Gå til innhold

Oppsigelsestid for lederstilling i stort selskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rart spørsmål, men om man er sjef for et stort firma med mange ansatte, er det en minimums oppsigelsestid? Er det ofte kontrakt for et år eller mer? Si at man ikke selv startet firmaet 

Anonymkode: 982b2...6bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Direktører er som oftest ikke beskyttet av arbeidsmiljøloven, noe som blir kompensert av høyere lønn, avtaler for fratredelse og ofte insentiver som en del av lønnen.

Følgende vil ofte direktører måtte gå på dagen, men får utløst en fratredelsespakke som enten ligger i avtalen eller som er avtalt i en spesifikk situasjon.

Skrevet

Er stor forskjell fra selskap til selskap.

vi er ikke veldig stort firma (ca 45 ansatte) men driver i en spesialisert bransje.

jeg har inntil 3 mnd + 12 mnd karenstid for at jeg ikke skal kunne gå direkte til konkurrerende bedrift/starte selv umiddelbart etter jeg har sluttet.

Anonymkode: b06c2...cae

Skrevet
Snok1 skrev (41 minutter siden):

Direktører er som oftest ikke beskyttet av arbeidsmiljøloven, noe som blir kompensert av høyere lønn, avtaler for fratredelse og ofte insentiver som en del av lønnen.

Følgende vil ofte direktører måtte gå på dagen, men får utløst en fratredelsespakke som enten ligger i avtalen eller som er avtalt i en spesifikk situasjon.

De er som alle andre beskyttet av arbeidsmiljøloven men får gjerne en pakke for ikke å utløse disse rettene.
En kan tenke seg et problem dersom styret i et AS ønsker adm dir dit pepperen gror mens han går til sak for å stå i stillingen.

Skrevet

Mannen min har 6 måneder, men det er en klausul som sier at han kan måtte gå på dagen. Da får han en sluttpakke.

I hans forrige jobb fikk han gå i løpet av en måned. Dette var en intern avtale, fordi han gikk til en konkurrent. Han fikk følgelig ikke sluttpakke. Slike stillinger som min mann har kan i praksis alle med samme utdanning eller erfaring gjøre. Det er ikke dritvanskelig å lede et firma. Det er langt mer krise dersom de skulle miste ansatte med nøkkelkompetanse, eller noen som sitter på regnskap.

Anonymkode: dd417...d6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...