Gå til innhold

Leie ut, ikke godkjent til varig opphold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville benyttet det som soverom om keg hadde leid😆

tenker å ta det jeg får, er vel ikke så stor prisforskjell på ett og toroms er mitt inntrykk… men kommer ikke til å annonsere med «ettroms med stor bod» eller noe. 

ts

Anonymkode: 7a4d6...b97

Lei det ut som hybelleilighet. 

Vi har forsåvidt litt det samme i hybelleiligheten vi har, bare hakket verre i utgangspunktet, da det ikke var vindu i boden. Vi laget åpning mellom bod og stue (tok bort døra altså), og boden ble sovealkove. 

Vi har hatt kommune og brannvesen på besøk, uten at dette ble kommentert negativt. 

Skriver du i kontrakten at rommet ikke er godkjent for varig opphold skal det være ok. Om du ser i boligannonser, bolig til salgs, står det gjerne at det gjøres oppmerksom på at rommet ikke er godkjent som soverom, men har vært benyttet som soverom av selger. 

Anonymkode: ae9e6...611

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? 

Selvfølgelig er det deres sak om dere leier ut et rom som ikke er godkjent som soverom.

Har du i det hele tatt sett for deg erstatningskravet du vil få om det skulle begynne å brenne her i et rom som ikke er godkjent.

Håper noen potensielle leietakere rapporterer dere til bygningsetaten i kommunen.

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Koster ca 8000, det er litt mye for meg. Hvordan kan JEG lastes om jeg leier ut en ettroms med en stor bod? Det er jo DERES valg om de velger å sove i boden?

ts

Fy faen...  som sagt  håper noen melder fra til kommunen hvordan du holder på.

Skrevet

Om du leier ut det rommet, så kan du kun leie det ut som oppbevsringsrom (ikke varig opphold). 

Om du leier det ut som en hybel, så bryter du husleieloven. Med andre ord så vil du bli dømt om det opprettes tiltale mot deg av påtalemyndighetene. Du vil også kunne holdes ansvarlig og dømmes for å ha "forvoldt noens død" om f.ek leietaker dør i en brann og det ikke er godkjent rømningsvei (som er krav for å få godkjent for varig opphold).

Anonymkode: 51559...6e5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? 

Mange gjør dette, om det er lurt vet jeg ikke. Plutselig blir leieboer dårlig og saksøker deg 🤷‍♂️

Anonymkode: ab888...3fd

Skrevet

Jeg har tjent gode penger på å leie hos mennesker som ikke har godkjent for varig opphold. Jeg leier i rundt 3 måneders tid, også saksøker jeg utleier. Så flytter jeg og repeterer.

Det er alltid en slamdunk case med rask oppklaringstid... 

Da får jeg stort sett ett sted mellom 75k og 125k i oppreisning fra utleier.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du leier ut det rommet, så kan du kun leie det ut som oppbevsringsrom (ikke varig opphold). 

Om du leier det ut som en hybel, så bryter du husleieloven. Med andre ord så vil du bli dømt om det opprettes tiltale mot deg av påtalemyndighetene. Du vil også kunne holdes ansvarlig og dømmes for å ha "forvoldt noens død" om f.ek leietaker dør i en brann og det ikke er godkjent rømningsvei (som er krav for å få godkjent for varig opphold).

En hybel er en bolig uten soverom, så om man leier denne ut som hybel med bod bryter de da ikke noen lover. 

I en hybel på bakkeplan er det forøvrig ytterdør som ofte er rømningsvei. Kravet til størrelse på vindu gjelder likevel, på grunn av krav til dagslys. 

Vi satte inn større vindu som fyllet rømningsvei- kravet i vår hybel. Fint det, angående mulighet og lysinnslipp, sa brannvesenet, men i ettromsleilighet (hybel) på bakkeplan var det ytterdør som var rømningsveien. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En hybel er en bolig uten soverom, så om man leier denne ut som hybel med bod bryter de da ikke noen lover. 

I en hybel på bakkeplan er det forøvrig ytterdør som ofte er rømningsvei. Kravet til størrelse på vindu gjelder likevel, på grunn av krav til dagslys. 

Vi satte inn større vindu som fyllet rømningsvei- kravet i vår hybel. Fint det, angående mulighet og lysinnslipp, sa brannvesenet, men i ettromsleilighet (hybel) på bakkeplan var det ytterdør som var rømningsveien. 

Det er feil. En hybel er en del av et hus som ikke kan regnes som selvstendig boenhet, men som normalt tjenes som boenhet for én person. 

Varig opphold er det byggtekniske kravet som må være oppfylt for at det kan regnes som en bo-enhet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er feil. En hybel er en del av et hus som ikke kan regnes som selvstendig boenhet, men som normalt tjenes som boenhet for én person. 

Varig opphold er det byggtekniske kravet som må være oppfylt for at det kan regnes som en bo-enhet.

Men ts har en hybel godkjent for varig opphold. I tilknytning til denne hybelleiligheten er det en bod med vindu. Dette er selvsagt ikke ulovlig å leie ut. 

Anonymkode: b38b2...e65

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ts har en hybel godkjent for varig opphold. I tilknytning til denne hybelleiligheten er det en bod med vindu. Dette er selvsagt ikke ulovlig å leie ut. 

Hun kan leie det ut som bod ja. Om rommets funksjon er varig opphold er det ulovlig.

Gjest dreamstar
Skrevet

Hun leier ut et rom hun selv kaller for soverom, men som hun sier kan brukes til bod. Dette soverommet er ikke godkjent for varig opphold, og hun kan dermed ikke leie ut dette.

Skrevet
dreamstar skrev (3 minutter siden):

Hun leier ut et rom hun selv kaller for soverom, men som hun sier kan brukes til bod. Dette soverommet er ikke godkjent for varig opphold, og hun kan dermed ikke leie ut dette.

Vedkommende leier jo ut en kjellerstue som er godkjent for varig opphold. Det som leies ut, er en 1-roms med bod. Det er jo lovlig.

Anonymkode: d2592...dc3

• Liker 5
Gjest dreamstar
Skrevet

Vedkommende leier jo ut en kjellerstue som er godkjent for varig opphold. Det som leies ut, er en 1-roms med bod. Det er jo lovlig.

"Et soverom er et rom som (normalt) er godkjent for varig opphold, og det kan leies ut som soverom. En bod er ikke godkjent for varig opphold. Du kan altså leie den ut som bod til en som trenger oppbevaringsplass – men ikke som soverom". Kilde huseierne.

Som sagt så bruker TS selv begrepet soverom i HI sitt. Å leie det ut for så å kalle det for en bod,  det er ikke sånn det funker i virkeligheten. 

Eller kanskje det er nettopp sånn det funker i virkeligheten hos utleiere som ikke har peiling på lovverk og hva de driver på med... Bare penga kommer inn så drit i om leietaker bor i en ikke godkjent boenhet...

Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Det stemmer.

Men om nå leietaker melder dette til kommunen, de kommer på befaring og konkluderer med at du leier ut del av en bolig  (bod) som ikke er godkjent til formålet (soverom). Hva er forsvaret ditt når du tar samme leiepris som en toromms?

Selvfølgelig vet du at boden ikke er godkjent som soverom. Og selvfølgelig vet du at leietaker bruker det som soverom. Du leier det jo i praksis ut som en toromms.

Forsvaret mitt er at jeg leier ut en ettroms med en bod, og at det står klart og tydelig i kontrakten. Jeg hverken kan eller vil gå inn i objektet og kontrollere hvor leietager sover. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er hybelen godkjent til utleie? 

Anonymkode: b4692...719

Nei, og det trenger jeg heller ikke så lenge den har rom godkjent for varig opphold.  Det er ikke en separat hybel, den leies ut som rom i egen bolig av skattemessige årsaker. Det er ikke lønnsomt å registrere den som en separat utleiedel. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har råd til å bruksendre til 8000 så tror jeg ikke du har råd til å leie ut heller. Du må vedlikeholde, du har ansvar for vaskemaskin, osv. Jeg leier ut og det er alltid ett eller annet som skal fikses. 

Anonymkode: d1c20...b1f

Handler ikke om å ikke ha råd til, men jeg ønsker ikke å bruke penger på det, da jeg anser det som unødvendig siden den allerede har ett rom som er godkjent for varig opphold, og leieprisen er ca. Lik. 

ts

Skrevet

Godkjent for varig opphold

- Det viktigste når du leier ut del av egen bolig, er at den delen av boligen du leier ut, er godkjent av kommunen for den bruken du leier den ut for, sier Fæste.

Med andre ord: Ikke la noen bo i rom som ikke er godkjent for varig opphold. Dette er ikke bare lovstridig, men kan være direkte farlig. Rom for varig opphold må nemlig oppfylle strengere krav om blant annet rømningsveier og brannsikkerhet enn andre rom i boligen.

https://www.huseierne.no/nyheter/utleiedel-i-egen-bolig---dette-er-kravene/

Anonymkode: b0f16...6a6

For det første så leier Jeg ut «rom i egen bolig», ikke en separat hybel. Det ville jo vært hull i hodet, skattemessig, å holde hybelen separat. For det andre har utleiedelen rom sin er godkjent for varig opphold, så det er ingen ulovlig utleie, alt med brannsikkerhet og rømningsveier er i skjønneste orden. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
cmd skrev (3 timer siden):

Du kan helt sikkert leie ut uten godkjent. Jeg har sett mange annonser på finn hvor bolig til salgs, der står ikke godkjent utleie del. 
Du kan søke om godkjenning hos kommunen. Men da vil din kommunaleavgift øke med en viss del.

Ja, man bør generelt sett ikke gjøre det sånn skattemessig. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er minst to rømningsveier fra kjellerstuen, eller rømninsgvei fra gateplan?

Så lenge brannforskrifter er ivaretatt, kan du leie ut. Du må selvfølgelig skrive i annonse at bod ikke er godkjent soverom.

Yep, og vel så det. 

ts

Skrevet
dreamstar skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det deres sak om dere leier ut et rom som ikke er godkjent som soverom.

Har du i det hele tatt sett for deg erstatningskravet du vil få om det skulle begynne å brenne her i et rom som ikke er godkjent.

Håper noen potensielle leietakere rapporterer dere til bygningsetaten i kommunen.

Vi har jo lov til det. Mener du for alvor at det ikke er lov til å leie ut boliger med bod?

det har da brent i boder før? 

rapportere hva egentlig? Her er det noen som er frekk nok til å leie ut en ettroms med en romslig bod? 

ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...