AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Del Skrevet 28. november 2022 Drikker du alkohol i ammeperioden? I så fall, hvor mye og hvor ofte? Fullammer eller delammer du? Venter du noen timer med å amme etter at du har drukket? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Selv drikker jeg i snitt et glass vin i uka. Venter et par timer etter det før jeg ammer. Men har lest og hørt at promillen barnet får er forsvinnende liten selv om mor skulle ha så høy promille som 1,5-2. Samtidig tenker jeg det kanskje kan ha langtidsvirkende effekt på barnet dersom man drikker hyppig (selv om det er lite hver gang). Men jeg har ikke peiling Anonymkode: c6347...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #2 Del Skrevet 28. november 2022 Ja jeg drakk alkohol mens jeg ammet. Drakk 1-2 glass vin ca én gang i uken. Ammet som normalt etterpå, ventet ingenting. Mengden alkohol barnet får i seg er helt marginal, man kan være stupfull og alkoholnivået i melka er fortsatt ikke farlig for ungen. Det er mer alkohol i Kefir, enn i morsmelk. Men, man skal jo være i stand til å ta seg av ungen - og det er jo veldig viktig. Derfor drakk jeg aldri mer enn maks to glass, ville ikke bli beruset Anonymkode: 41edd...858 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Del Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja jeg drakk alkohol mens jeg ammet. Drakk 1-2 glass vin ca én gang i uken. Ammet som normalt etterpå, ventet ingenting. Mengden alkohol barnet får i seg er helt marginal, man kan være stupfull og alkoholnivået i melka er fortsatt ikke farlig for ungen. Det er mer alkohol i Kefir, enn i morsmelk. Men, man skal jo være i stand til å ta seg av ungen - og det er jo veldig viktig. Derfor drakk jeg aldri mer enn maks to glass, ville ikke bli beruset Anonymkode: 41edd...858 Det er dette jeg også har hørt. Har du noe forskning eller lignende på dette du kan anbefale? Har sett episoden om amming og alkohol av Folkeopplysningen, som jeg syns belyste det bra. Men igjen, skulle gjerne ha visst mer om det er forsket på om hyppigheten av alkoholinntak kan ha skadelige effekter. Ikke det at jeg hverken drikker ofte eller tenker å drikke meg dritings - jeg er nok bare litt nervøs av meg når det gjelder dette 😅 - ts Anonymkode: c6347...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #4 Del Skrevet 1. desember 2022 Ja jeg drikker 1-2 enheter om jeg er sammen med baby og maks 4 (tenker da at et 0,4 glass øl er 1 enhet) om jeg skal hjem til baby etterpå. Tenker mer på at jeg ikke skal være påvirket når jeg bærer baby, samsover osv, ikke på melka. Venter ikke før amming. Jeg drikker sjeldent da, det er om vi har hatt besøk, tatt en øl med samboeren, vært borte osv.. Kanskje 1 gang annenhver uke. 9 mnd gammel baby. Anonymkode: c4a4d...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #5 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg var på julebord nylig og da drakk jeg kanskje 5 enheter alkohol. Ammet ikke før hun våknet neste morgen i rundt 8-tiden. Da var det vel 10 timer siden jeg tok siste drink. Jeg personlig er ikke komfortabel med å drikke og så amme med en gang, jeg tenker ut fra et føre-var prinsipp. Og forholder meg til anbefalingene fra ammehjelpen. Vet det er mye forskjellige meninger da. Jeg drikker nesten aldri. Tar jeg et glass vin en helg så venter jeg mange timer med å amme, men da har jeg som regel pumpet melk i bakhånd i tilfelle babyen skulle bli sulten. Har blitt mest at jeg dropper å drikke eller drikker alkoholfri øl. For eksempel Hansa null smaker som vanlig øl for meg. Er kanskje hysterisk men tar ingen sjanser😅 Anonymkode: f655d...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #6 Del Skrevet 1. desember 2022 Ja jeg har drukket alkohol og ammet rett etterpå. Som folk sier, så lenge du kan håndtere baby og ikke er overstadig beruset går det fint. At man ikke skal drikke alkohol og amme handler nok mer om moralisme, ingen liker tanken på alkohol og spedbarn sammen. Bruk sunn fornuft, så går det fint å ta seg et glass eller to! Anonymkode: 0ebf3...2cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #7 Del Skrevet 1. desember 2022 Jeg drakk ikke alkohol da jeg ammet. Likte bare ikke tanken rett og slett. Ble i praksis avholds i nesten 4 år, men det har aldri skadet noen, 100% garantert. Anonymkode: de890...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #8 Del Skrevet 2. desember 2022 Ja, jeg tok gjerne ett glass vin til maten og ammet etterpå da. Er vel bare de første 6 ukene man ikke skal amme etter inntak av alkohol, pga leveren til baby. Anonymkode: a2b65...7c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #9 Del Skrevet 2. desember 2022 Ja, inntok lett 1-3 øl og ammet etterpå. Drikker ikke så ofte, men det skjedde vel en håndfull ganger på de 8 mnd jeg fullammet (baby nektet fast føde😅). Anonymkode: 114d0...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå