AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Tørkerulleffekten, det vil si at forskjellen for hvert kilo ned vises mer og mer jo lenger ned i vekt man kommer. En ny tørkerull ser man ingen forskjell på om man tar et tørk eller tre, men etterhvert synes hvert ark bort veldig godt. Jeg har gått ned 18kg og i det siste har jeg fått masse kommentarer på det. De første 10kg ned syntes knapt og ingen sa noe, men det er tydelig at de siste kiloene har blitt veldig synlig. Bør ned sikkert 20kg til så jeg er ikke akkurat slank. Har du merket det? Hva synes du om å få kommentarer, blir du glad eller vil du helst at folk ikke skal si noe om det? Anonymkode: 8377c...a59 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 I starten: ble veldig ubekvem og flau. Mest fordi det da ble så tydelig for meg at alle andre også (selvsagt) hadde vært så klar over at jeg var tjukk tidligere. Etter en stund: ble litt vant med min nye kropp og at jeg ikke lengre var stor, og da ble de få kommentarene som kom (folk først sier ikke noe, og de som gjør sa jo positive ting!), tok jeg i mot med et smil og en ny trygghet. Nå: ubehagelig igjen, for nå er kommentarene litt mer..ikke 100% positive. Har tatt av for mye 😕 Anonymkode: 4fba2...f95 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Min erfaring er at de aller skjer fleste ikke sier noe. Jeg gikk ned 40kg. Anonymkode: 962c4...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Jeg personlig syns det er en uting å kommentere andres kroppen enten det er den ene eller andre veien.. Min datter har faktisk utviklet anoreksi på bakgrunn av dette 🥺 At "alle" ga så mange komplimenter på at hun var blitt så flott etter å ha tatt av noen kilo 🤯😕 Har selv gått ned 10 kg, og har heldigvis ikke fått noen kommentarer på det i det hele tatt. Så min mening er at man bør holde sine tanker om andres kropper for seg selv - om man ikke kjenner personen man ønsker å gi et kompliment svært godt. Men selv da syns jeg heller at man bør kommentere noe om hvor flott det er at personen har fått til en livsstilsendring - enn hvordan kroppen ser ut.. Man vet ALDRI hva slags tanker rundt mat og kropp den andre eventuelt strever med... . Anonymkode: 00180...dda 9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 Jeg synes vekttap eller økning for den del er en veldig underlig ting å kommentere overfor bekjentskaper. Anonymkode: 443b4...5b0 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Jeg vil ikke ha kommentarer, eller "komplimenter" som de kaller det. Min kropp er privat og størrelsen likeså. Anonymkode: bd26c...e54 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 Og jeg vil gjerne ha kommentarer på hvordan jeg ser ut! Folk er forskjellige🤷🏼♀️ Anonymkode: 05c4f...d01 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 Jeg har gått fra en bmi på 27 til 19, og får stadig mer og mer kommentarer. Og ofte føles de negativt ladet. Føler ofte jeg må forsvare meg på en måte, og at spesielt familie og kollegaer tenker de kan si alt mulig ang min kropp uten at det er noe galt i det. På pauserommet under kakelunsj forrige uke ; «men! Skal du ikke ha kake heller nå da? Kjære deg, du må da spise, du er jo så tynn!» altså.. jeg er sååå lei at jeg nesten smalt tilbake med «skal du virkelig ha så mye kake, du som er så kjukk?» … da hadde det blitt klein stemning på pauserommet vil jeg tru🤣 Anonymkode: ced72...998 4 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 Jeg elsker positive kommentarer på vekttapet. Må innrømme det, sikkert ikke så populært å si. Ikke det at jeg trenger bekreftelse, men det er likevel kjekt med positiv oppmerksomhet. Nå går ikke alltid kommentarene så direkte på kropp, mer "wow, du ser bra ut!!", "denne kjolen kledde du", "du stråler". Jeg fikk positive kommentarer da jeg var overvektig også, men på en annen måte, mer typ "det var en fin farge på den kjolen" eller fikk kommentarer på håret eller sminken, nå føles kommentarene mye mer oppriktige, jeg bare ser det på folk at de er happy på mine vegne ❤️ Anonymkode: 6077a...551 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I starten: ble veldig ubekvem og flau. Mest fordi det da ble så tydelig for meg at alle andre også (selvsagt) hadde vært så klar over at jeg var tjukk tidligere. Etter en stund: ble litt vant med min nye kropp og at jeg ikke lengre var stor, og da ble de få kommentarene som kom (folk først sier ikke noe, og de som gjør sa jo positive ting!), tok jeg i mot med et smil og en ny trygghet. Nå: ubehagelig igjen, for nå er kommentarene litt mer..ikke 100% positive. Har tatt av for mye 😕 Anonymkode: 4fba2...f95 Er det de som synes du har gått ned for mye eller har du objektivt gått ned for mye? Og hva sier de, er det slemt eller på en måte rotet i bekymring? Jeg synes det er vanskelig å vite hva man skal si. Veldig nærliggende å bare smile og si takk, selv om man helst ikke vil at det skal være et tema. Anonymkode: 8377c...a59
klarinetta Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tørkerulleffekten, det vil si at forskjellen for hvert kilo ned vises mer og mer jo lenger ned i vekt man kommer. En ny tørkerull ser man ingen forskjell på om man tar et tørk eller tre, men etterhvert synes hvert ark bort veldig godt. Jeg har gått ned 18kg og i det siste har jeg fått masse kommentarer på det. De første 10kg ned syntes knapt og ingen sa noe, men det er tydelig at de siste kiloene har blitt veldig synlig. Bør ned sikkert 20kg til så jeg er ikke akkurat slank. Har du merket det? Hva synes du om å få kommentarer, blir du glad eller vil du helst at folk ikke skal si noe om det? Anonymkode: 8377c...a59 Jeg har vært slank/tynn i mange år, og har fått mange kommentarer om at jeg "ser sprek ut", men gikk ned enda et par kilo tidlig dette året pga sykdom, bl.a korona. Plutselig fikk jeg kommentarer fra voksne mennesker om at jeg så så tynn ut... ble ganske satt ut over å bli kommentert på den måten. Og kjente at det var ubehagelig- ikke at jeg ikke takler det, men faktisk har jec gått inn for å legge på meg litt det soste halvåret, nettopp pga det. Tror mange føler seg utilpass rundt folk som er litt "utenfor normalen" uansett hva det gjelder... så nå har jeg spist på meg en liten bulemage, og håper alle er fornøyd!! 😜 Endret 28. november 2022 av klarinetta
Million Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 (endret) Jeg synes ikke noe om å kommentere vekten til folk, enten den er for høy eller lav. I mange, mange år av livet mitt var jeg svært undervektig, rett og slett radmager. Helt naturlig. Skyldes ingen spiseforstyrrelser, jeg bare var så tynn. Moren min sa at jeg var tynn som en strek fra jeg lærte å gå som liten. Og som folk har kommentert opp gjennom årene... hvorfor tror alle det er fritt frem å kommentere kroppsvekten til tynne folk? På mer eller mindre ufine måter også. Det var veldig ofte eldre damer som kommenterte, men kvinner i alle aldere kritiserte vekten min støtt og stadig. Aldri menn egentlig, som jeg kan huske. Kvinner er fæle til det der med å kommentere vekten til andre. Jeg er glad jeg er normalvektig i dag. Kiloene la seg endelig på kroppen min da jeg kom i 40-årene. PS! Jo, jeg husker en grinete gammel gubbe som kommenterte vekten min en gang da jeg var barn. Kanskje jeg var 11 år eller noe. Var på besøk på gården hans, og han så på meg og med et fnys sa han noe om at jeg var mager og at jeg burde "gå heim og ete noke graut!" Endret 28. november 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #13 Skrevet 18. desember 2022 Jeg tror jeg ville syntes det var hyggelig fra en kjæreste/andre nære som visste at jeg forsøkte å gå ned i vekt. Men IKKE fra folk jeg aldri har pratet med om det. Jeg synes ikke det er komfortabelt når en bekjent kommenterer det i butikken, at en venninne jeg ikke har sett på lenge eller en kollega snakker om det. Jeg liker ikke kommentarer om vekt fordi det blir så tydelig at folk går rundt og vurderer kroppen min. "Wow, du har gått ned i vekt! Så fin du har blitt!" betyr jo at de tidligere har sett kroppen min og tenkt "hun er ikke fin". Mens nå er jeg plutselig i en mer akseptabel størrelse for dem? Selv har jeg ikke det samme synet på vekt som mange. Jeg mener at folk kan se veldig bra ut selv om de har noen kilo for mye. Og at det viktigste er hvorvidt personen selv trives og er frisk. Er forsåvidt det samme med andre ting. Jeg hater at folk skal vurdere utseendet mitt og komme med kommentarer om hva jeg gjør eller ikke gjør som etter deres oppfatning er en forbedring eller forverring. "Vært hos frisøren? Så fin du er" Du kler jo myye bedre å være blond!" er bare unødvendig, synes jeg. Anonymkode: f76c2...150 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 19.35): Er det de som synes du har gått ned for mye eller har du objektivt gått ned for mye? Og hva sier de, er det slemt eller på en måte rotet i bekymring? Jeg synes det er vanskelig å vite hva man skal si. Veldig nærliggende å bare smile og si takk, selv om man helst ikke vil at det skal være et tema. Anonymkode: 8377c...a59 Tja. De synes jeg har gått ned for mye, og jeg synes vel egentlig det selv også (sånn utseendemessig, er litt ubehagelig å se bilder av meg selv nå kontra 5-7 kg siden..det så bedre ut. Men strever litt med mat og sånt av andre grunner så da blir det slik). Jeg vet det er ut fra bekymring, men aller mest tror jeg den kommer av at forskjellen er så stor. Altså de er vant til å se meg med fedme, så selv om jeg ikke er undervektig så synes de kanskje det ser slik ut? Og da blir bekymra? Men kommentarene er uansett ubehagelige. Objektivt sett så er det ikke noe bekymringsverdig med vekten min, jeg har en BMI på 19. Egentlig tror jeg at for min del så er kommentarer mest ubehagelige når de berører noe jeg selv er litt misfornøyd med. Om det er ene eller andre veien, eller et ømt punkt jeg ikke vil ha fokus på. Det vet en jo aldri om andre folk, så bare…ikke si noe? Anonymkode: 4fba2...f95 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #15 Skrevet 18. desember 2022 Jeg er syk og gikk ned halve meg. Fikk massssse skryt. Noe i starten, men mer etterhvert. Kunne si til folk at jeg var syk, og folk fortsatte å rose. Jeg synes ikke noe om det. Har gått noe opp, men er normalvektig. Gikk først fra kraftig overvektig til undervektig. Sliter med spiseforstyrrelser også så det er ikke lett. Jeg praktiser selv at om folk selv skryter av at de har tatt av, eller bare sier de jobber med å gå ned, og det er noe de trenger, så prøver jeg å støtte opp om det, men jeg kan ikke fordra de der «så fin du er blitt». Var en ikke fin før også? Anonymkode: 49367...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #16 Skrevet 18. desember 2022 Blir fryktelig ubekvem av kommentarer om kroppen min. Har aldri vært overvektig. Men det er som om det at en annen person på en måte har gransket meg uten at jeg har tenkt på det. Hadde aldri falt meg inn å kommentere vekttap, uansett om det syns veldig. Trodde det var høflig. Anonymkode: 9bd59...8d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå