Gå til innhold

Leie ut, ikke godkjent til varig opphold?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, så tenker å leie den ut som en ettroms, og skrive spesifikt i kontrakten at det andre rommet er en bod/ikke godkjent for varig opphold. 

ts

Anonymkode: 7a4d6...b97

Så hvor tenker du at de skal sove lovlig?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og da vil naturligvis leieboer (som er smart) ikke benytte det som soverom. 

Men har du tenkt å ta husleie på linje med en to-roms pga denne boden som noen kan snike seg til å bruke som soverom?

Anonymkode: bf314...595

Jeg ville benyttet det som soverom om keg hadde leid😆

tenker å ta det jeg får, er vel ikke så stor prisforskjell på ett og toroms er mitt inntrykk… men kommer ikke til å annonsere med «ettroms med stor bod» eller noe. 

ts

Skrevet

Helt vanlig å leie ut uten godkjent hybel i kjelleren

Anonymkode: 1b10a...338

Men det er vel noe annet igjen. Rommet kan være godkjent for varig opphold uten å være en «godkjent hybel». Av skattemessige årsaker leier vi ikke ut som «separat hybel». 

ts

Skrevet

Om du ikke «gidder» så må du opplyse om at boden ikke kan benyttes som soverom, og ta husleie deretter. 
De pengene som du investerer i godkjenning nå betaler seg om du noen gang skal selge igjen. 

Anonymkode: e615a...8cb

Ja, det virker ikke til å være særlig forskjell på pris for ettroms og toroms her, men jeg får jo ikke mer enn deg noen er villig til å betale da. 

ts

Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Så hvor tenker du at de skal sove lovlig?

I stua, det er jo det man gjør i en ettroms. 

ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I stua, det er jo det man gjør i en ettroms. 

ts

Hva koster det å leie en ettroms i området der og hva koster det å leie en toroms i måneden?

Skrevet
Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Hva koster det å leie en ettroms i området der og hva koster det å leie en toroms i måneden?

Tipper jeg får rundt 10 000. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipper jeg får rundt 10 000. 

ts

Og hva ville du fått for en toroms?

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Og hva ville du fått for en toroms?

Ca. Det samme. Det virker ikke til å være særlig forskjell. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg omtrent aldri sett i mine 15 år på leiemarkedet i ulike byer og kommuner. Eller jeg har sett at nye og freshe ettroms noen ganger har gått for ca det samme som gamle og nedslitte toroms. Evt en ettroms med god belighenhet går for det samme som en toroms med dårligere beliggenhet.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom leieboer bruker boden som soverom tror jeg det kan ha noe å si på forsikringen dersom det feks oppstår brann. 

Primærrom og sekundærrom (som en bod er) er ikke det samme. Brannvesen leter kanskje ikke i boder etter folk ved brann? 🤷🏻‍♀️

Jeg hadde bare søkt, for da kunne jeg tatt mer i leie enn en ettroms med bod.

Du tenker at ved brann så rekvirerer først brannvesnet hustegninger av hus involvert for å se hvilke rom i en leilighet/ hus de skal se inni, samt gjør en innhentning av opplysninger om hvilke bruk de ulike rom i et hus er søkt om å brukes til? 

"Å brenner det, ja vi kommer om 3 - 6 uker når papirer fra kommunen foreligger, dersom papirene finnes.... "

Anonymkode: 51a71...41e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg vanskelig for å tro på. Jeg prøver å drive seriøs og etterrettelig utleie, og jeg blir utrolig provosert av holdningene dine. Du setter hele bransjen i et dårlig lys.

Anonymkode: e7d1d...f03

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svært tvilsomt.

Dersom det stemmer så er det fordi du som utleier prøver å ta en pris som er på samme nivå som en toroms men faktisk bare leie ut en ettroms.

Og det vil fort kunne smelle tilbake på deg selv dersom dette oppdages.

Dersom prisforskjellen er på rundt 350 kr så vil du ha tjent inn kostnaden med godkjenning på 2 år. Sannsynligvis er prisforskjellen vesentlig mye mer, så det tar ikke lange tiden før kostnaden er spart inn igjen og du har alt ditt på det rene.

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Svært tvilsomt.

Dersom det stemmer så er det fordi du som utleier prøver å ta en pris som er på samme nivå som en toroms men faktisk bare leie ut en ettroms.

Og det vil fort kunne smelle tilbake på deg selv dersom dette oppdages.

Dersom prisforskjellen er på rundt 350 kr så vil du ha tjent inn kostnaden med godkjenning på 2 år. Sannsynligvis er prisforskjellen vesentlig mye mer, så det tar ikke lange tiden før kostnaden er spart inn igjen og du har alt ditt på det rene.

Jeg kan jo kun ta en pris som markedet vil betale, så det der styrer seg jo helt selv.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan jo kun ta en pris som markedet vil betale, så det der styrer seg jo helt selv.

ts

Det stemmer.

Men om nå leietaker melder dette til kommunen, de kommer på befaring og konkluderer med at du leier ut del av en bolig  (bod) som ikke er godkjent til formålet (soverom). Hva er forsvaret ditt når du tar samme leiepris som en toromms?

Selvfølgelig vet du at boden ikke er godkjent som soverom. Og selvfølgelig vet du at leietaker bruker det som soverom. Du leier det jo i praksis ut som en toromms.

• Liker 3
Skrevet

Er hybelen godkjent til utleie? 

Anonymkode: b4692...719

Skrevet

Hvis du ikke har råd til å bruksendre til 8000 så tror jeg ikke du har råd til å leie ut heller. Du må vedlikeholde, du har ansvar for vaskemaskin, osv. Jeg leier ut og det er alltid ett eller annet som skal fikses. 

Anonymkode: d1c20...b1f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? 

Godkjent for varig opphold

- Det viktigste når du leier ut del av egen bolig, er at den delen av boligen du leier ut, er godkjent av kommunen for den bruken du leier den ut for, sier Fæste.

Med andre ord: Ikke la noen bo i rom som ikke er godkjent for varig opphold. Dette er ikke bare lovstridig, men kan være direkte farlig. Rom for varig opphold må nemlig oppfylle strengere krav om blant annet rømningsveier og brannsikkerhet enn andre rom i boligen.

https://www.huseierne.no/nyheter/utleiedel-i-egen-bolig---dette-er-kravene/

Anonymkode: b0f16...6a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? 

Du kan helt sikkert leie ut uten godkjent. Jeg har sett mange annonser på finn hvor bolig til salgs, der står ikke godkjent utleie del. 
Du kan søke om godkjenning hos kommunen. Men da vil din kommunaleavgift øke med en viss del.

• Liker 1
Skrevet

Det er minst to rømningsveier fra kjellerstuen, eller rømninsgvei fra gateplan?

Så lenge brannforskrifter er ivaretatt, kan du leie ut. Du må selvfølgelig skrive i annonse at bod ikke er godkjent soverom.

Anonymkode: d2592...dc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...