AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Jeg var i svømmehallen i dag og i bassenget var det to afrikanske jenter på ca 10-12 år som ikke hadde hijab eller badehette på seg. Jeg var tilfeldigvis i garderoben samtidig med de da badingen var over, og da tok de på seg hijaben før de gikk ut av svømmehallen. Jeg synes dette var rart, da jeg vet at grunnen til at muslimske jenter/ damer skal bruke hijab er fordi de skal skjule håret sitt for andre menn/gutter. Det er iallfall det som står i Koranen. Noen synspunkter? Anonymkode: 3b884...f91
Daisy-love Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Er vanlig at barn prøver ut ulike ting, og finner sin måte og sin vei. I utgangspunktet vil mange muslimske kvinner som bruker hijab heller ikke gå i svømmehallen i vanlig badetøy hvor de kan møte menn. Du sier ikke noe om resten av antrekket, men om de brukte vanlig badetøy og det var åpen hall, så vil jeg tro de tester litt ut hva som føles riktig for dem. Jeg tenker det er viktig å ikke blande seg. Nå var disse unge, men det gjelder også eldre enn dem. La folk finne ut av tingene selv. Valget om en vil bruke hijab eller ei må komme fra den som bruker den, og ikke fra hva omverden tenker er riktig. Ser den at det kan virke rart, men det er for meg ikke rarere enn det andre unge gjør. Det er en del av det å vokse opp og finne ut om en vil følge det en har lært hjemme, skyve litt på grensene, prøve ut, og finne seg selv. 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #3 Skrevet 28. november 2022 Daisy-love skrev (1 time siden): Er vanlig at barn prøver ut ulike ting, og finner sin måte og sin vei. I utgangspunktet vil mange muslimske kvinner som bruker hijab heller ikke gå i svømmehallen i vanlig badetøy hvor de kan møte menn. Du sier ikke noe om resten av antrekket, men om de brukte vanlig badetøy og det var åpen hall, så vil jeg tro de tester litt ut hva som føles riktig for dem. Jeg tenker det er viktig å ikke blande seg. Nå var disse unge, men det gjelder også eldre enn dem. La folk finne ut av tingene selv. Valget om en vil bruke hijab eller ei må komme fra den som bruker den, og ikke fra hva omverden tenker er riktig. Ser den at det kan virke rart, men det er for meg ikke rarere enn det andre unge gjør. Det er en del av det å vokse opp og finne ut om en vil følge det en har lært hjemme, skyve litt på grensene, prøve ut, og finne seg selv. De hadde badedrakt som var bittelitt lengre i beina enn vanlige badedrakter med skjæring i lysken. Jeg bare tenkte at det er flott at de fikl lov til å gå i svømmehallen og at de i det hele tatt kan man svømme, for det er det mange muslimske jenter som ikke får lære seg. Ts Anonymkode: 3b884...f91 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #5 Skrevet 28. november 2022 BobbySocks skrev (10 minutter siden): Oj, her var det fordommer gitt. Jeg ser kun nysgjerrighet. Det må være lov å spørre. Anonymkode: 21d2f...bc8 10 4
Nevrosererroser Skrevet 28. november 2022 #6 Skrevet 28. november 2022 Litt avhengig av kultur, tro og retning er det vanlig at jenter først starter med hijab i 12 års alderen, de fleste bruker den fast fra de får første mensen og er kjønnsmodne av, andre begynner tidligere, noen helt ned i 6-7 års alderen men om de tar den i bruk før de er kjønnsmodne er det ofte slik at de selv velger når og hvor. Her jeg bor i Groruddalen er det flere nabojenter som bruker hijab den ene dagen men dropper den en annen. Noen vil ha på fine luer eller pannebånd for eksempel og velger det over hijab noen ganger. Nabojenta i etasjen under (11 år) får ikke lov å bruke hijab ennå da mor mener hun ikke er klar for å forstå hva den innebærer. Det er også enkelte der mor ikke bruker hijab men en eller flere/alle døtrene gjør det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #7 Skrevet 28. november 2022 Nei de skal ingenting. Det kan de gjøre som de vil med, hvertfall her i Norge. Anonymkode: d1126...1e1 4 1
TLR Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg var i svømmehallen i dag og i bassenget var det to afrikanske jenter på ca 10-12 år som ikke hadde hijab eller badehette på seg. Jeg var tilfeldigvis i garderoben samtidig med de da badingen var over, og da tok de på seg hijaben før de gikk ut av svømmehallen. Jeg synes dette var rart, da jeg vet at grunnen til at muslimske jenter/ damer skal bruke hijab er fordi de skal skjule håret sitt for andre menn/gutter. Det er iallfall det som står i Koranen. Noen synspunkter? Anonymkode: 3b884...f91 Synes det er greit at de får velge selv. Det er ikke alle som bruker klær når de bader. Noen bruker kun badetøy. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 Ts her. Takk for oppklarende svar 🙂 Anonymkode: 3b884...f91
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #10 Skrevet 28. november 2022 BobbySocks skrev (24 minutter siden): Oj, her var det fordommer gitt. Fordommer? Hvordan blir man kvitt fordommer tro? Det gjør man gjennom kjennskap. Hvordan får man kjennskap? Det får man gjennom å stille spørsmål. Anonymkode: 8cf3f...288 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 Er noen eldre jenter på treningsstudioet hvor jeg går, som ikke bruker hijab når de trener. Og det kan jeg skjønne. Anonymkode: 366e7...e28 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 Kanskje bassenget er en av de får plassene som de kan ta av seg hijaben uten å bli uglesett av andre rettroende?. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei de skal ingenting. Det kan de gjøre som de vil med, hvertfall her i Norge. Anonymkode: d1126...1e1 Er sånn det skal være i teorien men dessverre så er det ikke sånn det fungerer i praksis. Anonymkode: 92871...79d 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg var i svømmehallen i dag og i bassenget var det to afrikanske jenter på ca 10-12 år som ikke hadde hijab eller badehette på seg. Jeg var tilfeldigvis i garderoben samtidig med de da badingen var over, og da tok de på seg hijaben før de gikk ut av svømmehallen. Jeg synes dette var rart, da jeg vet at grunnen til at muslimske jenter/ damer skal bruke hijab er fordi de skal skjule håret sitt for andre menn/gutter. Det er iallfall det som står i Koranen. Noen synspunkter? Anonymkode: 3b884...f91 I utgangspunktet jo. Du har helt rett. Religionens regler er klare. Man skal bruke hijab fra pubertal alder. Men, vi vet ikke hvordan disse jentene forholder seg til det, er det kun kultur, er det bare fordi de synes det er fint, setter de ikke hijab så høyt, eller bruker de hijab kun fordi de må, har de misforstått, vi vet ikke. Samtidig er de barn. Det er ikke så farlig. 😊❤️ Vi er muslimer, og jeg synes barn skal få prøve seg frem selv. Anonymkode: 79808...4ae 1
BobbySocks Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordommer? Hvordan blir man kvitt fordommer tro? Det gjør man gjennom kjennskap. Hvordan får man kjennskap? Det får man gjennom å stille spørsmål. Anonymkode: 8cf3f...288 Kunnskap. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Det er mange muslimske jenter/damer som aldri bruker hijab også. Her jeg bor er det kun flyktinger fra de senere år som bruker hijab. De som kom på 70 og 80 tallet (feks pakistanere) bruker ikke hijab. Anonymkode: a818e...526
Illuminatum Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I utgangspunktet jo. Du har helt rett. Religionens regler er klare. Man skal bruke hijab fra pubertal alder. Men, vi vet ikke hvordan disse jentene forholder seg til det, er det kun kultur, er det bare fordi de synes det er fint, setter de ikke hijab så høyt, eller bruker de hijab kun fordi de må, har de misforstått, vi vet ikke. Samtidig er de barn. Det er ikke så farlig. 😊❤️ Vi er muslimer, og jeg synes barn skal få prøve seg frem selv. Anonymkode: 79808...4ae Det står vel i koranen at brystene skal dekkes og ikke håret? Ellers er vel 10-12 prepubertal alder? 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 Illuminatum skrev (36 minutter siden): Det står vel i koranen at brystene skal dekkes og ikke håret? Ellers er vel 10-12 prepubertal alder? En irakisk nabo jeg hadde engang, fortalte meg at arabiske kvinner må dekke håret sitt med hijab fordi de har så vakkert hår, og det kan sette lyster i fremmede menn. Dessuten stod det i Koranen fortalte hun. Ts Anonymkode: 3b884...f91
Illuminatum Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): En irakisk nabo jeg hadde engang, fortalte meg at arabiske kvinner må dekke håret sitt med hijab fordi de har så vakkert hår, og det kan sette lyster i fremmede menn. Dessuten stod det i Koranen fortalte hun. Ts Anonymkode: 3b884...f91 Be hun vise deg hvor det står. Hva sier Koranen om hijab? | Utrop 1
Klossmajor Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordommer? Hvordan blir man kvitt fordommer tro? Det gjør man gjennom kjennskap. Hvordan får man kjennskap? Det får man gjennom å stille spørsmål. Anonymkode: 8cf3f...288 Jeg er ikke så sikker på at hva du har skrevet engang kvalifiserer til å kalles fordommer. Du ble forundret over noe som utfordrer kunnskapen du besitter, og stiller derfor et spørsmål på bakgrunn av det. Ikke på noen som helst måte noe galt ved det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I utgangspunktet jo. Du har helt rett. Religionens regler er klare. Man skal bruke hijab fra pubertal alder. Men, vi vet ikke hvordan disse jentene forholder seg til det, er det kun kultur, er det bare fordi de synes det er fint, setter de ikke hijab så høyt, eller bruker de hijab kun fordi de må, har de misforstått, vi vet ikke. Samtidig er de barn. Det er ikke så farlig. 😊❤️ Vi er muslimer, og jeg synes barn skal få prøve seg frem selv. Anonymkode: 79808...4ae Men kvinner med hijab kan gå uten hijab, så sant det ikke er menn i rommet Går på ashtanga yoga med to muslimer, og de tar alltid av seg hijaben når det ikke er menn med i gruppa. Virker ganske befriende for dem, man blir helvettes svett på ashtanga. Anonymkode: 2aa2d...08c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå