Gå til innhold

Leie ut, ikke godkjent til varig opphold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor spør du her om du har bestemt deg for hva du skal gjøre? 

Anonymkode: e615a...8cb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor spør du her om du har bestemt deg for hva du skal gjøre? 

Anonymkode: e615a...8cb

Jeg bestemte meg jo mer jeg skrev. Det var godt å få ryddet i tankene.

ts

Anonymkode: 7a4d6...b97

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei en hybel kan også være en selvstendig enhet. Kan også kalles hybelleilighet for å understreke at det er en selvstendig enhet. 

Anonymkode: ae9e6...611

En hybel er et begrep som brukes for rom i eksisterende bolig som ikke har alle hovedfunksjonene i en enhet (kjøkken, stue og bad). I en hybel er man avhengig av hovedenheten kjøkken/stue/bad og sånn sett ikke regnet som en egen enhet etter plan- og bygningsloven. Dette finnes det redegjørelser fra departementet på. 

En leilighet har derimot alle funksjonene, både stue, kjøkken og bad. Det trenger likevel ikke å regnes som en egen enhet, så lenge det er tilgang til hovedenheten via en dør. 

Uansett, TS kan fint leie ut kjelleren som en ettroms leilighet. Men viktig at man sikrer seg i kontrakten slik at det blir TS som får problemer om leietakeren tar boden i bruk som soverom. Dersom kommunen fører tilsyn, vil det være TS (eier av bolig) som får varsel om pålegg og opphør av bruken. Det blir TS sitt ansvar å sørge for at leietakeren ikke bruker boden til soverom, men så lenge det står i kontrakten kan TS vise til denne og på den måten kreve at leietaker flytter ut/dekker kostnader dersom den ulovlige bruken medfører tvangsmulkt. Så viktig å sikre seg, for det er huseiers ansvar å påse at han/hennes bolig brukes i henhold til den godkjente bruken. 

Anonymkode: 4bdc0...c9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva i all verden skal de melde fra om? 

ts

Hvis vi får meldinger om bodrom som blir brukt til varig opphold i utleieleiligheter, drar vi på tilsyn for å se at alle krav til varig oppfylt. Så gir vi pålegg om opphør av bruk og ev. tvangsmulkt om bruken ikke opphører (til huseier), eller så pålegger vi bruksendring :) 

Anonymkode: 01b47...1e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Koster ca 8000, det er litt mye for meg. Hvordan kan JEG lastes om jeg leier ut en ettroms med en stor bod? Det er jo DERES valg om de velger å sove i boden?

ts

Jeg vurderer det samme. Har bod på loftet som av oss brukes som stue, men det er for lav takhøyde der. Har separat soverom, bad og kjøkkenbenk i 1. etasje. Så her hadde det da blitt leid ut som hybelleilighet med stor bod på loftet (som garantert hadde blitt brukt som stue). Men kanskje tryggere som stue enn soverom? Kan det endres hos dere også?

Anonymkode: a9ffe...e06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis vi får meldinger om bodrom som blir brukt til varig opphold i utleieleiligheter, drar vi på tilsyn for å se at alle krav til varig oppfylt. Så gir vi pålegg om opphør av bruk og ev. tvangsmulkt om bruken ikke opphører (til huseier), eller så pålegger vi bruksendring :) 

Alle krav til varig opphold ER fylt, og det er kun for meg å vise til kontrakten av det vi leier ut er en bod og det har leietaker underskrevet på at hen er inneforstått med, så den tvangsmulgten kommer du ikke langt med  🤣

Hva gjør dere om du kommer på befaring og noen leietakere har valgt å sette sengen sin inne på badet? på kryploftet? Hvor ofte tenker du en utleier skal låse seg inn i en hybel de leier ut for å kontrollere hvor sengen til leietaker står? 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle krav til varig opphold ER fylt, og det er kun for meg å vise til kontrakten av det vi leier ut er en bod og det har leietaker underskrevet på at hen er inneforstått med, så den tvangsmulgten kommer du ikke langt med  🤣

Hva gjør dere om du kommer på befaring og noen leietakere har valgt å sette sengen sin inne på badet? på kryploftet? Hvor ofte tenker du en utleier skal låse seg inn i en hybel de leier ut for å kontrollere hvor sengen til leietaker står? 

TS

Det spiller ingen rolle for bygningsmyndigheten hvem det er som bruker noe ulovlig. Det er og blir huseiers ansvar. Tvangsmulkten vil ilegges deg som huseier, og det er DU som får kravet (inkassokravet også dersom du ikke betaler). Du må ta dette videre med leietaker og sørge for at boligen DIN brukes lovlig. 

Dersom bygningsmyndigheten får melding om at noen bruker badet til soverom gjelder akkurat det samme. Så lenge det fremstår som ulovlig bruk, så må bruken opphøre. Møbler som tilrettelegger for ulovlig bruk må fjernes.

• Liker 1
Skrevet

Du vil tjene på å melde det. 

Anonymkode: 7253c...393

• Liker 1
Skrevet

Det spiller ingen rolle for bygningsmyndigheten hvem det er som bruker noe ulovlig. Det er og blir huseiers ansvar. Tvangsmulkten vil ilegges deg som huseier, og det er DU som får kravet (inkassokravet også dersom du ikke betaler). Du må ta dette videre med leietaker og sørge for at boligen DIN brukes lovlig. 

Dersom bygningsmyndigheten får melding om at noen bruker badet til soverom gjelder akkurat det samme. Så lenge det fremstår som ulovlig bruk, så må bruken opphøre. Møbler som tilrettelegger for ulovlig bruk må fjernes.

Med hvilken hjemmel tenker du en huseier har rett til å gå inn i en enhet de har utleid for å sjekke hvor sengen står? Hvis det er utleier står til ansvar så må de kunne kontrollere hvor sengen til enleiwtaker står da, sånn type hver natt for å være sikker.

nei vet du hva dette blir for søkt.😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Med hvilken hjemmel tenker du en huseier har rett til å gå inn i en enhet de har utleid for å sjekke hvor sengen står? Hvis det er utleier står til ansvar så må de kunne kontrollere hvor sengen til enleiwtaker står da, sånn type hver natt for å være sikker.

nei vet du hva dette blir for søkt.😂

Nei det trenger du ikke. Men OM du får tilsyn fra bygningsmyndighetene så er det ditt ansvar at leietaker fjerner møblene fra boden. Dette må dokumenteres med bilder eller at bygningsmyndighetene kommer på nytt besøk - ikke verre enn det. Eller du kan selvfølgelig være lur og spørre leietaker om de ønsker å søke om det for å kunne bruke det som soverom. Du får et varsel en stund før de ilegges tvangsmulkt, så du får tid til å gi beskjed til leietaker og sjekke at de følger beskjeden de har fått eller søke om bruksendringen. Om du sikrer deg i kontrakten for utleie, så tenker jeg at du har ditt på det rene siden du da kan hevde at leietaker har brutt leiekontraktens vilkår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det trenger du ikke. Men OM du får tilsyn fra bygningsmyndighetene så er det ditt ansvar at leietaker fjerner møblene fra boden. Dette må dokumenteres med bilder eller at bygningsmyndighetene kommer på nytt besøk - ikke verre enn det. Eller du kan selvfølgelig være lur og spørre leietaker om de ønsker å søke om det for å kunne bruke det som soverom. Du får et varsel en stund før de ilegges tvangsmulkt, så du får tid til å gi beskjed til leietaker og sjekke at de følger beskjeden de har fått eller søke om bruksendringen. Om du sikrer deg i kontrakten for utleie, så tenker jeg at du har ditt på det rene siden du da kan hevde at leietaker har brutt leiekontraktens vilkår.

Nettopp, så da faller jo alt det andre tullet du kommer med her bort. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp, så da faller jo alt det andre tullet du kommer med her bort. 

TS

Nei. Etter loven er det ditt ansvar. Det betyr at det er du som "straffes" om det oppstår ulovlige forhold etter plan- og bygningsloven i din bolig. Ansvaret du har må du sikre at leietakerne har forstått, feks ved å opplyse om at rommet ikke er godkjent til varig opphold. Det vil aldri være leietakerne som får brev fra kommunen om den ulovlige bruken, det er alltid huseier. Men det betyr ikke at du må fysisk kontrollere hvordan de bruker det til enhver tid, det handler om ren sunn fornuft. Alt det "tullet" jeg kommer med, er hjemlet i plan- og bygningsloven.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

TS

Nuvel, vi kan gi tvangsmulkt for ulovlig bruk selv om rommet kan godkjennes. Poenget er jo at det er ulovlig bruk av bod som soverom. Spiller ingen rolle at leietaker har akseptert det, det er du som grunneier som er ansvarlig for at tiltak og aktiviteter på din eiendom er i samsvar med loven og gitte tillatelser.

Det er som regel mye mer enn en seng som tilsier at noen bruker et rom til beboelse. I dag gav jeg pålegg om opphør av bruk og tvangsmulkt fordi det var en oppredd madrass, varme i rommet og klær på gulvet. Står seg 100% hos statsforvalteren. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nuvel, vi kan gi tvangsmulkt for ulovlig bruk selv om rommet kan godkjennes. Poenget er jo at det er ulovlig bruk av bod som soverom. Spiller ingen rolle at leietaker har akseptert det, det er du som grunneier som er ansvarlig for at tiltak og aktiviteter på din eiendom er i samsvar med loven og gitte tillatelser.

Det er som regel mye mer enn en seng som tilsier at noen bruker et rom til beboelse. I dag gav jeg pålegg om opphør av bruk og tvangsmulkt fordi det var en oppredd madrass, varme i rommet og klær på gulvet. Står seg 100% hos statsforvalteren. 

Selvsagt spille det en rolle at leietakeren vet at det er ulovlig å sove der. Det er jo hele forskjellen. Jeg har gjort alt rett hvis jeg informerer om at det ikke er godkjent. 

Hvis det var opp til utleieren sikre at leietaker følger loven, så måtte utleier ha tilgang til å kontrollere hvor sengen til leietaker står, gjerne hver dag, for å være sikker.  Det du sier henger ikke på grep, og jeg tviler på at du jobber med dette. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Etter loven er det ditt ansvar. Det betyr at det er du som "straffes" om det oppstår ulovlige forhold etter plan- og bygningsloven i din bolig. Ansvaret du har må du sikre at leietakerne har forstått, feks ved å opplyse om at rommet ikke er godkjent til varig opphold. Det vil aldri være leietakerne som får brev fra kommunen om den ulovlige bruken, det er alltid huseier. Men det betyr ikke at du må fysisk kontrollere hvordan de bruker det til enhver tid, det handler om ren sunn fornuft. Alt det "tullet" jeg kommer med, er hjemlet i plan- og bygningsloven.

Nettopp, og der slutter utleiers ansvar. Hvis man får dagmulkter for det er det bare å sende det rett visere til leietaker. Det er leietaker som bryter loven ikke utleier. 

ts 

Skrevet

Selvsagt spille det en rolle at leietakeren vet at det er ulovlig å sove der. Det er jo hele forskjellen. Jeg har gjort alt rett hvis jeg informerer om at det ikke er godkjent. 

Hvis det var opp til utleieren sikre at leietaker følger loven, så måtte utleier ha tilgang til å kontrollere hvor sengen til leietaker står, gjerne hver dag, for å være sikker.  Det du sier henger ikke på grep, og jeg tviler på at du jobber med dette. 

ts

Nei, det er privatrettslig forhold som plan- og bygningsloven ikke bryr seg om. Det må du i så tilfelle ta videre i privat sak mot utleieren, kommunen vil kun ha kontakt med huseier. Byggesak bryr seg ikke hvem du leier ut til, det er eier som er ansvarlig i henhold til loven. 

Du kan alltids saksøke leietakerne privat, men tvangsmulkt fra kommunen vil likevel tilfalle deg som eier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Det gjør ikke hele forskjellen. Du er ikke ansvarsfri bare fordi du informerer om en regel. Du er ansvarlig for å påse at all aktivitet og tiltak på din eiendom følger loven.

Joda, jeg jobber med dette, og vi fører tilsyn av eneboliger med etablerte kjellerleiligheter, og vi pålegger eier tvangsmulkt uavhengig av hva søknadsteksten på Finn.no sier. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør ikke hele forskjellen. Du er ikke ansvarsfri bare fordi du informerer om en regel. Du er ansvarlig for å påse at all aktivitet og tiltak på din eiendom følger loven.

Joda, jeg jobber med dette, og vi fører tilsyn av eneboliger med etablerte kjellerleiligheter, og vi pålegger eier tvangsmulkt uavhengig av hva søknadsteksten på Finn.no sier. 

Og der ble jeg sikker på at du ikke jobber med dette. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Og der ble jeg sikker på at du ikke jobber med dette. 

ts

Haha ok. Lykke til når pbg kommer på døren. Landets fokusområde fra dibk dette året er ulovlig bruk av kjellerleiligheter og bruksenheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det koster 8000 og jeg ser ikke at jeg vinner noe på det. 

ts

Det koster ikke 8000,- å skrive et brev, selv i 2022.

Hvorfor klarer du ikke å se hva du vinner på å den tidligere boden registrert som boareal?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...