AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Han har en kjent problematikk med prolapser i ryggen, samt en gammel skade og slitasje. Nå de siste to ukene har det blitt mye verre, han går som en krok, det stråler ned til kneet og kan ikke løfte ene foten. Han har rett og slett dropfot. Hans fastlege er borte akkurat nå, han kjenner mannen godt, men vikarlegen vil ikke en gang gi han en time. Legevakten ber han ta det med fastlegen, for de kan ikke hjelpe med noe.. Han får beskjed om å ta paracet, men han bruker oxycotin og oxynorm til vanlig, og det hjelper ingenting. Han er ganske fortvilet, og nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre.. Anonymkode: 23529...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 Dersom du har behov for øyeblikkelig hjelp, har du krav på time samme dag. Hvis ikke så skal du ha krav på time innen 5 virkedager mener jeg å ha lest et sted. Synes det høres veldig uprofesjonelt ut av vikarlegen å nekte han time. Hva er grunnen for dette? Anonymkode: 87194...932 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Privat legetime i morgen. Synd det er sånn det har blitt. Anonymkode: a4259...358 14
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Finn en naprapat, fastlegen kan ikke gjøre noe uansett. Evnt dra til Klinikk for alle el l hvis han trenger medisin. Men naprapat trenger han uansett. Anonymkode: ce536...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dersom du har behov for øyeblikkelig hjelp, har du krav på time samme dag. Hvis ikke så skal du ha krav på time innen 5 virkedager mener jeg å ha lest et sted. Synes det høres veldig uprofesjonelt ut av vikarlegen å nekte han time. Hva er grunnen for dette? Anonymkode: 87194...932 Vet ikke helt hvorfor vikaren ikke vil ha han inn. Han fikk beskjed om å prøve igjen på mandag, men de tvilte på at han får noen time🤷♀️ Er det noen plass man kan lese seg litt opp på dette? Det er jo ikke som at han vil ha tabletter, det har han. Men han vil henvises til mr eller noe, for noe er galt. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Finn en naprapat, fastlegen kan ikke gjøre noe uansett. Evnt dra til Klinikk for alle el l hvis han trenger medisin. Men naprapat trenger han uansett. Anonymkode: ce536...1ab Det er ikke medisiner han trenger, men å finne ut om det er noe "alvorlig galt", som en prolaps eller flere som har blitt verre, noen nerveskader el. Han må jo henvises videre til noen som kan utrede dette. Så jeg vet ikke helt om naprapat er det beste. Anonymkode: 23529...f7f 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke helt hvorfor vikaren ikke vil ha han inn. Han fikk beskjed om å prøve igjen på mandag, men de tvilte på at han får noen time🤷♀️ Er det noen plass man kan lese seg litt opp på dette? Det er jo ikke som at han vil ha tabletter, det har han. Men han vil henvises til mr eller noe, for noe er galt. Det er ikke medisiner han trenger, men å finne ut om det er noe "alvorlig galt", som en prolaps eller flere som har blitt verre, noen nerveskader el. Han må jo henvises videre til noen som kan utrede dette. Så jeg vet ikke helt om naprapat er det beste. Anonymkode: 23529...f7f Hva mener du med "vil ikke ha han inn"? Ring legekontoret, si at mannen er veldig syk og skulle hatt en hastetime. Da får du legetime. Legen kan ikke nekte en person å sjekke opp helsen sin Anonymkode: 7a31d...0ec 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 Dersom smertene stråler forbi kneet, kan det bli nerveskade. Jeg ville tatt kontakt med legevakt på nytt. Anonymkode: a4259...358 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva mener du med "vil ikke ha han inn"? Ring legekontoret, si at mannen er veldig syk og skulle hatt en hastetime. Da får du legetime. Legen kan ikke nekte en person å sjekke opp helsen sin Anonymkode: 7a31d...0ec Det jeg skrev, er det de sa til han, så jeg vet ikke noe mer. Denne vikaren er en eldre, spesiell fyr som gjør som han selv vil. Jeg, eller vi begge, blir jo litt fortvilet når han ikke blir tatt på alvor. Jeg har mest lyst til å ringe dem selv i morgen, og være mer direkte og kreve at han får en time. Samtidig er han en voksen mann.. Anonymkode: 23529...f7f 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom smertene stråler forbi kneet, kan det bli nerveskade. Jeg ville tatt kontakt med legevakt på nytt. Anonymkode: a4259...358 Ja, det er det jeg er redd for, det går helt ned i foten. Han vegret seg for å ringe legevakten igjen i dag, han syns det var vanskelig å bli avvist, og nå venter han på at det skal bli bedre av seg selv. Samtidig sier han at det kjennes "rart" ut, samtidig som at det er ganske vondt med stråling hele veien. Anonymkode: 23529...f7f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Ring legekontoret i morgen tidlig og be om time hos en av de andre legene ved kontoret! De har tilgang til hverandres pasienters journaler og kan derfor hjelpe mannen din. Og jeg syns du skal ringe faktisk! Anonymkode: 11b51...516 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ring legekontoret i morgen tidlig og be om time hos en av de andre legene ved kontoret! De har tilgang til hverandres pasienters journaler og kan derfor hjelpe mannen din. Og jeg syns du skal ringe faktisk! Anonymkode: 11b51...516 Og hvis det ikke hjelper så gå privat! Anonymkode: 11b51...516 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ring legekontoret i morgen tidlig og be om time hos en av de andre legene ved kontoret! De har tilgang til hverandres pasienters journaler og kan derfor hjelpe mannen din. Og jeg syns du skal ringe faktisk! Anonymkode: 11b51...516 De er bare to leger der, og som jeg skrev over, så er denne andre en eldre mann som er litt spesiell. Denne legen kjenner også til mannen min, men han tror han bare er ute etter medisiner. Så fastlegen, som er borte pga egen sykdom, skriver ut resepter til mannen når det er tid for det. Mannen vil bare ha en henvisning til videre utredning/undersøkelse. Ja, kanskje jeg skal ringe, skal snakke med mannen i morgen tidlig. Jeg vil også sende klage, tenk om det er noe som gir mannen varige skader? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hvis det ikke hjelper så gå privat! Anonymkode: 11b51...516 Ja, jeg tror nesten vi må det, men det er ganske sjukt at man må det. Anonymkode: 23529...f7f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 Jeg bestiller time hos legen via Helsenorge, har dere forsøkt det? Han må jo inn og få hjelp. Anonymkode: 9a19e...768 2
Drizzt Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 I helgen er fastlegekontorene stengt og da må man på Legevakta. Så dra til Legevakta nå, ikke vent til mandag. Er det så krise, kan Legevakta ikke avvise ham. Jeg ser at han bruker to veldig sterke og avhengighetsskapende medisiner, så det er bedre å gjøre noe med problemet og slutte på medisinene før han blir helt avhengig av dem. Ring Legevakta igjen nå og si at dere er på vei fordi fastlegekontoret er stengt og det haster. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Fastlegekontoret for utredning, IKKE start noen diskusjon om type smertelindring - hverken på tlf eller i timen - ris til egen bsk om han først er mistenkt for rusproblematikk Anonymkode: 4730d...128 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 Vi går bare direkte til Volvat når det er noe. Helse er viktig. Og det er bare surr med legevakt og fastlege, særlig om noe haster. Anonymkode: e1dae...60f 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #17 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dersom smertene stråler forbi kneet, kan det bli nerveskade. Jeg ville tatt kontakt med legevakt på nytt. Anonymkode: a4259...358 En bruker kun legevakt ved akutt sykdom/skade. Dette er ikke det, så da er fastlegen den rette instansen. Anonymkode: 19adb...2fb 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #18 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke helt hvorfor vikaren ikke vil ha han inn. Han fikk beskjed om å prøve igjen på mandag, men de tvilte på at han får noen time🤷♀️ Er det noen plass man kan lese seg litt opp på dette? Det er jo ikke som at han vil ha tabletter, det har han. Men han vil henvises til mr eller noe, for noe er galt. Det er ikke medisiner han trenger, men å finne ut om det er noe "alvorlig galt", som en prolaps eller flere som har blitt verre, noen nerveskader el. Han må jo henvises videre til noen som kan utrede dette. Så jeg vet ikke helt om naprapat er det beste. Anonymkode: 23529...f7f Enig i det. Som regel er det ikke farlig, men jeg kjenner folk som har vært timer fra å bli lamme. Naprapat er ikke løsningen i første omgang, han må ha MR. Anonymkode: 68785...1eb 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #19 Skrevet 28. november 2022 Hjelper ikke med fastlege/legevakt her. Så han blir jo avvist fordi det ikke er noe de kan gjøre. Naprapat/kiropraktor eller lignende har vært gull for prolapser her. Er dere nær Oslo anbefales Klinikk 10a på Majorstua. (Fredrik). Helt gull! Anonymkode: 207f9...f87 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #20 Skrevet 28. november 2022 Man blir spurt om rødflagg symptomer og hvis han ikke slår ut på det får han ingen akutt time på legevakt med ryggproblemer. Har han rødeflagg symptomer må han inn for vurdering. Anonymkode: 78e3b...8dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå