Gå til innhold

Kan en lekk trykkventil på varmtvannsbereder føre til eksplosjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som jeg føler krisemaksimerer fordi hun oppdaget lekkasje på trykkventilen på varmtvannsberederen i kjelleren i går. Hun er gift, og ringte umiddelbart til mannen sin, som var ute, og forlangte at han skulle få tak i rørlegger fordi hun hadde lest at det var eksplosjonsfare med det. De fikk selvsagt ikke rørleggeren til huset siden det er helg, og mannen tok det ikke særlig alvorlig heller ifølge henne. Han sa han hadde aldri hørt om at varmtvannsberedere eksploderte pga dette, og hun sa til meg at han "gaslighter" henne.
Når hun fortalte dette til meg så tenkte jeg også at den kommer da ikke til å eksplodere nå i helgen? Jeg ga uttrykk for at det ikke hørtes særlig bekymringsverdig ut, særlig når rørleggeren ikke kommer løpende som om dette var farlig. Og nå i dag så svarer hun ikke på messenger, det virker som hun kan være sur på meg også.

Så, er dette vanlig? Driver varmtvannsberedere og eksploderer i hytt og pine fordi de begynner å lekke? 

Anonymkode: 60990...a55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men jeg kom en gang hjem til et centimeter lag med vann over hele gulvet, da hadde røret eksplodert av varmtvannsberederen og det rant glovarmt vann ut av den, i følge rørlegger måtte en hel sånn tank byttes og noe om at trykket hadde gått i taket. Husker ikke, var mer opptatt av å prøve å redde hus og ting fra vannskade 

Anonymkode: a02d3...76a

Skrevet

Da min trykkventil gikk i stykker fikk jeg en vannlekkasje,men trykket sank jo samtidig med vannet som rant utover gulvet . Sett på varmtvannskrana ett eller annet sted etter at vanntilførselen er stengt av og lekkasjen stopper opp.

For høyt vanntrykk inn i huset er noe helt annet og kan ødelegge trykkventilen på varmtvannsberederen 

https://www.bygg.no/pass-opp-for-hoyt-vanntrykk/33114!/

Anonymkode: 30268...82e

Skrevet

Hvordan kan en trykkbeholder som lekker opparbeide så høyt trykk at den eksploderer? 

Det blir vått på gulvet, men ingen fare. Det er større sannsynlighet for at en vvb som ikke lekker eksploderer vil jeg tro, for da veit man ikke om trykkavlastningsventilen og varmekolben er defekt eller ikke 

• Liker 1
Skrevet

Nei ingen har hørt om det, sant? Jeg finner i noen artikler at det står listet som en fare ved denne typen lekkasje, men en stor fare kan jeg ikke se at det er. TS

Anonymkode: 60990...a55

Skrevet

Hvis trykket synker kan det ikke eksplodere. Eksplosjon oppstår ved for høyt trykk.

Anonymkode: e4684...912

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...