Gå til innhold

5,5-åring oppfører seg som en tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hva vi skal gjøre. Ungen her er krevende HELE TIDA. Vi er konsekvente, møter og bekrefter følelser en god del av tida, men kan liksom ikke gi etter, heller. Og ungen skriker og protesterer på nesten alt hele tida. Vi er kanskje litt for lite strenge, men gir ikke etter hele tida. Vi har samme rutiner morgen og kveld og nokså faste ting vi gjør i ukedager. Litt avvik fra normalen og barnet blir helt rabiat. Har garantert ikke aspergers, men er bekymra for ADHD,  eller bare en utrolig krevende personlighet. Uansett, vi er utslitt av at alt er en jævla kamp. Så dårlige foreldre er vi ikke. Har gått div foreldrekurs.

Anonymkode: 04aa9...fb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trassalder – 5 år

Når barnet er 5 år vil det mer og mer gi uttrykk for sin egen vilje. De ønsker stadig å bestemme mer selv. Dette kan for eksempel være hvilke klær eller sko de skal ha på. Det har også nå et godt utviklet språk.

https://terapivakten.no/2019/11/13/trassalderen/

Anonymkode: 3d051...32e

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Trassalder – 5 år

Når barnet er 5 år vil det mer og mer gi uttrykk for sin egen vilje. De ønsker stadig å bestemme mer selv. Dette kan for eksempel være hvilke klær eller sko de skal ha på. Det har også nå et godt utviklet språk.

https://terapivakten.no/2019/11/13/trassalderen/

Anonymkode: 3d051...32e

Det er så krevende! Holder nesten ikke ut.

Skrevet

Jeg har to barn som er slik. Og begge har Adhd 

Anonymkode: 3bfce...921

Skrevet

Har også en sånn på 11år, ikke trass fordi det ikke har gått over med årene. Ikke adhd.

Anonymkode: 3fbd8...cf8

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har også en sånn på 11år, ikke trass fordi det ikke har gått over med årene. Ikke adhd.

Perspnlighet eller oppdragelse?

Skrevet

Når dukket dette opp? Har det vært sånn alltid, eller noe som har kommet den siste tiden? Min erfaring er at mange barn har en sånn krevende periode før/rundt skolestart. Vil bestemme alt, blir frustrert av småting og reagerer helt ut av proporsjoner. Hvis det er noe som har dukket opp bare siste tiden, ville jeg vært rolig og tenkt at det bare er en fase. Ta vare på de gode øyeblikkene så godt du kan. Har det vært sånn lenge, så ville jeg vurdert å søke hjelp. Mange barn med diverse utfordringer får hjelp altfor sent. Er dette utfordring i barnehagen også? Da tenker de kanskje litt i samme bane som deg? Hvis ikke det er utfordrende der, så kan du igjen ta det mer med ro. Barn med adhd f.eks. har adhd hele tiden, ikke bare hjemme.

Stå på, jeg er sikker på at du kommer deg gjennom dette!

Anonymkode: 6b511...672

Skrevet

Seksårskrise? 

Anonymkode: 1d495...635

• Nyttig 1
Skrevet

Frøkna mi var et troll når hun var 5-6. Er ikke så verst nå når hun er 10. Men det er nok styr til at jeg ser frem mot tenårene 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Perspnlighet eller oppdragelse?

Personlighet, søskenet tett i alder er ikke likt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...