PetterKanin Skrevet 28. november 2022 #81 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (Akkurat nå): TS skriver også at " de kommer selvsagt til å bruke rommet som soverom". Da blir det mest ryddig å søke om bruksendring. Det var nå en gang ikke hva som blir mest ryddig som var spørsmålet til TS. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #82 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (9 minutter siden): Kall det hva du vil. Du har ikke lov å leie ut det rommet som et soverom, og da oppfyller det heller ikke alle kravene til et soverom. Det har jeg aldri sagt at jeg skal, tvert i mot har jeg vært klinkende klar på at jeg leier det ut som en bod. Det oppfyller alle krav til soverom jo, det er bare ikke byggemeldt. ts Anonymkode: 7a4d6...b97
Fru Uperfekt Skrevet 28. november 2022 #83 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? Anonymkode: 7a4d6...b97 Lykke til med å få det godkjent, for det er nærmest umulig. Om dere fjerner evt dør og henger opp forheng kan dere til nød kalle det sovealkove
Gjest dreamstar Skrevet 28. november 2022 #84 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje det burde stått at det separate soverommet (boden) ikke er godkjent for varig opphold. Tanken er sikkert at man skal sove i stua (1-roms). Anonymkode: 4955f...dad Det bør ikke brukes betegnelse soverom i det hele tatt, og konkretiseres at boden ikke er godkjent for varig opphold. Her så spekuleres det jo, og regnes med at dette vil bli brukt til soverom. Det er uansvarlig å leie ut noe sånt under de forutsetningene.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #85 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så lenge stue/kjøkken er godkjent til varig opphold er det ikke krav om eget soverom. Dersom det blir holdt tilsyn, så vil kommunen gi krav om at dere bruksendrer boden eller får de som bor der til å flytte. Utleie og bruksendring av kjellerleiligheter er fokusområdet for tilsyn fra dibk i år, men det er ikke alle kommuner som har en god tilsynsavdeling. I vår kommune har de push-varsling på hybel og kjellerutleie, og drar på tilsyn på samtlige kjellerleiligheter som leies ut. Mange grunner til at noen ikke ønsker å bruksendre. Det koster penger for å bruksendre et rom, og innebærer det en opprettelse av en boenhet så krever det ansvarlig søker som skal påse at alle krav i tek-en er fulgt. Det er dyrt. Det er heller ikke gitt at man får godkjent flere boenheter i reguleringsplanen, og da kan de plutselig få krav om å sette inn indre vei som dør eller trapp. Dersom det er en eldre reguleringsplan, kan det tenkes at kjellerareal regnes inn i utnyttelsesgrad. Slik at en bruksendring i mange tilfeller kan utløse krav om dispensasjon og gebyrene det medfører. Det at det foreligger grunner, betyr imidlertid ikke at jeg mener det er riktig å ikke bruksendre. Jeg vet ikke helt hvor man skulle hjemlet bøter dersom boligen har tilstrekkelig rømningsvei. Anonymkode: 01b47...1e7 Jupp hadde de på besøk i min kommune, men vår var godkjent, fikk og det skriftlig at soverom var stort nok til at vi kan gjøre den om til 3 roms senere Anonymkode: e9fa7...6e7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #86 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (3 minutter siden): TS skriver også at " de kommer selvsagt til å bruke rommet som soverom". Da blir det mest ryddig å søke om bruksendring. Men ikke ulovlig. Det får vært opp til leietaker hvordan hen bruker rommet, jeg har selv brukt det som soverom. Jeg kommer til å være klar på at det er en bod og ikke godkjent for varig opphold, men jeg kommer ikke til å overvåke leietaker. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #87 Skrevet 28. november 2022 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Lykke til med å få det godkjent, for det er nærmest umulig. Om dere fjerner evt dør og henger opp forheng kan dere til nød kalle det sovealkove Var det vi gjorde, og det ble godkjent. Uten vindu der. Kun vindu i hovedrommet, som er stue og kjøkken i ett. Så ikke til nød bare, dette er en løsning. Anonymkode: ae9e6...611 1
Gjest dreamstar Skrevet 28. november 2022 #88 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg aldri sagt at jeg skal, tvert i mot har jeg vært klinkende klar på at jeg leier det ut som en bod. Det oppfyller alle krav til soverom jo, det er bare ikke byggemeldt. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Alle soverom skal være godkjent for varig opphold, så hvis ikke dette rommet er det, så er det framdeles ikke godkjent.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #89 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (2 minutter siden): Det bør ikke brukes betegnelse soverom i det hele tatt, og konkretiseres at boden ikke er godkjent for varig opphold. Her så spekuleres det jo, og regnes med at dette vil bli brukt til soverom. Det er uansvarlig å leie ut noe sånt under de forutsetningene. Det er jo ikke jeg, men evt. leietaker som da er «uansvarlig». Jeg har vært den «uansvarlige» frem til nå (siden jeg har brukt det som soverom) men om jeg leier det ut som bod og de VELGER å sove der, vel vitende om at det ikke er godkjent, så er det på deres kappe. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 1
PetterKanin Skrevet 28. november 2022 #90 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (Akkurat nå): Alle soverom skal være godkjent for varig opphold, så hvis ikke dette rommet er det, så er det framdeles ikke godkjent. Men nå skal ts altså ikke leie det ut som er soverom, men bod. Så da er jo rommet godkjent. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #91 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (1 minutt siden): Alle soverom skal være godkjent for varig opphold, så hvis ikke dette rommet er det, så er det framdeles ikke godkjent. Der er ikke et soverom, det er en bod! ts Anonymkode: 7a4d6...b97 3
Gjest dreamstar Skrevet 28. november 2022 #92 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men ikke ulovlig. Det får vært opp til leietaker hvordan hen bruker rommet, jeg har selv brukt det som soverom. Jeg kommer til å være klar på at det er en bod og ikke godkjent for varig opphold, men jeg kommer ikke til å overvåke leietaker. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Hvis du har dette skriftlig og tydelig så bør det være ok.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #93 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (Akkurat nå): Hvis du har dette skriftlig og tydelig så bør det være ok. Ja, det bør det da virkelig. ts Anonymkode: 7a4d6...b97
Gjest dreamstar Skrevet 28. november 2022 #94 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der er ikke et soverom, det er en bod! ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Men da skjønner jeg ikke at du selv kaller dette for et soverom i HI.
PetterKanin Skrevet 28. november 2022 #95 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (1 minutt siden): Men da skjønner jeg ikke at du selv kaller dette for et soverom i HI. Det står da en ganske god forklaring på dette i HI. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #96 Skrevet 28. november 2022 dreamstar skrev (10 minutter siden): Men da skjønner jeg ikke at du selv kaller dette for et soverom i HI. Jeg har brukt det som soverom, men den er byggemeldt som bod. Jeg tenker å leie den ut som bod, men jeg hverken kan eller vil kontrollere at leietaker ikke bruker det som soverom. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #97 Skrevet 28. november 2022 Det er jo litt tullete at du ikke gidder å bruke penger på å få det godkjent som soverom hvis du har tenkt til å leie det ut langt frem i tid. Du kan sikkert få minst ett par tusen ekstra i måneden på å leie ut en toroms kontra en hybel, og da er utgiftene betalt på null komma niks. Hvis du har tenkt til å legge den ut på finn feks mister du også mange som er potensielt interesserte som har lagret søk på toroms leilighet, som igjen gjør at du har færre interessenter, og får lavere leie. Anonymkode: d152c...ed7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #98 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er jo litt tullete at du ikke gidder å bruke penger på å få det godkjent som soverom hvis du har tenkt til å leie det ut langt frem i tid. Du kan sikkert få minst ett par tusen ekstra i måneden på å leie ut en toroms kontra en hybel, og da er utgiftene betalt på null komma niks. Hvis du har tenkt til å legge den ut på finn feks mister du også mange som er potensielt interesserte som har lagret søk på toroms leilighet, som igjen gjør at du har færre interessenter, og får lavere leie. Anonymkode: d152c...ed7 Det er et brennhett marked her for tiden, og av de jeg har sett er det ikke stor forskjell mellom prisen på leie på ett og toroms, forskjellen skjer først på treroms. ts Anonymkode: 7a4d6...b97
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #99 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er et brennhett marked her for tiden, og av de jeg har sett er det ikke stor forskjell mellom prisen på leie på ett og toroms, forskjellen skjer først på treroms. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Men selv om ikke det er stor forskjell så vil du fortsatt gå glipp av penger hver eneste måned i hele den perioden du leier ut. Anonymkode: d152c...ed7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #100 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men selv om ikke det er stor forskjell så vil du fortsatt gå glipp av penger hver eneste måned i hele den perioden du leier ut. Anonymkode: d152c...ed7 Kanskje, kanskje ikke, og vi vet ikke hvor lenge vi skal leie ut. Anonymkode: 7a4d6...b97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå