AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #1 Skrevet 28. november 2022 Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? Anonymkode: 7a4d6...b97 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Det er jo ditt hus og ditt ansvar. Anonymkode: d1c20...b1f 4
Mt3 Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Hvorfor ikke søke om godkjenning? Det går jo så klart bra uten, i hvertfall helt frem til noe skjer (f.eks brann) og det oppdages at boenheten brukes annerledes. Da vil du kunne risikere bøter selv om det fantes god nok rømningsvei. 17
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #4 Skrevet 28. november 2022 Mt3 skrev (29 minutter siden): Hvorfor ikke søke om godkjenning? Det går jo så klart bra uten, i hvertfall helt frem til noe skjer (f.eks brann) og det oppdages at boenheten brukes annerledes. Da vil du kunne risikere bøter selv om det fantes god nok rømningsvei. Skjønner heller ikke hvorfor man bare ikke kan gjøre det ordentlig. Gidder ikke er en usedvanlig svak unnskyldning, TS Anonymkode: 8fb27...9b6 14 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en sokkelleilighet hvor soverommet ikke er godkjent for varig opphold, det er teknisk sett en bod. Det er god takhøyde og et helt vanlig vindu. Vi kunne sikkert søkt om å få det godkjent, men gidder ikke. Stue/ kjøkken delen er derimot godkjent. Kan vi leie det ut som en ettroms med bod? De kommer selvsagt til å bruke det som soverom, men det har vel ikke vi noe med? Anonymkode: 7a4d6...b97 Så lenge stue/kjøkken er godkjent til varig opphold er det ikke krav om eget soverom. Dersom det blir holdt tilsyn, så vil kommunen gi krav om at dere bruksendrer boden eller får de som bor der til å flytte. Utleie og bruksendring av kjellerleiligheter er fokusområdet for tilsyn fra dibk i år, men det er ikke alle kommuner som har en god tilsynsavdeling. I vår kommune har de push-varsling på hybel og kjellerutleie, og drar på tilsyn på samtlige kjellerleiligheter som leies ut. Mt3 skrev (47 minutter siden): Hvorfor ikke søke om godkjenning? Det går jo så klart bra uten, i hvertfall helt frem til noe skjer (f.eks brann) og det oppdages at boenheten brukes annerledes. Da vil du kunne risikere bøter selv om det fantes god nok rømningsvei. Mange grunner til at noen ikke ønsker å bruksendre. Det koster penger for å bruksendre et rom, og innebærer det en opprettelse av en boenhet så krever det ansvarlig søker som skal påse at alle krav i tek-en er fulgt. Det er dyrt. Det er heller ikke gitt at man får godkjent flere boenheter i reguleringsplanen, og da kan de plutselig få krav om å sette inn indre vei som dør eller trapp. Dersom det er en eldre reguleringsplan, kan det tenkes at kjellerareal regnes inn i utnyttelsesgrad. Slik at en bruksendring i mange tilfeller kan utløse krav om dispensasjon og gebyrene det medfører. Det at det foreligger grunner, betyr imidlertid ikke at jeg mener det er riktig å ikke bruksendre. Jeg vet ikke helt hvor man skulle hjemlet bøter dersom boligen har tilstrekkelig rømningsvei. Anonymkode: 01b47...1e7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Dersom leieboer bruker boden som soverom tror jeg det kan ha noe å si på forsikringen dersom det feks oppstår brann. Primærrom og sekundærrom (som en bod er) er ikke det samme. Brannvesen leter kanskje ikke i boder etter folk ved brann? 🤷🏻♀️ Jeg hadde bare søkt, for da kunne jeg tatt mer i leie enn en ettroms med bod. Anonymkode: bf314...595 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 Og jo, jeg tror dere har noe med om det som er regulert som bod benyttes som soverom. Som i at dere har ansvar av noe slag. Anonymkode: bf314...595 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 Mt3 skrev (1 time siden): Hvorfor ikke søke om godkjenning? Det går jo så klart bra uten, i hvertfall helt frem til noe skjer (f.eks brann) og det oppdages at boenheten brukes annerledes. Da vil du kunne risikere bøter selv om det fantes god nok rømningsvei. Koster ca 8000, det er litt mye for meg. Hvordan kan JEG lastes om jeg leier ut en ettroms med en stor bod? Det er jo DERES valg om de velger å sove i boden? ts Anonymkode: 7a4d6...b97 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Skjønner heller ikke hvorfor man bare ikke kan gjøre det ordentlig. Gidder ikke er en usedvanlig svak unnskyldning, TS Anonymkode: 8fb27...9b6 Det er dyrt og unødvendig. ts Anonymkode: 7a4d6...b97
Snublefot62 Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dyrt og unødvendig. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Så hvorfor spør du? 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dersom leieboer bruker boden som soverom tror jeg det kan ha noe å si på forsikringen dersom det feks oppstår brann. Primærrom og sekundærrom (som en bod er) er ikke det samme. Brannvesen leter kanskje ikke i boder etter folk ved brann? 🤷🏻♀️ Jeg hadde bare søkt, for da kunne jeg tatt mer i leie enn en ettroms med bod. Anonymkode: bf314...595 Men dette rommet har en like god rømningsvei som et hvilket som helst annet soverom. Hvis jeg skriver i kontrakten at dette er en bod og ikke godkjent for varig opphold, så kan vel ikke jeg klandres? Kan utleier klandres om noen velger å sove på badet og det ikke er rømningsvei der? ts Anonymkode: 7a4d6...b97 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og jo, jeg tror dere har noe med om det som er regulert som bod benyttes som soverom. Som i at dere har ansvar av noe slag. Anonymkode: bf314...595 Så hvis jeg leier et sted og legger meg til å sove på kryploftet, vel vite de om at dette er et loft uten rømningsvei, så kan min utleier holdes ansvarlig? ts Anonymkode: 7a4d6...b97
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Koster ca 8000, det er litt mye for meg. Hvordan kan JEG lastes om jeg leier ut en ettroms med en stor bod? Det er jo DERES valg om de velger å sove i boden? ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Jeg leide bolig der det fremkom av leiekontrakten at boden IKKE kunne benyttes som soverom. Jeg tror at du må sørge for at du ikke kan lastes for det, ved feks å ha det skriftlig eller på annet vis kunne bevise at du har gjort leieboer oppmerksom på at det er en bod som ikke er godkjent til varig opphold. Anonymkode: bf314...595 4
Snublefot62 Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men dette rommet har en like god rømningsvei som et hvilket som helst annet soverom. Hvis jeg skriver i kontrakten at dette er en bod og ikke godkjent for varig opphold, så kan vel ikke jeg klandres? Kan utleier klandres om noen velger å sove på badet og det ikke er rømningsvei der? ts Anonymkode: 7a4d6...b97 Finnes det et godkjent soverom der som følger med i utleie?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg leide bolig der det fremkom av leiekontrakten at boden IKKE kunne benyttes som soverom. Jeg tror at du må sørge for at du ikke kan lastes for det, ved feks å ha det skriftlig eller på annet vis kunne bevise at du har gjort leieboer oppmerksom på at det er en bod som ikke er godkjent til varig opphold. Anonymkode: bf314...595 Og da vil naturligvis leieboer (som er smart) ikke benytte det som soverom. Men har du tenkt å ta husleie på linje med en to-roms pga denne boden som noen kan snike seg til å bruke som soverom? Anonymkode: bf314...595 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Så hvorfor spør du? Jeg spurte ikke for å se om jeg skulle søke bruksendring eller ikke. Det har jeg uansett ikke tenkt å gjøre. ts Anonymkode: 7a4d6...b97
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 Helt vanlig å leie ut uten godkjent hybel i kjelleren Anonymkode: 1b10a...338 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Finnes det et godkjent soverom der som følger med i utleie? Nei, så tenker å leie den ut som en ettroms, og skrive spesifikt i kontrakten at det andre rommet er en bod/ikke godkjent for varig opphold. ts Anonymkode: 7a4d6...b97 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg leide bolig der det fremkom av leiekontrakten at boden IKKE kunne benyttes som soverom. Jeg tror at du må sørge for at du ikke kan lastes for det, ved feks å ha det skriftlig eller på annet vis kunne bevise at du har gjort leieboer oppmerksom på at det er en bod som ikke er godkjent til varig opphold. Anonymkode: bf314...595 Ja, det tenker jeg å gjøre, men jeg kan jo ikke drive å kontrollere hva de faktisk gjør. ts Anonymkode: 7a4d6...b97
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 Om du ikke «gidder» så må du opplyse om at boden ikke kan benyttes som soverom, og ta husleie deretter. De pengene som du investerer i godkjenning nå betaler seg om du noen gang skal selge igjen. Anonymkode: e615a...8cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå