombie på jobb om dagen. 

Har en jobb og arbeidsgiver som tilrettelegger. Jeg er ikke uerstattelig, så lederen min delegerer ut oppgavene mine når jeg er borte. Samboeren min tar også sine sykt barn-dager. 

men når vi selv blir like syke, så går det jo ikke. To dager hjemme med sønnen min, og så fire dager hvor JEG er syk. Repeter neste uke… Begynner å bli GAL. 

• Hjerte 1
Skrevet
Teatrica skrev (8 minutter siden):

Etter to år med restriksjoner, hvor vi ikke har vært utsatt for et eneste virus eller bakterie (omtrent) er immunforsvaret på et bunnivå, og det kommer til syne nå. Ganske logisk, egentlig...

Selv er jeg av typen som "aldri blir syk" - men siden påske har jeg vært forkjølet tre ganger 🙂 

Dette tror jeg kan være en grunn, men jeg tror kanskje det er mer sammensatt enn som så.

Mulig jeg tar feil, men jeg har faktisk et inntrykk av vi post-pandemi nå faktisk har blitt enda dårligere til å holde hos hjemme når vi er syke, så jeg tror også det faktisk kan være at vi har mer virus i omløp fordi vi ironisk nok har klart å senke terskelen for å møte opp syke etter å i 2 år vært opptatt av å ikke møte med det minste symptom og at vi har mistet litt terskel for sunn fornuft her. Fordi vi skal ta igjen så mye og folk sikkert er leie, og ikke minst at arbeidsgivere som ikke lenger ønsker å tilrettelegge for covid-sykdom og bruker det med at retningslinjene tillater at man møter opp med covid nå i mange yrker, også blir det mer sånn at visst man melder i fra at man er syk, så sier arbeidsgiver "kom på jobb uansett, du må ikke holde deg hjemme lenger, du kan ha på munnbind etc.", uten å tenke på om en gang egentlig er i form til å jobbe. Så mange som før ville tatt en sykedag pre-covid pga. form, blir nå presset på jobb av sjefer som mener at sykdom ikke er godt nok lenger. 

Anonymkode: 6a9a2...ee9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår bekymringen din! Treåringen her var sånn i fjor. Han var syk konstant og var heldig hvis han fikk være frisk én uke før han ble syk igjen. Jeg trodde jo etterhvert at det måtte være leukemi, men det er som flere her nevner immunforsvaret vårt som er på bunn. 

Jeg ville uansett sjekket det hos en lege så ikke faktisk alvorlig sykdom bare blir bagatellisert med at «alle er syke nå».

Anonymkode: f2ab1...8ab

Skrevet

Kan si at når jeg var liten og gikk på barneskolen så var jeg også mye syk og hadde influensa og halsbetennelse osv. Det endte med at jeg fjernet mandlene og etter det så var jeg bare normalt syk 1-2 ganger i året. Har liksom bare influensa eller forkjølelse. Var siiiiiiinnnnnsykt digg som barn å slippe å være så mye syk. Skal sies at da jeg våknet fra operasjonen trodde jeg at jeg skulle dø 😂 «jeg kommer til å døøøøø» sa jeg 😂🤭 Så vil anbefale hvertfall å tenke på å fjerne mandler 🥰

Anonymkode: b4d45...a4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette tror jeg kan være en grunn, men jeg tror kanskje det er mer sammensatt enn som så.

Mulig jeg tar feil, men jeg har faktisk et inntrykk av vi post-pandemi nå faktisk har blitt enda dårligere til å holde hos hjemme når vi er syke, så jeg tror også det faktisk kan være at vi har mer virus i omløp fordi vi ironisk nok har klart å senke terskelen for å møte opp syke etter å i 2 år vært opptatt av å ikke møte med det minste symptom og at vi har mistet litt terskel for sunn fornuft her. Fordi vi skal ta igjen så mye og folk sikkert er leie, og ikke minst at arbeidsgivere som ikke lenger ønsker å tilrettelegge for covid-sykdom og bruker det med at retningslinjene tillater at man møter opp med covid nå i mange yrker, også blir det mer sånn at visst man melder i fra at man er syk, så sier arbeidsgiver "kom på jobb uansett, du må ikke holde deg hjemme lenger, du kan ha på munnbind etc.", uten å tenke på om en gang egentlig er i form til å jobbe. Så mange som før ville tatt en sykedag pre-covid pga. form, blir nå presset på jobb av sjefer som mener at sykdom ikke er godt nok lenger. 

Dette også.. Mannen min ble syk på torsdag - måtte på jobb uansett. Fredag var han så dårlig at han måtte bli hjemme. Vært sengeliggende hele helgen og begynner nå å komme seg, så fått sykemelding til onsdagen. Mulig han går på jobb i morgen om formen er enda bedre igjen, men jeg tenker at han burde vente enda noen dager 😷

Anonymkode: b4d45...a4d

• Liker 1
Skrevet

Ikke så mye som du beskriver, men mine to barn (5 og 7) har vært mer syke i år enn i alle foregående år til sammen.. 

Anonymkode: 1f40d...d85

Skrevet

Jeg er hjemme med sykt barn i dag, de ringte fra skolen. Jeg synes også at det har vært veldig mye nå i høst. Jeg opplever det som pinlig å ringe arbeidsgiver, fordi det har vært så mye i høst.

Har også en 3-åring som har hatt sitt. Siden hun går i bhg så er det jo ikke noe faglig de går glipp av.

3.klassingen har vel vært syk 5-8 dager nå i høst, jeg synes det begynner å bli ganske mye. Og jeg får også dårlig samvittighet på grunn av det også.

Første året, da det var koronarestriksjoner, tror jeg han var borte 1-2 dager på hele første klasse.

Så, jeg synes det er litt lettelse å lese at andre sliter med det samme, og at det ikke er bare mine barn som er så mye syke i år.

Anonymkode: b7ab7...496

• Liker 1
Skrevet

Tvillingene mine på 2 har også vært mye og langvarig syke i høst. Som eneste småbarnsmor på jobb føler jeg veldig på det. 

Anonymkode: fe1d2...22a

Skrevet

Vi hadde veldig lite forkjølelser og sykdom i 2020 og 2021 fordi folk holdt seg hjemme med sykdom, og nå har det eksplodert helt fordi nå går alle på jobb/skole/bhg med symptomer. Vi burde funnet en bedre balasegang. Ingen vinner på at alle skal være så mye syke hele tiden. Vi burde holdt oss mer hjemme til vi var friske og brukt munnbind hvis man nettopp har vært syk for å ikke smitte andre. Men for å gjøre det så må det nesten en holdningsendrig til i hele befolkningen.

Anonymkode: c19a6...ba4

• Liker 1
Skrevet
Teatrica skrev (1 time siden):

Samme her i huset...

Så blir ekstra irritert over alle "hold deg hjemme om du er syk" trådene her nå.

La oss heller få opp immunforsvaret til et normalt nivå igjen. Der vi kunne bevege oss rundt snufsing og hosting på skole, jobb og butikk, uten at vi ble syke selv. 

Anonymkode: 4bace...a3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde veldig lite forkjølelser og sykdom i 2020 og 2021 fordi folk holdt seg hjemme med sykdom, og nå har det eksplodert helt fordi nå går alle på jobb/skole/bhg med symptomer. Vi burde funnet en bedre balasegang. Ingen vinner på at alle skal være så mye syke hele tiden. Vi burde holdt oss mer hjemme til vi var friske og brukt munnbind hvis man nettopp har vært syk for å ikke smitte andre. Men for å gjøre det så må det nesten en holdningsendrig til i hele befolkningen.

Jeg tror ikke man blir hyppigere syk om man har et normalt år, med normal eksponering for sykdom. Da det i stor grad er de samme sykdommene som sirkulerer, og man også kan bli smittet av folk som ikke vet de er syke. 

Jeg har bodd tett i storby, med snufsing og sykdom rundt meg hver dag hele dagen. Og ble akkurat like ofte syk som på bygda i Norge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette tror jeg du har mye rett i - i tillegg virker det som om en negativ covid-test er et fripass for å ikke holde seg unna når man er syk. "Jeg er sørpe forkjøla, men det er ikke korronna asså" er en setning jeg hører veldig ofte om dagen. "Nei nei, men jeg kan da bli like mye smittet av denne "vanlige" forkjølelsen din!".

• Liker 2
Skrevet

Samme her i huset...

Så blir ekstra irritert over alle "hold deg hjemme om du er syk" trådene her nå.

La oss heller få opp immunforsvaret til et normalt nivå igjen. Der vi kunne bevege oss rundt snufsing og hosting på skole, jobb og butikk, uten at vi ble syke selv. 

Immunitetsgjeld er er begrep som ble oppfunnet i 2021. Vi må ikke bli utsatt for ørten virus for å holde oss friske. Mange av virusene gir veldig kortvarig immunitet, f.eks korona kan reinfisere etter 4 uker. Det beste er at folk holder seg hjemme til de er friske.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Immunitetsgjeld er er begrep som ble oppfunnet i 2021. Vi må ikke bli utsatt for ørten virus for å holde oss friske. Mange av virusene gir veldig kortvarig immunitet, f.eks korona kan reinfisere etter 4 uker. Det beste er at folk holder seg hjemme til de er friske.

Det er ikke et nytt begrep, nei.

Det har vært mange saker oppgjennom historien der det som er en uskyldig forkjølelse for en europeer har utryddet større deler av stammer og mindre folkegrupper. 

Og ja, man kan få korona på nytt, men uten at vi hadde hatt andre runder med influensa, etterhvert vaksiner, vært gjennom tilsvarende før, så ville det vært dødelig. På min andre runde merket jeg ingenting, overhodet, selv om det var 5mnd siden sist smitte, og 6mnd siden siste vaksine. 

Skrevet

Det er ikke et nytt begrep, nei.

Det har vært mange saker oppgjennom historien der det som er en uskyldig forkjølelse for en europeer har utryddet større deler av stammer og mindre folkegrupper. 

Og ja, man kan få korona på nytt, men uten at vi hadde hatt andre runder med influensa, etterhvert vaksiner, vært gjennom tilsvarende før, så ville det vært dødelig. På min andre runde merket jeg ingenting, overhodet, selv om det var 5mnd siden sist smitte, og 6mnd siden siste vaksine. 

Nå viser all forskning at reinfeksjoner av corona faktisk gir økt risiko for senskader. https://www.nrk.no/osloogviken/koronastudie_-ny-smitte-oker-risikoen-1.16176686

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/EQxLr2/stor-studie-gjentatt-coronasmitte-dobler-doedsrisiko

Å bli smittet flere ganger av coronaviruset kan gi alvorlige konsekvenser, ifølge en ny, omfattende studie. – Et veldig alvorlig varsko, sier norsk forsker.

Og begrepet immunitetsgjeld ble oppfunnet i 2021 av noen franske forskere uten basis i forskning. Ja, di dro med oss farlige sykdommer til indianerene som smallpox, men dette var sykdommer som var farlige for alle.

The phrase “immunity debt” comes from a French position paper published in 2021. No evidence was cited to back up this claim.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...