Gå til innhold

Syns ikke det lukter godt hjemme hos meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lar aldri klær ligge å myngle, jeg produserer nesten aldri svettelukt (ikke en gang i polyester treningstøy) jeg lufter ut en gang om dagen, har det ikke skittent. Likevel synes jeg det lukter rart hjemme hos meg. Hos andre lukter det så fresht. 

Tips til hvordan få en god huslukt uten å ty til de ekle duftlysa/pinner,  eller dynke klærne i tøymykner ? Vil ikke ha falsk fresh lukt, men bare ren lukt

Anonymkode: 108f7...4dc

• Hjerte 1
Skrevet

Har slitt med noe av det samme, men alle hjem har sin spesielle lukt🙂

Men anbefaler å ta en grundig vask der søpla står og rense alle avløp med plumbo. Dvs. alle vasker, dusj osv. Vask grundig ut av kjøleskap.

Den gule Jif Allrent lukter veldig fresht og rent og jeg pleier å helle en liten kopp opp i alle vasker/sluker av og til.

Har du ventiler så er det viktig å ha de litt åpne 🙂

Anonymkode: 00572...333

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vasker du? 

Anonymkode: 57654...74e

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke ha ventiler oppe for det er trekkfullt nok som det er her, fryser meg nesten fordervet. Stygt redd lukten sitter i veggene her, dvs at det alltid har luktet sånn her og at det ikke kan vaskes bort. 

Ja selvfølgelig vasker jeg, jeg er jo ikke dum. Hadde ikke skrivd inn her hvis det så ut som et helvete her da er det jo ikke noe rart det lukter!

Anonymkode: 108f7...4dc

• Liker 4
Skrevet

og hvor mye lufter dere? 

Anonymkode: b22f5...eef

Skrevet

Tror noen hus bare lukter litt rart. Bodde i et hus fra 1950-tallet før, der lukta det alltid litt rart, selv om jeg både vaska og lufta. Nå bor jeg i et hus fra 90 tallet og her lukter det ikke noe spesielt. Har egentlig ingen tips til deg. Nå mot jul kan du jo kjøpe mange Svibler å sette rundt omkring, de lukter jo godt så kanskje du ikke kjenner den andre lukta. 

Anonymkode: 7dbde...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

kan ikke ha ventiler oppe for det er trekkfullt nok som det er her, fryser meg nesten fordervet

Ikke lukk ventiler. Det er oppskriften på sopp, mugg og andre problemer. 

Anonymkode: e1c1c...802

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan være litt psykologisk og. Du er vant med lukta i eget hus og så merker du så godt at det lukter anderledes i andre sine hus. 

Anonymkode: eb224...145

Skrevet (endret)

Ta en kjele. Del opp en sitron i skiver.  Legg i en kjel med vann. Kok. Lenge. Da dufter huset ditt godt.

Endret av Motelvibes
  • Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

De fleste gamle hus har sin egen lukt, ikke så mye å få gjort med det, utover å totalrenovere...

Skrevet

Det finnes mer subtitle duftlys, jeg er superømfintlig på lukter og synes de fleste lukter helt jævlig, men jeg har faktisk funnet et fantastisk ett på Clas Ohlson av alle steder. Det som heter Spa Feeling. Har en svakt søtlig, litt krydret lukt. Gir ut litt lukt selv når det ikke er tent. Jeg har en på stua og en på hjemmekontoret.

Et annet alternativ hvis du vil tilføre duft er aromadiffusere, slike som fordamper vann og olje. Det finnes dusinvis av forskjellige oljer og oljeblandinger. Jeg har en jeg fikk i gave så vet dessverre ikke hvor den er fra. Jeg har lavendel, eucalyptus, appelsinolje og rosmarinolje som jeg bytter på etter humør (må tørke godt av den innvendig mellom hver gang man bytter olje, ellers lukter det av den forrige også). Jeg kjøper oljer på helsekosten, de har gjerne en åpen testerflaske av hver så du kan lukte på de. Uansett om du foretrekker krydder, mint, søtlig, sitrus, musk, det finnes noe for deg.

Blomster og planter med duft kan også hjelpe. Det trenger ikke være de tyngst parfymerte liljene. Ta en tur på plantasjen og lukt. Selv grønne planter kan ha en lukt! Jeg synes mange peperomia, særlig de rødlige, har en god lukt. Du kjenner det ikke med mindre du aktivt lukter på de, men jeg innbilder meg hvertfall at de til sammen utgjør en forskjell.

Jeg pleide aldri å ha noe duftting før, men der jeg bor nå er jeg såpass nærme en trafikert vei at jeg lukter den om jeg ikke har noe type lukter i huset (kommer inn ventilasjonssystemet). Men et par av de duftlysene som står åpent rundt omkring, bruke diffuseren et par ganger i uka, jeg har blomstrende planter året rundt, så merker jeg ikke lukta utenfra. Og det lukter ikke mye her, som sagt er jeg luktsensitiv så alt er veldig subtilt :)

Anonymkode: f0245...b9a

• Hjerte 1
Skrevet
Motelvibes skrev (3 timer siden):

Ta en kjele. Del opp en sitron i skiver.  Legg i en kjel med vann. Kok. Lenge. Da dufter huset ditt godt.

Ser kor du vil hen, men TS har lukka alle ventiler, så truleg at dette berre vil auka luftfuktigheten. 

Anonymkode: cfd3d...5ab

• Liker 2
Skrevet

Bak boller. 

Anonymkode: bfc20...ff7

• Liker 1
Skrevet

Ville sjekket alt av avløp, vaska godt i søppeldunk og området rundt - gjevnlig. Ligger det noe søppel et sted som du ikke er klar over/glemt av? Har du katt som går på do inne? 

Sånn spray til rom kan sikkert hjelpe? Sånn duftspray typ fra Rituals? Lufte hver dag. Og vaske ellers hjemme. Nyere hus og leiligheter har ikke alltid direkte ventil. Hos meg er det kun ved vinduene, og det er bare ved to av dem og plassert på de to vinduene i stueområdet. Tenker at dette huset er bygd på start av 2000 tallet. Og det er sykt isolert uten noen direkte ventil. 

Er det rotete eller trangt med ting så danner det også lukt - spesielt om du ikke lufter eller noe. Innestengt lukt er en rar lukt. 

Ev prøve en nedvask. Vask vegger, lister og tak. Flytte på sofa, tepper og vaske under der. 

De jeg vet om som lukter rart hos, er det ofte en grunn til det. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis lukten sitter i veggene kan du male med sperregrunning. Fikk tipset i en episode med Sinnasnekker'n. Prøvde det i kjelleren på gulvet og det virket.

Anonymkode: ddde9...ed1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...